Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegård ! ?


Lolle

Recommended Posts

Skulle hatt litt hjelp om hundegård..

Er det lurest å lage en hundegård selv?

Noen som har ei skisse av en enkel hundegård?

Hvor mye koster en enkel hundegård til mellomstor hund?

Trives hundene i en hundegård?

Hvor er det lurt å plassere en hundegård?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Skulle hatt litt hjelp om hundegård..

Er det lurest å lage en hundegård selv?

Vel, det kommer jo ann på hvordan hundegård du skal ha, hva slags materialer du har tilgang til til hvilken pris osv. Å kjøpe ferdige hundegårdselementer som man setter opp selv er vel en grei, solid løsning som ser ganske ålreit ut. Men det er ganske dyrt.

Noen som har ei skisse av en enkel hundegård?

Hvordan hundegård du burde ha kommer jo ann på en helt del ting vi ikke har mulighet for å vite. Hvor stor plass har du? hvordan tomt har du? Hvordan hund(er) er det til? Hvordan underlag vil du ha osv. Det er umulig å gi noen skisse uten å vite sånne ting. Hva med å heller komme med et forslag selv og beskrive bruk og tomt litt nøyere, så kan du heller få kommentarer på den?

Hvor mye koster en enkel hundegård til mellomstor hund?

Det kommer ann på alle de tingene jeg har nevnt over og hvordan du har tenkt å lage den. Men du må nok belage deg på noen tusenlapper hvis du skal ha en som ser ålreit ut og har bra underlag. Ellers kan den sikkert lages billig ved hjelp av hønsenetting og 2"4... til en middels hund ihvertfall. Kjenner en elghund som har stått i en hundegård laget av hønsenetting og 2"4 i alle år med viltvoksende ugress som underlag. Hunden trives der, men det er jo ikke spesielt pent sånn for menneskeøyne (hvis det betyr noe for deg).

Her er noen eksempler på priser på hundegårdselementer:

KK import

Handlerimport

Røa gjerdefabrikk

Men dette var bare noen tilfeldige eksempler. Det finnes mange flere. Let rundt for å finne det billigste og beste til ditt bruk. De er veldig greie å sette opp og ser veldig ryddige og fine ut. Pluss at de jeg kjenner som har tilsvarende har holdt i flere år og fortsatt ser fine ut.

Eller, hvis du har kontakter kan du sikkert få ordna noe eget som er minst like fint til en billigere penge, men jeg kjenner ingen sånne mirakelmenn :lol:

Trives hundene i en hundegård?

Det kommer ann på hunden(e), hva de er vandt til, om det er en alene, hvordan du skal bruke hundegården, hvordan du vender hunden til å være i hundegården, hvordan hundegården er osv osv. Men jeg har inntrykk av at veldig mange hunder trives godt i en hundegård ved fornuftig bruk.

Hvor er det lurt å plassere en hundegård?

Hvordan ser tomta di ut? Det er greit å plassere hundegården litt ute av syne fra veien hvis det er mulig. Det minsker sansynligheten for høylydt vokting og at unger e.l. plager hunden når den er alene. En hundergård bør også ha mulighet for skygge på sommeren og ly i form av et hundehus når det er kaldt og surt. Den må også være selvdrenerende og enkel å holde ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer jo ann på hvordan hundegård du skal ha, hva slags materialer du har tilgang til til hvilken pris osv. Å kjøpe ferdige hundegårdselementer som man setter opp selv er vel en grei, solid løsning som ser ganske ålreit ut. Men det er ganske dyrt.

Ok! :lol:

Hvordan hundegård du burde ha kommer jo ann på en helt del ting vi ikke har mulighet for å vite. Hvor stor plass har du? hvordan tomt har du? Hvordan hund(er) er det til? Hvordan underlag vil du ha osv. Det er umulig å gi noen skisse uten å vite sånne ting. Hva med å heller komme med et forslag selv og beskrive bruk og tomt litt nøyere, så kan du heller få kommentarer på den?

Okey.!

Det kommer ann på alle de tingene jeg har nevnt over og hvordan du har tenkt å lage den. Men du må nok belage deg på noen tusenlapper hvis du skal ha en som ser ålreit ut og har bra underlag. Ellers kan den sikkert lages billig ved hjelp av hønsenetting og 2"4... til en middels hund ihvertfall. Kjenner en elghund som har stått i en hundegård laget av hønsenetting og 2"4 i alle år med viltvoksende ugress som underlag. Hunden trives der, men det er jo ikke spesielt pent sånn for menneskeøyne (hvis det betyr noe for deg).

Her er noen eksempler på priser på hundegårdselementer:

KK import

Handlerimport

Røa gjerdefabrikk

Men dette var bare noen tilfeldige eksempler. Det finnes mange flere. Let rundt for å finne det billigste og beste til ditt bruk. De er veldig greie å sette opp og ser veldig ryddige og fine ut. Pluss at de jeg kjenner som har tilsvarende har holdt i flere år og fortsatt ser fine ut.

Eller, hvis du har kontakter kan du sikkert få ordna noe eget som er minst like fint til en billigere penge, men jeg kjenner ingen sånne mirakelmenn :lol:

Hehe! ;)

Det kommer ann på hunden(e), hva de er vandt til, om det er en alene, hvordan du skal bruke hundegården, hvordan du vender hunden til å være i hundegården, hvordan hundegården er osv osv. Men jeg har inntrykk av at veldig mange hunder trives godt i en hundegård ved fornuftig bruk.

Hvordan ser tomta di ut? Det er greit å plassere hundegården litt ute av syne fra veien hvis det er mulig. Det minsker sansynligheten for høylydt vokting og at unger e.l. plager hunden når den er alene. En hundergård bør også ha mulighet for skygge på sommeren og ly i form av et hundehus når det er kaldt og surt. Den må også være selvdrenerende og enkel å holde ren.

Jeg bor på en gård, så det er nok mer enn nok plass til hundegården. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...