Gå til innhold
Hundesonen.no

katt og hund sammen


Heimdall

Recommended Posts

Hei

Jeg lurte på om noen visste om det går bra å introdusere en hund til katter.

Tenkte på en liten hund, som for eksempel dvergpincher.

Jeg har to katter, som da de ble født bodde litt sammen med to hunder, en stor og en liten før vi fikk dem.

Vil de da lettere kunne tilpasse seg en hund da?

Takker for svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hunden sitte i bur ved første introduksjon. Og fjern alt av mat og leker, sånn at hunden ikke fokuserer for mye på dette. Ha gjerne en pipeleke eller lignende som hunden liker i hånden din. På den måten så kan du pipe litt og få fokuset over på den istedet for kattene. Og husk; en valp er bedre enn en voksen hund. Andre har kanskje andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Vi fikk valp da den forrige katta var 12 år. Gjerdet inn en del av stua med sånne grindsaker, så de var adskilt i begynnelsen. Det gikk helt greit, bortsett fra at katten holdt seg en del borte fra stua de første ukene.

Så, for en stund siden, skulle jeg passe en dachs på 5-6 år. Har en katt på under året nå, og det gikk ikke bra, hunden bjeffet som bare wekfjwek bare den luktet katten, og fikk han et glimt av den tok han helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig lønner det seg å få valpen først fordi katter kan være veldi beskyttende og egene i huset. Men hvis du forsikti lar dem hilse på hverandre (med hunden i bur) bør det gå bra etter hvert. jeg kjender mange so har hund og katt sammen og de fikk katt først. dette har gått veldi bra. men da er det katten som er sjef. :) hos en jeg kjender, som har Cavalier KC Spaniel og siameser er det katten som bestemmer. men di leker fint sammen. cat.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi hadde 5katter da vi fikk valp nr1. Det gikk veldig greit det, måtte bare gi dem tid til å bli kjent. Mange plasser for kattene å komme seg opp i høyden her også. Nå har vi valp to ( og 6katter) og det har gått lettere, men de trengte litt tid på å bli vant med hverandre de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter som har bodd hos meg hele sitt liv,de ble født i stua mi. Hadde bare hatt de som innekatter fordi jeg bodde i blokk. Så da jeg bestemmte meg for å få meg hadde kattene mine aldri sett en hund før. Men det gikk bedre enn forventet,bortsett fra at kattene var noe skeptisk i starten. Men de så ut til å venne seg mere & mere til vårt nye familiemedlem. Men om det ikke går i i starten er det viktig å gi det litt tid,slik at de blir vandt med hverandre. Nå er alle mine 3 så gode venner at de sover siden av hverandre,vasker hverandre og leker. Men det hender noenganger at hunden er litt røff mot en av kattene. Da er det ikke verre enn at jeg avbryter leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lurer litt på dette jeg også. Skjønner jo at det er veldig individuelt fra dyr til dyr, men er det enkelte raser som går bedre overens med katter enn andre?

Jeg har en skogskatt, og med tider og stunder har jeg lyst på hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen raser som egner seg bedre eller værre enn andre egentlig... Men som sagt er det bedre å introdusere de i ung alder. Vi har katt på 12 år som har vært gjennom flere hunder i huset gjennom livet, og hun bryr seg bare ikke. Tar selvfølgelig kampen hvis knerten skal være dust og prøve å leke med halen hennes, spise maten hennes osv, men da slenger hun bare ut en klo, og setter seg utenfor rekkevidde etterpå. Som regel finner de vel ut av ting av seg selv :whistle: Synes forslaget om å holde de adskilt i begynnelsen som en tilvenningsfase høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter forrige besøk hos mine foreldre og "tina", kom knerten pipende med halen mellom beina og en KLO (!) stående midt i panna:P Så pusefrøken hadde nok sagt tydelig ifra om at nå var det nok jakting på halen hennes :whistle: Men det gikk bare et par timer før han yppet igjen. Skal aldri lære vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eg har ein hund og 3 katter i samme hus :)

Hunden var voksen når eg fekk kattane i hus.

Det måtte litt tilvenning og god tolmodigheit til, men det har gått veldig bra :rolleyes:

Hunden og 2 av kattane er no bestevennar, mens den tredje katten er litt meir skeptisk ..

Men det går heilt greit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, og jeg har hatt hund og katt sammen i mange år, er at små hunder kan være adskillig mer agressive enn store hunder! Hadde store hunder først, alle tisper, 1 Vorsther,3 Schæfere, og 1 Riesen. De store hundene trakk seg tilbake dersom kattene ikke ville ha noe med de å gjøre, men den lille Cairntispa jeg har nå, tørnet flipp da vi fikk vår H. Birma i hus!

Han var ikke vant til hunder fra før, og kveste selvfølgelig! Da fløy hun på ham, og det tok lenger tid for ham å venne seg til henne. Jeg fikk tatt henne fint tilslutt, med skotuppen! Det var ren refleks fra min side, og jeg tror det gjorde mye mindre vondt en det sjokket hun fikk! :)

Nå går de fint sammen, men hun og den eldste katten vår er kamerater på en helt annen måte enn hun og Birmaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...