Gå til innhold
Hundesonen.no

Beroligende ved frakt i fly


Shep

Recommended Posts

Jeg tenkte det kunne hjelpe å gi hunden litt beroligende når han skal fraktes i bur i lasterommet (50 min. tur), men veterinæren min sa at hun hadde fått skjenn av veterinæransvarlig på Gardermoen sist hun hadde skrevet ut resept til det formålet. At "halvsløv" var verre enn helt våken, var stort sett det han hadde å si. Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til dop ved flyturer, mener jeg. Å sløve ned hunden gjør den ofte mere redd, nervøs og i alle fall mere vàr på ting rundt seg - enn om den er "nykter".

Så jeg doper ikke ned mine de få gangene de skal fly - men innrømmer at hvis jeg hadde hatt en allerede nervøs og veldig mentalt "vek" hund TROR jeg at jeg kanskje, muligens, eventuelt hadde vurdert det likevel (for å prøve å unngå fullstendig panikk - og da med kanskje skader på seg selv).. Men da hadde jeg nok troligvis heller valgt vekk hele flyturen.

Har sendt (og fått tilsendt) valper, unghunder og voksne med fly - og har aldri sett noen som helst "traumer" på hunden for slikt. Så jeg tror at hele denne flyopplevelsen er langt værre for oss to-bente, enn hundene våre..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er inne på noe, Susanne, det er kanskje jeg som bekymrer meg mer enn det som trengs. Ikke er han veik eller nervøs i utgangspunktet, men det er jo første gang på fly, og jeg vet at han ikke er overbegeistret for buret (går ikke inn frivillig, for å si det sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller gjøre buret til noe bra? Belønne hunden for å gå inn og slikt? Min hund digger buret sitt, og syntes det er helt ok å fly. Han flyr ofte, men har da passet på at han DIGGER buret sitt før han begynte å fly..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke DAP?

naturlig beroligende feromoner, finnes som halsbånd, spray og til å stikke i stikk-kontakten i huset.

Bruket det i helga ene veien på min ene hund, fungerte veldig bra.

Han var tydelig mer stressa uten.

Selges hos de fleste veterinærer, virker ikke sløvende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, men det er vel forskjell på å sløve ned hunden og naturlig beroligende midler? Jeg har f.eks hørt om mennesker som har gitt hundene sine akupunktur for å få ned stressnivået i en liten stund, eller andre helt ufarlige metoder, bare noe som gjør hunden naturlig trøtt og sliten. Jeg har aldri hatt behov for å bruke det på mine hunder, heller ikke på flyreiser. Før Tia ble sendt med fly passet jeg på å veldig lange turer med henne dagen før og samme morgen, i tillegg til masse hodebry. I tillegg er hun veldig trygg på buret sitt, så det gikk supert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er så mye nytt og merkelig som skjer rundt hunden (buret) når man skal ut og fly, at de mest ligger/sitter "sjokkerte" og ser på all liv og røre.

Fikk tilsendt en tispe fra Østerrike som både oppdr. og jeg visste IKKE likte bur, og kunne tyte/presse seg ut av metallbur i nærmest panikk.

Hun var dog helt cool i buret på flyplassen når de sendte henne, og akkurat like cool når jeg hentet henne ut av buret. Ikke noen sikling, stressing eller noe som helst slikt - selv når hun måtte inn i buret igjen for å kjøre de siste timene i bil. Metallbur likte hun ikke noe særlig etterpå heller, men stoffbur og flykasse var helt greit også senere i livet.

DAP eller andre type beroligende midler (naturlige eller ikke) har jeg ikke prøvd på mine i den forbindelse, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Men det pleier jo å gå langt bedre enn vår fantasi kan innbille oss, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamlemor så bruker vi calmivet når hun skal ut å fly. Dette er en noget "nevrotisk" hund som har et snev av klaustrofobi og litt mannshat :blink: . Da er hun helt våken, har full kroppskontroll og alle sanser i behold. Det virker sånn er at hun blir mer likeglad til hva som skjer rundt henne. Hun stresser seg opp før vi setter henne i buret, men roer seg fort når hun er kommet inn og er rolig og fin når hun kommer frem. Litt bakfull samme kveld og dagen etter, men virker ikke stressa eller hysterisk på noe vis. Tilogmed da mamma ble sittende en time i flyet fordi de hadde problemer med dørene, så var hun ikke hysterisk da hun ble henta. Mamma derimot... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det gikk helt fint, og de ansvarlige var veldig hjelpsomme. :blink: Ingen dop.

Så bra!

Vi eiere har en tendens til å gjøre ting værre enn de er...... *ler* Første gang jeg fløy med gammelhunden min var jeg skrekkelig nervøs, men vi ble tatt godt vare på på Gardermoen - værre var det å komme til Bergen å oppdage at de ***** tullingene av noen kofferslepere hadde prestert å sende hunden på transportbåndet for kofferter istedet for å levere han på egen tralle som er normalen. Hvordan i huleste de trodde at jeg skulle kunne klare å løfte ned en varikasse str. XL med en belger på 26 kilo inne fra ett bevegelig bånd vet jeg ikke - men heldigvis så var han en cool kar denne hunden så jeg åpnet opp - fikk ut bikkja og lempet buret ned etterpå mens hundesaken jogget rundt blant folk og var blideste gutten i klassen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med calmivet er at hunden blir sløvet i kroppen, men ikke så mye i hodet. Etter noen operasjoner på huskyen fikk hun calmivet så hun skulle roe seg litt (meget understimulert) og ikke tygge i stykker labbene sine. Hun ble sløvet i kroppen men jeg så at hun var pigg i hodet. Hun fikk ikke så mye som veterinæren mente hun skulle ha, for hun trivdes ikke med det for å si det sånn!

Så bra!

Vi eiere har en tendens til å gjøre ting værre enn de er...... *ler* Første gang jeg fløy med gammelhunden min var jeg skrekkelig nervøs, men vi ble tatt godt vare på på Gardermoen - værre var det å komme til Bergen å oppdage at de ***** tullingene av noen kofferslepere hadde prestert å sende hunden på transportbåndet for kofferter istedet for å levere han på egen tralle som er normalen. Hvordan i huleste de trodde at jeg skulle kunne klare å løfte ned en varikasse str. XL med en belger på 26 kilo inne fra ett bevegelig bånd vet jeg ikke - men heldigvis så var han en cool kar denne hunden så jeg åpnet opp - fikk ut bikkja og lempet buret ned etterpå mens hundesaken jogget rundt blant folk og var blideste gutten i klassen *ler*

*ler* Jeg har flydd en del ganger med egne hunder (aussien jeg har nå skal ut på sin 18. flytur eller noe sånt i morgen.. han er 2år) og jeg er stortsett fornøyd etter hver flytrur. Han tar det helt med ro, og det gjore huskyen også når hun var med å fløy. Tre ganger har jeg vært litt irritert.. En gang da det var skikkelig skitvær ute (sluddet vannrett), og de hadde tilt kassa med aussien i med åpninga mot vinden. Det tok en stund før han kom inn, og det var noen cm med vann inne i buret samt at bikkja var søkkvåt... Jaja:) De andre to gangene kom hunden ut på bagasjebåndet, en gang hver for seg. Ingen av de tok det som noe stress, litt værre for meg som skulle bale med å få hundene ned og ut;)

Hundene takler ofte mer enn vi tror. Selv om jeg har flydd en del med hund, så er jeg fortsatt spent når lille ridgebacktispa skal på sin førsteflytur i cargo i morgen.. 11uker gammel. Hun tar livet til vanlig med stor ro, så jeg tviler på at det blir et problem for henne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med calmivet er at hunden blir sløvet i kroppen, men ikke så mye i hodet. Etter noen operasjoner på huskyen fikk hun calmivet så hun skulle roe seg litt (meget understimulert) og ikke tygge i stykker labbene sine. Hun ble sløvet i kroppen men jeg så at hun var pigg i hodet. Hun fikk ikke så mye som veterinæren mente hun skulle ha, for hun trivdes ikke med det for å si det sånn!

Slik virka det på collien min og. Prøvde det på han i forbindelse med å bruke det på nyttår, han ble fryktelig frustrert for han mista kroppskontrollen, men var like våken i hodet, så han lå å ulte til virkningen gikk ut. Slik er det ikke med schauzeren min. Hun får en rimelig stor dose, og ser veldig stor forskjell på hvordan hun responderer og Aro reagerte. Hvilket viser hvor viktig det er å prøve ut medikamenter på forhånd. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at å ha hunden i reiseburet på gulvet i en buss er litt samme lyd og følelse slik at man kan forebygge det litt med å ta en busstur eller to.

Ellers ville jeg personlig gått for Dap hvis man har tid til det. (bør ha en dap i stikkontakten hjemme et par uker hvis halsbåndet skal ha opptimal virkning. men har også erfaring at flere hunder roer seg temmelig fort kun etter kort tid med dapen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...