Gå til innhold
Hundesonen.no

Biting


astri

Recommended Posts

HAR EN VALP PÅ SNART 3 MND, VI SLITER LITT MED BITINGEN PÅ ALT MULIG SPESIELT PÅ FINGRENE VÅRE OG HÅRET!

NOEN FORTREFFELIGE GODE RÅD?

Når valpen biter på dere, si rolig "au!" eller "nei!" og gi den en leke den har lov til å tygge på.

Og du - det hjelper ikke å skrive med store bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter også litt med det, spesielt mot minstemann på 4 år. Når hun biter meg, hyler jeg litt høgt og da ser hun rart på meg og slipper. Roser henne og hun gjentar det ikke. Når hun biter minstemann og er litt voldsom går jeg rolig bort til henne får henne til å slippe og "leser teksten for henne", (vi liker ikke at du biter o.l. )beskrevet i lykkelige glade hunder. Gjentar den igjen 3-4 ganger og da gir hun seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun biter minstemann og er litt voldsom går jeg rolig bort til henne får henne til å slippe og "leser teksten for henne", (vi liker ikke at du biter o.l. )beskrevet i lykkelige glade hunder. Gjentar den igjen 3-4 ganger og da gir hun seg.

Denne skjønte jeg ikke helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skjønte jeg ikke helt?

Visste ikke helt hvordan jeg skulle forklare det, skal ta det rett fra boka: man tar ett forsiktig grep på begge siden av halsen (følsomt område og der hundene oftest setter bitt og glefs etter), så setter man nese mot nese og ser den vennlig i øyne og sier i en vennlig bebreidende tone, at sånn gjør man ikke, er det nei er det nei o.l.. Må ikke være sint i en sånn situasjon. Anbefaler den boken på det varmeste, står nærmere beskrevet der, og flere løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke helt hvordan jeg skulle forklare det, skal ta det rett fra boka: man tar ett forsiktig grep på begge siden av halsen (følsomt område og der hundene oftest setter bitt og glefs etter), så setter man nese mot nese og ser den vennlig i øyne og sier i en vennlig bebreidende tone, at sånn gjør man ikke, er det nei er det nei o.l.. Må ikke være sint i en sånn situasjon. Anbefaler den boken på det varmeste, står nærmere beskrevet der, og flere løsninger
Å se hunden rett i øynene nese mot nese, er ikke hva jeg kaller vennlig. Hunden ser ikke forskjell på et vennlig eller et mindre vennlig blikk - og et blikk så nærme (nese mot nese) oppfattes som svært truende for en hund. Men det er vel kanskje det du vil oppnå med det?

Hvilken bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpe biting.

Min hund var helt ekstrem med biting. Det hjelper ikke og ta hunden

i nakkeskinnet, da aser du hunden mere opp. Men prøv heller og ta en

timing. Hvis du tar hunden på ett rom der den er alene i ca. et halvt minutt, etter

det kan du ta hunden ut, men hvis hunden piper eller bjeffer venter du

til hunden er stille i ca. 3 sek. så kan du slippe hunden ut. Dette kan du også gjøre hvis hunden

din gjør noe annet galt som fks. hoppe opp osv...

Lykke til "" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se hunden rett i øynene nese mot nese, er ikke hva jeg kaller vennlig. Hunden ser ikke forskjell på et vennlig eller et mindre vennlig blikk - og et blikk så nærme (nese mot nese) oppfattes som svært truende for en hund. Men det er vel kanskje det du vil oppnå med det?

Hvilken bok?

Lykkelige lydige hunder av Anders Hallgren. Står jo at man ikke skal lyde sint for da kan hunden bli redd. Alle metoder har sine fordeler og ulemper, men det fungerer her. Du skal ikke virke truende, men hunden skal fylles med respekt. Skal ikke være truende da er jo hele vitsen med tittelen på boka borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LilleSkrekk

Izzy hadde også det med å bite da hun var valp. Men vi sa Nei, med sterkt stemme og ettehvert ga hun seg. Eneste hun biter på nå er klokka til typen når han kommer hjem fra jobb. Er noe med den klokka altså ;) Ikke fin hvertfall ;)

Men det sies jo at man skal være som en forelder for en hund, akkuratt som for ungene dine. Man tar jo ikke akkuratt ungene i nakkeskinnet når de gjør noe galt.. ;) Og du kan få en hund som er lydig, men ikke lykkelig. Det har jeg sett noen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpebiting er normalt, det klør litt i tennene, men du har fått mange gode tips. Prøv dem å se hvasom funker.

Jeg har en valp på 8 mnd, som kan bli litt vill, å da får hun en time out i gangen til hun er rolig. Det funker veldig bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...