Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fra 2 til 3 måltider

Turnip

Recommended Posts

Har fått nå beskjed av veterinæren at Mike må ned 2-3 kg.

Dette er ingen lett bragd da vi ikke kan gi han mer mosjon enn det han får.

Han blir fòret med NP og slankefòr fra Specific. Vi begynte slankingen for 3 uker siden, og han har så og si ikke gått ned noe.

Han er sulten hele tiden..

Derfor slo tanken meg om jeg kunne gi 3 måltider om dagen, han får samme mengde, jeg bare porsonerer det ut.

Kan det være noe hjelp? Tenkte at det kunne være lurt å gi han 3 små istedet for 2 litt større. Kan det ha noe betydning for slankingen??

Tenkte å bare gi slankefòret til middagen, og så får han litt NP morgen og kveld.

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke har gået bare 100gr ned på 3 uger, så er det msåke en god ide, at sætte ham en smule ned i foder, selvom det er slankefoder, by the way er dit NP slankefoder?.

Hunde der er på slankekur, er som oftests sultne hele tiden, så ja du kan fordele det over 3 måltider ud over dagen, men sørg for at han får det sidste måltid, mindst et par timer før sengetid.

Når hund er på slankekur er det en god ide at sørge for at foderet er fyldt opblødt med vand, så det fylder i maven mest muligt evt. tilsæt lidt hvedeklid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også, som jeg mener er mer fornuftig, fore hunden med V&H. Dette er vitaminisert vom, eventuelt andre typer kjøttblandinger. Da vil hunden din oppleve å få et større volum - samtidig som han får masse vitaminer og ergo forsvinner noe av sultfølelsen. V&H pølser ligger på rundt 20 kr kiloen, kjøper en 20 kgs blokker, får en det til 12 kr per kilo. Ligger på rundt 95 % opptak i kroppen, m.a.o en kilo mat inn - 50 gr dritt i retur, noe som intet tørrfor i verden kan måle seg med. At hunden i tillegg røyter mindre, får blankere og finerer pels, bedre fordøyelse, må også sees på som et stort pluss... :rolleyes:

Jeg vill økt til 3 måltider per dag, og som på oss mennesker - er det ikke så lurt å spise mye rett før en legger seg. Du skriver at dere ikke har mere tid til mosjon, hva med å øke kvaliteten/intensiteten når dere har tid? Det vil også gjøre underverk på en slapp kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også, som jeg mener er mer fornuftig, fore hunden med V&H. Dette er vitaminisert vom, eventuelt andre typer kjøttblandinger. Da vil hunden din oppleve å få et større volum - samtidig som han får masse vitaminer og ergo forsvinner noe av sultfølelsen. V&H pølser ligger på rundt 20 kr kiloen, kjøper en 20 kgs blokker, får en det til 12 kr per kilo. Ligger på rundt 95 % opptak i kroppen, m.a.o en kilo mat inn - 50 gr dritt i retur, noe som intet tørrfor i verden kan måle seg med. At hunden i tillegg røyter mindre, får blankere og finerer pels, bedre fordøyelse, må også sees på som et stort pluss... :rolleyes:

Jeg vill økt til 3 måltider per dag, og som på oss mennesker - er det ikke så lurt å spise mye rett før en legger seg. Du skriver at dere ikke har mere tid til mosjon, hva med å øke kvaliteten/intensiteten når dere har tid? Det vil også gjøre underverk på en slapp kropp.

Men er det ikke mer fett i vom? (beklager min uvitenhet)

Vi kan heller ikke øke intensen på tur.. Pga vi trener nesten hele turen på å holde han i ro og dempe stressnivået hans. Derfor kan vi bare gå rolig turer, men vi går mye spor og trener endel feltsøk.. Men det hjelper ikke akkurat på å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har nettopp slanket en chihuahua nesten 500 gram nå <_< ikke det letteste men det må til.

Hun har fremdeles litt igjen, men hun kan ikke kalles hverken overvektig eller lubben lenger :P Hvis dere ikke kan gi den mer trening så må dere rett og slett endre kostholdet, slik som vi mennesker må. Her går det i RC tørrfor til frokost og kokte, moste grønnsaker til kvelds. Som godbiter er det agurk som teller... Vanner også ut tørrforet før hun får det slik at det skal fylle magen mer. Hun får også nesten 2 timer med tur daglig...

NP er vel det hunder legger endel på seg av, ser det på yngstemann her, han får NP til vanlig og v&h etpar ganger i uken (ren vom da) for han er gaaaanske tynn... Nå holder han vekten opp i det minste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mye annet fòr, så legger de på seg av NP ja, men vi har brukt så lang tid på å finne et fòr han fungerer bra på, og han ble kvitt all kløen sin, ble fin og blank i pelsen og øynene hans ble betraktelig bedre. Men han har faktisk (utrolig nok) ikke reagert på slankefòret vi gir han heller (inntil videre hvertfall) Og nå får han bare bittelitt NP (for smakens skyld) og resten slankefòr. Men skal nå begynne å våte opp tørrfòret så det fyller opp magen litt.

Grønnsaker er prøvd, men resulterte til diarè...

Jeg syns ikke han ser tykk ut, da han ser veldig fin ut. Men veterinæren sa han måtte ned, så da gjør vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke mer fett i vom? (beklager min uvitenhet)

Vi kan heller ikke øke intensen på tur.. Pga vi trener nesten hele turen på å holde han i ro og dempe stressnivået hans. Derfor kan vi bare gå rolig turer, men vi går mye spor og trener endel feltsøk.. Men det hjelper ikke akkurat på å gå ned i vekt.

Det varierer ut i fra hvilken kjøttblanding du bruker, og tar du feks den med laks er det positive/sunne fettet som råder.... :rolleyes:

Holde en hund i ro...på tur?? Pga av stressnivå?? Hørtes meget merkelig ut.... :)

Hvis du ønsker å dempe stressnivået på en hund, er vell god psykisk/fysisk trening den beste medisin... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...