Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjærer biter av, uten bedøvelse.

Akita

Recommended Posts

Er klar over at dette ikkje har noe med hund å gjøre. Men vi som elsker dyr, bør få dette med oss.

Legger den ut her, og vil gjøre det i de andre forumene også.

Dette er grov tortur og vi bruker klærene.

Bør gi en liten vekker til hva slags klær og merker vi bruker.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/24/527870.html

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dokumentarprogrammet «Kalla Fakta» klokka 19.20 i kveld viser kanalen hvordan australske sauebønder håndterer dyrene sine, og at den blodige operasjonen i grove trekk er den samme som saueeiere brukte på 1930-tallet.

Ved hjelp av skjult kamera avdekker TV4 blant annet hvordan lobbyister forsøker å avverge at reporterne får intervjue sentrale personer i ullbransjen.

Link

Jeg har ikke ord.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så ****** trist, er at dette har pågått i flere år. Jeg var vel bare 11 år da jeg første gangen så slike bilder, da i regi av peta.org, i forbindelse med saue-eksporten fra Australia til Midtøsten / Europa.

Men jeg er glad det kommer i Norsk media, endelig! Skal liksom være litt ekstra ******, før det blir tatt opp av media.

(EDIT: ja se der ja, står nevnt det om Australia / New Zealand i artikkelen :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og baconet og pølsene dere spiser ble sannsynligvis kasterert uten bedøvelse når det var liten grisunge slik at kjøttet skal smake bedre. Godt innenfor norsk lov...

Hvisker: Er du sikker på at det er sånn i dag og? Mener det har kommet en lov om at man må bedøve før man kastrerer gris i dag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og baconet og pølsene dere spiser ble sannsynligvis kasterert uten bedøvelse når det var liten grisunge slik at kjøttet skal smake bedre. Godt innenfor norsk lov...

Derfor har man forsket i Danmark med noget naturfoder der kan "fjerne" ornesmagen, hvis den får det fra den er lille, mener at det er cikorie som man giver dem, men er stadig meget nyt.

Men jeg vil sige dette er værre, med et stort blødende hudsår, hvorimod grisene drypper et par dråber blod, vil ikke sige at det ene er bedre end det andet etisk set, men mere med tanke på hvad man udsætter dem for og større mulighed for infektion i noget stort og blødende i nærheden af rectum.

Edit: flyttede den til andre dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke se filmen, holder lenge å lese. Synes dette er helt foferdelig og forkastelig! Kjenne jeg blir helt dårlig i magen :lol:

Det er grusomt at dyr må lide så mye for vår velvære, helt urettferdig synes jeg! Bra at dette kommer opp i norsk media ja, for dette visste nemlig ikke jeg noe om.

Det går jo ikke ann å kjøpe noenting, å være sikker på at dyrene har det godt. Dette blir enda en ting jeg kommer til å bli bevisst på ja..

Det var en tråd om dette på hundesonen også, men den forsvant plutselig da jeg skulle poste mitt innlegg :)

så, for de som lurte der, griser må bedøves for de blir kastrert :ahappy:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/aktuelt/200...er_forbud.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvisker: Er du sikker på at det er sånn i dag og? Mener det har kommet en lov om at man må bedøve før man kastrerer gris i dag :lol:

Hmm..sist jeg hørte noe om saken skulle inngrepet forbys i 2009? Senterpartiet prøvde å få det utsatt, men tror de ble nedstemt. De var også de eneste som motsatte seg lovforslaget i første omgang, skikkelig dyrevennlige disse bøndene..

De fleste bruker en lokalbedøvelse under selve inngrepet nå for tiden, selv det var helt uvanlig for noen ganske få år siden. De får ingen smertestillende i etterkant. Husker jeg skulle kasterere grisen min og dyrlegen (vanlig smådyrsdyrlege) nektet først å gjøre inngrepet for han fikk bare med seg "gris" og "kasterere" og trodde jeg skulle ha han til å gjøre det uten bedøvelse og smertestillende i etterkant. :)

Ang infeksjonsfare så tror også jeg at de stakkars lammene er mer utsatt, men smerten i etterkant vil jeg tro er ganske så lik. Rimelig ømfintenlig område de testiklene har jeg skjønt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli veldig OT, men når jeg kastrerte Gubbelille for noen år siden, så fikk vi med både smertestillende og vanndrivende, mens når Zarten ble kastrert for 2 år siden, så fikk vi ikke noen ting - ei heller smertestillende, muligens fordi jeg sa jeg hadde rhimadyl, det husker jeg ikke (det var ikke rhimadyl Tommy fikk, tror jeg?). Veit ikke om det er vanlig pr i dag, men han plagdes ikke særlig av sårene sine, og hadde ikke behov for smertestillende (og bare for å ha nevnt det, jeg fikk ikke spesielt med smertestillende når jeg steriliserte meg heller, fikk vel med et par paralgin forte så jeg skulle få sove 1. natta, og en resept på Ibux 400, tror jeg det var).

Tragisk sak uansett, stakkars lam og stakkars grisunger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at en såpass viktig sak blir gjemt så bort her inne på sonen...... :ahappy:

Det er vel kanskje fordi det ikke er noen nyhet? Som Wretch sier er det ikke noe som har oppstått de siste årene... Var det ikke siden 1930-tallet eller noe sånt de sa i klippet?

Dessverre er det ikke bare sauene i Australia som lider for at vi skal kunne dra bedre nytte av et eller annet produkt vi bruker dyra til... Og det verste er at veldig mange ikke bryr seg i det hele tatt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje fordi det ikke er noen nyhet? Som Wretch sier er det ikke noe som har oppstått de siste årene... Var det ikke siden 1930-tallet eller noe sånt de sa i klippet?

Dessverre er det ikke bare sauene i Australia som lider for at vi skal kunne dra bedre nytte av et eller annet produkt vi bruker dyra til... Og det verste er at veldig mange ikke bryr seg i det hele tatt... :ahappy:

nytt for meg nett dette her. og det er mulig at det er nytt for andre også, så derfor er det leit at dette blir gjemt vekk, også her på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det er helt grusomt! Jeg blir direkte kvalm av bare å lese om det :ahappy:

Husker jeg så en film for et år eller to siden hvor det var en film av en sau som var knyttet fast på ryggen mens de skar av kjøttbiter fra låret dens.

Det er helt sjokkerende at et mennesket er i stand til å gjøre noe sånt mot et forsvarsløst dyr! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...