Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan tisper få valper uten å ha løpetid?


Artemis

Recommended Posts

Altså: en bekjent av meg ville ha valper på sin tispe. Da jeg forhørte meg litt om hvordan det hadde vært med parring og løpetid og sånt, så sa vedkommende at "løpetid? Nei, det hadde tispen bare hver 9. mnd, så det kunne de ikke vente på!" Tispen hadde blitt holdt fast under parringen(også kalt voldtekt?), og nå forventer de valper på henne om noen uker. De har ikke vært hos vet., men ettersom pattene har blitt større og det har kommet slim ut nedentil, så er eier overbevist om at det er valper på vei.

Jeg forstår ikke helt hvordan de i det hele tatt har fått til en parring uten løpetid, med mindre hannhunden var av sorten som parrer seg på alt og alle. Dessuten har jeg da tenkt at det umulig kan bli valper når tispen blir parret på helt galt tidspunkt i hennes syklus?

Ikke spør meg hva jeg synes om hele opplegget(Grrr!), men spørsmålet er om det faktisk er mulig å få valper uten løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal bli valper må det være egg tilstede som spermen kan befrukte... Hos de fleste dyr følger eggløsningen en syklus hvor hundyret blir fruktbart og kan parres - løpetid, brunst ect. Parringen finner somregel sted noen dager etter eggløsning for at eggene skal ha vandret fra eggstokken, ned i egglederen og kommer sædcellen "i møte".

Noen dyr, som katt og mink har faktisk parringsindusert eggløsning hvor eggløsningen utløses av selve paringen. Her trenger man altså ikke løpetid, men dette gjelder altså IKKE for hund. Parringsindusert eggløsnin gjør bla. kunstig insiminering vanskelig...

Når det er sagt er det forskjell på hvor tydelig det er at tispa er i løpetid. Hvis tispa parres i en "usynlig" løpetid vil hun kunne få valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroligt hvad folk vil udsætte sin hund for, jeg ville også have læst og påskrevet for dem, for sådan en oplevelse kan traumatisere deres hund, ligesom det kan med mennesker.

Når de nu ønskede hvalpe, hvorfor ikke ofre de par hundrede kroner det koster at tage til dyrlægen og give den en sprøjte så den kommer i løbetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...