Gå til innhold
Hundesonen.no

Siden når ble andres løse hunder mitt problem?!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Er man med på leken, får man smake...................har man hund, har man det på godt og vondt. Så lenge det finnes hunder og hunde eiere så vil man alltid møte en eller annen "gærning".

Men selv om man blir irritert er slike episoder noe man rett og slett må finne seg i. Som tidligere i denne tråden er det skrevet at vi lever ikke i en perfekt verden. og jeg gidder ikke jobben med å lære alle andre som jeg møter på tur hvordan man skal oppføre seg, møter jeg en brølape av ei bikkje, tar jeg meg heller bryet å gå en annen vei i stedet for en event. konfrontasjon.

Dette syntes jeg er en skummel holdning... "Er man med på leken, får man smake" - En slik holdning vil bare få hunden din, skadet. Ser for meg en løs Whippet-hanne eier med denne holdningen som møter på en sint rottweiler hanne i bånd som ikke syntes det er så kult med andre hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Dette syntes jeg er en skummel holdning... "Er man med på leken, får man smake" - En slik holdning vil bare få hunden din, skadet. Ser for meg en løs Whippet-hanne eier med denne holdningen som møter på en sint rottweiler hanne i bånd som ikke syntes det er så kult med andre hanner.

Nå er det en stor mulighet for at jeg har misforstått deg, men er ikke det da Whippet eier sitt problem om den har en hund som vil fly i gapet på en sinna rottis som attpå er i bånd?

Der er jeg klar, jeg har mine brøleaper i bånd og de er under kontroll, har man da en som kommer hoppende mot oss som går i bånd så får man heller ta ansvaret for det på egen kappe. Jeg tar konsekvensene for at jeg har slike bråkebikkjer og har dem i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt griper jeg inn om det skulle bli fare for mine hunder, det jeg mener er at du bør vel ha slike ting (det å møte løse hunder) i bakhodet når du er ute med hunden, og for å krisemaksimere det hele litt, takler man ikke å møte en eller annen kranglete løshund har man vel ikke vurdert sitt hundehold godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vræææl! Irsksetteren blir jo svertet her! *Snufs*

Men du har helt rett, hans problem, ikke ditt!

Vår harde last når vi har så fine hunder som settere... alle andre tomsinger vil ha dem også;)

he he, men dessverre så gir det jo oss alel et halvdrlig rykte.

Til debattens kjerne så synes jeg det er rart med alle disse som tenker "jeg eier skogen, alle andre må passe seg for meg. oh, konge!". Uansett om det er settereier, papilloneier, skikjører, turgåer, rytter eller syklist... Fatter ikke at folk kan benytte vår unike allmennrett på en litt bedre måte.

(de fleste er jo eksemplariske i alle grupper, men tomsingene i hver kategori ødlegger jo til tider for alle andre ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stor mulighet for at jeg har misforstått deg, men er ikke det da Whippet eier sitt problem om den har en hund som vil fly i gapet på en sinna rottis som attpå er i bånd?

Der er jeg klar, jeg har mine brøleaper i bånd og de er under kontroll, har man da en som kommer hoppende mot oss som går i bånd så får man heller ta ansvaret for det på egen kappe. Jeg tar konsekvensene for at jeg har slike bråkebikkjer og har dem i bånd.

Hmm, litt usikker på hva du mente der, men jeg tror du vil finne litt mer svar på hva jeg mente i mitt svar til Comit nedenfor, håper dette hjelper ;)

Comit:

Joda, man skal ha det i bakhodet at man kan møte løshunder, det har jeg heletiden ,og jeg er forholdsvis flink til å håndtere to hunder samtidig. Men, det er ikke alle situasjoner det nytter å kontrollere som en person med to hunder, og får den andre eieren skrekk-frys og du står der med din hund i bånd og en løs hund som nekter å gi seg for den vil hilse og din hund blir gretten, får man et stygt problem. Jeg har en stor hund, han liker ikke andre hannhunder, av den grunn og andre ønsker jeg null kontakt med andre hannhunder, annet enn arrangert hilsing om det skal være på liv og død at de hilser. De fleste respekterer dette og har løshunder med såpass kontroll at de ikke hilser uten at de får lov. Derimot er det noen løshunder som er uten slik kontroll, evt. som eieren lar hunden få hilse på alt og alle uten å tenke konsekvenser/spørre om lov. Det er disse som risikerer å få juling en dag, og det er ikke noe morro.

Du virker som en kar som har kontroll på hundene Comit og det er flott, desverre er ikke alle som deg ;) Men, er man med på leken ,får man tåle smaken - jeg kan på en måte si meg enig, nå som jeg tror jeg forstår deg litt bedre - Sender man hunden til hilsing man ikke har fått lov til, eller har blitt advart mot, må man i verstefall ta konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, litt usikker på hva du mente der, men jeg tror du vil finne litt mer svar på hva jeg mente i mitt svar til Comit nedenfor, håper dette hjelper ;)

Comit:

Joda, man skal ha det i bakhodet at man kan møte løshunder, det har jeg heletiden ,og jeg er forholdsvis flink til å håndtere to hunder samtidig. Men, det er ikke alle situasjoner det nytter å kontrollere som en person med to hunder, og får den andre eieren skrekk-frys og du står der med din hund i bånd og en løs hund som nekter å gi seg for den vil hilse og din hund blir gretten, får man et stygt problem. Jeg har en stor hund, han liker ikke andre hannhunder, av den grunn og andre ønsker jeg null kontakt med andre hannhunder, annet enn arrangert hilsing om det skal være på liv og død at de hilser. De fleste respekterer dette og har løshunder med såpass kontroll at de ikke hilser uten at de får lov. Derimot er det noen løshunder som er uten slik kontroll, evt. som eieren lar hunden få hilse på alt og alle uten å tenke konsekvenser/spørre om lov. Det er disse som risikerer å få juling en dag, og det er ikke noe morro.

Du virker som en kar som har kontroll på hundene Comit og det er flott, desverre er ikke alle som deg ;) Men, er man med på leken ,får man tåle smaken - jeg kan på en måte si meg enig, nå som jeg tror jeg forstår deg litt bedre - Sender man hunden til hilsing man ikke har fått lov til, eller har blitt advart mot, må man i verstefall ta konsekvensene av det.

Oki, vi er enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...