Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor mye trengs til avvending?

Recommended Posts

Skrevet

hei.

jeg lurer på ca hvor mange kilo jeg trenger av det foret han bruker nå for å vende han til ett annet

man må jo gi litt og litt av det nye fôret. grunnen til at jeg skal bytte for er fordi, det som brukes får man bare kjøpt i Oslo og andre steder langt unna.

det er en valp av liten rase.

noen som har peiling på dette?

Skrevet

Hvis det er en lille ny valp på 8-9 uger, så skal du tage dig god tid, så der ikke kommer uorden i hvalpens mave, nu ved jeg jo ikke hvor meget den får pr måltid så det er svært at sætte kilo på foderet du skal gemme, men jeg ville nok ikke bytte mere end 5-10% af dens foder, og så selvfølge være sikker på den ikke får dårlig mave af det. Men nok regn med omkring 3 kg til såpas en lille hund.

Skrevet

3 kg? Det var da voldsomt. Det er jo en måneds fullforing på det foret på en valp av liten rase. Hvilket vil si at du mener man skal bruke to måneder på å skifte for?

Skrevet

Hvis valpen er vant til å få litt forskjellig (har fått smake på forskjellige ting hos oppdretter, og du gir den forskjellige typer godbiter), ville jeg blandet fôrene i to-tre-fire dager. Selv har jeg aldri hatt problemer med fôrbytte hos valpene jeg har hatt, og jeg har bare byttet, uten noe form for blanding.

Skrevet
3 kg? Det var da voldsomt. Det er jo en måneds fullforing på det foret på en valp av liten rase. Hvilket vil si at du mener man skal bruke to måneder på å skifte for?

Som jeg skrev, så sagde jeg at jeg ikke vidste hvor meget den fik at spise, men skifte ca 5-10% om dagen.

men det var bare et skøn kilomæssigt.

Skrevet

ja, med ca 10 prosent om dagen blir det jo bare 10 dager. det høres jo litt fornuftig ut egentlig :) jeg kan jo alltids spørre opdretter, men hun ville helst at jeg brukte det fôret de har...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...