Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer, myter og sannheter

Boubou

Recommended Posts

• Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Border collier må ha bliss i pannen, ellers er de udugelige som gjeterhunder.

Langhårede BCer er bedre gjeterhunder enn korthårede BCer.

Oki. Det må jeg huske på dersom jeg skal ha "gjeter-Bc" i fremtiden. Såklart er Langhårete BC-er bedre enn korthårete :rolleyes: .. Kan ikke diskuteres engang..

Lurer i grunnen på hvordan folk kan komme på så mye dumt. Chi-er er gnagere. jaja..

Må jo vite at sheltier er skapt for eldre damer, som ikke har noe å bedrive dagene sine med :blink: .

Dobermanner eies kun av idioter som ganstere og narkomaner :D . Alle Pitt buller har rabies. Settere er dumme. Alle små hunder er gneldrebikkjer.

EDIT:

Å.. Man må jo ikke glemme at alle buhunder står i bånd og bjeffer hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Det må jeg huske på dersom jeg skal ha "gjeter-Bc" i fremtiden. Såklart er Langhårete BC-er bedre enn korthårete :rolleyes: .. Kan ikke diskuteres engang..

Jepp. Og så må du sørge for at den har bliss, og ikke har hvitt eller halvt hvitt hode. Sort må forøvrig være mer dominerende farge enn hvitt på de, ellers så blir de også dårlige gjeterhunder.

Dersom tjenestehunder biter noen og får smaken av blod, så blir de umulig å dressere videre og må avlives pga blodtørstighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og så må du sørge for at den har bliss, og ikke har hvitt eller halvt hvitt hode. Sort må forøvrig være mer dominerende farge enn hvitt på de, ellers så blir de også dårlige gjeterhunder.

I skottland er det viktig å ha djevelhorna, mørke flekker over øynene, blir vist bedre gjetere av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å herpe tråden, men denne synes jeg er dum, det er jo opplest og vedtatt at de faktisk er usikre når de holder på slik. Det gjelder jo ikke bare schäferen heller... usikre hunder bruker busingen for å skape avstand og fordi de har erfart at de andre løper sin vei.

Siden tråden heter fordommer, myter og SANNHETER...:blink:

En normal schaferhund gjør det vel først og fremst for at den er avlet til å nettopp gå frem/buse på å bjeffe (vokting).....

Men at en del ustabile/usikre schafere erfarer at å bruke dette i alle situasjoner koblet til stress og reddsel er jo observert av mange. Det blir jo som andre medfødte instinkter som slår automatisk inn når stressnivået/reddsel koker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Hva med krage da. Alle bc-er må jo ha en hvit ring rundt halsen for å være "hel" :blink: . Det finst ikke noe som gul, brun, blå bc-er. Alle bc-er er sorte og hvite. Sånn er det bare. Basta!

Å... Hvite hunder er jo albinoer.

Langhårete hunder røyter mer enn korthårete, fordi de har mer hår å røyte.

-----

border collien er skeptisk til nye folk. De gjeter alt som rører seg. De er heller ikke sosiale, derfor trenger de ikke sosialiseres. De er født lydige (som tidligere nevnt). Sauer er livet til gjeterhunder. De er en enmanshund. De klikker når de blir gamle, og da blir de aggresive og må skytes. De kan aldri kureres mot skuddredsel. hmmm. ja

Likevell så kan de brukes til absolutt alt.

-------

En hund uten papirer er mindreverdig...

--

Lurer i grunnen på hvor mange hunder som dør en naturlig død i grunnen?

--

Må jo heller ikke glemme at hundefolk er noen idioter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo fullstendig ot, beklager til ts

En normal schaferhund gjør det vel først og fremst for at den er avlet til å nettopp gå frem/buse på å bjeffe (vokting).....

Ok... En "normal" schâfer som gjør slikt er ingen normal schäfer. Det er en dårlig schäfer som buser og bråker. En god en skal faktisk avvente situasjonen og bare være der til det er den trengs.

Det er jo nesten litt skummelt at folk tror at schäferen faktisk skal bråke slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... En "normal" schâfer som gjør slikt er ingen normal schäfer. Det er en dårlig schäfer som buser og bråker. En god en skal faktisk avvente situasjonen og bare være der til det er den trengs.

Vel, det kan vel diskuteres hvor dårlig en hund som bråker faktisk er - eller hvor god/dårlig oppdragelse den har fått.

Det er jo nesten litt skummelt at folk tror at schäferen faktisk skal bråke slik...

Hvem tror at det skal være sånn om jeg tør spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tror at det skal være sånn om jeg tør spørre?

Vel, sånn utifra det du skriver så legger du det ut som en myte at dem buser for det dem er redde:

Schäferhunder angriper deg bakfra uten forvarsel, og de bjeffer og buser på folk og fe fordi de er redd.

Har jeg skrevet at det er en usannhet? Hvor? Uansett er det er en holdning folk ofte har til schäferhunden, uten å tenke på at årsakene kan være ganske nyanserte. Ofte er det folkene rundt som er reddest, hunden følger bare deres gode eksempel.

Når du legger ut noe som en myte så er det noe som er helt feil, en usannhet o.l. Desverre så er det nå slik at dette ikke er en myte/usannhet... At ikke alle er slik pga det er en annen historie. Men det er ingen myte ei heller usannhet. Innen andre raser så kommer også busing/bjeffing, det er heller ingen myte at usikkre hunder kan gå inn å nappe paserende folk bakfra. Usikre hunder går faktisk ofte inn bakfra.

Defor er det litt uenighet rundt det du legger ut, det er faktisk ikke noen usannhet eller myte :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger ut noe som en myte så er det noe som er helt feil, en usannhet o.l.

Dette begynner å bli OT, men en myte er ikke nødvendigvis helt feil eller en usannhet - en myte kan ha opphav i en sannhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sånn utifra det du skriver så legger du det ut som en myte at dem buser for det dem er redde:

Vel, det kan jeg faktisk ikke se selv. Jeg har postet det i en tråd som heter fordommer, myter og sannheter - og det var vel heller en fordom, og det vet jeg alt om takk.

Når du legger ut noe som en myte så er det noe som er helt feil, en usannhet o.l. Desverre så er det nå slik at dette ikke er en myte/usannhet... At ikke alle er slik pga det er en annen historie. Men det er ingen myte ei heller usannhet. Innen andre raser så kommer også busing/bjeffing, det er heller ingen myte at usikkre hunder kan gå inn å nappe paserende folk bakfra. Usikre hunder går faktisk ofte inn bakfra.

Det at schäferen angriper notorisk bakfra er for meg i hvert fall helt nytt, noe jeg har til gode å se - jeg har sett andre hunder gjøre det. Men hva vet vel jeg, har kun sett en, maks to stk schäferhund i løpet av mitt korte liv.

Defor er det litt uenighet rundt det du legger ut, det er faktisk ikke noen usannhet eller myte :blink:

Jeg foreslår du leser det jeg har skrevet en gang til jeg, denne gang med en smule mer åpenhet og forståelse for hva jeg kort og greit skriver. Jeg synes det jeg har postet passer særdeles godt inn i denne tråden jeg, og det kan både lande på sannheter og ikke minst fordommer - som ekspertene kontant bekrefter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan jeg faktisk ikke se selv. Jeg har postet det i en tråd som heter fordommer, myter og sannheter - og det var vel heller en fordom, og det vet jeg alt om takk.

Det at schäferen angriper notorisk bakfra er for meg i hvert fall helt nytt, noe jeg har til gode å se - jeg har sett andre hunder gjøre det. Men hva vet vel jeg, har kun sett en, maks to stk schäferhund i løpet av mitt korte liv.

Jeg foreslår du leser det jeg har skrevet en gang til jeg, denne gang med en smule mer åpenhet og forståelse for hva jeg kort og greit skriver. Jeg synes det jeg har postet passer særdeles godt inn i denne tråden jeg, og det kan både lande på sannheter og ikke minst fordommer - som ekspertene kontant bekrefter!

Tror kanskje du bør lese litt bedre selv også jeg :rolleyes2: Jeg nevner faktisk ikke Schäfer når det gjelder "bakfra" jeg skriver:

det er heller ingen myte at usikkre hunder kan gå inn å nappe paserende folk bakfra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om grå elghund:

Jo større rævhol jo bedre jakthund :rolleyes2: (En jeg kjenner gikk etter den metoden da han skulle velge ut ny valp...)

:) Utrolig festlig! :(

Kan legge til at trekkhunder med flekker i ganen er myyye bedre trekkhunder enn de som er ensfarget. Så det så! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Her er noen fra meg:

- "St. Bernhard sikler fordi de har rabies, det vet jo alle som har sett "Cujo" av Stephen King

- "Hunden er skuddredd fordi den ved skudd under passivitet står rolig med halen hengende ned"

- "Alle brukshundraser skal ha jaktinstinkt"

- "Alle hunder skal reagere/avreagere som en Schäfer eller Rottweiler når de deltar på mentaltester, hvis ikke er de ikke gode hunder"

Har sikkert flere, men det var jo så mye bra fra dere andre her at jeg ler så jeg griner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo alltid artig å se hvordan ting OPPFATTES også da... som når Jeanette H sier dette om dommeren som uttaler seg om gjeterhunder og hvordan de bør være bygget.

Vel, nå er jo utstillingsidealet til de ulike rasene i stor grad bygget på det som opprinnelig var det som var egnet i bruks. For eksempel at man ikke ønsker steile fronter i hunder som skal løpe mye og lenge, fordi det kan føre til skader. På en terrier som har et annet bruksområde gjør det ikke så mye, så de kan være steilere. Potenes utforming kan ha mye å si for bruksområde - som at visse myndetyper ikke skal ha kattepoter (avrundet og sammenknyttet), fordi de skulle løpe der og der.

Husker man fikk en gammel raseekspert over hit på en utstilling en gang, og fikk rekordantall på "hans" rase. Vel, fyren så knapt på hundene i bevegelse, noe alle var fryktelig fortørnet over, samtidig var han svært streng på hvordan overlinjen burde være, og at det var det viktigste - så de slik ut som han ville, så kunne de også jakte bra, var begrunnelsen. Vel... når dagen var over, et syttitalls hunder bedømt, så satt dommeren igjen med klassevinnere som enten var i slekt eller var i bruk på varianter av rasens gamle bruksområde (blitt i stor grad en utstillingsrase idag). Han kjente ingen, utstillere eller hunder, men hadde likevel klart å SE hvem som burde kunne være brukandes - uten å se dem i bevegelse.

Men å klare å KOMMUNISERE vettugt... og få dette frem, uten at det kan virke dumt på utstillere som ikke er så drevne? Det er kanskje verre.

Derfor blir det ganske festlig at mye av det som liksom skal være så dumt, ofte er "halvsannheter" ELLER dårlig formulerte utsagn med endel rot i fakta/sannhet/hva det måtte være...

Sånn som dette med farger: Der VET vi jo mer idag, der man i gamle dager trodde, synset eller laget "forklaringer" som bare var tull - men som hadde et utgangspunkt i noe man hadde observert. Pussige farger som dukket opp KUNNE indikere at noe var blandet inn, eller som dukket opp flere generasjoner etter. Knyttet man det til bruksegenskap, så var det kanskje "enklest" å sortere vekk?

Idag vet man jo utrolig mye om fargelære og arv og hvordan farge kan faktisk være knyttet til egenskaper - bare sjekk ut dette med revene til Belyayev (han avlet dem for tamhet, da fikk de også andre farger/flekker og ymse fysiske egenskaper gjennom mange generasjoner).

At dette lever videre i dag, handler jo litt om å kommunisere hva vi idag vet. Som at dette at noen rasers helseproblemer "skyldes innavl", når virkeligheten er at sykdomsgener som antagelig fantes på "starthundene" har levd med videre - og vil fortsette å dukke opp. Andre raser kan være langt mer innavlet - og likevel sunne og friske, ikke sant. Disse utsagnene om "innavlsskylden" dukker jo opp på ramme alvor selv her inne... så det kan jo lønne seg ikke bare å le av "de andre" :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på dyreforumer klarer ikke å ha en artig tråd uten å begynne å diskutere ett eller annet... :closedeyes:

:rolleyes2: You made my day!

- Man bør aldri ta fra en valp noe uten å bytte før den er blitt noen måneder. Da kan den utvikle gjenstands-forsvar.

- Den blakke buhunder kommer av at en sort buhund parret en sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--] men en myte er ikke nødvendigvis helt feil eller en usannhet - en myte kan ha opphav i en sannhet...

- Den blakke buhunder kommer av at en sort buhund parret en sau.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid veldig artig med slike tråder, fordi de gjerne er for å "henge ut" ANDRE - og så blir det ofte selvavslørende... helt utilsiktet ofte :rolleyes2:

Og siden tråden heter "fordommer, myter og sannheter", så kan man jo lure på hva det er folk mener - om i hvilken av de tre kategoriene buhundjentas ene morsomhet er ment å være? Og da snakker vi ikke om den med sauen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid veldig artig med slike tråder, fordi de gjerne er for å "henge ut" ANDRE - og så blir det ofte selvavslørende... helt utilsiktet ofte :console:

Og siden tråden heter "fordommer, myter og sannheter", så kan man jo lure på hva det er folk mener - om i hvilken av de tre kategoriene buhundjentas ene morsomhet er ment å være? Og da snakker vi ikke om den med sauen...

Den med valper og å ta fra dem ting? Egentlig vet jeg ikke hvor den passer inn, jeg fikk det fortalt på et kurs og for meg virker det helt teit, men det kan godt være en sannhet.

PO: Skjønte ikke helt sammenhengen mellom de to sitatene jeg? :) Det kan umulig være noe sannhet i det, for to arter kan ikke få forplantningsdyktige avkom, og den blakke buhunden er like forplantningsdyktig som den sorte. Var det det du mente kanskje? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
PO: Skjønte ikke helt sammenhengen mellom de to sitatene jeg? :console: Det kan umulig være noe sannhet i det, for to arter kan ikke få forplantningsdyktige avkom, og den blakke buhunden er like forplantningsdyktig som den sorte. Var det det du mente kanskje? :)

Da er det kanskje bare en myte likevel? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje bare en myte likevel? :rolleyes2:

Ja, det er jo en myte :console: En helt usann en, som ikke bunner ut i sannhet i det hele tatt. Slik de fleste myter vil jeg tro.

Blir ikke påstander som ingen vet om er sanne, eller som kan være sanne mer likt sagn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...