Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan noen hjelpe?


hbl85@hotmail.com

Recommended Posts

Har en 2 år gammel blandings tispe på fôr som vistnok aldri skal settes kull på...ifølge VELDIG useriøs oppdretter (som jeg har funnet ut at oppdretter er etter MYE tull).

Er det ikke vanligvis sånn at man har de på fôr netopp fordi oppdretter skal ha de til avl/parring og så skal hunden bli fôrvert sin når den har gjort "jobben sin" etter oppdretters ønske? Evt at man får den for en liten sum hvis det ikke blir noe kull..?

DET trodde jeg, men først sier oppdretter at hun ikke skal ha valper, og så skal hun plutselig kaaanskje settes valper på og ofte sier hun at jeg har misforstått alt. Oppdretter mener nå at jeg skal betale alt men den kan aldri bli min.

Har spurt oppdretter om å få kjøpe henne for langt mer enn hun egentlig er verdt men oppdretter vil ikke selge og oppdretter vil ikke ha hun tilbake.

Når jeg fikk tilbud om å ha henne på fôr hadde jeg ikke peiling på hunder i det hele tatt. Viste ikke at jeg kom til å bli så bundet og ikke hadde jeg noen til å rådføre meg med heller.

Nå sitter jeg i det og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Kan jo alltids dra å bare levere hun fra meg hos oppdretter ("sette fra meg hunden på trappa") men vil jo ikke miste henne. Har betalt ALT på den hunden, oppdretter bare har meldt seg ut, noe som etter min mening gjør meg til rettmessig eier.

Er bare lei av å gå rundt i uvisshet, for det virker som om oppdretter bare vil eie henne i tilfelle oppdretter ønsker henne likevel en dag. Hun eier jo den faktisk.

Når jeg tok henne til meg skulle vi inngå avtale så snart oppdretter hadde tid, har mast og mast på oppdretter som "ikke har hatt tid" til å ordnet det. Nå har gått lang tid! Er ikke rimelig i det hele tatt. Hunden er ikke registrert.

Vet jeg høres totalt dust ut og at det er jeg som taper i denne saken, men hva kan jeg gjøre? Kan jeg gjøre noe eller må jeg bare levere henne fra meg?

Har faktisk vurdert å "stikke av med hunden" og det er jo egentlig ikke noe problem siden jeg veldig sjelden hører fra oppdretter men vil ikke at dette skal ende i for mye rabalder. En dag får oppdretter plutselig for seg at hun skal ha henne igjen. Klarer ikke å gi slipp på denne tispa! Tror ikke jeg kan leve uten henne! :blink:

NOEN SOM SITTER INNE MED NOEN GODE RÅD?

Blir vel til at jeg må levere hu fra meg og at hun blir avlivet.. Oppdretter har meg nemlig langt opp i halsen som hun sier.. det siste hun vil er at jeg skal føle lykke over å eie henne. Hvorfor har jeg bikja hennes på fôr da??

Hunden er en problem hund (biter ikke men veldig vanskelig å dressere)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg forstår kanskje ikke helt dine problemer, men jeg kan prøve å si litt om hva jeg syns om noe av det du er frustrert over. Du har en blandingshund på fôr. Det i seg selv syns jeg er merkelig, for etter mine begreper skal ikke en blandingshund avles på og dermed er den fòravtalen du i utgangspunktet har med din oppdretter uaktuell. Det fins jo andre slike avtaler, som fôravtaler for hunder som skal bli hjelpehunder, men det er jo ikke derfor du fikk din.

Det andre er at du klager på at du har betalt alt på hunden du har på för. Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "alt", men det er nok slik at bortsett fra HD røntging og andre undersøkelser som gjøres bl.a for å finne ut om hunden egner seg for å avles på, er det helt vanlig at fôrvertene betaler forsikring, vaksiner, ander veterinærutgifter, mat etc.

En annen ting er at en slik avtale gjerne er tidsbegrenset. Enten leveres hunden tilbake etter en viss periode (førerhunder), eller så blir hunden fôrvertens til odel og eie f. eks etter to kull.

Det er viktig å ha en kontrakt som inneholder gjensidige forpliktelser og rettigheter. Hvis dere ikke har en slik, kun muntlige avtaler, står vel kanskje eieren ganske svakt juridisk.

Så til det siste. Først sier du at du er veldig glad i hunden din, så "truer" du med å sette henne på trappa til eieren. Hva vil du egentlig?

Det at hun er vanskelig å dressere, har vel egentlig ikke så mye med hunden å gjøre, men kanskje mer med at du kanskje ikke har brukt riktige metoder. Du sier jo selv at du ikke hadde greie på hund da du fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av og kos deg med hunden din. Glem hele oppdretter for hunden er din til odel og eie. Dette avtaletullet med fòrvert og slikt..glem det hele fordi oppdretter vil ikke ha hunden tilbake og da er den din. Meld dere på kurs og lær opp hunden din. Det går så fint atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke eksisterer noen skriftlig avtale, og hunden ikke er registrert på noen - så vil ikke denne "oppdretteren" ha en sjanse til å bevise noe som helst. Hunden "eksisterer" ikke i det offentlige rom, det eneste må være gjennom ting du har gjort i forhold til hunden - og da håper jeg du oppgav ditt navn?

Sørg for å dokumenter at du har hatt henne hele tiden, jeg antar at du har tatt hele runden med vaksinasjon - og derigjennom blitt registrert med hunden på ditt navn, kanskje? - og at du også kan dokumentere at hunden har bodd hos deg hele tiden? Har du forsikring, står hunden på ditt navn der?

Chipmerk hunden og oppfør den på deg, så står du kanskje enda sterkere. Husker en fôrvertsak med en rasehund, der oppdretter og eier mistet alle rettigheter til hunden på grunn av bruk av feil kontrakt med noen overstrykninger og sånn - det havnet i noe a la forliksrådet, og siden hunden hadde bodd hos fôrvert i flere år så gikk vedkommende av med "seieren".

Og så melder du deg på kurs, gjør en innsats for hunden, og så går det sikkert bra. Sjekk med en advokat eller så, hvis du er usikker - hunder regnes som eiendeler, og "oppdretter" har gitt fra seg denne hunden til deg uten en eneste skriftlig avtale, virker det som - så ta det derfra. Er dette en useriøs oppdretter av blandingshunder, kan du kanskje sjekke med den lokale dyrebeskyttelsen/omplasseringsorganisasjonen - husker et tilfelle der man kjøpte fri "avlshunder" fra en såkalt oppdretter som kjørte kull på kull uten snev av seriøsitet. Kanskje noen har hørt om henne? For hva slags blandingshund skulle det være, som er så gjev at det skal kull etter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på akela her. Siden det ikke finnes noe skriftlig så gjelder det å kunne dokumentere eierskapet på andre måter. Chipmerking er flott, men også ting som bilder av hundens liv hos deg er kjekt å ta vare på. Alt som viser at du har tatt hånd om hunden hjelper.

Ellers ville jeg sluttet å mase på oppdretter. Glem henne og ha hunden som din egen. Ber ho om å få hunden tilbake, si nei. Med mindre dama faktisk stjeler hunden (da må du anmelde) så er det henne som må ta rettslige skritt. Det vil jeg tro ho ikke gidder å gjøre med mindre du fortsetter å plage henne med mas om hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva med vitner oppdretteren og jeg har? Hennes bekjente kan jo si hva de vil i en sånn sak. har lært henne å kjenne og hun er ikke god i toppen for 50 øre.

-jeg vil selvfølgelig ikke levere henne tilbake men er lei av dette følelsesmessige kaoset

-det er ikke noe snakk om noe tidsbegrensning her, fordi det foreligger ingen avtale.

-den kan aldri brukes som en førerhund.

- hun vil jo ikke ha den tilbake nå og jeg får ikke eie henne selv ved å betale litt for henne, dette er kun fordi oppdretter ikke liker meg.

- hunden er har kun vaksinasjonskort. der står eier oppført

-skal chipmerke henne i morgen jeg! og skaffe forsikring for det dere har skrevet har gitt meg noe håp om at kaaaanskje og at hun sannsylig ikke har så mange rettigheter likevel. gidder ikke vente lenger, hva om hunden har bruk for forsikringen neste uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva med vitner oppdretteren og jeg har? Hennes bekjente kan jo si hva de vil i en sånn sak. har lært henne å kjenne og hun er ikke god i toppen for 50 øre.

-jeg vil selvfølgelig ikke levere henne tilbake men er lei av dette følelsesmessige kaoset

-det er ikke noe snakk om noe tidsbegrensning her, fordi det foreligger ingen avtale.

-den kan aldri brukes som en førerhund.

- hun vil jo ikke ha den tilbake nå og jeg får ikke eie henne selv ved å betale litt for henne, dette er kun fordi oppdretter ikke liker meg.

- hunden er har kun vaksinasjonskort. der står eier oppført

-skal chipmerke henne i morgen jeg! og skaffe forsikring for det dere har skrevet har gitt meg noe håp om at kaaaanskje og at hun sannsylig ikke har så mange rettigheter likevel. gidder ikke vente lenger, hva om hunden har bruk for forsikringen neste uke?

Men, hvor lenge har du hatt denne hunden? Du sier at det kun er et vaksinasjonskort som fungerer som dokumentasjon. Hvis du har hatt henne fra hun var valp så ville jeg jo anta at du har vært på dyrlegen med henne? Og da står det jo under ditt navn? Dette kan du bruke som dokumentasjon på lik linje som noe annet.

Dessuten, hvilken begrunnelse skulle "oppdretter" komme med da? At du har kidnappet hunden hennes? Dette blir absurd (såfremt utgangspunktet er at du har hatt hunden siden valpestadiet), fordi dere i mellomtiden har hatt kontakt via telefon og andre måter.

EDIT: Men når du sier at du skal skaffe forsikring imorgen, så høres det ikke ut som om du har hatt henne så lenge. Helt ærlig, hvis "oppdretter" er så ufattelig vanskelig å ha med å gjøre, og du ikke har hatt hunden i mer enn noen måneder, så spørs det om du ikke burde levere hunden tilbake. Og rett og slett melde deg ut av hysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

En sak har alltid flere sider.. Vi har kun fått deler av den ene siden, den hvor trådstarter velger ut hva vi skal informeres om og hvordan vi skal forholde oss til problemstillingen.

Sånn jeg ser det så:

- er det ingenting av det du har sagt som tyder på at du har hatt hunden fra den var valp.

- er ingenting som tyder på at du er rettmessig eier av hunden.

- hvorfor har eieren av hunden deg i vranga, hva har du gjort/sagt?

- Hvorfor har dere ikke skrevet en kontrakt på hunden?

- hvorfor skulle eier avlive hunden, hvis det er så at hun skal avle på den?

- Hvilke raser er det i denne blandingen, er det en trekkhund, så avles det ofte på blandinger, uten at det nødvendigvis er negativt.

Jeg syns historien har litt for mange huller til at jeg blir tåredryppende av empati. Men jeg vil foreslå at du går inn i en dialog med hundeieren og prøver å finne en løsning som dere begge syns er ok også skriver det ned i en kontrakt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns også dette hørtes litt rart ut. men at det finnes GALE oppdrettere er jeg heeelt klar over. Min mormor kjøpte seg en liten hund fordi den hun hadde før døde i en tragisk ulykke. denne hunden var "min" bare den bodde hos min mormor. Jeg som gikk turer, trent +++ men da min momor begynnte og jobbe ijen så fant vi ut at hunden hadde det bedre hos noen andre og vi fant en kjøper som kun bodde 10 min unna oss. men siden oppdretter hadde rett på henne tilbake gjorde hun det. Opdretter låvet og beholde hunden og hvis hun ikke kunne beholde den skulle vi kontaktes og ha hunden tilbake.

en dag fant jeg ut at jeg vil besøke hunden siden den tross alt hadde vært hos oss i 2 år. min mormor ringte opp men da hadde di gitt hunden bort uten og kontakte oss. det blir et voldsomt styr. hunden sto registrert på oss så oppdretter hadde ingen rettigheter. vi kontaktet nkk og politiet. politiet sa at så lenge det ikke er noen bevis på at det er oppdretters hund og at alle papiret står på oss har ikke oppdretter noen rettigheter. Vi kunne faktisk melde hunden stjålet hvis oppdretter nektet og lever den tilbake til oss. og dette oppdretteren var ikke mye god. vi ringte opp for å høre hvordan det gikk og ble møtt med eg skrikende dame :) . .

men etter mye om og men så er hunde trykt her hjemme og nyter livet. det ble gjort en kontrakt med oppdretter om at hun kan få ha 1 kull på hunden siden hun hadde hunden i 2 måneder nesten 3 før vi hentet henne tilbake. For egentli så måtte vi betale for den tiden hun hadde hunden. men vi har ikke hørt noen ting fra oppdretter siden vi hentet henne

så mit råd blir: ikke bry deg og oppdretteren, ha det kjekt med hunden, men sørg for at alle papiret ol. står i dit navn :rolleyes: lykke til jeg vet hvor frustrerende detter er og hvordan det føles og kanskje måtte gi fra seg sin beste venn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LilleSkrekk

Jeg har selv en tispe på for, men dette er jo en ren rase. Blandingsraser setter man ikke ut på for.. OG man skal vertfall ikke avles på dem. Er jo en grunn til at de fleste blir sterilisert eller kastrert, er jo fordi man ikke vil ha noen blanding i de rene rasene. Er veldig merkelig at hu setter en blandingstispe ut på for, og hvertfall vis ikke hu skal avle å henne (noe som igjen ikke er lov) og vis du ikke har en skriftlig avtale med henne, og du kan bevise at du har tatt vare på hunden siden den var liten, og hun ikke har noen papirer eller noe hun kan bevise, så er hunden, rent og ærlig din hund.

Merkelig folk her til lands <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har selv en tispe på for, men dette er jo en ren rase. Blandingsraser setter man ikke ut på for.. OG man skal vertfall ikke avles på dem. Er jo en grunn til at de fleste blir sterilisert eller kastrert, er jo fordi man ikke vil ha noen blanding i de rene rasene. Er veldig merkelig at hu setter en blandingstispe ut på for, og hvertfall vis ikke hu skal avle å henne (noe som igjen ikke er lov) og vis du ikke har en skriftlig avtale med henne, og du kan bevise at du har tatt vare på hunden siden den var liten, og hun ikke har noen papirer eller noe hun kan bevise, så er hunden, rent og ærlig din hund.

Merkelig folk her til lands <_<

Dette er jo bare vis-vas!

Selvfølgelig kan man avle på blandingshunder, hvorfor tror du ellers det finnes en dullion chiuapommer? Det finnes ikke noen regler for avel på hunder i Norge. Hvem som helst kan avle på hva som helst. At det ikke er å anbefale er en helt annen ting. Man skal heller ikke være så kategoriske å si at all blandingsavl er useriøs. Jeg anser mange oppdrettere av alaska husky for seriøse selv om de avler blandings hunder. Eller andre raser som nødvendigvis ikke er FCI godkjent uten å kalle det useriøst uten å kjenne bakgrunn. Hvem som helst kan av sine egne fornuftige eller ufornuftige grunner, sette en hvilken som helst hund ut på for. Skulle ikke jeg kunne sette min border collie ut på for fordi det tok tre år å få papirer på henne.. Hun var jo i prinsippet en blandingshund, til stamtavlen fra NKK kom i forrige uke..

De færreste hunder blir kastrert enten det er blandinger eller ei..

Lille Skrekk, det er nok ikke sånn at h*n eier hunden selvom h*n har hatt hunden siden den var valp, noe vi forøvrig ikke vet.

Ofte kan det være greit å vite noe om det man uttaler seg om.. Bare ett lite tips ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvor står det at hunden er blanding?

Så bare at det sto uregistrert jeg.

Og om det er riktig eller ikke å avle blandinger er ikke saken her, fet er det en annen tråd om en annen plass på forumet.

Synes du skal forhøre deg med noen som har peiling jeg. Da altså kontakte advokater e.l. (aner ikke hvem som driver med slik lovgiding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at hunden er blanding?

Så bare at det sto uregistrert jeg.

Og om det er riktig eller ikke å avle blandinger er ikke saken her, fet er det en annen tråd om en annen plass på forumet.

Synes du skal forhøre deg med noen som har peiling jeg. Da altså kontakte advokater e.l. (aner ikke hvem som driver med slik lovgiding).

Da tror jeg du må lese innlegget en gang til.... Her er hva h*n starter det med: Har en 2 år gammel blandings tispe på fôr

Og en ting til, det er nok mange her på sonen som har peiling på dette, blir litt "feil" om du antyder noe annet. Men det hadde jo vært ok å få vite om det foreligger en foravtale, og om f.eks hvor lenge hun har hatt denne hunden, og hva blanding det er siden den er satt ut på foravtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte bare hvor det sto, var litt trøtt og fant det ikke :lol:

Forresten, ja det er sikkert mange som vet om det, men det kom mange svar fram og tilbake, og skal hun virkelig få svar på dette må hun rett og slett sjekke ut loven selv. Tviler ikke på at dere kan ting, men har vært borti flere slike saker der folk "tror" og ikke kan legge fram serlig kilder til denne kunnskapen. Beklager om det virket som jeg mente dere var kunnskapsløse, det var ikke meningen. Jeg er på flere forum, der flertallet av brukerne er ungdommer +/- så er litt vandt til folk som bare antar noe :rolleyes:

Forresten kan det hende du finner noe på lovdata :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...