Gå til innhold
Hundesonen.no

Nupper på øret?


MariaN

Recommended Posts

Skrev en tråd tidligere om hunden min som var rød i ørene, og har hatt litt feber. Det er noen uker siden.

Han har begynt på nytt för(sensitive skin), fått medisin (var en liten kennelhoste som satt igjen), og salve på snuten (hvor han har et utslett av noe slag).

I går kjente jeg på ørene hans, og han var fortsatt pittelitt varm og rød inni. Men når jeg strøyk på ørene kjente jeg små nupper/rur, og jeg tror han klør.

Noen som har snøring på hva det kan være??

Skal til dyrelegen igjen på mandag, så sjekket opp. Evt tatt blodprøver, siden han ikke har blitt særlig bedre på ører/snute.

Skal ha på salve der etterpå. Den er klødempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun så på ørene. Han var litt rød og varm, men tror ikke han hadde de nuppene da?

Jeg har ikke lagt merke til de før i går.. Om de har vært der hele tiden vet jeg ikke.

Fikk beskjed om å ha på litt fuciderm(?) ytterst i øret, men jeg ser ikke noe forskjell.. Så jeg stikker til legen, for sikkerhets skyld :blink:

(Hun ba meg komme tilbake for å ta prøver om han ikke ble bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trodde det kanskje kom pga feberen han hadde. (Derfor skjelving i bakbeina og urolig. som jeg skrev om i en annen tråd).

Han har hatt kennelhoste for mange uker siden(mild versjon), og det var det som hang igjen trodde hun. For sikkerhetsskyld fikk han antibiotika, og det tar jo knekken på det meste. Men det fjernet ikke røde og til tider litt varme ører:(

Men jeg syns han er litt 'hes' eller 'grov' i pustingen, når jeg lytter på han?? Er det normalt, eller har ikke medisinen hjulpet? Innbiller meg at han var slik før han ble behandlet. Muli det er jeg som overdriver..

Han er frisk og rask ellers, men det var han jo før han fikk antibiotika også.

Det er ikke hver dag jeg sitter og lytter på pusten hans, og stryker han på øret. Så jeg ble skikkelig i tvil om hva som det kan være, og om det er normalt!?? (pusten).

Men det hjelper ikke å sitte å spekulere om det kan være ditt eller datt. Jeg skal ringe asap på mandags morgen, siden han ikke er noe bedre. Ble ferdig med medisinen på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER IKKE RART HAN KLØR!

Han har jo for pokker meg LUS ! :D

Eller et annet uttøy...

Jeg har studert disse nuppene på øret, og da har det vært 'rur'.

Men her for ti minutter siden så så jeg en tydelig 'nupp' på magen hans. Studerte den. Joda, under er sterkt lys rørte jævelskapet på seg!!

Herregud.. Jeg vil ikke studere kroppen hans mere.

I kveld blir det dusjing med klødempende shampo (skulle uansett vaske han i kveld) og dyrelege besøk i morgen med lusmiddel på kjøpet.

Nå klør jeg over hele meg. grøss.

men smitter det over på katter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta han med til vetten om du tror han har lus! Dette fikk vi beskjed om når vi fant lus BCen vår.. Du ringer inn og får resept på lusemiddel..

Men får håpe det er dette som feiler han da, lus er ekkelt, men heldigvis er det relativt enkelt å bli kvitt, og ikke noe farlig sånn sett ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset!

Da får jeg heller ringe og dra dit uten hund :D

Kan han ha fått feber og utslett på nesen pga dette?? Han har jo vært slik en god stund nå. Og ble behandlet med antibiotika.

Nå føler jeg meg som en dårlig hundeeier for å ikke ha oppdaget det før :D

Og han som har ligget i senga og koooosa seg. *besvime*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er vanskelig å si.. Men han kan jo ha hatt influensa samtidig med lusene? Min hund virket syk da den hadde lus, kan ikke være noe særlig å drive å klø sånn, men husker ikke om hun hadde feber, vi målte aldri..

Trodde jeg skulle daue da jeg fant lusene.. Vi hadde heldigvis ikke hatt henne i senga da.. :D Føler med deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er lus så store som jeg forbinder med "nupper med rur" eller? Trodde lus var rimelig smått, selv på hunder liksom..

At det er utøy er jo helt sikkert, men er det sikkert at det er lus? *klø seg vilt over alt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er lus så store som jeg forbinder med "nupper med rur" eller? Trodde lus var rimelig smått, selv på hunder liksom..

At det er utøy er jo helt sikkert, men er det sikkert at det er lus? *klø seg vilt over alt*

Vi kunne i alle fall se lusene godt på Ronja.. Ekkelt.. Og på teppet hennes, som var svart, var det fullt av hvite prikker som beveget seg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å få tatt en av disse udyrene på et glass og ta det med til dyrlegen. Da kan dyrlegen finne ut hva det er og ingen andre blir smittet :D

Dette forslaget stemmer jeg på! Genalt Marianne, at jeg ikke tenkte på det selv!

Det ville jo være for dumt å la hunden bli behandlet for lus hvis det skulle vise seg at det er noe annet liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hatt en mild versjon av kennelhoste, og dyrelegen trodde det hang igjen nå to mnd senere. Men det kan jo ha vært lusene som har gjort han slik?? Kanskje han ble stresset av å klø, og dermed fått feber ??

Han ble hvertfall behandlet med antibiotika.

Det er lus. Fordi de er grå. Min tantes hund er smittet, og hun har hatt lus på gamlehunden sin.

Nå har jeg dusjet han. Masert og hatt en mild skrubbing av ørene. Blitt mye bedre! MEEEN man blir jo ikke kvitt det med vanlig shampo. dessverre. Shampoen er en klødempende, og hjelper kanskje litt på.

Jeg skal ta med driten på et glass ja. Så vi er sikre og behandler rett!

Da kjøper jeg ikke sensitive skin i morgen når han skal ha for, siden det ikke er noe hudrelatert, men lus :D

Eller skal han gå på foret en mnd til, siden han har irritert hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Nå klør jeg over hele meg. grøss.

men smitter det over på katter???

Du kan ta det helt med ro..Hvis det virkelig er hundelus, så smitter det ikke videre til hverken katter eller folk.. Hundelus er artspesifikke, og holder seg til hund. Så du kan trygt både kose og klappe på hunden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. skifte av fôr så ville jeg hørt med veterinæren. Altså, jeg ville personlig ikke ha skiftet hvis det var kløe betinget av udyr (lus, skabb eller hva det nå er). Pelsen din har tydeligvis hatt endel å stri med, så jeg ville ikke skiftet ut et fôr han er vant med, med mindre det var dybtgående nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har bestemt meg for å ikke bytte för før han er frisk og rask igjen.. :D

Har funnet ut at han ikke kunne hatt lus lenge, for det er kun de siste dagene han har klødd og hatt nupper på ørene.

Men det tar vel en god stund før eggene klekkes? Så det kan ha vært noen lus som har sprunget rundt på kroppen og lagt egg, de irriterer vel huden de også. æsj..

Venninna mi snakket med ei dame i dag, og hun sa det var flere hunder som har fått lus i byen.

Han lå i senga mi i dag *le*. Blir lusemiddel og shampo i kveld. Han skjønner vel ingenting, dusje idag også???!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg masert inn shampo og vasket han i over en halvtime. Ligger fornøyd på gulvet med et bein nå :D

Når han har tørket litt mere blir det dråper.

Æsj, håper disse beistene forsvinner og at han blir frisk og rask! Ikke særlig å ha røde og kløende ører..

Skikkelig lettet nå som jeg vet hva som har feilet han. Går ikke røde ører over etter denne lusekuren, blir det blodprøver og full sjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du fikk det dobbelsjekket med veterinæren? Ugg.. misunner deg virkelig ikke..

EDIT: vil jo tro at veterinæren uansett kunne fortelle deg hvor lenge disse utyskene har vært på pelsen din (utifra den "prøven" du tok med *vrenge seg*). Dette gjør det jo lettere for deg å gjerne gi beskjed til de hundene han kan ha lekt med innen det tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt beskjed til de han har lekt masse med. De han bare har snust på vet jeg ikke hvem er og hvor bor, men det er liten sjangs for at det smitter.

Jeg fikk ikke til å ta med prøve på lusene, fordi det var typen som dro dit etter arbeid. Ble en travel dag..

Men jeg regner med det er det. Har vært seks stykker innom for å kjøpe lusemiddel bare i går, pluss at tante har hatt lus på hund før.

Han har noen svarte nupper/prikker mellom lårene inni huden. Jeg så på det, og prøvde å klemme ut. Viste seg at det var lus som hadde gravd seg inni (Det er en type lus som graver seg ned under huden). Men han har jo hatt en slik prikk eller to ganske lenge!

Æsj altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Han har fått sin andre behandling og skal få den tredje og siste om en liten uke.

Hvor lang tid tar det før driten går bort?? Unnskyld språket. Han ble behandlet 16 desember.

Han klør noe enda. Enkelte plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...