Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstehjelps kurs?


Akita

Recommended Posts

Heihei alle sammen!

Er det noen som veit om det er noen kurs om første hjelp til hunder?

Er redd det skal skje noe når meg og Akita er på lang turer +++

Og synst at dette hadde vært kjekt å lært mye om.

Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg foreslår at du heller tar et skikkelig førstehjelpskurs for mennesker. Skulle du f.eks. være førstemann til at ulykkessted er det godt å vite hva man skal gjøre. Det meste fungerer omtrent på samme måte på hund og menneske. F.eks. stopping a blødninger osv. Også burde du etterpå kjøpe deg en god bok om førstehjelp på hund og lese deg opp på hvordan man behandler hund ved skader osv. Da har du den praktiske erfaringa fra førstehjelp på mennesker (som jeg mener det er veldig viktig at alle får gått et kurs i) til grunn for det teoretiske du leser om hund (f.eks. ant innblåsninger og kompressjoner og hvordan de gjøres på hund). Jeg tror ikke det arrangeres så fryktelig mange kurs om førstehjelp på hund rundtomkring, men førstehjelp på mennesker er det mange av. Bl.a. røde kors arrangerer ofte. Men selvfølgelig er det jo fint med kurs i begge deler hvis du finner noe (men er det prioritering hadde jeg prioritert ett på mennesker).

Ellers burde du jo da ha med deg førstehjelpsutstyr på (lengre) turer. Kjøp da heller et beregna på mennesker, fyll på med nødvendige ting fra apoteket (jeg syns de fleste førstehjelpsskrin du kjøper er noe mangelfulle. Det er ikke uansynelig at du vil trene flere kompresser og enkeltmannspakker en det er med, smertestillende osv osv hvis det først skulle skje noe alvorlig). Også kan du jo sørge for at det er med noe ekstra du kan lage snutebind med (så hunden ikke biter når den har vondt), smertestillende til hund (på lengre turer ihvertfall, samme som til mennesker anbefalles ikke) og hvis det er noe annet ekstra man trenger til hund. Jeg har aldri hatt med noe ekstra til hund, bare et fyldig førstehjelpsskrin til mennesker og belager meg på å bruke akkurat det samme på hunden.

Ellers slapp av og kos deg på tur. Ikke gå å bekymre deg for om det skulle skje noe. Men det er selvfølgelig viktig å vite hva man skal gjøre hvis det først skulle skje (gjelder vel så mye på mennesker som på hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...