Gå til innhold
Hundesonen.no

valpekjøp =)


Car00line

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst på en valp nå.

Jeg har tenkt på enten en langhåret Chihuahua eller en Papillon.

Men hvordan oppfører de seg?

Som bjeffing og slikt..

Har middels tid til turer, god tid til pelsstell, vil bruke den til utstilling. (kanskje lydighet og agility)

Har katt fra før og da, men de blir vel vandt med kverandre etter en stund? :D

Men har ikke fått lov til å få en valp enda, så viss noen har noen gode argumenter til å få, så kom med det ;)

Ogviss det er andre raser i likhet med dem så gi beskjed ;)

(Edit: overskrift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Papillon gutt på 11 mnd. Han er en kjempe gutt med mye personlighet. Papillon er en kjempe hund som kan brukes i agility,lydighet og utstilling og mye mer. Jeg bruker selv min hund litt i agility,lydighet og utstilling, og det stortrives vi med! :D Min hund er litt bjeffen på folk ol, men han har roet seg veldig mye fra når han begynte med det.

Han er en veldig snill hund, og elsker oppmerksomhet og kos. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte han, han har roet seg veldig ned og er førnøyd med han sånn som han er nå! ;) Han trenger ikke så veldig mye tur, men Arwen elsker å få løpe av seg, og det får han masse i helgene spesielt. Siden jeg har mye lekser og skole, så får han ikke så lange turer i ukene, men han får tre ganger til dagen. Han får da en god fjelltur i helgene sånn at han får løpe. Da har jeg en rolig hund i flere timer etterpå. Denne ordningen fungerer helt fint:)

Så alt i alt er Papillon en kjempe hund som kan brukes til det meste! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har middels tid til tur, men ksnakje vil bruke den i ag eller lp.. Hvordan blir det da med mental trening?

Chi er en gangske smart liten rase, g noen trenger mer mental stimuli enn andre.. Selv har jeg en her som er helt spinnvill hvis ikke han får nok å gjøre, han omtrent henger i veggene. Mens de to andre er mer at de vil ligge og kose når vi er inne og slå seg skikkelig løs når de er ute.

Nå er ikke chi den rasen som trenger to-tre timers tur i ulendt terreng hver dag, men de setter mer enn gjerne pris på det om de får lov. De er mye mer utholdene enn man skulle tro.

De er veldig hengivne og trofaste til eierne sine, og trenger noen som setter ned foten og viser dem hvor skapet skal stå, for de kan være sta og egne, vil helst bestemme alt selv. Så lenge men er bestemt fra begynnelsen så går alt greit :ahappy: Da er de lett å ha med å gjøre og vil helst prøve å få til alt det du vil den skal få til.

Chi er svært kosete små hunder, ligger gjerne oppi sofaen og prøver å skvise seg inn på bittesmå steder hvor det egentlig ikke er plass til dem. De vil helst under huden på deg kan man si :drool:

Hvis du skal ha chi bør du se deg rundt etter gode kenneler med bra linjer på hundene sine. Kan kontakte valpeformidler, Torild Lybekk, Du finner kontaktinfo inne på www.chihuahua-ringen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha altfor mye peiling på noen av rasene vil jeg holde en ekstra knapp på Pappilon. Har møtt svært få gode eksemplarer og Chi, både via kurs, treff, utstillinger og lignende. I tillegg er den jo selvsagt også kjent for mye innavl, masseproduksjon ol. Men du kan selvsagt være heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha altfor mye peiling på noen av rasene vil jeg holde en ekstra knapp på Pappilon. Har møtt svært få gode eksemplarer og Chi, både via kurs, treff, utstillinger og lignende. I tillegg er den jo selvsagt også kjent for mye innavl, masseproduksjon ol. Men du kan selvsagt være heldig.

Vel, hvis man går og spør dem som kan rasen så skal man være svært uheldig ved å få et dårlig eksemplar. Hva legger du i "møtt svært få gode eksemplarer av chi"? Hva er et bra og hva er et dårlig eksemplar? Kjent for masseproduksjon og smugling ja, men hvis man går til seriøse oppdrettere med god erfaring, så vet man vel stort sett hva man får? Man skal jo oppfordre til å planlegge valpekjøpet sitt nøye, ikke lete opp den første og mest lugubre annonsen man finner på finn.no?

Skal man kjøpe seg hund, uansett rase, og man ikke er kjent med rasen og oppdrettere og linjer, så bør man kontakte raseklubben, og finne raserepresentant eller valpeformidler for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis man går og spør dem som kan rasen så skal man være svært uheldig ved å få et dårlig eksemplar. Hva legger du i "møtt svært få gode eksemplarer av chi"? Hva er et bra og hva er et dårlig eksemplar? Kjent for masseproduksjon og smugling ja, men hvis man går til seriøse oppdrettere med god erfaring, så vet man vel stort sett hva man får? Man skal jo oppfordre til å planlegge valpekjøpet sitt nøye, ikke lete opp den første og mest lugubre annonsen man finner på finn.no?

Skal man kjøpe seg hund, uansett rase, og man ikke er kjent med rasen og oppdrettere og linjer, så bør man kontakte raseklubben, og finne raserepresentant eller valpeformidler for rasen.

Ta det rolig, kom bare med min erfaring. Med "møtt svært få gode eksemplarer av chi" mener jeg at jeg bare har møtt hunder som har vært usikre, agressive ol. Skjønner jo at det kommer ann på oppdretter, men med noen raser er det større sannsynlig å få en svak hund enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig, kom bare med min erfaring. Med "møtt svært få gode eksemplarer av chi" mener jeg at jeg bare har møtt hunder som har vært usikre, agressive ol. Skjønner jo at det kommer ann på oppdretter, men med noen raser er det større sannsynlig å få en svak hund enn andre.

Ja hvis man leter opp de som blir smuglet inn fra diverse valpefabrikker så kan man vel være rimelig sikker på å ende opp med en slik en ja..

Selv har jeg vel møtt en håndfull nervøse og aggressive chi, men så kom de jo fra diverse land og hadde litt diverse eiere også...

Synes bare ikke det er riktig å legge inn slik info basert på de få inntrykkene man har fått.. Er selv vokst opp med settere rundt meg, dumme som brød alle sammen (ikke halshugg meg :ahappy: ) men så var disse bare familiehunder og ble ikke trent opp noe særlig heller.. Så man fikk ikke sett potensialet disse hundene sikkert hadde. Ikke har jeg noe særlig innsikt i linjer heller på disse rasene :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt veldig mye at Chi og Papillon bjeffer veldig mye. Men viss du oppdrar dem riktig så dabber vel det av?

Jeg har selv en knapp på Papillon da :ahappy:

Jeg har tid til trening og slik, så det vil gå bra med det.

Jeg vil mest av alt bruke den til kosehund hjemme da. :lol:

Men hvilke andre raser vil passe til meg?

Jeg liker langhåret hunder, men vil ikke greie den 2 timer hver dag^^

Jeg vil gå turer, men ikke timelange hver dag. Blir lange turer i helgene, og kanskje en gang i mellom i ukedagene.

Jeg vil ikke ha en så bjeffer mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt veldig mye at Chi og Papillon bjeffer veldig mye. Men viss du oppdrar dem riktig så dabber vel det av?

Jeg har selv en knapp på Papillon da :ahappy:

Jeg har tid til trening og slik, så det vil gå bra med det.

Jeg vil mest av alt bruke den til kosehund hjemme da. :lol:

Men hvilke andre raser vil passe til meg?

Jeg liker langhåret hunder, men vil ikke greie den 2 timer hver dag^^

Jeg vil gå turer, men ikke timelange hver dag. Blir lange turer i helgene, og kanskje en gang i mellom i ukedagene.

Jeg vil ikke ha en så bjeffer mye..

Joda det går an å trene vekk bjeffingen på de fleste, men (hvertfall chi) er en rase med mye vaktinnstinkt i seg. Andre raser ja.. Yorkshire terrier? Pomme? Japansk spisshunf? Vet ikke hvor store du vil ha dem.. Puddel? Dverg og mellompuddel er jo herlige, og ganske smarte.. Sheltie.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er papillon jeg kanskje har mest lyst på.

Har sett litt rundt nå, står mellom:

Papillon,

Kleinspitze,

Pommerianer lr ka d hette :ahappy:

Finsk lapphund,

Eurasier

ja, trur d va di^^

Men hunden vil mest være en kosehund<3

Har aldri prøvt dette agility greiene å det, men veninnen min sier det er morsomt^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg godt inn i rasen, og reis på besøk til oppdrettere før du bestemmer deg. Anbefaler å søke råd fra folk med erfaring med rasen, så kontakt oppdrettere, de fleste setter pris på initiativ! Tror de fleste oppdrettere av små hunder er drit lei folk som skal ha de fordi de er små og søte. Se de for det de er- en hund som trenger fysisk og mental aktivitet! Men jeg anbefaler seff chi, de er herlige men trenger mye trening og stimuli for å bli gode trygge hunder. Også vil de elske deg til døde! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såg på mittdyr.no, og der stod det bare positivt om Eurasier.

*Middels størrelse

*Langhåret

*Middels pelsstell

*Middels mosjon

*Lett å lære

*Rolig

*Lite allergivennlig

*Familiehund

-det viktigste for en Eurasier er at den får være med sin familie på alt.

Men jeg tenkte å ta kontakt med folk slik som du sa. Trur det er det lureste :(

Så kan jeg høre innom alle de rasene jeg vil å stryke dem viss de ikke passer for meg. ^^

Men viss dere vet om noen så har noen av disse rasene, så blir jeg glad for ærlige opplysninger om dem ;)

Jeg har nå altså fått lov til å få meg en valp :) (etter laang tid med mas) :P

Jeg og besten min som bor "rett opp bakken" skal ha den ilag :ahappy: (fordi jeg fikk ikke ha den hjemme..)

Han har erfaring med hunder før, men det har ikke jeg.

Så var det det å velge den perfekte rasen for meg (og han) :lol:

Jeg har god tid til å gå turer, men liker ikke lange fjellturer i 3-4 timer hver dag :P ( kanskje i helgene)

Jeg har god tid til å trene og være ilag med hunden. (bortsett fra en dag i uken da jeg jobber, + skole, men da har jeg beste)

Jeg liker hunder med litt langt hår.

De må ikke være bjeffete.

Vil ha slett hår tror jeg.

kanskje trene lydighet eller et eller annet for hunden. (vet ikke hva)

Besten min kommer til å ta den med på turer også, men vet ikke mer om det :P

De jeg har tenkt på er:

- Eurasier (holder en knapp på denne, les masse positivt om den)

- Finsk lapphund

- Papillon

- Pommerian

- Kleinspitze

og kan komme med andre forslag :P

Har du erfaring med noen av disse, fortell i veg :P

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ganske stor forskjell på størrelsen på rasene du nevner da..

Jeg brukte selv LANG tid på å velge rase, og hadde endel av de samme kriteriene som deg. Vurderte blant annet pomeranian og og finsk lapphund, men endte opp med kleinspitz, blant annet på grunn av størrelsen. Hentet valpen min for to uker siden og er veldig fornøyd så langt! :ahappy: Besøkte oppdrettern før jeg bestemte meg og fikk hilse på både moren og faren til valpen, og de var veldig fine, rolige hunder begge to.

Som nevnt av andre så lønner det seg å besøke seriøse oppdrettere og kontakte valpeformidlere for å få mest mulig informasjon om rasene før du bestemmer deg! Husk å tenke at hunden skal følge deg i mange år fremover, så tenk gjennom hvordan en hund passer inn i dine fremtidsplaner!

Lykke til med valg og valpekjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vett det er forskjell, men det er stor hud vi ikke vil ha.

Har sett litt på Sheltie nå, og tror jeg ender opp med en slik en :ahappy:

Har tenkt å besøke oppdrettere og slik før jeg tar den endelige avgjørelsen :)

Gratulerer med valpen forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bestemmelsen tatt!

Vi skal få oss en tricolor Sheltie valp :)

Så 26.mars får jeg vite om jeg får valp fra en av oppdretterene :)

Så må gå 2 uker i spenning nå, og jeg hååper jeg får en fra dem!

Passer helt perfekt med en valp før ferien begynner, så har jeg hele dager til å fokusere på valpen :)

Gleder meg ;D

Har lånt meg valpebøker nå, så nå skal det leses^^ tihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe =)

Den ene plassen er Tiakaro, valper etter en Blue Merle og en Tricolor.

Det er dem som får nå 26.mars :)

Ellers er jeg skreven opp på Montmorenja etter to soble, der den ene har tricolor i seg.

Og Catoma, etter en sobel og en tricolor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...