Gå til innhold
Hundesonen.no

Studiested


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg har 2,5 år fullført på en bachelorgrad i statsvitenskap. Tok det siste halve året, men møtte ikke opp til eksamenene og nå er det blitt så lenge siden at jeg har måttet begynne å betale på studielånet. Jeg har greid å melde meg opp 2 dager for sent 2 år på rad nå, så det ender vel med at jeg må ta dem privat for å få ferdiggjort den graden. Det vil jo ihvertfall tilsvare en bachelorgrad, selv om det er litt heftig satt sammen fra forskjellige skoler.

Til sommeren flytter hun jeg leier sammen med ut fra huset vi bor i nå, og jeg må finne meg et nytt sted å bo. Jeg vil veldig gjerne ha et sted jeg kan ha over litt lenger tid enn et år (er lei av å flytte nå) og siden det ikke er noe annet som egentlig holder meg her i Vestfold enn jobben (som ikke er noe jeg kan tenke meg å drive med resten av livet) vurderer jeg å flytte til et annet sted. Stedet må jo da være et sted som det går an å finne studier jeg vil ta og med et godt studiemiljø, en jobb jeg vil trives med så lenge, et sted med ikke altfor lang avstand til en god hundeklubb og også ha levelige leiepriser sånn at jeg ikke blakker meg helt. Jeg er ikke villig til å flytte vekk fra østlandet, men er litt stuck på muligheter. Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hvor du kan studere statsvitenskap da... Akkurat det er jeg dårlig oppdatert på. Men kommer jo litt an på hvor mange skoledager du får i uka også, og hvor langt du er villig til å pendle.

Men om du kan studere i Oslo, så er jo Follotraktene et fint sted å bosette seg. Ås eks, der har man jo "alt". Kort vei til Oslo både med bil og tog (sikkert buss og...), Follo Brukshundklubb er jo en trivelig og aktiv hundeklubb. Aner ikke om du kanskje kan ta noen av fagene du mangler på UMB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Follo/Ås ganske dyrt, nettopp fordi det er så nært Oslo?

Jeg regner med å få tatt opp fagene utenom, så må "bare" ha et sted der jeg kan bygge på med en master eller noe etterhvert..

Ikke særlig dyrt tror jeg? Min søster har bodd der et drøyt halvår nå, og har hatt to forskjellige leiligheter med tillatelse for hund til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Follo/Ås ganske dyrt, nettopp fordi det er så nært Oslo?

Jeg regner med å få tatt opp fagene utenom, så må "bare" ha et sted der jeg kan bygge på med en master eller noe etterhvert..

Kommer an på om du skal ha noe egent eller kan bo sammen med noen. Trur jeg hadde husleie på rundt 3000 da jeg bodde der (kollektivt). Nå er det noen år siden da, og prisene kan jo ha steget. Men siden du har bil, så kan du jo bosette deg litt i "periferien" der og ikke akkurat i gåavstand til UMB også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg utrolig fornøyd med å bo på lillehammer, men vet ikke helt om de har noen studier som passer deg da.

Utrolig flotte turområder nært sentrum. Bor du bare litt utenfor (litt mer i skogen) koster det heller ikke all verdens å leie seg et hus/ leilighet. Skiløyper over alt og en aktiv hundeklubb. Et aktivt og trivelige studentmiljø, har vel flere ganger blitt kåret til en av norges beste steder å studere når det kommer til studentmiljø og det er velfortjent spør du meg.

De har en aktiv friluftsgruppe der man, om man vil, kan finne flere med hunder.

Selv bor jeg med 2 andre og 2 hunder, vi betaler mellom 3000 og 4000 i måneden (strømforbruket har betydning her). Vi har vært utrolig heldige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...