Gå til innhold
Hundesonen.no

Massasje

Frost

Recommended Posts

Jeg masserer hundene titt og stadig, som en del av kosen - og også som en del av utstillingstreningen. Stiller de opp, og går over de - med massasje, hundene elsker det. Og når jeg kommer i ringen og begynner og flytte på bein og slikt forbinder de dette med deilig massasje - og er myke som smør i ringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer knøtt gjevnlig jeg. Både som ren refleks fordi jeg har hatt to hunder før som har trengt massasje, og fordi hun sliter litt med ryggen sin selv. Stretching har jeg ikke lært skikkelig, så har kun gjort det når jeg har fått det anvist av fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer sånn litt nå og da. I tillegg så blir jo kosingen litt massasje og da.

Bøyer han opp en til flere ganger i uken for å se om det er noen ømme punkter, det blir jo litt som streching. Men holder ikke strekken så lenge, så det blir vel ikke helt stretching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja, men ikke veldig systematisk :icon_redface:

Har tatt 2 av kursene hos Axelsson.

Merethe synes massaje er dyreplageri så med henne blir det korte økter, stretcher oftere.

Birk synes det er herlig med massasje så han tar jeg litt oftere, strecher etter krevende turer/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer ikke ofte nok, men prøver å få gjort det 1-2 ganger i uken.

Strekking gjør jeg etter harde fysiske økter. Er hunden skadet strekker jeg ikke! Så lenge jeg ikke vet om det er muskulert og hvor skaden sitter så drar jeg enten til vet eller lar hunden hvile. Jeg klusser ikke med slikt.

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JeanetteH skrev:
Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Ja skrekk og gru :lol: , ser så mange som tror de har skikkelig peil på å strekke også strekker de helt feil, glemmer å se på hundens reaksjon og det å kjenne etter på hunden er vist ikke vits, og ikke minst tenke etter hvordan man vinkler for å strekke spesifike muskelgrupper.

Man tar faktisk ikke rundt et ben med hele hånden og strekker, man lar benet ligge løst i hånden og skyver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost skrev:
Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :barfy:

Ren sirkulasjons massasje skal det mye til for å skade.

Men når du bruker mer "makt" og blir mer dypgående i muskelaturen, og ved syreveksling så bør du vite hva du gjør før du leker for mye liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg masserer hundene mine lett når jeg koser med de, og jeg ser at de nyter det. Men å dybde massere gjør jeg ikke, rett og slett fordi jeg ikke kan det. Men jeg skulle veldig gjerne lære det, og det samme med stretshing, da jeg tror de vil ha nytte av det, for de er ofte ute på trekketurer og kan ha godt av å få løsnet litt på muskulatur og ledd.

Er det noen her som vet om noen som holder kurs i akkurat dette? :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...