Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegård ! ?

Lolle

Recommended Posts

Skrevet

Skulle hatt litt hjelp om hundegård..

Er det lurest å lage en hundegård selv?

Noen som har ei skisse av en enkel hundegård?

Hvor mye koster en enkel hundegård til mellomstor hund?

Trives hundene i en hundegård?

Hvor er det lurt å plassere en hundegård?

Håper på svar!

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Skulle hatt litt hjelp om hundegård..

Er det lurest å lage en hundegård selv?

Vel, det kommer jo ann på hvordan hundegård du skal ha, hva slags materialer du har tilgang til til hvilken pris osv. Å kjøpe ferdige hundegårdselementer som man setter opp selv er vel en grei, solid løsning som ser ganske ålreit ut. Men det er ganske dyrt.

Noen som har ei skisse av en enkel hundegård?

Hvordan hundegård du burde ha kommer jo ann på en helt del ting vi ikke har mulighet for å vite. Hvor stor plass har du? hvordan tomt har du? Hvordan hund(er) er det til? Hvordan underlag vil du ha osv. Det er umulig å gi noen skisse uten å vite sånne ting. Hva med å heller komme med et forslag selv og beskrive bruk og tomt litt nøyere, så kan du heller få kommentarer på den?

Hvor mye koster en enkel hundegård til mellomstor hund?

Det kommer ann på alle de tingene jeg har nevnt over og hvordan du har tenkt å lage den. Men du må nok belage deg på noen tusenlapper hvis du skal ha en som ser ålreit ut og har bra underlag. Ellers kan den sikkert lages billig ved hjelp av hønsenetting og 2"4... til en middels hund ihvertfall. Kjenner en elghund som har stått i en hundegård laget av hønsenetting og 2"4 i alle år med viltvoksende ugress som underlag. Hunden trives der, men det er jo ikke spesielt pent sånn for menneskeøyne (hvis det betyr noe for deg).

Her er noen eksempler på priser på hundegårdselementer:

KK import

Handlerimport

Røa gjerdefabrikk

Men dette var bare noen tilfeldige eksempler. Det finnes mange flere. Let rundt for å finne det billigste og beste til ditt bruk. De er veldig greie å sette opp og ser veldig ryddige og fine ut. Pluss at de jeg kjenner som har tilsvarende har holdt i flere år og fortsatt ser fine ut.

Eller, hvis du har kontakter kan du sikkert få ordna noe eget som er minst like fint til en billigere penge, men jeg kjenner ingen sånne mirakelmenn :lol:

Trives hundene i en hundegård?

Det kommer ann på hunden(e), hva de er vandt til, om det er en alene, hvordan du skal bruke hundegården, hvordan du vender hunden til å være i hundegården, hvordan hundegården er osv osv. Men jeg har inntrykk av at veldig mange hunder trives godt i en hundegård ved fornuftig bruk.

Hvor er det lurt å plassere en hundegård?

Hvordan ser tomta di ut? Det er greit å plassere hundegården litt ute av syne fra veien hvis det er mulig. Det minsker sansynligheten for høylydt vokting og at unger e.l. plager hunden når den er alene. En hundergård bør også ha mulighet for skygge på sommeren og ly i form av et hundehus når det er kaldt og surt. Den må også være selvdrenerende og enkel å holde ren.

Skrevet
Vel, det kommer jo ann på hvordan hundegård du skal ha, hva slags materialer du har tilgang til til hvilken pris osv. Å kjøpe ferdige hundegårdselementer som man setter opp selv er vel en grei, solid løsning som ser ganske ålreit ut. Men det er ganske dyrt.

Ok! :lol:

Hvordan hundegård du burde ha kommer jo ann på en helt del ting vi ikke har mulighet for å vite. Hvor stor plass har du? hvordan tomt har du? Hvordan hund(er) er det til? Hvordan underlag vil du ha osv. Det er umulig å gi noen skisse uten å vite sånne ting. Hva med å heller komme med et forslag selv og beskrive bruk og tomt litt nøyere, så kan du heller få kommentarer på den?

Okey.!

Det kommer ann på alle de tingene jeg har nevnt over og hvordan du har tenkt å lage den. Men du må nok belage deg på noen tusenlapper hvis du skal ha en som ser ålreit ut og har bra underlag. Ellers kan den sikkert lages billig ved hjelp av hønsenetting og 2"4... til en middels hund ihvertfall. Kjenner en elghund som har stått i en hundegård laget av hønsenetting og 2"4 i alle år med viltvoksende ugress som underlag. Hunden trives der, men det er jo ikke spesielt pent sånn for menneskeøyne (hvis det betyr noe for deg).

Her er noen eksempler på priser på hundegårdselementer:

KK import

Handlerimport

Røa gjerdefabrikk

Men dette var bare noen tilfeldige eksempler. Det finnes mange flere. Let rundt for å finne det billigste og beste til ditt bruk. De er veldig greie å sette opp og ser veldig ryddige og fine ut. Pluss at de jeg kjenner som har tilsvarende har holdt i flere år og fortsatt ser fine ut.

Eller, hvis du har kontakter kan du sikkert få ordna noe eget som er minst like fint til en billigere penge, men jeg kjenner ingen sånne mirakelmenn :lol:

Hehe! ;)

Det kommer ann på hunden(e), hva de er vandt til, om det er en alene, hvordan du skal bruke hundegården, hvordan du vender hunden til å være i hundegården, hvordan hundegården er osv osv. Men jeg har inntrykk av at veldig mange hunder trives godt i en hundegård ved fornuftig bruk.

Hvordan ser tomta di ut? Det er greit å plassere hundegården litt ute av syne fra veien hvis det er mulig. Det minsker sansynligheten for høylydt vokting og at unger e.l. plager hunden når den er alene. En hundergård bør også ha mulighet for skygge på sommeren og ly i form av et hundehus når det er kaldt og surt. Den må også være selvdrenerende og enkel å holde ren.

Jeg bor på en gård, så det er nok mer enn nok plass til hundegården. :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...