Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser ikke...


promon

Recommended Posts

Hei alle sammen, nytt medlem her :rolleyes:

Har akkurat overtatt en Gordon Setter gutt på ett år. Han er i kjempehumør hele tiden etter at han kom hjem til meg, men han har ikke spist på tre dager nå... Er dette normalt monn tro? Hvor lenge må jeg vente før han spiser..? Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det å ha litt is i magen ^_^ Selv om det ikke er så lett. Du har kun hatt hunden i 3 dager (hvis jeg forstod det rett), og det tar hele 14 dager (sånn ca) før en hund har slått seg til ro i nytt hjem. Valpen min spiste ikke noe de første dagene hun var her, og det tok faktisk godt over en uke før hun begynte å spise det hun skulle av mat. Passet Gordon setteren til veninna mi en gang, og han spiste ikke en smule hele helgen han var hos meg. Nå er ikke jeg så godt kjent med denne rasen (GS), men jeg har da hørt at de ikke er så veldig matglade bestandig.... så det kan jo også være noe å tenke på.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til setterens gode verden:) De spiser når det måtte passe dem *sukk*

Har selv en gordon på 2,5 år. Han er utrolig vanskelig i matveien og når jeg overtok han (mars i år) spiste han omtrent ikke i det hele tatt. Da var han skraptynn så det stresset meg litt. Men uansett hva jeg prøvde kunne det godt gå 3-4 dager mellom hver gang han spiste ordentlig. Til slutt ga jeg opp og nå får han mat to ganger om dagen, spiser han ikke: ja da er det hans problem! Og se det, når jeg sluttet å stresse spiser han stort sett hver dag (men han har fortsatt noen dager der mat er for pyser i hans hodet...)

Enig med Tina&Ella at du har jo akkurat fått han i hus også, han trenger no litt tid på å roe seg og bli trygg. Min hund brukte ca. 1mnd på å bli helt avslappet og inneforstått med at jeg var hans nye hjem.

Gratulerer med gordon setter! Om du skulle lure på noe annet så er det bare å ta kontakt. Enten på PM (personlig melding) eller på hjemmesiden til meg og hundedyret:

http://home.no.net/shilamon/

Lykke til! Han spiser nok når han blir sulten, om ikke kan du jo prøve med litt leverpostei eller kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tørt eller vått er best kommer jo litt ann på hunden. Helsemessig er oppbløtt tørrfôr bedre en tørt tørrfôr, men dyret mitt vil bare ha tørt tørrfôr. Han går på labb pluss nå og det fungerer godt. Har tidligere brukt både eukanuba performance og hillc c/d, men begge disse har lavere fett/protein.

Alle våre yngre hunder har stort sett godt på høyenergi året rundt, dette for at de skulle holde formen. ved 4-6 år roer de seg og da har de fleste gått over til normalfôr. Du får bare lete deg frem til det som funker for dere.

Kan forøvrig anbefale en artikkel på hovdmyra, "hundemat er noe dritt". Den har en artig vinkling på dette med fôring av hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du bort maten når han ikke vil ha mat? Hunder må lære at mat er et begrenset gode. La ihvertfall ikke maten stå fremme lenger enn et kvarter. Når dachsen min ikke vil spise, hender det at jeg lurer han til å tro at jeg kommer til å spise opp maten hans, legger meg på kne med hodet nesten opp i matskåla, da våkner konkurranseinstinktet og han skynder seg å spise opp maten sin. Men det er kanskje litt drøyt. Jeg har også blandet litt våtfor i maten og de første ukene fikk han mat av hånden min. Prøvde også høyproteinforet fra Hills, og han gikk opp et halvt kilo de to ukene jeg ga han det. Ellers har jeg erfart at leking med ball, drakamp osv også får opp appetitten hans. Lykke til, vet det er vanskelig, men ingen hunder sulter i hjel frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...