Gå til innhold
Hundesonen.no

Massasje

Frost

Recommended Posts

Jeg masserer hundene titt og stadig, som en del av kosen - og også som en del av utstillingstreningen. Stiller de opp, og går over de - med massasje, hundene elsker det. Og når jeg kommer i ringen og begynner og flytte på bein og slikt forbinder de dette med deilig massasje - og er myke som smør i ringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer knøtt gjevnlig jeg. Både som ren refleks fordi jeg har hatt to hunder før som har trengt massasje, og fordi hun sliter litt med ryggen sin selv. Stretching har jeg ikke lært skikkelig, så har kun gjort det når jeg har fått det anvist av fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer sånn litt nå og da. I tillegg så blir jo kosingen litt massasje og da.

Bøyer han opp en til flere ganger i uken for å se om det er noen ømme punkter, det blir jo litt som streching. Men holder ikke strekken så lenge, så det blir vel ikke helt stretching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja, men ikke veldig systematisk :icon_redface:

Har tatt 2 av kursene hos Axelsson.

Merethe synes massaje er dyreplageri så med henne blir det korte økter, stretcher oftere.

Birk synes det er herlig med massasje så han tar jeg litt oftere, strecher etter krevende turer/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer ikke ofte nok, men prøver å få gjort det 1-2 ganger i uken.

Strekking gjør jeg etter harde fysiske økter. Er hunden skadet strekker jeg ikke! Så lenge jeg ikke vet om det er muskulert og hvor skaden sitter så drar jeg enten til vet eller lar hunden hvile. Jeg klusser ikke med slikt.

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Ja skrekk og gru :lol: , ser så mange som tror de har skikkelig peil på å strekke også strekker de helt feil, glemmer å se på hundens reaksjon og det å kjenne etter på hunden er vist ikke vits, og ikke minst tenke etter hvordan man vinkler for å strekke spesifike muskelgrupper.

Man tar faktisk ikke rundt et ben med hele hånden og strekker, man lar benet ligge løst i hånden og skyver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :barfy:

Ren sirkulasjons massasje skal det mye til for å skade.

Men når du bruker mer "makt" og blir mer dypgående i muskelaturen, og ved syreveksling så bør du vite hva du gjør før du leker for mye liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg masserer hundene mine lett når jeg koser med de, og jeg ser at de nyter det. Men å dybde massere gjør jeg ikke, rett og slett fordi jeg ikke kan det. Men jeg skulle veldig gjerne lære det, og det samme med stretshing, da jeg tror de vil ha nytte av det, for de er ofte ute på trekketurer og kan ha godt av å få løsnet litt på muskulatur og ledd.

Er det noen her som vet om noen som holder kurs i akkurat dette? :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Den er vanskelig, jeg hadde også en slik hund. Jeg antar dere også trener med ham en mot en, hverdagslydighet, triks og slikt?  Er et mulig å utvide valpebingen litt? Jeg skjønner at det kan være utfordrende med barn i hus også. Er det bedre eller verre om han ser dere? Kan du henge pledd over grindene?  Jeg tenker også at det kan være et fint sted å begynne å trene på å gå å legge seg på teppet sitt, inne i valpebingen. Hvis du har mulighet til å ta en kort økt med det hver gang han settes der, så blir det fort en rutine.
    • Han er lett å trene med tørrforbitene og gjør alt han ka for å få de. Han er en smart valp og bruker ikke lag tid på utfordringene han får. Problemet vi merker med utfordringene er at han blir mer giret og vil gjerne jobbe mer. Så hvis du har noen super vanskelige forlag så tas det mot med takk. Har pakket inn forbitre i håndkle som er knytt i knute, hatt mat i esker, brusflasker o.l. han jobber hardt og raskt og er da klar for mer…
    • Får han litt mental aktivisering? Pakk tørrfôrbitene inn i en avis, noen tomme doruller og sånt, så han må jobbe litt for det? At han er matvrak er en stor fordel for trening!
    • Ja nok av leker og bite ben. Har forsøkt oss med tørr for og strø rundt. Det tar ca 1 minutt så er det tomt og så er det igang igjen. Kan for øvrig legge til at han er et sikkelig matvrak og skulle nok ønske selv at han kunne spist hele dagen.
    • Jeg går ut fra at han har leker og noe å tygge/gnage på der? Hjelper det å strø litt tørrfôr utover?
  • Opprett ny...