Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er det å ha hund i Oslo-området?


ELH

Recommended Posts

Nydalen er helt ok og deler av den er kjempekoselig. Veldig greit med gangavstand til kjøpesenter (skrekkelige Storo hvor det er oppbevaringsbokser for hund utenfor :) ), Torshov med restauranter, kino...videre ned mot Gruner. Oppover er det litt langt før du er "i marka", men mange muligheter. Sant som Akela sier, langs elva møter du dem du møter, men dette er absolutt ikke den utrivelige delen av "ælva", så for normalt sosiale mennesker er det ikke noe stort problem. Snakker vi badebakken eller i nærheten der? Da har du jo også slettene på voldsløkka til trening, der er det finfint. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "mye hunder på godt og vondt" mener jeg at man må regne med å treffe på opptil flere hunder på hver eneste tur, særlig hvis du går nedover langs elva fra Nydalen. Noen syns det er veldig trivelig med hunder på alle kanter, mens andre syns at det kan bli litt vel mye. Det kommer litt an på hvor sosialt anlagt du og hunden din er. De aller fleste hundene/eierne er greie og ellers lærer man seg hvem man kanskje bør holde litt avstand til. Syns egentlig at det var flere "ordne-opp-sjæl-hundeeiere" der for noen år siden. Etterhvert som boligprisene og "statusen" i området har steget, har også hundemiljøet endret seg. Det dukker jo opp enkelte "tøffe" hundeeiere med "tøffe" hunder med jevne mellomrom, men jeg vil ikke si at det er noe kjempeproblem. Har inntrykk av at det problemet er større mange andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje litt sånn "la dem ordne opp selv"-eiere, som da gjerne hadde større og barskere hunder enn jeg :)

Det er noen år siden, og idag hender det at vi streifer gjennom. Men jeg treffer da eiere fra gamle dager fremdeles, som går mye der med sine fredelige og hyggelige hunder som jeg neppe tror de ville utsatt for noe særlig - så kanskje var "skrekken" min litt forbigående og rett og slett ikke oppdatert? Det var da minsten var ung og jeg var veldig nøye med hva slags opplevelser han fikk.

Men det kan rett og slett være litt for trangt i noen partier til at jeg er helt happy, det er ikke så lett å skrå unna når det bare er en gangvei og ikke så mye plass ellers. Nå er jeg en pirk, det får nå være. Og jeg liker å bestemme hvem mine hunder får hilse på og se an folk litt, eller vite at "der og der er miljøet slik", sånn jeg vet det er i noen andre mer faste parker vi er innom.

Går man tur og er på "gjennomfart", blir det kanskje uansett noe annet. Det er fint å gå fra Nydalen og opp til Maridalen og deromkring, eller ta bussen opp til Brekke kanskje hvis du ikke vil gå helt fra start, og gå innover. Å gå nedover kan også være en avveksling.

Jeg er også ganske pirkete og har lyst til å ha kontroll over hvem hun skal hilse på og ikke. Men hunden min er omgjengelig, så det er ikke henne det står på.

Nydalen er helt ok og deler av den er kjempekoselig. Veldig greit med gangavstand til kjøpesenter (skrekkelige Storo hvor det er oppbevaringsbokser for hund utenfor ;) ), Torshov med restauranter, kino...videre ned mot Gruner. Oppover er det litt langt før du er "i marka", men mange muligheter. Sant som Akela sier, langs elva møter du dem du møter, men dette er absolutt ikke den utrivelige delen av "ælva", så for normalt sosiale mennesker er det ikke noe stort problem. Snakker vi badebakken eller i nærheten der? Da har du jo også slettene på voldsløkka til trening, der er det finfint. Lykke til ;)

Hvis jeg har forstått riktig så må jeg under ring 3 og så er det noen gressletter rett på andre siden, men jeg vet ikke om det er voldsløkka. Har ingen anelse om hvor badebakken er, så det kan jeg ikke svare på.

Jeg har bil (såvidt) og sykkel så jeg tror avstanden til Marka er overkommelig. Så langt har jeg fått 6 henvendelser, og det er ikke så verst synes jeg, selv om alt ikke er like interessant. En av leilighetene er på Røa, men jeg vet ikke akkurat hvor. Har bare fått en kort beskjed på mail foreløpig.

Hvordan er det å ha hund på Røa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røa er et veldig fint område, der du vil være i nærhet til bla. Mærradalen og fine turstier innover mot Bogstadvannet og Sørkedalen. Det er t-bane stasjon der - så du vil også ha sentrum innenfor en 10 min tur med banen.

Men litt flere settere vil du nok regne med å møte her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på at du må vaske hunden oftere når du bor i by'n...

Vaske hunden? Er det veisalt du tenker på? Bylivet kommer til å bli en overgang for oss begge. Her kan det gå dager mellom at hunden min går i bånd...

Gråtass: imponerende meritter til instruktørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske hunden? Er det veisalt du tenker på? Bylivet kommer til å bli en overgang for oss begge. Her kan det gå dager mellom at hunden min går i bånd...

Gråtass: imponerende meritter til instruktørene.

Hehehe jepp! Kjenner mennesker som bor på "landet" som vasker hundene en gang i året, Tequila vasker jeg stort sett en gang i mnd, Lita litt skjeldnere. Hun er litt høyere opp fra bakken :)

Men vælkømmin' til by'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er vel den store hunden også mørkere i fargen, å dømme etter bildet....?

Vi satser på litt mørkere kamuflasjefarger på dyrene her, så ser man ikke "alt sammen". Det er først når vi går tur sammen med folk som har hvite eller lyse hunder at vi ser hvor ille det EGENTLIG står til - og en terv er vel ikke det aller verste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske hunden? Er det veisalt du tenker på? Bylivet kommer til å bli en overgang for oss begge. Her kan det gå dager mellom at hunden min går i bånd...

Det er ikke så mye veisaltet, men asfaltstøvet. Har man hunder som liker å rulle seg i dritt så er det nok av det rundt om kring også. Selv kom jeg langt med å børste pelsen ofte med gummikarde, men gikk jeg med lyse bukser/skjørt så ble de grålige fra låra og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe jepp! Kjenner mennesker som bor på "landet" som vasker hundene en gang i året, Tequila vasker jeg stort sett en gang i mnd, Lita litt skjeldnere. Hun er litt høyere opp fra bakken :)

Jeg bor i en del av det man kan kalle Oslo sentrum, og går faktisk ganske mye rundt i byen med min hund..

Hittil har jeg ikke vasket han, og jeg har hatt han siden november.

Dvs. Jeg har spylt av han med vann et par ganger men that's it..

Potene tørker jeg av før vi går inn om det er sølete ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye veisaltet, men asfaltstøvet. Har man hunder som liker å rulle seg i dritt så er det nok av det rundt om kring også. Selv kom jeg langt med å børste pelsen ofte med gummikarde, men gikk jeg med lyse bukser/skjørt så ble de grålige fra låra og ned.

Ja, det asfaltstøvet kan være ille. På vinteren holder jeg min hund mest mulig unna bilveiene både pga salt og asfaltstøv. Om han bare ser litt grå ut, får heller være, men pelsen blir jo så matt og guffen. Om han er full av leire etter å ha vært i parken eller skogen, så blir pelsen like fin igjen når man skyller den, men asfaltstøvet limer seg fast på en helt annen måte, og på min hund må jeg bruke sjampo for å få det ut. Men belgerpels er i hvertfall litt mer vann- og skittavstøtende enn bichonpels :)

Jeg bor i en del av det man kan kalle Oslo sentrum, og går faktisk ganske mye rundt i byen med min hund..

Hittil har jeg ikke vasket han, og jeg har hatt han siden november.

Dvs. Jeg har spylt av han med vann et par ganger men that's it..

Potene tørker jeg av før vi går inn om det er sølete ute.

Så er det litt forskjell på pelstyper, da vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...