Gå til innhold
Hundesonen.no

Turisthytter på fjellet, mat, kløv og generelle ting om langtur med hund


Kristina

Recommended Posts

Jeg har fått meg et mål, en eller annen sommer skal jeg og bikkjene gå http://www.rondanestien.no/ Oslo-Rondane.

Jeg har nettopp meldt meg inn i turistforeninga for ungdom, så har litt store ambisjoner kanskje *ler*, men jeg har jo ikke hastverk akkurat.

Men!

Hvis man skal regne med å ha god tid, og kanskje bruke en rundt 23 dager på hele turen, hvordan skal jeg få med SÅ mye hundemat? Greit nok, hundene kan (med trening) bære endel selv, men alikevel ikke så mye (vil jeg tro) at det rekker til hele turen. Hvordan løser man det?

Hvor mye mat må jeg beregne en en hund pr dag (feks hund på 30kg) hvis man går rundt 6 timer pr dag? Eller hvor mange timer greier en normalt trent person å gå på en etappe/dag?

Kan man kjøpe mat på de selvbetjente hyttene selvom man sover i telt? Hvordan er det med vegetarmat på de hyttene, har de i det hele tatt produkter uten kjøtt og animalske greier, eller er det liksom hardcore proteinmat av bare kjøttprodukter?

Hvordan bør man legge opp turen? Sånn at man går et par timer, har en times pause her og der innimellom, eller er det greiest å bare få gjort unna all gåinga med en gang og heller campe i teltet en lengre periode?

Og mat man eter utover dagen mens man går i mellom hyttene, hvordan mat bør det være?

Og nødproviant og sånt bør man vel ha med, hvordan (vegetar)mat bør det være? Det må jo være noe som er enkelt og lett å tilbrede, ikke for mye søppel osv.

Og hva gjør man om man er midt ute på vidda og hunden blir bitt av huggorm? Er det mye huggorm på den strekningen om sommern?

Er visst lite jeg kan om langturer gitt, godt jeg ikke skal ut på langtur ennå. :ahappy:

Jo, og litt til:

Har bestilt en kløv fra seleverkstedet nå, Lunah er vandt med å gå med kløv, men vi har ikke gjort det på lenge. Er det passe om jeg starter med en halvliter flaske med vann i på hver side? Hvor fort kan jeg øke vekta, om vi trener med kløv rundt 3 ganger i uka?

Og i hvor god kondisjon bør hund og eier være før de legger ut på en så lang tur som Oslo-Rondane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hei!

Det finnes vel egentlig ikke noe klart svar på noen av spørsmålene dine, men jeg kan prøve å komme med noen tanker rundt det. Jeg gidder ikke å quote skikkelig, for det blir så mange, men svarene mine er utheva inni quoten.

Jeg har fått meg et mål, en eller annen sommer skal jeg og bikkjene gå http://www.rondanestien.no/ Oslo-Rondane.

Jeg har nettopp meldt meg inn i turistforeninga for ungdom, så har litt store ambisjoner kanskje *ler*, men jeg har jo ikke hastverk akkurat.

Men!

Hvis man skal regne med å ha god tid, og kanskje bruke en rundt 23 dager på hele turen, hvordan skal jeg få med SÅ mye hundemat? Greit nok, hundene kan (med trening) bære endel selv, men alikevel ikke så mye (vil jeg tro) at det rekker til hele turen. Hvordan løser man det?

Hvor mye mat må jeg beregne en en hund pr dag (feks hund på 30kg) hvis man går rundt 6 timer pr dag? Eller hvor mange timer greier en normalt trent person å gå på en etappe/dag?

Hvor mye en hund spiser på en dag med 6 timer dagsetapper er veldig individuelt og kommer ann på terreng og hvor mye hunden bærer, hvor langt/fort dere går på denne tiden osv. Men i hovedsak vil jeg si den trenger litt i overkant av vanelig dagsrasjon, gjerne med litt tillegg av frysetørka (oppbløtt) vom. Jeg ville gitt litt vom/tørrfor-suppe midt på dagen for å få i hunden litt energi midt på dagen og nok væske. Ikke det at 6 timers gåing i rolig tempo er så veldig ekstremt akkurat, men jeg syns det er greit å gi bikkja "suppe" uansett på varme sommerdager. Du kan regne at en godt trent hund kan bære ca 1/3 av kroppsvekten sin hvis den har en god kroppsbygning og terrenget er forholdsvis greit. Hvor mange timer du klarer å gå kommer helt ann på fysisk form, hvor vandt du er til å gå med tung sekk, terreng, temperatur osv osv. 6 timers rolig gange er ikke veldig mye, men en koselig dagsmarsj.

Kan man kjøpe mat på de selvbetjente hyttene selvom man sover i telt? Hvordan er det med vegetarmat på de hyttene, har de i det hele tatt produkter uten kjøtt og animalske greier, eller er det liksom hardcore proteinmat av bare kjøttprodukter?

Det vet jeg ikke, men skal du komme inn i selvbetjente hytter trenger du DNT-nøkkel. Men da vil jeg tippe at du kan kjøpe mat der og legge igjen penger akkurat som om du skulle sovet der. Vegetarmat er nok ikke det enkleste i forhold til selbetjente hytter. Men noe finner du nok. Ta kontakt med turistforeningen direkete så får du svar på dette. Siden du er vegetarianer er det nok ikke umulig at du i stor grad må belage deg på å bære med deg. Men å bære med seg til 23 dager blir veldig tungt (selv på sommerstid). Dere må jo ha telt, sovepose, klær, primus og alt sånt også (men hold anndelen av "ting" på et minimum. Har du ikke mulighet til å få etterforsyning?

Hvordan bør man legge opp turen? Sånn at man går et par timer, har en times pause her og der innimellom, eller er det greiest å bare få gjort unna all gåinga med en gang og heller campe i teltet en lengre periode?

Eh her tror jeg du bare må dra ut på noen prøveturer først (med sekk) og se det ann. Det kommer jo ann på hvor langt du har tenkt å gå den dagen også. Man kommer gjerne inn i en god gå/hvile-rytme uten å trenge å tenke så mye. Jeg syns det er greit å ha en lunsjpause midt på dagen og ellers sette seg ned hvis man skulle trenge det/ha lyst. Det er jo ingen stressetur dere skal på, men kos dere underveis.

Og mat man eter utover dagen mens man går i mellom hyttene, hvordan mat bør det være?

Og nødproviant og sånt bør man vel ha med, hvordan (vegetar)mat bør det være? Det må jo være noe som er enkelt og lett å tilbrede, ikke for mye søppel osv.

Mat mens man går er jo vanelig lunsj. Karbohydratrik mat er fint. Ellers er jo sjokolade og andre søtsaker, nøtteblanding e.l. fint sånn innimellom.

Vel, superenkelt og lett som nødproviant er jo dryteck greit, men dyrt. Ellers er jo ting som pasta og potetmos greit (med no tilbehør). På tur så lenge som 23 dager bør du prøve å variere litt hva du belager deg på og legge litt vekt på at du får i deg det du trenger av proteiner, karbohydrater, fett, salt, vitaminer osv. (hehe men vi snakker ikke avansert vitenskap her alstå, bare vær litt bevist). Har du tenkt å spise på hytter hele veien? Siden du er vegetarianer tror jeg nok du burde belage deg på å bære med deg en del. Hør med turistforeninga hva de har av vegetaregna på sånne hytter. Jeg innbiller meg at det kan bli ganske stusselig i lengden. Når det gjelder mat på tur så er det fire (fem) ting å tenke på: vekt, holdbarhet, næringsverdi og smak (pluss forholdsvis enkel tilberedning).

Og hva gjør man om man er midt ute på vidda og hunden blir bitt av huggorm? Er det mye huggorm på den strekningen om sommern?

Jeg har ikke gått den strekninga og ikke giddi å sett på noen kart hvor du tenker å gå, men skal du gå fra oslo så er det en del huggorm i osloområdet. Men når du kommer opp i rondane er det lite huggorm. Hva du gjør? Nei, du har nok et lite problem hvis du er veldig langt fra folk. Ha med huggormtabletter (selv om det er litt omstridt). Ring etter hjelp og veterinær hvis du finner dekning og så får du bære eller få hunden til å gå helt rolig hvis den er for tung. Men du bør få den kjappest mulig ut av området og holde den i ro til du kommer til veterinær.

Er visst lite jeg kan om langturer gitt, godt jeg ikke skal ut på langtur ennå. :ahappy:

Jo, og litt til:

Har bestilt en kløv fra seleverkstedet nå, Lunah er vandt med å gå med kløv, men vi har ikke gjort det på lenge. Er det passe om jeg starter med en halvliter flaske med vann i på hver side? Hvor fort kan jeg øke vekta, om vi trener med kløv rundt 3 ganger i uka?

Tror jeg ville starta med litt mer enn en halvliter hvis hunden kan å bære kløv. Det må jo være vekt som den kjenner for at den skal kunne utvikle muskler og ha utbytte av treningen. Samtidig bør du øke forsiktig i starten for å unngå skader. Her må du rett og slett prøve deg frem og se ann hunden. Det kommer jo ann på hvor god form hun er i/hvor muskuløs hun er i utgangspunktet også.

Og i hvor god kondisjon bør hund og eier være før de legger ut på en så lang tur som Oslo-Rondane?

Hvor langt er det? Og hvordan terreng? Jeg har gått en del i rondane, men ikke dit fra oslo. Hehe er det så langt som det høres ut? Dere bør nok være i generelt god form og vand til å bære sekk, men noen maratonform er nødvendig. Det du trenger er muskler og utholdenhet (forholdsvis rolig tempo). Selvfølgelig, jo bedre form jo mer behagelig vil turen bli, men det viktigste er at du ikke får vondt i rygg av sekken (rett innstilt sekk og gode muskler til å ta av for vekta) og ikke blir veldig sårbeint av skoa.

Og til slutt. Kan dere å bruke kart og kompass skikkelig? Det er veldig viktig selv om dere skulle følge merka sti. Merka sti er ingen sikkerhet. GPS er heller ikke noe å stole 100% på. Hvis dere ikke har erfaring med praktisk bruk av kart og kompass (gjerne GPS også, men det blir i tillegg) bør dere komme dere ut og øve før dere legger ut på noen lengere tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...