Gå til innhold
Hundesonen.no

HVIS ! det kommer blandingsvalper


Gullungen

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Liten ting som vrir seg i hodet mitt :

Hvorfor er det greit å ta alt fra 500 kr for en BC-blanding og 15000 for en chi-blanding ?!

En blanding er en blanding uansett hvordan foreldrene ser ut, Husky-blandinger skal liksom ikke koste noe i det hele tatt..

Fordi det er altfor mange bc-blandinger. Og så lenge det er folk som er villige til å betale 15000 kr for en chihuahua, så går det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med SALG av blandingshunder kom nesten som et sjokk på meg.

Jeg er vant til at man GIR vekk blandingsvalper, og da jeg så at folk solgte blandingsvalper til 3-4000 lo jeg høyt og syntes dette var latterlig! Det må være noe nytt som er kommet. Tenk om man kunne solgt blandings- kattunger, dere...

Det er jo en rask og enkel måte å tjene penger på! Da kan jo man skaffe seg to miniatyrhunder og skam-avle på dem for så å selge valpene for 10- 15000 per stykk... Easy money unskyld sarkasmen

Jeg synes at for å forhindre blandingsavl, skulle blandingsvalper ikke kostet noe å kjøpe. Folk merker at man ikke får solgt blandingsvalper og slutter derfor å avle på dem. Så enkelt kan det gjøres...

Tråkker sikkert på mange såre tær her inne, men det får så være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
i de landene som plages med løshunder er jo ikke disse hundene planlagt blandingsavl ?

syns det var meget fint av deg å gi hunden din en ny start i norge ! :rolleyes2:

jeg synes det avles for mye hunder i norge. synes ikke det skal avles dyr for pengenes skyld.

hverken renraset eller blandingsavl

Tror ikke det er mange oppdrettere av hund i Norge som tjener så veldig mye på sin avl. Det finnes kanskje de som avler mye og har mange kull på en gang, men de aller aller fleste er veldig stolte over sine raser og mener at sine hunder har noe å tilføre den spesielle rasen.

Men det finnes også de som mener at hunder skal gå løse 100% av tida og som parer seg i "hytt og pine" og da blir det blandingsvalper. Vet om to slike personer og vi må kastrere vår hanne fordi en "nabo" har tisper som går løse hele tiden og kommer hit hver gang de har løpetid (hannen vår reagerer ikke når våre tisper har løpetid). Den andre har en rottweilertispe som får ca 4 abortsprøyter pr år pga tyvparing (bl.a. med sin egen sønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med SALG av blandingshunder kom nesten som et sjokk på meg.

Jeg er vant til at man GIR vekk blandingsvalper, og da jeg så at folk solgte blandingsvalper til 3-4000 lo jeg høyt og syntes dette var latterlig! Det må være noe nytt som er kommet. Tenk om man kunne solgt blandings- kattunger, dere...

Det er jo en rask og enkel måte å tjene penger på! Da kan jo man skaffe seg to miniatyrhunder og skam-avle på dem for så å selge valpene for 10- 15000 per stykk... Easy money unskyld sarkasmen

Jeg synes at for å forhindre blandingsavl, skulle blandingsvalper ikke kostet noe å kjøpe. Folk merker at man ikke får solgt blandingsvalper og slutter derfor å avle på dem. Så enkelt kan det gjøres...

Tråkker sikkert på mange såre tær her inne, men det får så være

Men det er jo ikkje gratis å ha kvalper i hus? selv om det er en blanding.

Og visst blandinger blir gitt bort så er det større fare for at det blir til folk som ikkje har tenkt seg godt nok om, og etter

et par mnd så er de gått lei hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mange oppdrettere av hund i Norge som tjener så veldig mye på sin avl. Det finnes kanskje de som avler mye og har mange kull på en gang, men de aller aller fleste er veldig stolte over sine raser og mener at sine hunder har noe å tilføre den spesielle rasen.

Men det finnes også de som mener at hunder skal gå løse 100% av tida og som parer seg i "hytt og pine" og da blir det blandingsvalper. Vet om to slike personer og vi må kastrere vår hanne fordi en "nabo" har tisper som går løse hele tiden og kommer hit hver gang de har løpetid (hannen vår reagerer ikke når våre tisper har løpetid). Den andre har en rottweilertispe som får ca 4 abortsprøyter pr år pga tyvparing (bl.a. med sin egen sønn).

den naboen din burde kastreres selv...hehe.

hvorfor driver folk med oppdrett om de ikke kan tjene penger på det?

forstår jo att det finnes noen ildsjeler som gjør det for sin hobby og brenner for sin rase. men disse chi-oppretterne tjener jo grovt for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med SALG av blandingshunder kom nesten som et sjokk på meg.

Jeg er vant til at man GIR vekk blandingsvalper, og da jeg så at folk solgte blandingsvalper til 3-4000 lo jeg høyt og syntes dette var latterlig! Det må være noe nytt som er kommet. Tenk om man kunne solgt blandings- kattunger, dere...

Og siden kattunger er gratis så ender de da også opp som gratis slangemat. Vi ser jo også at gratis kattunger ikke fører til at det ikke fødes enormt mange katter selv om det ikke er direkte sammenlignbart da katter vandrer fritt ute. Dyrebeskyttelsen har vel også gått ut og sagt at blandingskatter bør selges.

Det er jo en rask og enkel måte å tjene penger på! Da kan jo man skaffe seg to miniatyrhunder og skam-avle på dem for så å selge valpene for 10- 15000 per stykk... Easy money unskyld sarkasmen

Tja, om man vil så er det jo ikke noe problem å skamavle rasehunder heller. Men det er vel ingen her som har forsvart blandingspriser på 10-15 000kr

Jeg synes at for å forhindre blandingsavl, skulle blandingsvalper ikke kostet noe å kjøpe. Folk merker at man ikke får solgt blandingsvalper og slutter derfor å avle på dem. Så enkelt kan det gjøres...

Tankegangen din er ikke helt dum, men det er vel igrunn ikke så fryktelig mange som avler på blandinger for profittens skyld. Det er vel i stor grad ønske om å videreføre slekta til hunden man eier og ønsket om å ha ett kull (som jo kan virke ganske forlokkende) samt "uhell".

Og så var det dette med omplassering da, å si ja takk til en gratis hund er lettere enn å si ja til en som koster noen tusenlapper. Det er vel også sannsynlig at helseattester osv er noe folk dropper dersom de ikke får penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
den naboen din burde kastreres selv...hehe.

hvorfor driver folk med oppdrett om de ikke kan tjene penger på det?

forstår jo att det finnes noen ildsjeler som gjør det for sin hobby og brenner for sin rase. men disse chi-oppretterne tjener jo grovt for tiden

JA! Skal foreslå det til h*n neste gang tispene kommer hit :rolleyes2:

Jeg kan svare for vårt oppdrett: gikk ca 3tusen i + etter at alle utgifter var betalt...

Mange av de små rasene får små kull, men hvorfor er de så dyre? Har vel kanskje noe med denne "Paris-effekten" å gjøre? Det finnes jo skikkelig store raser også hvor valpene koste 14-20.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikkje gratis å ha kvalper i hus? selv om det er en blanding.

Og visst blandinger blir gitt bort så er det større fare for at det blir til folk som ikkje har tenkt seg godt nok om, og etter

et par mnd så er de gått lei hund...

Jeg syns ikke den kommentaren der holder vann lengre, om hunden koster kr 0 , 500 kr eller 2000 kr kan den like greit havne i feile hender.

I dag er det ikke noe STORT PROBLEM å få tak i ett par tusenlapper.

Eneste oppdrettere som tjener penger på valpene sine er jo de som driver med bevisst blandingsavl. Ikke er det noe krav for øyenlysing, hd-røngten, osv osv..

Bare tut og kjør virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alle andre hunder, bør valper være regelmessig gitt ormekur, de bør være sosialiserte og gjort vant med feks barn, bil, støvsugere osv, de bør være chippet, vaksinert og ha helseattest, i tillegg få med seg et teppe og etpar leker og litt mat. Så jeg synes ikka at 2500-3000kr er urimelig for en blandingsvalp. Noe særlig mer enn det synes jeg heller ikke de er verdt i -penger-.

Derimot, er det idioter som får valper og ikke gidder å gjøre noe med dem, burde de fått seg etpar tungt veiende ord og valpene bør være gratis.

Og for dem som lurer, dette synes jeg om det er BC-blandinger eller chi-blandinger :closedeyes: Det optimale er jo ingen blandinger overhodet, men jeg er da realistisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mere feil enn at BMW koster mer enn en Skoda... Det har ikke med kvalitet eller bruksområde å gjøre - men om status, kjøpekraft til de som er interessert og selvsagt tilgjengelighet.

Susanne

Sefølgelig har BMW mer kvalitet en en skoda, pluss mere komfort og kjøre.

En BMW er en drøm og kjøre på veiene.. så den uttalsen din der er vel litt feil.

Er en grund til at noen biler er dyrere enn andre vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det helt enkelt:

Agria har tak på sine livsforsikringer til 5000 kr for å dekke opp for en hund som dør. En uregistrert hund. Veterinærforsikringen får man selvfølgelig på samme vilkår som enhver annen hund.

Jeg betalte 7000 kr for min JRT, som har stamtavle, men som ikke er reg. Jeg har betalt 2500 kr for min Norrbottenspets som VAR registrert... Så det er helt opp til den som eier tispen. Men kanskje greit med et øvre tak, at man får valpen/hunden forsikret innenfor den prisen som den kostet?

Jeg synes ikke det er opp til meg å mene så fryktelig mye om hva andre skal ta og ikke ta for sine valper. Jeg tenker heller på hva jeg vil gi for akkurat den spesifikke hunden. Og dette kommer jo mye an på smak og hva en skal bruke hunden til. En Lars-Monsen-type ville kanskje gitt mye for en blanding med Alaska Malamute og annen polarhund, mens frøken fjong ikke ville betalt nåla i veggen for denne.

Frøken fjong ville kanskje gi 10 000 kr for en blanding mellom Bichone Frise og Puddel, mens Lars-Monsen-typen ikke ville gitt fem flate øre for denne. Tror det går på ønsker, smak og behag. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mere feil enn at BMW koster mer enn en Skoda... Det har ikke med kvalitet eller bruksområde å gjøre...

WTF :( Prøver du å si at en BMW og Skoda er av lik kvalitet? Har ikke kjørt mye BMW du da... Prøvekjørte den ny BMW X3 for noen uker siden...ikke kom å si at noen av Skoda sine biler gir en slik komfort og kjøreglede, og det er ikke engang den beste bilen til BMW... :rolleyes:

hvorfor driver folk med oppdrett om de ikke kan tjene penger på det?

Kanskje er idealistiske årsaker...kanskje har de et håp eller ønske om å forbedre rasen på et vis...Etter min plan, som sansynligvis ikke holder mål - fordi det alltid skjer noe uforutsett, vil jeg først unngå røde tall i regnskapet i ca 2012, ikke sååå lenge til - men det er 6 år med minus først :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF :( Prøver du å si at en BMW og Skoda er av lik kvalitet? Har ikke kjørt mye BMW du da... Prøvekjørte den ny BMW X3 for noen uker siden...ikke kom å si at noen av Skoda sine biler gir en slik komfort og kjøreglede, og det er ikke engang den beste bilen til BMW... :rolleyes:

OT: Bare så du ved det, at det faktisk er Audi der producerer alle komponenter til Skoda, og de er da på højde med Bmw om ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis parringen blir observert, og abortsprøyta blir satt innen rimelig tid etter parringen, så er det ikke snakk om noen abort, men at det ikke blir noen sammensmelting...(sa en veterinær til meg en gang..)

Det som måtte være der blir absorbert i kroppen til tispa, og ingenting merkes...ingenting "kommer ut"..

Angående pris på blandingsvalper, så synes jeg de kan koste noen tusenlapper, sånn at det merkes LITT på kontoen..

Det blir for enkelt å skaffe seg hund hvis den er gratis, eller bare koster noen hundrelapper.

Jeg prata med en jeg kjenner senest for et par timer siden, og han kunne fortelle om noen som dreiv og miksa og triksa med div. raser for å få fine trekkhunder.

Først solgte de valpene for 500,-..men da var det flere som kom tilbake med valpen, for det passa visst ikke så godt med hund likevel...iallefall ikke den type hund.

Så satte de opp prisen til 3000,-...valpene ble solgt like raskt, og ingen kom tilbake med valpen.

Om det var tilfeldig, vet jeg ikke, men det kan jo være at siden de måtte betale noen tusenlapper for valpene, så var kjøperne personer som interesserte seg for den typen hund, og ikke noen som kun var ute etter en billig hund, og som så mer på pris enn på type hund.

For de som ikke vet det, så er jeg en ihuga motstander av planlagt blandingsavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis parringen blir observert, og abortsprøyta blir satt innen rimelig tid etter parringen, så er det ikke snakk om noen abort, men at det ikke blir noen sammensmelting...(sa en veterinær til meg en gang..)

Det som måtte være der blir absorbert i kroppen til tispa, og ingenting merkes...ingenting "kommer ut"..

Angående pris på blandingsvalper, så synes jeg de kan koste noen tusenlapper, sånn at det merkes LITT på kontoen..

Det blir for enkelt å skaffe seg hund hvis den er gratis, eller bare koster noen hundrelapper.

Jeg prata med en jeg kjenner senest for et par timer siden, og han kunne fortelle om noen som dreiv og miksa og triksa med div. raser for å få fine trekkhunder.

Først solgte de valpene for 500,-..men da var det flere som kom tilbake med valpen, for det passa visst ikke så godt med hund likevel...iallefall ikke den type hund.

Så satte de opp prisen til 3000,-...valpene ble solgt like raskt, og ingen kom tilbake med valpen.

ja det stemmer at dersom man setter abort sprøyte 3 og 5 dag etter parring, så blir det vel som at vi mennesker tar angrepillen.

Men jeg har hørt om tilfeller hvor det faktisk har blitt 1 eller 2 valper etter slik sprøyte.

Har også hørt om tilfeller der tisper har blitt sterile etter slik sprøyte.

Sitter med samme oppfatning her, er jo noe som heter easy come easy go.

-- helledussen sååå søte valpen og den er gratis så klart barnet mitt du kan få den----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det stemmer at dersom man setter abort sprøyte 3 og 5 dag etter parring, så blir det vel som at vi mennesker tar angrepillen.

Men jeg har hørt om tilfeller hvor det faktisk har blitt 1 eller 2 valper etter slik sprøyte.

Har også hørt om tilfeller der tisper har blitt sterile etter slik sprøyte.

Sitter med samme oppfatning her, er jo noe som heter easy come easy go.

-- helledussen sååå søte valpen og den er gratis så klart barnet mitt du kan få den----

Ja den siste setningen der er jeg enig i, noen tror at bare fordi noe er gratis/billig så kan man bare gi det til barnet, det er jo gratis så da kan man jo like lett få en ny en, eller man har ikke tapt så mye om man ikke likte den.

Slik vi fikk bikkja vår, 6åringen ville ha hund men så ble lei og da ble han satt i hagen alene og også mishandlet (angivelig) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini miss blue dior og Kim&Co - ja, jeg ser at bilsammenligningen fløy rett over hodene deres..

POENGET var at pris og kvalitet ikke alltid henger på greip... Men dere har kanskje dyre hunder selv, og av den grunn ikke ser at det kvalitetsmessig er noen forskjell på en renraset border collie som koster 4-5000, kontra en sk. "motehund" som selvsagt har en prislapp på nærmere 20.000 for den mest ordinære valp.

En diskusjon om biler her inne blir jo bare for dumt, da clou'et var at enkelte ting koster MER pga merket, typen eller fasongen - selv om det ikke har noe som helst med kvalitet og bruksområdet å gjøre..

Eller mener dere virkelig at "Er en grund til at noen biler er dyrere enn andre vettu" - visdomsord fra Mini miss blue...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde det noengang skjedd et uhell ville jeg sørget for at tispa fikk abort sprøyte, og om valpene ble født - ville de blitt avlivet så fort de var født. Og om jeg noensinne skulle bli sinnsforvirret, la en blanding med Dogo komme til verden - uhell eller ikke. Så ville de hvertfall ikke selges til redusert pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som denne tråden har kommet litt i gal retning.

Trådstarter lurer på hva deres synes en blandigsvalp skal koste, vis uhellet er ute!

Jeg mener en god blanding skal koste rundt 1000-1500kroner.

Men vis det eks en gordon blir blandet med en engelsk setter, er det jo en fugelhund. Da mener jeg den skal koste 3000-4000 kroner. (ren fugel hund koster ca 8.000kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...