Gå til innhold
Hundesonen.no

Beroligende ved frakt i fly

Shep

Recommended Posts

Jeg tenkte det kunne hjelpe å gi hunden litt beroligende når han skal fraktes i bur i lasterommet (50 min. tur), men veterinæren min sa at hun hadde fått skjenn av veterinæransvarlig på Gardermoen sist hun hadde skrevet ut resept til det formålet. At "halvsløv" var verre enn helt våken, var stort sett det han hadde å si. Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til dop ved flyturer, mener jeg. Å sløve ned hunden gjør den ofte mere redd, nervøs og i alle fall mere vàr på ting rundt seg - enn om den er "nykter".

Så jeg doper ikke ned mine de få gangene de skal fly - men innrømmer at hvis jeg hadde hatt en allerede nervøs og veldig mentalt "vek" hund TROR jeg at jeg kanskje, muligens, eventuelt hadde vurdert det likevel (for å prøve å unngå fullstendig panikk - og da med kanskje skader på seg selv).. Men da hadde jeg nok troligvis heller valgt vekk hele flyturen.

Har sendt (og fått tilsendt) valper, unghunder og voksne med fly - og har aldri sett noen som helst "traumer" på hunden for slikt. Så jeg tror at hele denne flyopplevelsen er langt værre for oss to-bente, enn hundene våre..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er inne på noe, Susanne, det er kanskje jeg som bekymrer meg mer enn det som trengs. Ikke er han veik eller nervøs i utgangspunktet, men det er jo første gang på fly, og jeg vet at han ikke er overbegeistret for buret (går ikke inn frivillig, for å si det sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller gjøre buret til noe bra? Belønne hunden for å gå inn og slikt? Min hund digger buret sitt, og syntes det er helt ok å fly. Han flyr ofte, men har da passet på at han DIGGER buret sitt før han begynte å fly..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke DAP?

naturlig beroligende feromoner, finnes som halsbånd, spray og til å stikke i stikk-kontakten i huset.

Bruket det i helga ene veien på min ene hund, fungerte veldig bra.

Han var tydelig mer stressa uten.

Selges hos de fleste veterinærer, virker ikke sløvende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, men det er vel forskjell på å sløve ned hunden og naturlig beroligende midler? Jeg har f.eks hørt om mennesker som har gitt hundene sine akupunktur for å få ned stressnivået i en liten stund, eller andre helt ufarlige metoder, bare noe som gjør hunden naturlig trøtt og sliten. Jeg har aldri hatt behov for å bruke det på mine hunder, heller ikke på flyreiser. Før Tia ble sendt med fly passet jeg på å veldig lange turer med henne dagen før og samme morgen, i tillegg til masse hodebry. I tillegg er hun veldig trygg på buret sitt, så det gikk supert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er så mye nytt og merkelig som skjer rundt hunden (buret) når man skal ut og fly, at de mest ligger/sitter "sjokkerte" og ser på all liv og røre.

Fikk tilsendt en tispe fra Østerrike som både oppdr. og jeg visste IKKE likte bur, og kunne tyte/presse seg ut av metallbur i nærmest panikk.

Hun var dog helt cool i buret på flyplassen når de sendte henne, og akkurat like cool når jeg hentet henne ut av buret. Ikke noen sikling, stressing eller noe som helst slikt - selv når hun måtte inn i buret igjen for å kjøre de siste timene i bil. Metallbur likte hun ikke noe særlig etterpå heller, men stoffbur og flykasse var helt greit også senere i livet.

DAP eller andre type beroligende midler (naturlige eller ikke) har jeg ikke prøvd på mine i den forbindelse, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men det pleier jo å gå langt bedre enn vår fantasi kan innbille oss, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamlemor så bruker vi calmivet når hun skal ut å fly. Dette er en noget "nevrotisk" hund som har et snev av klaustrofobi og litt mannshat :blink: . Da er hun helt våken, har full kroppskontroll og alle sanser i behold. Det virker sånn er at hun blir mer likeglad til hva som skjer rundt henne. Hun stresser seg opp før vi setter henne i buret, men roer seg fort når hun er kommet inn og er rolig og fin når hun kommer frem. Litt bakfull samme kveld og dagen etter, men virker ikke stressa eller hysterisk på noe vis. Tilogmed da mamma ble sittende en time i flyet fordi de hadde problemer med dørene, så var hun ikke hysterisk da hun ble henta. Mamma derimot... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det gikk helt fint, og de ansvarlige var veldig hjelpsomme. :blink: Ingen dop.

Så bra!

Vi eiere har en tendens til å gjøre ting værre enn de er...... *ler* Første gang jeg fløy med gammelhunden min var jeg skrekkelig nervøs, men vi ble tatt godt vare på på Gardermoen - værre var det å komme til Bergen å oppdage at de ***** tullingene av noen kofferslepere hadde prestert å sende hunden på transportbåndet for kofferter istedet for å levere han på egen tralle som er normalen. Hvordan i huleste de trodde at jeg skulle kunne klare å løfte ned en varikasse str. XL med en belger på 26 kilo inne fra ett bevegelig bånd vet jeg ikke - men heldigvis så var han en cool kar denne hunden så jeg åpnet opp - fikk ut bikkja og lempet buret ned etterpå mens hundesaken jogget rundt blant folk og var blideste gutten i klassen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med calmivet er at hunden blir sløvet i kroppen, men ikke så mye i hodet. Etter noen operasjoner på huskyen fikk hun calmivet så hun skulle roe seg litt (meget understimulert) og ikke tygge i stykker labbene sine. Hun ble sløvet i kroppen men jeg så at hun var pigg i hodet. Hun fikk ikke så mye som veterinæren mente hun skulle ha, for hun trivdes ikke med det for å si det sånn!

Så bra!

Vi eiere har en tendens til å gjøre ting værre enn de er...... *ler* Første gang jeg fløy med gammelhunden min var jeg skrekkelig nervøs, men vi ble tatt godt vare på på Gardermoen - værre var det å komme til Bergen å oppdage at de ***** tullingene av noen kofferslepere hadde prestert å sende hunden på transportbåndet for kofferter istedet for å levere han på egen tralle som er normalen. Hvordan i huleste de trodde at jeg skulle kunne klare å løfte ned en varikasse str. XL med en belger på 26 kilo inne fra ett bevegelig bånd vet jeg ikke - men heldigvis så var han en cool kar denne hunden så jeg åpnet opp - fikk ut bikkja og lempet buret ned etterpå mens hundesaken jogget rundt blant folk og var blideste gutten i klassen *ler*

*ler* Jeg har flydd en del ganger med egne hunder (aussien jeg har nå skal ut på sin 18. flytur eller noe sånt i morgen.. han er 2år) og jeg er stortsett fornøyd etter hver flytrur. Han tar det helt med ro, og det gjore huskyen også når hun var med å fløy. Tre ganger har jeg vært litt irritert.. En gang da det var skikkelig skitvær ute (sluddet vannrett), og de hadde tilt kassa med aussien i med åpninga mot vinden. Det tok en stund før han kom inn, og det var noen cm med vann inne i buret samt at bikkja var søkkvåt... Jaja:) De andre to gangene kom hunden ut på bagasjebåndet, en gang hver for seg. Ingen av de tok det som noe stress, litt værre for meg som skulle bale med å få hundene ned og ut;)

Hundene takler ofte mer enn vi tror. Selv om jeg har flydd en del med hund, så er jeg fortsatt spent når lille ridgebacktispa skal på sin førsteflytur i cargo i morgen.. 11uker gammel. Hun tar livet til vanlig med stor ro, så jeg tviler på at det blir et problem for henne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med calmivet er at hunden blir sløvet i kroppen, men ikke så mye i hodet. Etter noen operasjoner på huskyen fikk hun calmivet så hun skulle roe seg litt (meget understimulert) og ikke tygge i stykker labbene sine. Hun ble sløvet i kroppen men jeg så at hun var pigg i hodet. Hun fikk ikke så mye som veterinæren mente hun skulle ha, for hun trivdes ikke med det for å si det sånn!

Slik virka det på collien min og. Prøvde det på han i forbindelse med å bruke det på nyttår, han ble fryktelig frustrert for han mista kroppskontrollen, men var like våken i hodet, så han lå å ulte til virkningen gikk ut. Slik er det ikke med schauzeren min. Hun får en rimelig stor dose, og ser veldig stor forskjell på hvordan hun responderer og Aro reagerte. Hvilket viser hvor viktig det er å prøve ut medikamenter på forhånd. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at å ha hunden i reiseburet på gulvet i en buss er litt samme lyd og følelse slik at man kan forebygge det litt med å ta en busstur eller to.

Ellers ville jeg personlig gått for Dap hvis man har tid til det. (bør ha en dap i stikkontakten hjemme et par uker hvis halsbåndet skal ha opptimal virkning. men har også erfaring at flere hunder roer seg temmelig fort kun etter kort tid med dapen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg blir dårlig av å lese om den adferden der. ..fra eieren, altså. Idiot. Sånne som det der er årsaken til at jeg har vurdert svi av altfor mye penger på å skaffe meg formell kompetanse som hundetrener - for å ha noe konkret å skilte med i sånne tilfeller som det der - fordi jeg er en spinkel og feminint utseende kvinne som fremmede menn stort sett ALDRI respekterer som et intelligent og kompetent vesen, med mindre de tror det hjelper dem komme ned i buksa på meg, men jeg kom til at sånne aldri kommer til å høre på noen som meg uansett, fordi de har sett DogDaddy på YouTube, eller: "Familien min drev oppdrett av schæfer på 80-tallet, så jeg KAN hund, lille venn." 
    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...