Gå til innhold
Hundesonen.no

valpekjøp =)


Car00line

Recommended Posts

Så greit da :)

Gleder med sånn til jeg får valpen :)

Er det noe jeg bør vite om en sheltie valp før jeg får den?

Og andre ting? :)

Ta deg en god prat med Gunn og Thor, de kan nok fortelle deg masse du trenger (og ikke trenger :)) vite om sheltien og grenerelt valper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det =) De er utrolig nydelige <3

Bare en ting jeg lurer på,

pelsstellet, hva er forskjellen med en Sheltie og en Finsk Lapphund?

Han jeg skal dele med syns at det blir for mye pelsstell med Finsk Lapphunden..

men jeg ville da tro at det er mer pelsstell på Sheltien..den har jo lengre pels..?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikke så priviligerte at de blir børstet to ganger i uka engang altså. De blir så og si aldri flokete, bortsett fra bak ørene og noen få blir det bak albuene. En gang i uka eller annenhver. Nå har jeg tisper, så det er liksom ikke noe å børste igjennom, det er bare for å få litt luft i pelsen. I utstillingssesongen blir jo pelsstellet litt hyppigere da, men det er jo selvvalgt. Nei, de blir som regel børstet i forbindelse med kloklipp og annet stell eller hvis jeg synes de ser litt lurvete ut. Når pelsen flaker seg på toppen trengs en liten børsting som tar max 10 min. på ei tispe av normal størrelse med normal pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei =) Men da så :)

Jeg skal kanskje treffe foreldrene til kullet jeg kanskje får valp fra til helgen.

Det er ikke sikkert enda da. Men jeg gleder meg forde =)

Det er jo kun 2 uker til valpene kommer :)

Så da er det jo greit å ha møtt foreldrene og oppdretter og tenkte jeg

Så får jeg kanskje vite litt mer om jeg ligger bra ann til å få en valp fra dem :)

Gleder meg så sykt til å få valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting til :)

Hvor mye røyter dem?

De jeg skal ha den med vil ikke ha en veldig røytete hund..

Men jeg er VIL ha en Sheltie :rolleyes:

Så og si alle hunder røyter jo. Ei sheltietispe vil røyte et visst antall mnd. etter løpetid, mine er ganske presise med 4 mnd. etter. Da mister de det meste av underullen og noe dekkhår skiftes ut. Det positive er at de røyter mykt hår som samler seg i dotter og er lette å plukke vekk/få opp, det setter seg ikke inni klærne som korte, stive hår gjør. Litt elstra børsting og bading i røyteperiodene gjør at hårene slipper fortere og røyteperioden blir kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi røyter også minimalt. Utenom avrøyting etter løpetid så er det nesten ingenting. Og som Caroline sier, det er enkelt å plukke opp i dotter! Pelsstell er heller ikke krevende. Her skjer det omtrent kun i forbindelse med kloklipp :)

Gled deg til å bli kjent med verdens beste rase! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er det usikkert igjen! :)

Skal ha hunden ilag med besten min, å han syns Finsk Lapphunder var så fine,

og litt mer "hunde aktig".. off.. :)

Så nå blir det kanskje en slik allikevel...

men jeg tror den vil passe beste bedre da, og den skal jo være begge sin..

men nå gidder jeg ikke skrive mer før jeg vet 100% sikkert hva jeg skal ha..

jeg sa bare at han fikk velge nå, så får vi se da hva det blir :)

...lei av alt styre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet. Men jeg er på to plasser nå, og den ene oppdretteren skal ha 3 kull nå i april =)

Så jeg håper det blir maange valper fra hvert kull, for viss det blei nok til alle så skulle jeg få en selvfølgelig =)

Men det er ca 20 stk. på vent der nå. Så det vil jo være noen som ikke får, men jeg håper det blir andre en meg! :blink:

Men jeg er blitt heelt forelsket i finsk lapphund nå at det er helt gale :D

Men jeg får bare vente og se, er ikke så mye mer å gjøre. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi jaa jeg husker godt jeg var dødelig forelska i lapphunden et par år tilbake. du får ha lykke til videre med ventinga!

jeg bare skjønner ikke hvorfor det er så få oppdrettere av denne samehunden her i nord! hallo liksom :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...