Gå til innhold
Hundesonen.no

Massasje

Frost

Recommended Posts

Skrevet

Ja, masserer du hunden din? Eller strekker ut etter harde økter?

Her kan du dele tips og metoder.

Selv masserer jeg bare lett og "overfladisk" når jeg koser med hunden min eller ser etter sår/skader ^_^

Skrevet

Jeg masserer hundene titt og stadig, som en del av kosen - og også som en del av utstillingstreningen. Stiller de opp, og går over de - med massasje, hundene elsker det. Og når jeg kommer i ringen og begynner og flytte på bein og slikt forbinder de dette med deilig massasje - og er myke som smør i ringen :-)

Skrevet

Masserer knøtt gjevnlig jeg. Både som ren refleks fordi jeg har hatt to hunder før som har trengt massasje, og fordi hun sliter litt med ryggen sin selv. Stretching har jeg ikke lært skikkelig, så har kun gjort det når jeg har fått det anvist av fysio.

Skrevet

nja, koser med henne så får hun av og til en slags masasje sånn som jeg maserer mennesker bare litt mykere siden hun er liten i forhold til mennesker..

Skrevet

Masserer sånn litt nå og da. I tillegg så blir jo kosingen litt massasje og da.

Bøyer han opp en til flere ganger i uken for å se om det er noen ømme punkter, det blir jo litt som streching. Men holder ikke strekken så lenge, så det blir vel ikke helt stretching.

• 2 weeks later...
Skrevet

Ja, men ikke veldig systematisk :icon_redface:

Har tatt 2 av kursene hos Axelsson.

Merethe synes massaje er dyreplageri så med henne blir det korte økter, stretcher oftere.

Birk synes det er herlig med massasje så han tar jeg litt oftere, strecher etter krevende turer/trening.

Skrevet

Jeg masserer alt for sjeldent... Jeg gjør det når vi er på fjellet/hyttetur i mangel på noe annet å gjøre, ellers masserer jeg litt før store konkurranser eller etter hard trening (f.eks 5-6 timer med snørekjøring).

Skrevet

Masserer ikke ofte nok, men prøver å få gjort det 1-2 ganger i uken.

Strekking gjør jeg etter harde fysiske økter. Er hunden skadet strekker jeg ikke! Så lenge jeg ikke vet om det er muskulert og hvor skaden sitter så drar jeg enten til vet eller lar hunden hvile. Jeg klusser ikke med slikt.

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Skrevet

Masserer ho, gjør det vel ganske ofte da Akita elsker det.

Men strekking og sånt tørr eg rett og slett ikkje då eg ikkje har peiling på hvordaen eg gjør det.

Skrevet
Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Ja skrekk og gru :lol: , ser så mange som tror de har skikkelig peil på å strekke også strekker de helt feil, glemmer å se på hundens reaksjon og det å kjenne etter på hunden er vist ikke vits, og ikke minst tenke etter hvordan man vinkler for å strekke spesifike muskelgrupper.

Man tar faktisk ikke rundt et ben med hele hånden og strekker, man lar benet ligge løst i hånden og skyver :P

Skrevet

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :D

Skrevet

Når jeg ikke ville sette Klein på sterke smertestillende når han var rundt 6 mnd og sleit virkelig med voksesmerter, tok jeg kontakt med hundemassør og ble imponert delux.

Hun masserte vekk alle smertene hans.

Skrevet

Jeg dusjet hunden min i dag (pga lus) og maserte han masse. Hadde igjen øynene og kosa seg, tross den dumme dusjen.

Ellers så koser jeg masse med han, og maserer litt :D

Skrevet
Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :barfy:

Ren sirkulasjons massasje skal det mye til for å skade.

Men når du bruker mer "makt" og blir mer dypgående i muskelaturen, og ved syreveksling så bør du vite hva du gjør før du leker for mye liksom :)

Skrevet

Jeg masserer Aysha nesten hver kveld foran peisen. Da ligger hun helt stille, og lager sine egne "koselyder." Oscar masserer jeg også en del, men jeg er jo bare med han en halv måned av gangen.

Skrevet

Jeg masserer hundene mine lett når jeg koser med de, og jeg ser at de nyter det. Men å dybde massere gjør jeg ikke, rett og slett fordi jeg ikke kan det. Men jeg skulle veldig gjerne lære det, og det samme med stretshing, da jeg tror de vil ha nytte av det, for de er ofte ute på trekketurer og kan ha godt av å få løsnet litt på muskulatur og ledd.

Er det noen her som vet om noen som holder kurs i akkurat dette? :barfy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...