Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny spørreundersøkelse


jeanette-k

Recommended Posts

Jepp, trenger litt hjelp til en ny spørreundersøkelse. For jeg bommet litt med den forge, da spørsmålene ikke var grundige nok. Så nå har jeg laget en ny som er mer omfattende, men som ikke trenger altfor detaljerte svar. Som sist vil svarene være anonyme og navn og personlig info. vil ikke bli brukt i oppgaven, kun svarene og konklusjonen jeg får ut av de samlede svarene. Dere kan også sende svarene på PM om dere ikke vil at noen andre skal lese dem. Denne gangen er det lengre tidsfrist og jeg trenger ikke svarene før kl 17 i morgen, tirsdag 18.12

Håper noen orker å ta seg tid til å svare på en ny spørreundersøkelse.

Spørre undersøkelsen er desverre på nynorsk, og handler om oppdesings- og læringsideal i grunnskulen.

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

11. Har du skifta skule nokon gong?

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Nei.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Nei.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

nei

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Nei

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Nei

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Nei

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Nei

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Nei

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ikke lagt vekt på, men var noe gruppearbeid ja.

11. Har du skifta skule nokon gong?

nei

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Nei, Ikke annet enn enkelte gymmtimer når været var bra.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Egentlig ikke.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, lærer og klassen utarbeidet reglene.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Av og til på prøver og på på de fleste prosjektarbeid.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja.

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Nei, ikke som jeg kan huske/ha fått med meg.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Ja, ukeplaner.

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Ikke alltid.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Fikk lov, men ville ikke.

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Ja.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Ja

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ja.

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei, ikke på grunnskolen.

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

-

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ja, i naturfag spesielt.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Vet ikke.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen? I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Nei

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Nei.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Veldig lite. Tidvis ikke krav til at man kom en gang...

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne? I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Fleste skoler var det ikke det. En skole var veldig flink til å henge ut de som gjorde det dårlig derimot.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga? I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Ja. Vi brukte ukesplaner i noen perioder på to av skolene.

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Nei.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Veldig lite.

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Veldig varierende fra skole til skole.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Veldig varierende fra skole til skole.

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

En skole jobbet vi nesten utelukkende i grupper. Andre skoler var det minimalt med gruppearbeid.

11. Har du skifta skule nokon gong?

Ja. Gått på 3 barneskoler og 2 ungdomsskoler.

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

To av skolebyttene gikk ikke så veldig bra. Problematisk å være fra Oslo og så havne på en liten skole i ei bygd nordpå. Lettere å bytte skole sørover igjen.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs? Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ikke noe mer enn vanlige skoleturer av forskjellig slag.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Nei.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, noen utarbeidet vi i klassen, andre var satt opp av skolen.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Som oftest

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Stort sett ikke. Noen lærere hang ut elever som gjorde det dårlig derimot.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Ja, ukeplaner

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Ikke alltid

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Nei

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Nja, ikke i veldig stor grad, men litt.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Nei

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ja

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ja. Hensikten var å benytte naturen rundt skolen eller noe sånt.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Ja

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, lærer og elever samarbeidet.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Som oftest.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja.

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Nei.

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Barneskolen: Ukeplaner

Ungdomsskolen: To-ukersplaner

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Stort sett, ja.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Svært sjelden.

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

I svært liten grad.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

I liten grad.

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Nei, ikke så veldig mye.

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei.

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Nei.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Både ja og nei. Varierte litt.

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja. I både positiv og negativ retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hadde De klassereglar i grunnskulen?

I tilfelle ja, kven utarbeidde reglane?

Ja, lærer.

2. Vart det gitt ros og ris ved vurdering og karaktersetting på prøver og prosjektarbeid?

Ja, så lenge vi hadde muntlig tilbakemelding.

3. Vart det stilt krav til deg som elev?

Ja

4. Vart det nytta andre verkemiddel enn karaktersetting for å motivere og påskjønne?

I tilfelle ja, gi eksempel på dette.

Hele klassen ble lovt is og brus en gang :D

5. Nytte De lekseplaner i samband med undervisninga?

I tilfelle ja, var dettte vekeplaner eller månadsplaner?

Bare på ungdomsskolen; ukeplaner.

6. Følte du at dine behov vart sett og tekne på alvor den tida du var i grunnskulen?

Tja, jo. Hadde ingen spesielle behov ut over det vanlige.

7. Fekk du nokon gong vere med/ kome med innspel til undervisninga?

Sjelden

8. Vart det teke omsyn til den einskilde elev sine føresetnader for læring?

Litt, men langt i fra godt nok. Varierte hvilken lærer og fag det var.

9. Vart det gjordt forsøk på å legge tilhøva særskilt til rette for å møte den einskilde elev sine føresetnader?

Nei i grunnen ikke. Undervisninga fulgte de "flinke".

10. Vart det nytta og lagt vekt på gruppeaktivitetar?

Ja, ganske mye

11. Har du skifta skule nokon gong?

Nei

12. Korleis opplevde du dette? Gi ei kort beskriving.

13. Vart undervisninga nokon gong lagt utendørs?

Dersom ja, kva var hensikten med dette?

Ja. Noen ganger for å plukke blomster/observere insekt, flora osv. I tillegg til rene turdager.

14. Gav grunnskulen rom for deg til å utnytte dine evner?

Ikke ut over den vanlige undervisninga

15. Opplevde du at elevane i klassen nokon gong vart forskjellsbehandla frå lærar?

Ja, i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...