Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter klørne feil+overdreven strekking


Aya

Recommended Posts

Den siste måneden har jeg sett en forandring i Knott. Hun har begynt å strekke seg ekstremt mye, fire/fem ganger om hun bare har ligget stille i noen minutter, og i tillegg ser det ut til at hun sliter klørne feil- fra undersiden. Flere er åpne helt inn til nerver/blodårer, og det er tydelig at hun har mye vondt, og det blør svært lett. Dette er som sagt noe som har kommet fort, og jeg lurer på- kan dette tyde på ryggvondt/albuevondt av noe slag? Hun reagerer med demping dersom jeg trykker på bakre del av ryggen. Jeg tenker at alle disse tingene kan være uskyldige hver for seg, men at de sammen kanskje blir et symptom på noe annet? Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til dyrlegen med hun og sjekket, litt vanskelig å si noe om hva det kan være.

MEN jeg håper virkelig ikke du skal være uheldig igjen, det hadde vært for jæ****! :)

Jepp, skal til dyrlegen på tirsdag og røntge bl.a.. *Sukk* Det håper virkelig ikke jeg heller:S Takk for svar, Renate! Er det noe med ryggen hennes så hører du fra meg igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, med fare for å være slem, uvitende og tråkke rett i baret om det skulle vise seg at du har uflaks igjen, men.. Ser du ikke etter problemer? Jo, jeg veit av erfaring at det er lett etter det du har vært igjennom, men jeg skjønner ikke helt?

Jeg mener, hvordan sliter klørne feil? Fra undersiden? Jeg hadde vel vært mer bekymra om hun sleit de fra oversiden, liksom? At nerver og sånt ligger opp i dagen, har vel mer med dårlige labber/klør å gjøre enn øm rygg?

Og hvor mye er å strekke seg overdrevent mye? I hva slags settinger gjør hun det (som i hva slags aktivitet har hun vært i tidligere - enten samme dag eller dagen før?)

Som sagt, jeg skjønner ikke helt hva du mener, føler jeg. Og det ville vært veldig leit om du har hatt uflaks igjen, men tar du sorgene litt på forskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal til dyrlegen på tirsdag og røntge bl.a.. *Sukk* Det håper virkelig ikke jeg heller:S Takk for svar, Renate! Er det noe med ryggen hennes så hører du fra meg igjen;)

Vi får krysse fingre og håpe at det er som 2ne sier at man kanskje legger merke til ting litt fortere når man har hatt flere syke hunder og at du kanskje kommer i forskudd på noe som ligger og ømmer.

Når man har sett mye syke og skadede hunder så blir man en mester i å se vondter og au'er på hunden, er sånn selv jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund strekker som alltid den, etter at den har sovet, ligget i ro, spist, you name it. Jeg tror også hun bruker strekkingen som språk av og til, ikke bare for å strekke seg liksom, jeg ville kanskje vært mer bekymret om hun IKKE strakk seg jeg :).

Når det kommer til slitasje av klør, kan det jo som 2ne sier være dårlig kvalitet på klørne, men det kan jo også tyde på at hun er bygd på en slik måte at klørne slites feil og for mye. Det er jo ikke et ukjent fenomen at bordercollier ofte har dårlig eksteriør, og feilstilte bein kan jo medføre feil slitasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste måneden har jeg sett en forandring i Knott. Hun har begynt å strekke seg ekstremt mye, fire/fem ganger om hun bare har ligget stille i noen minutter, og i tillegg ser det ut til at hun sliter klørne feil- fra undersiden. Flere er åpne helt inn til nerver/blodårer, og det er tydelig at hun har mye vondt, og det blør svært lett. Dette er som sagt noe som har kommet fort, og jeg lurer på- kan dette tyde på ryggvondt/albuevondt av noe slag? Hun reagerer med demping dersom jeg trykker på bakre del av ryggen. Jeg tenker at alle disse tingene kan være uskyldige hver for seg, men at de sammen kanskje blir et symptom på noe annet? Noen tanker?

Hvis hun har vondt i ryggen ville jeg trodd at hun heller hadde strukket seg mindre...? Har en boxer gutt her (kjæresten min sin) som har spondylose og forkalkninger i bekkenet, og han har sluttet å strekke bakparten. Han streker seg bare litt forsiktig fremover, men ikke helt ned, han ombestemmer seg liksom mens han holder på hvis han har en dårlig dag... Før han ble dårlig strakk han seg mye mer både i front og bakpart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, med fare for å være slem, uvitende og tråkke rett i baret om det skulle vise seg at du har uflaks igjen, men.. Ser du ikke etter problemer? Jo, jeg veit av erfaring at det er lett etter det du har vært igjennom, men jeg skjønner ikke helt?

Jeg mener, hvordan sliter klørne feil? Fra undersiden? Jeg hadde vel vært mer bekymra om hun sleit de fra oversiden, liksom? At nerver og sånt ligger opp i dagen, har vel mer med dårlige labber/klør å gjøre enn øm rygg?

Og hvor mye er å strekke seg overdrevent mye? I hva slags settinger gjør hun det (som i hva slags aktivitet har hun vært i tidligere - enten samme dag eller dagen før?)

Som sagt, jeg skjønner ikke helt hva du mener, føler jeg. Og det ville vært veldig leit om du har hatt uflaks igjen, men tar du sorgene litt på forskudd?

Mye mulig at jeg ser etter problemer- jeg er jo tross alt litt hysterisk:p *ler* Men hun sliter altså klørne sånn at hun silblør dersom hun er ute på en liten tur, og dette er noe som har kommet den siste mnd- har aldri sett noe som tyder på det før. Jeg vil tro at det må ha skjedd et eller annet som fikk henne til å plutselig begynne å belaste forbeina annerledes? Hun strekker seg både etter hun har ligget (som jo er naturlig, det er bare at hun ikke har drevet og strukket seg fem-seks ganger hver gang tidligere) og ellers. Det spiller liten rolle hva slags aktivitet hun har vært i tidligere dagen eller dagen før, virker det som. Dette er og noe som har kommet den siste måneden. Men jeg håper jeg bare ser spøkelser jeg, og er vel mest sannsynlig at det er det jeg gjør også, heldigvis:p

Hvis hun har vondt i ryggen ville jeg trodd at hun heller hadde strukket seg mindre...? Har en boxer gutt her (kjæresten min sin) som har spondylose og forkalkninger i bekkenet, og han har sluttet å strekke bakparten. Han streker seg bare litt forsiktig fremover, men ikke helt ned, han ombestemmer seg liksom mens han holder på hvis han har en dårlig dag... Før han ble dårlig strakk han seg mye mer både i front og bakpart.

Ja, det kan godt være.. Min HD-hund var iallefall sånn at han strakk seg mer og mer dess vondere han fikk. Men det kan jo bare være en pussig vane hun har lagt seg til også. Jeg håper det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig at jeg ser etter problemer- jeg er jo tross alt litt hysterisk:p *ler* Men hun sliter altså klørne sånn at hun silblør dersom hun er ute på en liten tur, og dette er noe som har kommet den siste mnd- har aldri sett noe som tyder på det før. Jeg vil tro at det må ha skjedd et eller annet som fikk henne til å plutselig begynne å belaste forbeina annerledes? Hun strekker seg både etter hun har ligget (som jo er naturlig, det er bare at hun ikke har drevet og strukket seg fem-seks ganger hver gang tidligere) og ellers. Det spiller liten rolle hva slags aktivitet hun har vært i tidligere dagen eller dagen før, virker det som. Dette er og noe som har kommet den siste måneden. Men jeg håper jeg bare ser spøkelser jeg, og er vel mest sannsynlig at det er det jeg gjør også, heldigvis:p

Ja, det kan godt være.. Min HD-hund var iallefall sånn at han strakk seg mer og mer dess vondere han fikk. Men det kan jo bare være en pussig vane hun har lagt seg til også. Jeg håper det:)

Ja, jeg veit hvordan det er å se etter problemer og være litt hysterisk, jeg har heldigvis folk som slår meg i hodet når jeg tenker og analyserer for mye, det er faktisk kjekt (jeg lagde jo kjempeproblemer i jula her pga MH'en til Emma - den sier at hun er skuddredd, selv om jeg aldri har sett henne bli redd av hverken skudd eller andre høye lyder. Og hvem sov som det lille uskyldige barnet hun er hele nyttårsaften? Joda, vesla det vettu :) ).

Men altså.. Hun strekker seg stadig vekk? Hun kan ikke være litt stressa da, og at hun gjør sånt for å roe seg ned igjen? (ja, jeg har hatt hunder med atferdsproblemer *flir*) Det kan jo være mange grunner til at hun strekker seg, og jeg ville vel ikke først og fremst tenkt på noe skjelett-feil som grunnen til det.

Ad klørne, så holder jeg fortsatt en knapp på at det er noe feil med dem og ikke rygg/hofter. Men nå skal du til veterinær på tirsdag uansett, så hvorfor ikke prøve å puste med magen og ikke uroe deg altfor mye frem til da? Det er ikke noe trivelig i det hele tatt å gå sånn og bekymre seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal rett og slett gjøre det. Ikke tenke noe på det til tirsdag (eh, yeah right). Iallefall ikke så mye! Stressa er hun nok ikke, selv om det muligens er litt vanskelig å forstå etter det lille du har sett av henne *flir*, for hun er bare en sovende liten klump inne. Men takk for svar alle sammen, vi venter og ser og hører på hva dyrlegen har å si vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal rett og slett gjøre det. Ikke tenke noe på det til tirsdag (eh, yeah right). Iallefall ikke så mye! Stressa er hun nok ikke, selv om det muligens er litt vanskelig å forstå etter det lille du har sett av henne *flir*, for hun er bare en sovende liten klump inne. Men takk for svar alle sammen, vi venter og ser og hører på hva dyrlegen har å si vi!

hehe - Jeg hadde vel syns det var rart om hun ikke var litt "på" når jeg så henne, du har BC, liksom :P Hun var da slettes ikke ille hun? Syns alle oppførte seg pent jeg :)

- Og jeg tror nok det er lurt å prøve å ikke bekymre seg altfor mye frem til tirsdag.. Det er ikke så mye du får gjort til eller fra frem til da uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal rett og slett gjøre det. Ikke tenke noe på det til tirsdag (eh, yeah right). Iallefall ikke så mye! Stressa er hun nok ikke, selv om det muligens er litt vanskelig å forstå etter det lille du har sett av henne *flir*, for hun er bare en sovende liten klump inne. Men takk for svar alle sammen, vi venter og ser og hører på hva dyrlegen har å si vi!

Ang adferd og strekking, så trenger det ikke være direkte stress sånn som det aner meg at du legger i det, men at hunden bare - tja, hva skal jeg kalle det ? - strekker seg for å roe ned litt (som at de gjesper før man skal ut på tur, selv om de ikke er hyper liksom), eller roe DEG litt (demping av ett eller annet ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...