Gå til innhold
Hundesonen.no

Rideskole


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Synes du, rideskole egentlig er ett verdig liv for en hest. Ja, altså nå er det forskjell på hvordan en behandler hestene på de forskjellige rideskolene, men nå tenker jeg generelt. Ville du noen gang solgt din hest til en rideskole om du skulle solgt hesten din?

Når jeg egentlig tenker meg om, og om jeg hadde hatt hest, og skulle solgt den, så trur ikke jeg for hestens del at jeg hadde solgt den til en rideskole. Det er altfor mange av rideskolene som tøyer grensene for langt. Hestene går lei av og gjøre det samme hver dag og det kan ødelegge hesten helt. Dessuten er det ikke hesten trives med alle barna som løper att og frem i stallen, noe som jeg også har sett på forskjellige rideskoler rundt. Men dette er min mening, nå er jeg inntressert i deres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for eksempel ikke have noget imod at sælge til en bestemt rideskole i Danmark,dog lå mine heste i en prisklasse eller 2 højere end en rideskole normalt bruger på at købe heste. Deres rideskole heste får lov at gå på beite hele weekenden, nogle timer om formiddagen, og de har en måneds totalfri hvor de går på døgn beite, deres rideskole er lukket i hele skoleferien, hvor hestene har sin måned fri, og der er ridelejr 3 uger.

Deres heste bliver max. brugt 3 timer i rideskolen pr. dag i hverdagene, hvor nogle af holdene er skovturshold, andre dressurhold, og de bliver undervist i ordentlig dressur.

Men mange rideskoler i danmark har forholdsvis gode heste og ponier, som ofte har en part der deltager i konkurrencer i weekender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ville heller solgt hesten min til en rideskole hvor den faktisk ble brukt hver dag. Hvor den får stimuli og nye oppgaver, enn til en del privatpersoner som har hest ,men ikke gjør noe med dem. En hest som står inne 12-18 timer pr døgn (eller mer i værste tilfeller) og bare blir sluppet ut i en luftegård resten av tida. Det må være stusselig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så stor forskjell på ridesentrene rundt omkring. men jeg tror jeg ville tenkt meg nøye om før jeg solgte en hest min hest til ett ridesenter.

jeg vet jo at hester knytter ser gjerne til ett bestemt menneske og om hesten får ett fint liv hos en privat person så ville jeg heller ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
det er så stor forskjell på ridesentrene rundt omkring. men jeg tror jeg ville tenkt meg nøye om før jeg solgte en hest min hest til ett ridesenter.

jeg vet jo at hester knytter ser gjerne til ett bestemt menneske og om hesten får ett fint liv hos en privat person så ville jeg heller ha gjort det.

Signerer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for eksempel ikke have noget imod at sælge til en bestemt rideskole i Danmark,dog lå mine heste i en prisklasse eller 2 højere end en rideskole normalt bruger på at købe heste. Deres rideskole heste får lov at gå på beite hele weekenden, nogle timer om formiddagen, og de har en måneds totalfri hvor de går på døgn beite, deres rideskole er lukket i hele skoleferien, hvor hestene har sin måned fri, og der er ridelejr 3 uger.

Deres heste bliver max. brugt 3 timer i rideskolen pr. dag i hverdagene, hvor nogle af holdene er skovturshold, andre dressurhold, og de bliver undervist i ordentlig dressur.

Men mange rideskoler i danmark har forholdsvis gode heste og ponier, som ofte har en part der deltager i konkurrencer i weekender.

Danmark er noe helt annet enn Norge i dette tilfellet. Det er jevnt over en høyere kvalitet på skolene (og hestene!), instruktørene og til og med elevene. Ihvertfall etter de inntrykkene jeg har. Nå kjenner jeg begrenset med rideskoler både i Norge og Danmark, men jeg ville ikke solgt hesten min til noen rideskole i Norge jeg ikke kjente GODT (om jeg hadde hatt en hest, altså). Litt har forandret seg siden jeg gikk på rideskole for 15 år siden, men Danmark har nok fortsatt en noe bedre standard. Det er vel heller ikke uten grunn at mange både private og rideskoler i Norge henter hester i DK. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke nølt med å selge hest til den rideskolen jeg rir i nå, det er en flott rideskole hvor hestene virkelig har det bra. Å selge hest til en rideskole jeg ikke kjenner hadde jeg vært mer negativ til da jeg har sett forskjellig behandling av hester rundt om. både hva angår beitetid, arbeidstid og ikke minst behandling fra elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes mange fine rideskoler i norge også, må jo tilføye det.men om mann har en gjennomsnittshest i middels klasse så er jo ikke disse skolene intressert i denne middels hesten. da finner vi jo disse skolene som driver på ett lavt nivå med rovdrift på hestene. da ville jeg nok heller kunne bestemt litt over hvilken privatperson som skulle kjøpt hesten min ja. så det har jo egentlig litt med hvordan hest du har i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville solgt til privat rytter jeg. Å bli dradd i munnen, sparket i siden hardt, gå rundt i ring dagen lang! :ahappy: Syntes det er litt synd på dem, og booooring .. :/ Aldri børstes hestene helt nøye, møkkes helt nøye osv .. Men selfølgelig kommer det ann på ridesenteret også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det varierer selvfølgelig hvordan de forskjellige rideskolene behandler hestene, men jeg synes generelt ikke at det er noe verdig liv for en hest.

De fleste hester liker å bli kjent med rytteren den har på ryggen, noe den ikke rekker når den stadig bytter.

Og tenk deg hvor kjedelig det er å gå rundt og rundt på en bane hele dagen, for så å stå i et spiltau.

Noen hester står selvfølgelig ute oftere enn andre, og har store, romslige bokser, men ikke alle.

Nei, jeg ville ikke solgt hesten min til en rideskole. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har en privateid skolehest, jeg synes det er greit, men jeg gleder meg masse til å få han helt privat :lol:

Jeg skal ikke selge han til rideskole, han har gått i rideskole i mange år nå og jeg må innrømme at det stikker litt i brystet hver gang jeg må gi ham fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest LeenaM

jeg ville solgt til privatrytter. er sikkert ikke noe morsomt å bli dratt i munnen, sparket i magen samtidig som kan drar i tøylene, sparke i magen samtidig som man sier "ptroo" når rytteren vil stoppe, gå rundt i ring hver dag og sånn =/ høres ihvertfall ikke noe morsomt ut. jeg ville solgt hesten min til en privatrytter som kan å ri, ikke en nybegynner : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...