Gå til innhold
Hundesonen.no

Massasje

Frost

Recommended Posts

Jeg masserer hundene titt og stadig, som en del av kosen - og også som en del av utstillingstreningen. Stiller de opp, og går over de - med massasje, hundene elsker det. Og når jeg kommer i ringen og begynner og flytte på bein og slikt forbinder de dette med deilig massasje - og er myke som smør i ringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer knøtt gjevnlig jeg. Både som ren refleks fordi jeg har hatt to hunder før som har trengt massasje, og fordi hun sliter litt med ryggen sin selv. Stretching har jeg ikke lært skikkelig, så har kun gjort det når jeg har fått det anvist av fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer sånn litt nå og da. I tillegg så blir jo kosingen litt massasje og da.

Bøyer han opp en til flere ganger i uken for å se om det er noen ømme punkter, det blir jo litt som streching. Men holder ikke strekken så lenge, så det blir vel ikke helt stretching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja, men ikke veldig systematisk :icon_redface:

Har tatt 2 av kursene hos Axelsson.

Merethe synes massaje er dyreplageri så med henne blir det korte økter, stretcher oftere.

Birk synes det er herlig med massasje så han tar jeg litt oftere, strecher etter krevende turer/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer ikke ofte nok, men prøver å få gjort det 1-2 ganger i uken.

Strekking gjør jeg etter harde fysiske økter. Er hunden skadet strekker jeg ikke! Så lenge jeg ikke vet om det er muskulert og hvor skaden sitter så drar jeg enten til vet eller lar hunden hvile. Jeg klusser ikke med slikt.

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Ja skrekk og gru :lol: , ser så mange som tror de har skikkelig peil på å strekke også strekker de helt feil, glemmer å se på hundens reaksjon og det å kjenne etter på hunden er vist ikke vits, og ikke minst tenke etter hvordan man vinkler for å strekke spesifike muskelgrupper.

Man tar faktisk ikke rundt et ben med hele hånden og strekker, man lar benet ligge løst i hånden og skyver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :barfy:

Ren sirkulasjons massasje skal det mye til for å skade.

Men når du bruker mer "makt" og blir mer dypgående i muskelaturen, og ved syreveksling så bør du vite hva du gjør før du leker for mye liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg masserer hundene mine lett når jeg koser med de, og jeg ser at de nyter det. Men å dybde massere gjør jeg ikke, rett og slett fordi jeg ikke kan det. Men jeg skulle veldig gjerne lære det, og det samme med stretshing, da jeg tror de vil ha nytte av det, for de er ofte ute på trekketurer og kan ha godt av å få løsnet litt på muskulatur og ledd.

Er det noen her som vet om noen som holder kurs i akkurat dette? :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
    • Ikke ta ting personlig. Opplysning om gjeldende lovverk er ikke et angrep på deg. Det er mange gæmliser her som har hatt hund før det var lover mot å la hundene løpe løse. Jeg (vi) kan relatere og forstår deg. Tror ikke du er et dårlig menneske. De lovene er forholdsvis nye, de er i konflikt med tradisjonelt hundehold på bygda og de står ikke på forsiden av avisene hver dag, en må søke etter dem eller få informasjon fra andre. Det er langt mellom lovverket og gjengs oppfatning av hva som er ok blant folk flest, utenfor typiske hundemiljøer. Folk flest bare har hund og gjør som alle andre rundt som også bare har hund. Slipper dem løse overalt fordi de synes de trenger å få løpe fra seg, helt uvitende om at det ikke er lov. ..men det er altså forbudt ved lov og kan medføre bøter ved overtredelse, selv om hunden ikke lager problemer for noen. Får dere til å sette opp en god løpestreng med retractable line som reduserer faren for at hunden vikler seg inn? Om det er folk hjemme som kan høre om hunden bjeffer, i tilfelle noe skjer, så kunne en sånn kanskje vært en løsning på morgenen, om ingen har tid til å lufte hunden godt nok. (Tror jeg. Den er ikke under FULL kontroll for den KAN vikle seg ut av selen eller noe kan løsne, men.. 🤷🏼‍♀️ Bedre enn å bare slippe den løs da) Så lenge opplegget holder hunden er den under kontroll.   
    • Nå har han hundegård da, men det er litt for lite for ham, så han får gå løs når vi har oversikt. Dit vi flytter om et år er det 4 mål tomt som vi planlegger å gjerde inn, det blir noe annet. Men dette synes jeg begynner blir tåpelig. Skal jeg fortelle hele livshistorien min mens vi holder på eller skrive en roman om livet og hunden min? Høres ut som mange her ville kjøpt den boken.
    • "Det gjelder ikke min hund" er dessverre en alt for vanlig unnskyldning. Helt til den dagen det gjør det. Gjerde inn tomta, problemet løst. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo uten trygg inngjerding for hund rundt boligen.
    • Dette vet jeg og hadde det vært tilfelle så hadde det vært noe helt annet, men for å repetere: det som er greia her er at et familiemedlem som ikke altid er helt enkelt å forholde seg til slipper ut bikkja om morgenen - uten tilsyn - mens jeg og et annet familiemedlem har sagt ifra om akuratt dette her flere ganger, men det går inn ene øret og ut det andre.  Og bikkja jager ikke vilt, han går og snuser i veikanten fordi andre hunder har gått der, dette begynte han med seint i vinter, det var ikke noe problem før da.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...