Gå til innhold
Hundesonen.no

Lek med tall - HD og AA statistikk


Nirm

Recommended Posts

Nå er det mer enn bare ledd som teller i avl, men akkurat det får være en annen debatt nå.

Når vi regner ut leddstatistikk, så regnes HD for seg og AA for seg, og mørketall taes ikke med. Det er den korrekte måten å regne på. Men jeg synes faktisk det er interessant å se hvor mange hunder som faktisk er helt frie også.

Har regna ut HD og AA statistikk for noen kenneler. Nevner ingen navn, så blir ingen "hengt ut". Resultatene er henta fra både SKK og NKK sin database, og kan inneholde litt skjevheter i forhold til hva eks NKK regner ut (i tillegg til at jeg legger inn alle tall manuelt, så kan jo ha missa en hund eller to). Tallene blir ca tall, men gav meg en liten "a ha" opplevelse likevel...

Kennel A: De har en rønkingprosent på rundt 90% på både HD og AA. Antall HD-frie (A + B) avkom ligger på underkanten av 80% og antall AA frie underkanten av 90%. Disse tallene regnes ut fra antall frie hunder ut fra antall rønkede.

Kennel B: De har en rønkingprosent på underkanten av 95% på hofter og underkanten av 90% på albuer, med henholdvis 98% og 95% fritt.

Kennel C: Har det fantastiske rønkingprosent på under 30% på hofter og under 10% på albuer, der henholdvis ca 65% er fri bak og underkanten av 60% er fri foran.

Så regnet jeg ut hvor mange hunder som faktisk er friske på ledd, dvs HD-A eller HD-B OG AA-A, og gått ut i fra antall hunder som faktisk er registrert i hver av kennelene. Tallene havner blir da:

Kennel A: Underkanten av 65%

Kennel B: Underkanten av 85%

Kennel C: Underkanten av 15%

Kennel C har faktisk da bare klart å bevise at 15% av alt det de har oppdretta er friske både foran og bak. De har både et stort mørketall og et snitt som ligger lavere enn gjennomsnittet for rasen. Mens kennel B har faktisk både et lavt mørketall, gode resultater på hofter og albuer, og godt resultat på hunder som faktisk er frie både foran og bak. Hvilken kennel jeg selv hadde kjøpt valp av hadde jeg aldri vært i tvil om om man tenker på leddstatistikk.

Hvorfor enkelte kenneler har så dårlig rønkingprosent som de har, vil man jo alltid grubles på.... Om det er dårlig motivering av valpekjøpere, stadig velger "feil" kjøpere eller lav interesse, kan man jo lure. Men uansett, så synes jeg at alt for mange er for dårlige til å sjekke status på det de avler.... Og dersom man regner det ut på feil måte, så synes jeg at enkelte oppdrettere faktisk viser skremmende resultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg syns det er absolutt ett interesant tema, men i din lille statestikk så savner jeg reelle tall jeg. Hvis kennel B har 15 stk hunder i røntgbar alder og kennel C har 150 stk hunder i røntgbar alder så blir nemlig ikke tallenes tale like rettferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg syns det er absolutt ett interesant tema, men i din lille statestikk så savner jeg reelle tall jeg. Hvis kennel B har 15 stk hunder i røntgbar alder og kennel C har 150 stk hunder i røntgbar alder så blir nemlig ikke tallenes tale like rettferdig..

Fant denne blant bokmerkene mine :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er absolutt ett interesant tema, men i din lille statestikk så savner jeg reelle tall jeg. Hvis kennel B har 15 stk hunder i røntgbar alder og kennel C har 150 stk hunder i røntgbar alder så blir nemlig ikke tallenes tale like rettferdig..

Det hadde vært meget urettferdig ja. :ahappy:

De ligger i størrelsen ca 80 - 200 hunder i røntgbar alder. B er den minste kennelen, og A og C er ikke så langt i fra hverandre i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...