Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsmelding

dualknot

Recommended Posts

Hei. Jeg har en rottweiler tispe på 2 år. Har begynt med innlæring av hals. Frem til nå har dette blitt forsøkt gjort ved å fremprovosere "tigge-hals" når fig leker med biteskinn/pølse. Problemet er at ingen HALS kommer! Nå vet jeg at Rottisen er trang i halsen, og har benyttet sele, men til ingen nytte. Det eneste vi har klart er ett par pip, og et par "mime" bjeff. Altså ikke spesielt "skremmende". Det kan også virke som hun låser seg på fig, og ikke på byttet, noe som da medfører at hun inviterer til lek med fig, istedet for å gå på byttet.

Dog har jeg fått halsmelding når en dachs-bastard og en JRT lekte med en kong 2m unna. Da ble det selvfølgelig liv og leven i sakene. Da kom halsen, så jeg vet hun kan.

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså en halsmelding i rundering du ønsker. Men har du en innlært hals ellers - altså "på deg"?

Jeg har vel, når jeg er blitt spurt, frarådet halsmelding egentlig, fordi jeg har sett hvordan andre har problemer med den - fra hunder som blir "for" ivrige, og halser helt oppi figuranten på en måte som blir ubehagelig (har et par opplevelser der), til hunder som blir så "sjenert" at det knapt kommer særlig lyd, i hvert fall ikke nok til at fører skal finne dem igjen uti skauen. Har også sett at for eksempel Morten E. på Canis også vel fraråder innlæring av halsmelding, fordi det er så vanskelig å få vellykket til.

En annen ting er at det krever en veldig god figurant hvis det er FIGURANTEN som er den som skal være sentral i innlæringen - altså den som "fremelsker" halsingen. En veldig god figurant!

Så kommer det jo veldig an på hunden. Trente med et par veldig letthalsede hunder, men de gnellet jo i enhver situasjon da! Lyd var liksom naturlig tilbehør for de to rasene det var snakk om... Men en hund som er mindre gnellete generelt, og mer selektiv, som kanskje en rottweiler, så skal du kanskje vite veldig godt HVILKEN hals du vil ha - og hvordan du skal få frem den? En hyggelig og sosial hund kan vel, dersom det blir litt "press" eller lignende på den, vegre seg fra å bjeffe på en hyggelig kar den treffer på treningsplassen... med mindre man ikke får den veldig i lek/tiggehals, som du skriver.

Det med de andre hundene, da blir det jo mer konkurranse - og det stimulerer jo veldig. Men kanskje ikke akkurat det du vil stimulere i denne situasjonen?

Jeg bruker det aktivt når jeg trener mine to; den yngste som blir satt i bilen er helt fra seg over at han ikke er først til enhver tid, og blir ekstra giret under innlæring. Men der blir det jo en balanse mellom å "bruke" andre hunder slik, og ikke få til en slags "over-drift" på dette, så du risikerer en hund som ikke helt tåler andre i nærheten - eller som må briske seg voldsomt, eller som "må" ha andre hunders nærvær? Ser yngstemann tenderer til å "tippe" og bli litt irritert på den andre, og det er ikke lov i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg akela, takk for innspill. Nei, jeg har ikke innlært hals overhodet.

Jeg skal benytte hals i brukssammenheng, og må ha denne når forskjellige øvelser skal løses. Dette både til rundering, funn av "fig" ifm med utsending og i andre typer miljø, samt under bevoktning. Når det kommer til funn av gjenstander så ønsker jeg stille markering noe som er "enklere" :|

Men uansett, inntil videre så er det ikke mye til hals for å si det slik. Men nå er ikke rottweileren den mest enkle å få til å halse. Den er jo som regel av den "Stille" typen sånn sett.

Men la ikke tipsene bli hjemme, fyll på! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber primært opp mot tjenestehund i forsvaret, og sekundært opp mot IPO.

Da skjønner jeg hvorfor du må ha halsmelding ja. Ellers hadde det jo bare vært å gått over på bringkobbel. Husk at du kan ha stille bevoktning på IPO banen. Eneste stedet de MÅ halse er i skjulet. De få rottisene jeg har sett der, har alle hatt stille bevoktning (noe som egentlig er ganske stilig i mine øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...