Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny spørreundersøkelse


jeanette-k

Recommended Posts

Jepp, trenger litt hjelp til en ny spørreundersøkelse. For jeg bommet litt med den forge, da spørsmålene ikke var grundige nok. Så nå har jeg laget en ny som er mer omfattende, men som ikke trenger altfor detaljerte svar. Som sist vil svarene være anonyme og navn og personlig info. vil ikke bli brukt i oppgaven, kun svarene og konklusjonen jeg får ut av de samlede svarene. Dere kan også sende svarene på PM om dere ikke vil at noen andre skal lese dem. Denne gangen er det lengre tidsfrist og jeg trenger ikke svarene før kl 17 i morgen, tirsdag 18.12

Håper noen orker å ta seg tid til å svare på en ny spørreundersøkelse.

Spørre undersøkelsen er desverre på nynorsk, og handler om oppdesings- og læringsideal i grunnskulen.

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

11. Har du skifta skule nokon gong?

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Nei.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Nei.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

nei

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Nei

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Nei

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Nei

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Nei

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Nei

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ikke lagt vekt på, men var noe gruppearbeid ja.

11. Har du skifta skule nokon gong?

nei

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Nei, Ikke annet enn enkelte gymmtimer når været var bra.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Egentlig ikke.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, lærer og klassen utarbeidet reglene.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Av og til på prøver og på på de fleste prosjektarbeid.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja.

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Nei, ikke som jeg kan huske/ha fått med meg.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Ja, ukeplaner.

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Ikke alltid.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Fikk lov, men ville ikke.

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Ja.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Ja

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ja.

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei, ikke på grunnskolen.

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

-

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ja, i naturfag spesielt.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Vet ikke.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen? I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Nei

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Nei.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Veldig lite. Tidvis ikke krav til at man kom en gang...

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne? I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Fleste skoler var det ikke det. En skole var veldig flink til å henge ut de som gjorde det dårlig derimot.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga? I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Ja. Vi brukte ukesplaner i noen perioder på to av skolene.

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Nei.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Veldig lite.

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Veldig varierende fra skole til skole.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Veldig varierende fra skole til skole.

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

En skole jobbet vi nesten utelukkende i grupper. Andre skoler var det minimalt med gruppearbeid.

11. Har du skifta skule nokon gong?

Ja. Gått på 3 barneskoler og 2 ungdomsskoler.

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

To av skolebyttene gikk ikke så veldig bra. Problematisk å være fra Oslo og så havne på en liten skole i ei bygd nordpå. Lettere å bytte skole sørover igjen.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs? Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ikke noe mer enn vanlige skoleturer av forskjellig slag.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Nei.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, noen utarbeidet vi i klassen, andre var satt opp av skolen.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Som oftest

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Stort sett ikke. Noen lærere hang ut elever som gjorde det dårlig derimot.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Ja, ukeplaner

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Ikke alltid

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Nei

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Nja, ikke i veldig stor grad, men litt.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Nei

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ja

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ja. Hensikten var å benytte naturen rundt skolen eller noe sånt.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Ja

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, lærer og elever samarbeidet.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Som oftest.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja.

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Nei.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Barneskolen: Ukeplaner

Ungdomsskolen: To-ukersplaner

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Stort sett, ja.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Svært sjelden.

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

I svært liten grad.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

I liten grad.

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Nei, ikke så veldig mye.

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei.

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Nei.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Både ja og nei. Varierte litt.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja. I både positiv og negativ retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, lærer.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Ja, så lenge vi hadde muntlig tilbakemelding.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Hele klassen ble lovt is og brus en gang :D

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Bare på ungdomsskolen; ukeplaner.

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Tja, jo. Hadde ingen spesielle behov ut over det vanlige.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Sjelden

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Litt, men langt i fra godt nok. Varierte hvilken lærer og fag det var.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Nei i grunnen ikke. Undervisninga fulgte de "flinke".

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ja, ganske mye

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ja. Noen ganger for å plukke blomster/observere insekt, flora osv. I tillegg til rene turdager.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Ikke ut over den vanlige undervisninga

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja, i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...