Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjærer biter av, uten bedøvelse.


Akita

Recommended Posts

Er klar over at dette ikkje har noe med hund å gjøre. Men vi som elsker dyr, bør få dette med oss.

Legger den ut her, og vil gjøre det i de andre forumene også.

Dette er grov tortur og vi bruker klærene.

Bør gi en liten vekker til hva slags klær og merker vi bruker.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/24/527870.html

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dokumentarprogrammet «Kalla Fakta» klokka 19.20 i kveld viser kanalen hvordan australske sauebønder håndterer dyrene sine, og at den blodige operasjonen i grove trekk er den samme som saueeiere brukte på 1930-tallet.

Ved hjelp av skjult kamera avdekker TV4 blant annet hvordan lobbyister forsøker å avverge at reporterne får intervjue sentrale personer i ullbransjen.

Link

Jeg har ikke ord.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så ****** trist, er at dette har pågått i flere år. Jeg var vel bare 11 år da jeg første gangen så slike bilder, da i regi av peta.org, i forbindelse med saue-eksporten fra Australia til Midtøsten / Europa.

Men jeg er glad det kommer i Norsk media, endelig! Skal liksom være litt ekstra ******, før det blir tatt opp av media.

(EDIT: ja se der ja, står nevnt det om Australia / New Zealand i artikkelen :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og baconet og pølsene dere spiser ble sannsynligvis kasterert uten bedøvelse når det var liten grisunge slik at kjøttet skal smake bedre. Godt innenfor norsk lov...

Hvisker: Er du sikker på at det er sånn i dag og? Mener det har kommet en lov om at man må bedøve før man kastrerer gris i dag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og baconet og pølsene dere spiser ble sannsynligvis kasterert uten bedøvelse når det var liten grisunge slik at kjøttet skal smake bedre. Godt innenfor norsk lov...

Derfor har man forsket i Danmark med noget naturfoder der kan "fjerne" ornesmagen, hvis den får det fra den er lille, mener at det er cikorie som man giver dem, men er stadig meget nyt.

Men jeg vil sige dette er værre, med et stort blødende hudsår, hvorimod grisene drypper et par dråber blod, vil ikke sige at det ene er bedre end det andet etisk set, men mere med tanke på hvad man udsætter dem for og større mulighed for infektion i noget stort og blødende i nærheden af rectum.

Edit: flyttede den til andre dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke se filmen, holder lenge å lese. Synes dette er helt foferdelig og forkastelig! Kjenne jeg blir helt dårlig i magen :lol:

Det er grusomt at dyr må lide så mye for vår velvære, helt urettferdig synes jeg! Bra at dette kommer opp i norsk media ja, for dette visste nemlig ikke jeg noe om.

Det går jo ikke ann å kjøpe noenting, å være sikker på at dyrene har det godt. Dette blir enda en ting jeg kommer til å bli bevisst på ja..

Det var en tråd om dette på hundesonen også, men den forsvant plutselig da jeg skulle poste mitt innlegg :)

så, for de som lurte der, griser må bedøves for de blir kastrert :ahappy:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/aktuelt/200...er_forbud.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvisker: Er du sikker på at det er sånn i dag og? Mener det har kommet en lov om at man må bedøve før man kastrerer gris i dag :lol:

Hmm..sist jeg hørte noe om saken skulle inngrepet forbys i 2009? Senterpartiet prøvde å få det utsatt, men tror de ble nedstemt. De var også de eneste som motsatte seg lovforslaget i første omgang, skikkelig dyrevennlige disse bøndene..

De fleste bruker en lokalbedøvelse under selve inngrepet nå for tiden, selv det var helt uvanlig for noen ganske få år siden. De får ingen smertestillende i etterkant. Husker jeg skulle kasterere grisen min og dyrlegen (vanlig smådyrsdyrlege) nektet først å gjøre inngrepet for han fikk bare med seg "gris" og "kasterere" og trodde jeg skulle ha han til å gjøre det uten bedøvelse og smertestillende i etterkant. :)

Ang infeksjonsfare så tror også jeg at de stakkars lammene er mer utsatt, men smerten i etterkant vil jeg tro er ganske så lik. Rimelig ømfintenlig område de testiklene har jeg skjønt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli veldig OT, men når jeg kastrerte Gubbelille for noen år siden, så fikk vi med både smertestillende og vanndrivende, mens når Zarten ble kastrert for 2 år siden, så fikk vi ikke noen ting - ei heller smertestillende, muligens fordi jeg sa jeg hadde rhimadyl, det husker jeg ikke (det var ikke rhimadyl Tommy fikk, tror jeg?). Veit ikke om det er vanlig pr i dag, men han plagdes ikke særlig av sårene sine, og hadde ikke behov for smertestillende (og bare for å ha nevnt det, jeg fikk ikke spesielt med smertestillende når jeg steriliserte meg heller, fikk vel med et par paralgin forte så jeg skulle få sove 1. natta, og en resept på Ibux 400, tror jeg det var).

Tragisk sak uansett, stakkars lam og stakkars grisunger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at en såpass viktig sak blir gjemt så bort her inne på sonen...... :ahappy:

Det er vel kanskje fordi det ikke er noen nyhet? Som Wretch sier er det ikke noe som har oppstått de siste årene... Var det ikke siden 1930-tallet eller noe sånt de sa i klippet?

Dessverre er det ikke bare sauene i Australia som lider for at vi skal kunne dra bedre nytte av et eller annet produkt vi bruker dyra til... Og det verste er at veldig mange ikke bryr seg i det hele tatt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje fordi det ikke er noen nyhet? Som Wretch sier er det ikke noe som har oppstått de siste årene... Var det ikke siden 1930-tallet eller noe sånt de sa i klippet?

Dessverre er det ikke bare sauene i Australia som lider for at vi skal kunne dra bedre nytte av et eller annet produkt vi bruker dyra til... Og det verste er at veldig mange ikke bryr seg i det hele tatt... :ahappy:

nytt for meg nett dette her. og det er mulig at det er nytt for andre også, så derfor er det leit at dette blir gjemt vekk, også her på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er helt grusomt! Jeg blir direkte kvalm av bare å lese om det :ahappy:

Husker jeg så en film for et år eller to siden hvor det var en film av en sau som var knyttet fast på ryggen mens de skar av kjøttbiter fra låret dens.

Det er helt sjokkerende at et mennesket er i stand til å gjøre noe sånt mot et forsvarsløst dyr! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...