Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjekke noe for meg?

Huldra

Recommended Posts

Guest Per Olav

Jeg bruker ikke SmartFTP men de fleste ftp-programmer er bygget over samme lest. På venstre del har du "min datatamaskin" - altså katalogene og filene som ligger på din egen maskin. Du finner fram til riktig katalog på din maskin hvor innholdet til websida di er plassert og klikker på den, dermed vil alle underkatalogene og filene vises i den venstre delen av bildet. På toppen av bildet klikker du på protokoll-knappen (pilespissen til høyre for Address) og velger FTP. Deretter fyller du ut adressen til serveren din, her bruker du ftp.mittservernavn.xx (erstatt mittservernavn.xx med servernavnet og suffikset til den serveren du bruker). Som login skriver du brukernavnet du har fått fra eieren av webhotellet og i rubrikken for password skriver du passordet du har fått for å koble deg opp mot serveren. I rubrikken Port skriver du 21. Deretter klikker du på "connect" knappen som er "pil mot høyre" til høyre for adressefeltet hvor du skrev inn ftp.mittservernavn.xx. Har du gjort det riktig vil det tomme feltet til høyre fylles ut med katalogene og filene som ligger på serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke SmartFTP men de fleste ftp-programmer er bygget over samme lest. På venstre del har du "min datatamaskin" - altså katalogene og filene som ligger på din egen maskin. Du finner fram til riktig katalog på din maskin hvor innholdet til websida di er plassert og klikker på den, dermed vil alle underkatalogene og filene vises i den venstre delen av bildet. På toppen av bildet klikker du på protokoll-knappen (pilespissen til høyre for Address) og velger FTP. Deretter fyller du ut adressen til serveren din, her bruker du ftp.mittservernavn.xx (erstatt mittservernavn.xx med servernavnet og suffikset til den serveren du bruker). Som login skriver du brukernavnet du har fått fra eieren av webhotellet og i rubrikken for password skriver du passordet du har fått for å koble deg opp mot serveren. I rubrikken Port skriver du 21. Deretter klikker du på "connect" knappen som er "pil mot høyre" til høyre for adressefeltet hvor du skrev inn ftp.mittservernavn.xx. Har du gjort det riktig vil det tomme feltet til høyre fylles ut med katalogene og filene som ligger på serveren.

Flott beskrivelse! Men hva gjør jeg når jeg har kommet så langt? Hvordan flytter jeg en mappe fra daten min til serverplassen jeg leier?

Edit: glem det. Jeg fikk det til! :) (Klippe og lime, hvem skulle tro det funket sånn??) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Edit: glem det. Jeg fikk det til! :) (Klippe og lime, hvem skulle tro det funket sånn??) ;)
Gratulerer. Men du trenger ikke klippe og lime. Pek på mappen eller fila som du vil overføre fra på pc'n din, hold museknappen nede samtidig som du med musepekeren drar mappen eller fila dit du vil ha den på serveren. Deretter slipper du museknappen, filoverføringen starter og etter en stund: Voila.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Men du trenger ikke klippe og lime. Pek på mappen eller fila som du vil overføre fra på pc'n din, hold museknappen nede samtidig som du med musepekeren drar mappen eller fila dit du vil ha den på serveren. Deretter slipper du museknappen, filoverføringen starter og etter en stund: Voila.

Hmm.. lurer på om jeg prøvde det, men fikk det ikke helt til da, gjorde sikkert noe feil. :rolleyes: Får prøve igjen neste gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Nope. Får opp folderen som underfolderen 15.mars 2008 med bildene ligger i. Bruker Firefox.

Samme skjer her. Jeg bruker Opera. Får riktignok albumet når jeg klikker på underfolderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg blir linken for eksempel sånn: http://hundeliv.oroveso.net/bilder/tur1703...lbum/index.html

Forklaring:

hundeliv er subdomenet mitt.

bilder er bildemappen i FTP, hvor alle albumene ligger

tur170308 (tilfeldig valgt nå) er en undermappe under "bilder" i FTP, som inneholder de aktuelle bildene

album er Portamappen

index.html er selve albumlinken, som ligger i "album"

Dette ble veldig rotete, si i fra om du ikke skjønner det :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg skjønner ikke bæra :thumbs: Okei, nå prøver jeg å forklare hva jeg har gjort:

Fant meg en gratis webhost (kanskje den er problemet?) og fikk meg konto. Laget albumene i porta og lagret dem i en mappe på pc'n. Så lastet jeg ned et FTP program og la hele album-mappen (f.eks "16 mars") over på nett via FTP. Men derifra kommer jeg meg ikke inn i albumet uten å gå inn på home.no/lurifaksen (som er webhosten) og der kommer jo de stygge mappene opp. Når jeg klikker på mappa som heter 16mars kommer albumet jeg lastet opp, men linken inneholder jo masse %%%% osv. Og dere kommer til den stygge hvite siden med mappene på, og ikke til selve albumet..

Hmm.. Nå kom jeg på en idè som jeg må prøve ut før den forsvinner ut av det ene øret. :D BRB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo den jeg bruker! Men irriterende nok så kan jeg ikke åpne selve mappen å få opp undermappene med bildene og index.fila som porta lager via den stygge hvite siden med mappene på :thumbs:

Nå prøver jeg å laste opp albumfilene uten å laste dem opp som en hel mappe, lurer på om det funker.

EDIT: uhm nei, det gikk ikke det heller. Nå ble den stygge hvite siden om til ET album, dvs. 15 mars albummet akkurat nå... Blæ! Ser muligens ut som porta er en dårlig løsning hos home.no. Men det er jo så mye styr å kjøpe seg eget webhotell. Jeg har verken tålmodighet eller skriver til å få skrevet ut et domeneformular, sende inn og vente på godkjenning. Men jeg kjenner at tålmodigheten kommer til kort hos home.no også da. >_<

EDIT 2: Hva skjer om noen klikker på denne linken???

EDIT 3: Nå virker det som jeg har knekt nøtta? Kanskje? Kan noen sjekke hjemmesiden min straks? Holder på å oppdatere "albumlisten" under "bilder&video"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

404 Not found. Har du fjernet den? Albumet på siden din virket i går i alle fall..

Men du, sånne %%% i linken har ikke noe å si altså. Jeg har det i mine bildelinker i alle fall, det er kun et symbol for mellomrom, altså ingen tegn, eller "space" om du vil. Jeg har masse av det i mine, og jeg bruker også æ, ø og å i navnene på mappene mine (som blir en slags link når du lager album). Tror du har et problem med noe annet, med mindre det er den gratistjenesten som ikke liker det! :lol: Forresten, home har mye nedetid og er veeeeeeeeeldig treigt.. sikker på du vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

404 Not found. Har du fjernet den? Albumet på siden din virket i går i alle fall..

Men du, sånne %%% i linken har ikke noe å si altså. Jeg har det i mine bildelinker i alle fall, det er kun et symbol for mellomrom, altså ingen tegn, eller "space" om du vil.

Se på hjemmesiden, albumene ligger der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...