Gå til innhold
Hundesonen.no

Billappen


tm100021

Recommended Posts

Dere som synes det er så fryktelig dyrt å kjøre opp; ja, det koster dere en del penger der å da, men har dere tenkt på at dette er en investering som gjøres én gang?

Anbefaler dere å øvelseskjøre så mye dere overhodet kan. Ikke bare for å spare penger, men å kjøre bil krever faktisk årelang trening. Du er ikke verdensmester i det du har lappen i hånden :)

For å ikke snakke om hva det koster å ha bil... Bil er rett og slett DYRT.

Som kjørelæreren min sa til meg. Når jeg fikk lappen, betydde det ikke at jeg var utlært sjåfør. Jeg hadde bare rett til å trene mer på egenhand. Selv om man kommer seg igjennom oppkjøringa, så er det å være sjåfør MYE mer enn hva dere har lært til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hvor lenge du har lappen, er det egentlig ikke så veldig dyrt, men til å skulle betale nesten alt på en gang, da føles det dyrt. Er ikke alle som har råd til det.. Nå er jeg så heldig å ha foreldre som har hatt penger til å betale lappen for meg, så nå sitter jeg her med førerkort og bil - og er storfornøyd! Jeg liker godt å være sjåfør, men det er faktisk etter endt kjøreopplæring at man lærer, og skaffer seg erfaringer.. Det kan være litt skummelt noen ganger :tongue:

Lappen min kostet 24.000 med det obligatoriske og 8 dobbeltimer + 1 enkeltime. Nå kjørte jeg mye med faren og bestefaren min, både før og under opplæringen. Før jeg starte med kjøretimer, lærte jeg meg det grunnleggende og trente mye på det, slik at jeg kunne det godt da jeg startet med timer.. Det sparte jeg nok en del penger på! I tillegg leste jeg godt til teoriprøven, og meldte meg ikke opp på oppkjøring før jeg var sikker på at jeg kunne klare det. Jeg klarte det på 1.forsøk, og det sparer man jo også penger på..

Peonget er at man kan spare en del penger om man legger opp til det - men det er også veldig viktig å lytte til rådene kjørelæreren gir deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne vel strengt talt hatt lappen for 8 år siden hadde jeg bare klart den helsikkens teorien pluss en fødsel som satte litt bremser på aktivitetene. Etter 2-3 prøver på biltilsynet mistet jeg motet og ikke minst økonomien sa nei til flere prøver da.

Har alt som trengs med både mørkekjøring og glattkjøring og alt det der, men er stygt redd for at begynner jeg igjen nå så må jeg vel ta alt på nytt igjen siden det er så lenge siden.

var klar til oppkjøring sa kjørelæreren, men teoretisk så er jeg som resten av famillen min litt verre med(har en del i familien som har papirer på at dem har lese og skrivevansker), for min del så går lesing og skriving ok det er verre med å huske det en leser om liksom(noen som sa teflonjerne?).

Hadde jo vært greit å kunne kjøre selv av og til også da og ikke være så avhenging av en sjåfør hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du har jo fått mange svar her, og sola ramsa greit opp det obligatoriske. Tenkte bare å legge med hva jeg har betalt sånn for sammenligningens skyld. Nå har jeg ikke kjørt opp enda da, så om det blir dyrere gjenstår å se :D men ihvertfall har jeg brukt litt under 20 000 så langt og har ifølge kjørelæreren kun igjen oppkjøring (anbefaller å ta teorien med en gang så du slipper å vente på oppkjøring etter du er ferdig med resten :glare: ). Og jeg har ikke øvelseskjørt noe utenom (kremt bortsett fra et par ganger for 5 år sida da jeg burde fått somla meg til å tatt lappen).

Grunnkurs 1700 kr

Vanelige kjøretimer koster 440 kr

Veiledningstime 1000 kr

Glattkjøring 3500 kr

Sikkerhetskurs på vei (m langkjøring og det der) 4950 kr

Forbikjøring husker jeg ikke helt, men den var ved siden av tror jeg

Mørkekjøring 1000 kr

Teori 350 kr (det har jo ikke noe med hvilken kjøreskole å gjøre da)

Så prisene varierer ganske mye. Dyrt er det uansett, men vært nøyere på å finne en kjørelærer som du trives med (og som priker på deg) enn en som er billig. Men å være litt prisbevist på kjøreskole er ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne vel strengt talt hatt lappen for 8 år siden hadde jeg bare klart den helsikkens teorien pluss en fødsel som satte litt bremser på aktivitetene. Etter 2-3 prøver på biltilsynet mistet jeg motet og ikke minst økonomien sa nei til flere prøver da.

Har alt som trengs med både mørkekjøring og glattkjøring og alt det der, men er stygt redd for at begynner jeg igjen nå så må jeg vel ta alt på nytt igjen siden det er så lenge siden.

var klar til oppkjøring sa kjørelæreren, men teoretisk så er jeg som resten av famillen min litt verre med(har en del i familien som har papirer på at dem har lese og skrivevansker), for min del så går lesing og skriving ok det er verre med å huske det en leser om liksom(noen som sa teflonjerne?).

Hadde jo vært greit å kunne kjøre selv av og til også da og ikke være så avhenging av en sjåfør hele tiden.

om man har lese og skrivevansker så kan man søke om å få ta prøven muntlig, kjenner en som har gjort dette, og han sto. Har strøket sånn kanskje 5-6 ganger på den skriftlige.

På en annen side, så er ikke teoriprøven veldig vanskelig. De fleste spørsmålene man får ER ting man bør vite for å kjøre bil. Jeg lærte alle regler av min kjørelærer, han var utrolig flink. Var aldri en stille stund i bilen, for enten fortalte han meg regler, eller så spurte han hva det og det betydde, eller hva jeg måtte gjøre om sånn og sånn skjedde. Jeg leste ikke et eneste ord til teorien, fordi han hadde lært meg alt. Det er lettere å lære, syns jeg, når man blir fortalt reglene samtidig som man kjører og da faktisk bruker dem. Så kanskje du kunne fått noen til å øve med deg? Istedet for å bare lese selv? F.eks kjøre litt rundt om og snakke om regler ol :icon_redface: Hjelper faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre noen sette ord på det! Hører ikke annet enn folk som sutrer over hvor dyrt det er å kjøre opp, og hvor mange timer læreren "tvinger" dem til å ha! :icon_redface:

Dere som synes det er så fryktelig dyrt å kjøre opp; ja, det koster dere en del penger der å da, men har dere tenkt på at dette er en investering som gjøres én gang? Hva med pengene dere for eksempel legger igjen hos frisør? Har dere tenkt på at en kjøreskole har store utgifter til reparasjon av bil, bensin, bomring, lønn til lærere, materiell, lønn til kontordame, telefonutgifter, husleie, annonsering, osv osv. Faren min er daglig leder på kjøreskole, jeg jobber der selv og jeg vet så alt for godt hvor lite de faktisk sitter igjen med av penger. Av en kjøretime til 450kr, så er det faktisk ikke såå mange kroner de sitter igjen med. I tillegg er faren min på jobb til 19. hver kveld omtrent, uten å tjene mer på kveldstid. Jeg blir bare så utrolig provosert over at alle mener at det å kjøre opp er så fryktelig dyrt. Et eksempel; en elev ved kjøreskolen var av samme oppfatning. Helt til hun fortalte at hennes mann tjente over 3500 i timen for å hjelpe folk med datatrøbbel. I denne prisen hadde han ingen utgifter til kontordame, bil, bensin osv. Han skulle heller ikke lønne noen andre enn seg selv..

Anbefaler dere å øvelseskjøre så mye dere overhodet kan. Ikke bare for å spare penger, men å kjøre bil krever faktisk årelang trening. Du er ikke verdensmester i det du har lappen i hånden :)

Helt enig i det du skriver her - men jeg forstår godt at ungdommen klager. Det ER masse penger, uavhengig om prisen i seg selv er dyr i forhold til det man vinner på å få et førerkort... Personlig syns jeg staten kunne ha hjulpet til. Ikke bare med førerkort, men med sponsing og rabatter til bedre biler. Vi har råd til det. EN ulykke med hardt skadde/drepte koster staten uhorvelige summer.. for ikke å snakke om hva de forårsaker av smerte og sorg for pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du skriver her - men jeg forstår godt at ungdommen klager. Det ER masse penger, uavhengig om prisen i seg selv er dyr i forhold til det man vinner på å få et førerkort... Personlig syns jeg staten kunne ha hjulpet til. Ikke bare med førerkort, men med sponsing og rabatter til bedre biler. Vi har råd til det. EN ulykke med hardt skadde/drepte koster staten uhorvelige summer.. for ikke å snakke om hva de forårsaker av smerte og sorg for pårørende.

Nå er vel førerkort er et privilegie, og ikke en menneskerett. Og prisen er ikke verre enn at de fleste klarer å få tatt førerkort, bare de planlegger det litt, sparer penger og jobber litt i ferier mm. Men undgdom i dag har en tendens til å skal ha alt NÅ, og spare, det går ikke...

For å få billigere biler, er det jo bare å sette ned avgifter. Er vel ikke noe vits i å ta inn avgifter på bil først, for så å spy ut som "sponsing" igjen senere.

Lappen er for lett å ta, og for vanskelig å miste til tider. Jeg synes eks at det er en litt merkelig ordning at du kan gå opp til teoriprøva og oppkjøringa så mange ganger du har råd til, helt til du består. At man ikke klarer å lære seg trafikkreglene godt nok til å stryke 8 ganger på teoriprøva, burde vel gi et hint at vedkommende kanskje ikke egner seg bak rattet helt enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du skriver her - men jeg forstår godt at ungdommen klager. Det ER masse penger, uavhengig om prisen i seg selv er dyr i forhold til det man vinner på å få et førerkort... Personlig syns jeg staten kunne ha hjulpet til. Ikke bare med førerkort, men med sponsing og rabatter til bedre biler. Vi har råd til det. EN ulykke med hardt skadde/drepte koster staten uhorvelige summer.. for ikke å snakke om hva de forårsaker av smerte og sorg for pårørende.

Ja, det er mye penger og staten kunne godt ha gitt penger til bedre biler, for ikke å snakke om bedre veger (noe som er elendig i Norge).

Nå er vel førerkort er et privilegie, og ikke en menneskerett. Og prisen er ikke verre enn at de fleste klarer å få tatt førerkort, bare de planlegger det litt, sparer penger og jobber litt i ferier mm. Men undgdom i dag har en tendens til å skal ha alt NÅ, og spare, det går ikke...

For å få billigere biler, er det jo bare å sette ned avgifter. Er vel ikke noe vits i å ta inn avgifter på bil først, for så å spy ut som "sponsing" igjen senere.

Lappen er for lett å ta, og for vanskelig å miste til tider. Jeg synes eks at det er en litt merkelig ordning at du kan gå opp til teoriprøva og oppkjøringa så mange ganger du har råd til, helt til du består. At man ikke klarer å lære seg trafikkreglene godt nok til å stryke 8 ganger på teoriprøva, burde vel gi et hint at vedkommende kanskje ikke egner seg bak rattet helt enda...

Jeg er faktisk helt enig i alt du skrev! Utrolig bra sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel førerkort er et privilegie, og ikke en menneskerett. Og prisen er ikke verre enn at de fleste klarer å få tatt førerkort, bare de planlegger det litt, sparer penger og jobber litt i ferier mm. Men undgdom i dag har en tendens til å skal ha alt NÅ, og spare, det går ikke...

For å få billigere biler, er det jo bare å sette ned avgifter. Er vel ikke noe vits i å ta inn avgifter på bil først, for så å spy ut som "sponsing" igjen senere.

Lappen er for lett å ta, og for vanskelig å miste til tider. Jeg synes eks at det er en litt merkelig ordning at du kan gå opp til teoriprøva og oppkjøringa så mange ganger du har råd til, helt til du består. At man ikke klarer å lære seg trafikkreglene godt nok til å stryke 8 ganger på teoriprøva, burde vel gi et hint at vedkommende kanskje ikke egner seg bak rattet helt enda...

Helt enig i at det å få førerkort et et privilegie, men jeg syns ikke at rike mennesker fortjener det mer enn de med mindre å rutte med. Hvor er den logikken, liksom? Jeg beklager hvis jeg har gitt uttrykk for å mene at alle fortjener "å få" førerkort. Jeg mener alle har lik rett til å prøve å bli en god trafikant. Det er to forskjellige ting.

Du tar mitt forslag om "sponsing" litt for bokstavelig, da jeg selvfølgelig ikke mener at dette er en enkel sak. Men jeg er ikke politiker og snakker mer på generelt grunnlag her. Jeg mener det burde være billigere å kjøpe tryggere og mer miljøvennlige biler. Situasjonen i dag er jo omvendt. Slik det er nå med forsikringer og avgifter skriker det jo "kjøp en liten sardinboks!" til ressursfattige ungdommer. Du vil kanskje si "de burde helle spare til de har råd til en bedre en" men realiteten er slik at det gjør de ikke. De kjøper sardinboksen med en gang. Og det går utover andre også.

Det er forøvrig henholdsvis 2 og 4 ukers karenstid etter å ha strøket på teoriprøve og førerprøve. Og vi hinter kanskje litt om at de ikke er klare til å kjøre på egenhånd ennå...mer makt enn det har vi ikke.

Jeg tror ikke vi er uenige. Jeg snakket om pris isolert sett. Det du tar opp er ikke pris, men innsats. Og der tror jeg vi er på nett - det burde kreves mer innsats for å få førerkort. Enkelte slipper for "billig" unna. (Ikke pengemessig, men innsatsmessig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Nå skiller jeg litt mellom bil og førerkort. Jeg snakket mest om å skrape sammen til førerkortet, ikke bilen... Men mener du bare avgiftskutt på bil, eller at folk med dårlig råd skal bli sponsa førerkort? Sistnevnte blir for meg litt for mye "almisser til de fattige"...

Avgiftsendringer ang biler burde vært gjort noe med her i landet ja. Politikerne ser dessverre billister og bilparken på som en enste stor melkeku, og til å være verdens rikeste land, så har vi en bedregelig bilpark også. Å kjøpe sikkert eller miljøvennlig er ikke billig i Norge nei. Kollektiv i Norge er en oppskrytt affære, så sant du ikke bor i Oslo eller på noen utvalgte strekninger, og jobber en normal arbeidstid. Så bil er vi avhengig av, og politikerne storkoser seg med å finne opp nye avgifter og sette opp nye bommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skiller jeg litt mellom bil og førerkort. Jeg snakket mest om å skrape sammen til førerkortet, ikke bilen... Men mener du bare avgiftskutt på bil, eller at folk med dårlig råd skal bli sponsa førerkort? Sistnevnte blir for meg litt for mye "almisser til de fattige"...

Avgiftsendringer ang biler burde vært gjort noe med her i landet ja. Politikerne ser dessverre billister og bilparken på som en enste stor melkeku, og til å være verdens rikeste land, så har vi en bedregelig bilpark også. Å kjøpe sikkert eller miljøvennlig er ikke billig i Norge nei. Kollektiv i Norge er en oppskrytt affære, så sant du ikke bor i Oslo eller på noen utvalgte strekninger, og jobber en normal arbeidstid. Så bil er vi avhengig av, og politikerne storkoser seg med å finne opp nye avgifter og sette opp nye bommer...

Jeg syns ikke ungdommen i Norge har så mye almisser fra før...og disse almissene ville jo ikke bare vært for den fattige ungdommens skyld, det hadde kommet alle til gode å oppgradere bilparken..men jeg mener vel at det mest logiske er å sette ned avgiftene for alle. Gamle, dårlige biler og veier i kombinasjon med uerfarne sjåfører er dessverre et enkelt regnestykke...

Selvfølgelig skal man skille mellom bil og førerkort, men de to henger ganske ofte sammen. Man må ha det ene for å få bruk for det andre, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke ungdommen i Norge har så mye almisser fra før...og disse almissene ville jo ikke bare vært for den fattige ungdommens skyld, det hadde kommet alle til gode å oppgradere bilparken..men jeg mener vel at det mest logiske er å sette ned avgiftene for alle. Gamle, dårlige biler og veier i kombinasjon med uerfarne sjåfører er dessverre et enkelt regnestykke...

Selvfølgelig skal man skille mellom bil og førerkort, men de to henger ganske ofte sammen. Man må ha det ene for å få bruk for det andre, liksom :)

Avgiftskutt på bil kommer alle til gode ja. Det samme med bedre veier, god gatebelysning etc. Det taes jo inn enorme mengder avgifter på bil i dag, men det er ganske mye som forsvinner i alt annet.

Men å "sponse" folk med dårlig råd til å ta lappen, det synes jeg er uansett feil. Å klare å spare til de pengene, klarer de aller fleste familiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...