Gå til innhold
Hundesonen.no

Fisk i pumpa


Marianne

Recommended Posts

Nå har jeg hatt en jakt med den ene ancistrusen min i noen dager... Hun har kommet seg inn i pumpa av en eller annen merksnodig grunn.. Stussa litt over at amonereka hadde flyttet ut men skjønner jo nå at det ble litt for folksomt, evt fisksomt...

Hun blir fort redd og spinner nedover i pumpa og der kan jeg bare glemme å få tak i henne.. Er det noen som har noen råd på hvordan få henne ut?

Nå har jeg lokket åpent, lagt ut mat og smugtitter på henne sånn innimellom for å se om hun kommer nok fram til at jeg kan hove henne inn, eller ut om du vil...

Det er en innvendig pumpe til et Juwelkar så det er ikke bare å ta ut pumpa heller, dessuten er det en dustekant på innsiden som varmekolben å sånn står og der er det innmari koselig å bo må vite..... :glare:

Noen gode ideer?? Før jeg blir gal?!? Og nei hun kommer ikke ut igjen av seg selv, har ventet på det en stund først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there - done that... utrolig hva som har bodd i pumpene mine også...

Ta ut varmekolben, selve pumpa og filtermattene og stikk håndtakdelen på en lang håv nedi hullene til kolba/pumpa, jag den over til filterrommet og prøv å få tak i den med hånda der.

Alternativt kan du tette sprekkene nede i de tragne rommene med filtervatt slik at den ikke kommer seg inn dit og fiske den opp med håven fra filterrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there - done that... utrolig hva som har bodd i pumpene mine også...

Ta ut varmekolben, selve pumpa og filtermattene og stikk håndtakdelen på en lang håv nedi hullene til kolba/pumpa, jag den over til filterrommet og prøv å få tak i den med hånda der.

Alternativt kan du tette sprekkene nede i de tragne rommene med filtervatt slik at den ikke kommer seg inn dit og fiske den opp med håven fra filterrommet.

:P Hør hun har peiling a! Gjort det en gang eller 17 før ja...! :P Men takk for rådene, da skal jeg på Ancistrus-jakt! :rolleyes:

Og mens jeg har deg her :P Hva var det du sa at jeg kunne kjøpe isteden for de dyre Juwel-filterene, de øverste hvite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Hør hun har peiling a! Gjort det en gang eller 17 før ja...! :P Men takk for rådene, da skal jeg på Ancistrus-jakt! :rolleyes:

Og mens jeg har deg her :P Hva var det du sa at jeg kunne kjøpe isteden for de dyre Juwel-filterene, de øverste hvite?

Her har jeg plukket snegler, tetraer, ancistruser og øreål (ikke spørr hvordan jeg fiksa den... :P ) et uttallige ganger ja, så på nyåret skal de innvendige orginalfiltrene UT av to kar. KNURR!

Behold de svarte (må byttes ut en gang annenhvert år sånn ca.), grønne og de blå men bytt ut det hvite med vanlig filtervatt som du bretter til passe størrelse - mye bedre (fanger opp mer bøss) og mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg plukket snegler, tetraer, ancistruser og øreål (ikke spørr hvordan jeg fiksa den... :blink: ) et uttallige ganger ja, så på nyåret skal de innvendige orginalfiltrene UT av to kar. KNURR!

Behold de svarte (må byttes ut en gang annenhvert år sånn ca.), grønne og de blå men bytt ut det hvite med vanlig filtervatt som du bretter til passe størrelse - mye bedre (fanger opp mer bøss) og mye billigere.

Hihihihi, nå er jo jeg ganske så fristet til å spørre hvordan du fiska den jeg da :P

Snegler peller jeg støtt ut av pumpa, men det er en pittelitt enklere jobb! :rolleyes: Og sandsneglene har jeg gitt opp å pelle ut, de får bare bo der......

Filtervatt ja.. Hvor kjøper jeg det da..? *føler meg bevandret i tekstilverden* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihihi, nå er jo jeg ganske så fristet til å spørre hvordan du fiska den jeg da :P

Brukte slangen som benyttes ved vannskifter og hevertmetoden til å suge opp ålen...heldigvis var den slank nok... :P

Snegler peller jeg støtt ut av pumpa, men det er en pittelitt enklere jobb! :rolleyes: Og sandsneglene har jeg gitt opp å pelle ut, de får bare bo der......

Pumpa stoppet helt opp her en gang og ved nærmere ettersyn var det ei passe stor eplesnegle som hadde vært litt for nærgående på innsuget med foten sin. Surkla godt da jeg rev den løs. Yakk!

Filtervatt ja.. Hvor kjøper jeg det da..? *føler meg bevandret i tekstilverden* :blink:

Det kjøper du i poser i dyrebutikken. Vatten er beregnet for gamledagse luftpumper, men er supre som erstatning for orginalvatt i innvendige filtere og rengjøring av glasset innvendig (får en "slipeeffekt" som fjerner alger godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte slangen som benyttes ved vannskifter og hevertmetoden til å suge opp ålen...heldigvis var den slank nok... :blink:

:P:P

Pumpa stoppet helt opp her en gang og ved nærmere ettersyn var det ei passe stor eplesnegle som hadde vært litt for nærgående på innsuget med foten sin. Surkla godt da jeg rev den løs. Yakk!

Hehehe det tror jeg på! Blir spennende å se om noen av de småttis eplisene mine klarer det samme stuntet da.... :glare:

Det kjøper du i poser i dyrebutikken. Vatten er beregnet for gamledagse luftpumper, men er supre som erstatning for orginalvatt i innvendige filtere og rengjøring av glasset innvendig (får en "slipeeffekt" som fjerner alger godt).

Aha, sånn ja! Tænks! :P Tror jeg tar det etter jul, jeg orker ikke tanken på å bevege meg på et senter nå *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prater om sola...tror du ikke jeg måtte fiske opp øreålen fra pumpa igjen i dag du! Slik er det når man tror den er dressert og ikke passer godt nok på teipen.

Ja, ja fikk da renset filteret før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prater om sola...tror du ikke jeg måtte fiske opp øreålen fra pumpa igjen i dag du! Slik er det når man tror den er dressert og ikke passer godt nok på teipen.

Ja, ja fikk da renset filteret før jul.

Hahahahaha erre mulig!?! :) Godt du fikk den ut da! Må bare si at jeg ønsker meg øreål jeg også men etter å ha snakket med deg om det så orker jeg ikke peset med å fiske den ut av pumpa støtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk er det mulig, men denne gangen stakk den ikke hode frem så det ble full demontering og jaging med planteklype, vannslange og håv for å få tak i den. Phu! Da ønsket jeg at jeg hadde tre armer, men etter en halvtime fikk jeg tak i den.

Øreåler er superkule, morsomme og karismatiske fisker, MEN utbryterkonger de lux. Og det verste av alt er at de faktisk kan klare å komme seg ut av juwelkar fordi dekslene er så lette. Har heldigvis ikke gjort det hos meg...enda...

Men husker du den krakken jeg hadde i fjor? Det var den andre øreålen som bodde i pumpa, daua der og råtnet opp slik at den forgiftet hele karet - kun en scalare klarte seg. Det var da jeg fant ut hvor de hadde gjemt seg, og jeg skal love deg jeg hadde lett etter dem både i, bak, under og rundt karet og var nesten overbevist om at en av hunda hadde gumset den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk er det mulig, men denne gangen stakk den ikke hode frem så det ble full demontering og jaging med planteklype, vannslange og håv for å få tak i den. Phu! Da ønsket jeg at jeg hadde tre armer, men etter en halvtime fikk jeg tak i den.

Øreåler er superkule, morsomme og karismatiske fisker, MEN utbryterkonger de lux. Og det verste av alt er at de faktisk kan klare å komme seg ut av juwelkar fordi dekslene er så lette. Har heldigvis ikke gjort det hos meg...enda...

Men husker du den krakken jeg hadde i fjor? Det var den andre øreålen som bodde i pumpa, daua der og råtnet opp slik at den forgiftet hele karet - kun en scalare klarte seg. Det var da jeg fant ut hvor de hadde gjemt seg, og jeg skal love deg jeg hadde lett etter dem både i, bak, under og rundt karet og var nesten overbevist om at en av hunda hadde gumset den opp.

:) Er det mulig! Tror de kan få lov til å bare være så kule de vil, men de forblir utenfor karet mitt, tror jeg da ;)

Men det er da et stykke mellom vannoverflaten og dekslene da! Det får jo være være måte på hvor sterke de er for å komme seg igjennom der....! ;)

Jepp jeg husker det! Men er det ikke mulig å tette igjen disse teite pumpene på en måte da? Og samtidig så kommer møkka inn....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er supersterke når de får litt størrelse på seg. Min, den som er igjen, er drøye 22 cm. og de kan bli opptil 40 cm. i akvarier.

Det som er tingen med øreåler er at svømmeblæren dems også har en lungefunsksjon som gjør at de kan overleve ganske lenge på land og bevegelsesmøsteret og adferden dems er mer lik slanger enn åler - derav de store Houndiniegenskapene.

post-1175-1198517180_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke skjønner jeg hva de fiskene skal i pumpehuset, mine er hyppige gjester der de også. Nå trur jeg det er en norsk flagg tetra der nede, og jeg får den ikke opp. Heldigvis kommer det inn litt mat, så kan hende den klarer seg.

I forigårs spratt mallen min opp i pumpehuset, den skvatt da jeg skiftet vann og spratt en meter i været før den landet i pumpehuset. Den er sikket 15-20 cm og den søg seg fast. Eneste løsning var å dra den opp, og heldigvis rev vi den ikke i to. Men den mistet en liten bit av halefinnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er supersterke når de får litt størrelse på seg. Min, den som er igjen, er drøye 22 cm. og de kan bli opptil 40 cm. i akvarier.

Det som er tingen med øreåler er at svømmeblæren dems også har en lungefunsksjon som gjør at de kan overleve ganske lenge på land og bevegelsesmøsteret og adferden dems er mer lik slanger enn åler - derav de store Houndiniegenskapene.

Ja jeg har hørt noen rykter om at de også har en lungefunksjon, men jeg kan love deg at de ikke hadde fått så mye bruk for den før Lita hadde tygget den i seg evt Tequila hadde kastet den rundt, henrykt over den nye leken som falt ned fra himmelen :)

Nei, det får nok bli med lysten tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...