Gå til innhold
Hundesonen.no

Bringkobbel

Argon

Recommended Posts

Ja, som overskrift. Kunne gjerne tenkt meg å høre andres erfaringer og måter når det gjelder å trene inn bringkobbel.

Min tanke så lang er at jeg tenkte jeg skulle belønne at hunden plukker opp et bitt/gjenstand mest likt bringkobbelet sin (evt. om bittet kan tas av bringkobbelet?) i nærheten av fig. Og etter at det så tar jeg på bringkobbelet, har ingen gjenstand/bitt ved fig. og bare venter og lar hunden tenke selv.

Evt vuderte å kanskje bruke targetingstick sånn midt inni, men ikke kommet så lang til å finne ut mest praktiske måte å gjøre det på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem leste kjører løsbitt en god stund før dem kjører fastbitt.

Hunden lærer da å apportere en gjennstand som er i hånden, lavt mot bakken hos fig. Denne bevegelsen (at hunden søker ned mot hånden) gjør at når fastbittet er senket så vil det falle ned der løsbitte normalt ligger.

Om hunden er "hjernevasket" nok på løsbitte (søke lavt mot hånd til fig) så pleier trinnet til plukking fastbitt gå ganske kjapt.

Men fastbitt er ikke noe du bør forhaste deg med da det utløser mange andre faktorer å trene på i søket (bla. feilmelding, ta bitt på luktbilde o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem leste kjører løsbitt en god stund før dem kjører fastbitt.

Hunden lærer da å apportere en gjennstand som er i hånden, lavt mot bakken hos fig. Denne bevegelsen (at hunden søker ned mot hånden) gjør at når fastbittet er senket så vil det falle ned der løsbitte normalt ligger.

Om hunden er "hjernevasket" nok på løsbitte (søke lavt mot hånd til fig) så pleier trinnet til plukking fastbitt gå ganske kjapt.

Men fastbitt er ikke noe du bør forhaste deg med da det utløser mange andre faktorer å trene på i søket (bla. feilmelding, ta bitt på luktbilde o.l.).

Da er det slik jeg tenkte. Det er så mange varianter å gjøre det så tenkte bare høre med flest mulig hva de mener er mest effektivt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...