Gå til innhold
Hundesonen.no

Massasje

Frost

Recommended Posts

Jeg masserer hundene titt og stadig, som en del av kosen - og også som en del av utstillingstreningen. Stiller de opp, og går over de - med massasje, hundene elsker det. Og når jeg kommer i ringen og begynner og flytte på bein og slikt forbinder de dette med deilig massasje - og er myke som smør i ringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer knøtt gjevnlig jeg. Både som ren refleks fordi jeg har hatt to hunder før som har trengt massasje, og fordi hun sliter litt med ryggen sin selv. Stretching har jeg ikke lært skikkelig, så har kun gjort det når jeg har fått det anvist av fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer sånn litt nå og da. I tillegg så blir jo kosingen litt massasje og da.

Bøyer han opp en til flere ganger i uken for å se om det er noen ømme punkter, det blir jo litt som streching. Men holder ikke strekken så lenge, så det blir vel ikke helt stretching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja, men ikke veldig systematisk :icon_redface:

Har tatt 2 av kursene hos Axelsson.

Merethe synes massaje er dyreplageri så med henne blir det korte økter, stretcher oftere.

Birk synes det er herlig med massasje så han tar jeg litt oftere, strecher etter krevende turer/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masserer ikke ofte nok, men prøver å få gjort det 1-2 ganger i uken.

Strekking gjør jeg etter harde fysiske økter. Er hunden skadet strekker jeg ikke! Så lenge jeg ikke vet om det er muskulert og hvor skaden sitter så drar jeg enten til vet eller lar hunden hvile. Jeg klusser ikke med slikt.

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forderdelig mange strekker feil... så jeg anbefaler ikke det uten at dere faktisk vet hvordan teknikkene er. Legg heller vekt på masasjen om du ikke ha opplæring i strekking.

Ja skrekk og gru :lol: , ser så mange som tror de har skikkelig peil på å strekke også strekker de helt feil, glemmer å se på hundens reaksjon og det å kjenne etter på hunden er vist ikke vits, og ikke minst tenke etter hvordan man vinkler for å strekke spesifike muskelgrupper.

Man tar faktisk ikke rundt et ben med hele hånden og strekker, man lar benet ligge løst i hånden og skyver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig redd for å gjøre feil jeg også. Både på strekking og massasje.

Noen som har noen massasjetips som er fine å bruke? Og som har noen virkning? Uten at det er lett å gjøre feil.

Det jeg gjør nå er jo helt greit egentlig. Masserer bare lett med fingertuppene.

Noen som har noen gode bøker/nettsider om dette å anbefale?

Samme hva jeg gjør så er jo hunden lykkelig bare jeg tar i den :barfy:

Ren sirkulasjons massasje skal det mye til for å skade.

Men når du bruker mer "makt" og blir mer dypgående i muskelaturen, og ved syreveksling så bør du vite hva du gjør før du leker for mye liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg masserer hundene mine lett når jeg koser med de, og jeg ser at de nyter det. Men å dybde massere gjør jeg ikke, rett og slett fordi jeg ikke kan det. Men jeg skulle veldig gjerne lære det, og det samme med stretshing, da jeg tror de vil ha nytte av det, for de er ofte ute på trekketurer og kan ha godt av å få løsnet litt på muskulatur og ledd.

Er det noen her som vet om noen som holder kurs i akkurat dette? :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...