Gå til innhold
Hundesonen.no

Shiloh schäfer og roman rottweiler


Rosin

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet ikke hvordan det er på andre raser, men som Caroline sier, det er ikke bare groomingen som er anderledes over there på sheltien hvertfall. Det er en helt annen type hund enn den engelske varianten.

JA, de groomer på en annen måte og for meg er den veldige kragen ganske bisarr. Men på sheltien er det også fysiologiske forskjeller. Og spesielt fremtredende er det på hundens hode, som kan sees på hunden uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: De får ikke null stopp, dårlig øreplassering, runde øyne, runde poter, ekstremt framskutte skuldre som fører til ukorrekte bevegelser og altfor korte, høyt ansatte haler av pelsstell. Det er mer enn pelsen gett.

Nå er det vel mange norske/nordiske hunder som også har dårlig stopp, dårlig øreplassering, runde poter og høyt ansatt hale(hvordan ser du at den har runde poter og dårlige halefeste forresten ???), ekstremt framskutte skuldre og dårlige bevegelser ? Det har da ikke noe med ekstremavl å gjøre, men dårlig evne til å se hva som er en bra hund og hva som er bra eksteriør.

Det jeg ser av den hunden - uten å vite hva som skal være rasesærtrekk - er en ekstrem framhevet krage som er tuppert opp etter alle kunstens regler. Når man snakker om ekstrem avl så er det gjerne ekstreme trekk i forhold til standarden (meget utstående øyne, ekstrem pels, ekstreme vinkler etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel mange norske/nordiske hunder som også har dårlig stopp, dårlig øreplassering, runde poter og høyt ansatt hale(hvordan ser du at den har runde poter og dårlige halefeste forresten ???), ekstremt framskutte skuldre og dårlige bevegelser ? Det har da ikke noe med ekstremavl å gjøre, men dårlig evne til å se hva som er en bra hund og hva som er bra eksteriør.

Det jeg ser av den hunden - uten å vite hva som skal være rasesærtrekk - er en ekstrem framhevet krage som er tuppert opp etter alle kunstens regler. Når man snakker om ekstrem avl så er det gjerne ekstreme trekk i forhold til standarden (meget utstående øyne, ekstrem pels, ekstreme vinkler etc).

Ja,men det er ikke disse vi prioriterer i avlen heller! Amerikanerne har en annen standard enn den vi bruker, og den er rimelig forandret. I FCI's (vår) standard står; "Liten, langhåret brukshund med stor skjønnhet, ikke klumpet eller grov. Symmetrisk silhuett slik at alle detaljer harmonerer med helheten. Rikelig pels, manke- og brystpels, velformet hode og yndig uttrykk er med på å skape idealet." De amerikanske har kuttet ut dette "ikke klumpet eller grov". Og ALLE amerikanske shelties mangler dette; "velformet hode og yndig uttrykk" og dette; "Øyne: Middels store, skråstilte, mandelformede". Og det er disse karakteristiske detaljene som gjør det til en sheltie og ikke bare en hund.

For detaljer;

Hodebilde av amerikansk

CoryheadRKP.jpg

og en engelskimport

mondurles_bannock_page.jpg

Det snutepartiet der er ikke laget av grooming (den amerikanske that is), og det er GROVT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som du sier, Akela, korthårfoxen er ikke den vanligste hunden å møte på idag! Her jeg bor er det visstnok bare meg som har denne flotte rasen, skulle ønske flere fikk øynene opp for hvor fin den egentlig er! Men det KRYR av Jack Russel, og dansk-svensk gårdshund dukker stadig opp nå. Og der er det nok litt snakk om mote tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, så enig...

Jeg kunne selv tenkt meg en face rase, og jeg har truffet en del etterhvert, men pr dags dato og til mitt bruk tror jeg ikke det er rette rasen, dvs at jeg har ikke sett de egenskapene jeg er ute etter i en face rase. Men den dagen jeg ser det, så kanskje... :wink:

Litt OT, men jeg bare lurte hvilke egenskaper du synes virker annerledes hos poil longen og face rasen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg bare lurte hvilke egenskaper du synes virker annerledes hos poil longen og face rasen? :D

Ja, dette blir veldig OT - beklager til dere alle :D

Vel, nå driver jeg aktivt agility og da ser jeg etter driv og arbeidslyst. Pr dags dato, og det er kanskje fordi rasen ennå er "ny", har ikke jeg sett det drivet jeg er ute etter i face rasen. Et annet "minus" er størrelsen da de fleste face rase er over 43 cm, kall meg gjerne "rasist", men skal jeg ha stor hund blir det BC.

Men som sagt, jeg håper jeg ser det drivet jeg er på utkikk etter i face rasen på agilitybanen. Nå vet jeg av flere som så smått har begynt å trene agility med sine FR, jeg gleder meg stort til å følge med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,men det er ikke disse vi prioriterer i avlen heller! Amerikanerne har en annen standard enn den vi bruker, og den er rimelig forandret. I FCI's (vår) standard står; "Liten, langhåret brukshund med stor skjønnhet, ikke klumpet eller grov. Symmetrisk silhuett slik at alle detaljer harmonerer med helheten. Rikelig pels, manke- og brystpels, velformet hode og yndig uttrykk er med på å skape idealet." De amerikanske har kuttet ut dette "ikke klumpet eller grov". Og ALLE amerikanske shelties mangler dette; "velformet hode og yndig uttrykk" og dette; "Øyne: Middels store, skråstilte, mandelformede". Og det er disse karakteristiske detaljene som gjør det til en sheltie og ikke bare en hund.

For detaljer;

Hodebilde av amerikansk

CoryheadRKP.jpg

og en engelskimport

mondurles_bannock_page.jpg

Det snutepartiet der er ikke laget av grooming (den amerikanske that is), og det er GROVT

Jeg ser også at snutepartiet til den amerikanske hunden du viser fram er grøvre enn snutepartiet til den andre - det er jo også forsterket av de hvite avtegningene. Dog er det sånn at rasene kan utvikle seg litt forskjellig fra land til land (selv med identisk standard) uten at det trenger å være helt feil i forhold til standarden. Noen ganger kan jo det også være bra ? Hva om dere som følger "den rette" standarden begynner å avle på stadig mer feminine trekk hos rasen -også hos hannhundene - slik at kjønnspreget forsvinner, og man får stadig smalere hoder og snutepartier ? Det er kanskje heller ikke bra ?

Det er vel noe med at ALT MED MÅTE også bør prege avlen... ikke dra ting til yttergrensene verken den ene eller andre vegen )og nå må jeg innrømme at jeg overhodet ikke husker hva utgangspunktet for diskusjonen var.. :D ).

Beklager dobbeltpost... noen kan sikkert slå den sammen med forrige :D

Ja, dette blir veldig OT - beklager til dere alle :D

Vel, nå driver jeg aktivt agility og da ser jeg etter driv og arbeidslyst. Pr dags dato, og det er kanskje fordi rasen ennå er "ny", har ikke jeg sett det drivet jeg er ute etter i face rasen. Et annet "minus" er størrelsen da de fleste face rase er over 43 cm, kall meg gjerne "rasist", men skal jeg ha stor hund blir det BC.

Men som sagt, jeg håper jeg ser det drivet jeg er på utkikk etter i face rasen på agilitybanen. Nå vet jeg av flere som så smått har begynt å trene agility med sine FR, jeg gleder meg stort til å følge med ;)

Jeg husker da jeg for mange herrens år siden leste hunderbøker og kom til den pyrenèiske gjeterhunden, så stod det alltid at Face race var mye veikere i temperamentet enn a poil long... Jeg synes forøvrig disse face race-eksemplarene mer ligner en blandingshund av ettellerannet jeg (beklager dere som digger rasen, men...).

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at snutepartiet til den amerikanske hunden du viser fram er grøvre enn snutepartiet til den andre - det er jo også forsterket av de hvite avtegningene. Dog er det sånn at rasene kan utvikle seg litt forskjellig fra land til land (selv med identisk standard) uten at det trenger å være helt feil i forhold til standarden. Noen ganger kan jo det også være bra ? Hva om dere som følger "den rette" standarden begynner å avle på stadig mer feminine trekk hos rasen -også hos hannhundene - slik at kjønnspreget forsvinner, og man får stadig smalere hoder og snutepartier ? Det er kanskje heller ikke bra ?

Det er vel noe med at ALT MED MÅTE også bør prege avlen... ikke dra ting til yttergrensene verken den ene eller andre vegen )og nå må jeg innrømme at jeg overhodet ikke husker hva utgangspunktet for diskusjonen var.. :D ).

Men når det viser seg at de faktisk avviker fra standarden? For det gjør de. Jeg har i og for seg ikke noe direkte imot de amerikanske sheltiene, men jeg skulle ønske så inderlig at rasene blir delt. For når disse to typene blir mixet blir det ikke pent, desverre. Noen har på sine sterke (engelske) tispelinjer brukt hanner av amerikansk type, og det ser ikke så aller verst ut i første generasjon så lenge hundene er unge. Men de ser desverre ut til å bli grove som fullvokste. Hadde man holdt linjene adskilt så hadde det vært greit. Men når man bevisst blander inn linjer som er avlet etter en standard som avviker fra den opprinnelige som vi faktisk skal forholde oss til, så blir det for meg helt feil. Problemet ved å dele rasen er at engelskmennene ikke ser problemet, da de ikke har disse linjene hos seg (enda). Det er nok en grunn til at Cocker og Akita har blitt delt opp også, selv om forskjellene for ikke-rasekjennere kanskje ikke er de største, så er de store nok til at rasen står i fare for å miste særpreget sitt og bli "bare en hund". :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg for mange herrens år siden leste hunderbøker og kom til den pyrenèiske gjeterhunden, så stod det alltid at Face race var mye veikere i temperamentet enn a poil long... Jeg synes forøvrig disse face race-eksemplarene mer ligner en blandingshund av ettellerannet jeg (beklager dere som digger rasen, men...).

Tja, det diskuteres ivrig i vei om gemyttet til FR kontra PL, og i dag (har forandret seg etter du så i bøker?) sies det at PL er "veikere" i gemyttet enn FR - hva nå enn menes med det?

Nå har jeg selv PL, og de er alt annet enn veike - selvtillitt er kanskje noe de har for mye av :D (Nå var jeg også flink, synes jeg selv da, at når jeg var på leting etter PL var jeg også ute etter "stødige" linjer.)

Og jeg vil her presisere at en tilbakeholden hund er IKKE det samme som en hund med dårlig psyke. Rasen er ikke kjent for å være særlig sosial, og mange tror kanskje da at hunden er "veik" i gemyttet - dette er feil!

Jeg må si meg litt enig med deg, FR kan minne om hvilken som helst blandingshund - og dette er ikke negativt fra min side :D

Beklager igjen - dette ble veldig OT og har lite med Shiloh Schäfer og Roman Rottweiler å gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette blir veldig OT - beklager til dere alle :D

Vel, nå driver jeg aktivt agility og da ser jeg etter driv og arbeidslyst. Pr dags dato, og det er kanskje fordi rasen ennå er "ny", har ikke jeg sett det drivet jeg er ute etter i face rasen. Et annet "minus" er størrelsen da de fleste face rase er over 43 cm, kall meg gjerne "rasist", men skal jeg ha stor hund blir det BC.

Men som sagt, jeg håper jeg ser det drivet jeg er på utkikk etter i face rasen på agilitybanen. Nå vet jeg av flere som så smått har begynt å trene agility med sine FR, jeg gleder meg stort til å følge med :D

Takk for info :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det diskuteres ivrig i vei om gemyttet til FR kontra PL, og i dag (har forandret seg etter du så i bøker?) sies det at PL er "veikere" i gemyttet enn FR - hva nå enn menes med det?

Nå har jeg selv PL, og de er alt annet enn veike - selvtillitt er kanskje noe de har for mye av :D (Nå var jeg også flink, synes jeg selv da, at når jeg var på leting etter PL var jeg også ute etter "stødige" linjer.)

Og jeg vil her presisere at en tilbakeholden hund er IKKE det samme som en hund med dårlig psyke. Rasen er ikke kjent for å være særlig sosial, og mange tror kanskje da at hunden er "veik" i gemyttet - dette er feil!

Jeg må si meg litt enig med deg, FR kan minne om hvilken som helst blandingshund - og dette er ikke negativt fra min side ;)

Beklager igjen - dette ble veldig OT og har lite med Shiloh Schäfer og Roman Rottweiler å gjøre :D

Nå er det veeeeeeldig lenge siden jeg leste om dem, så jeg ser ikke bort fra at dette kan ha endret seg siden den gangen nei... hehehehe... det er MYE som har endret seg siden da.. .bl a et vel heller ikke shar pei regnet som verden mest sjeldne rase heller (som det stod i bøkene den gangen :D).

Apropos dette med å være reservert/tilbakeholden kontra sky og dårlig psyke, så er det nok mange som ikke helt greier å skille på det... Dessverre er det mange som skjuler seg bak beskrivelsene om at hundene KAN/SKAL være tilbakeholdne også når de har en hund som rett og slett er redd folk - det blir jo også helt feil og noe man må være svært bevisst på tror jeg. For man ønsker jo ikke hunder som er redd folk.

Innrømmer det forøvrig glatt: Jeg legger noe negativt i det med at FR minner om en blandingshund... ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det mange som skjuler seg bak beskrivelsene om at hundene KAN/SKAL være tilbakeholdne også når de har en hund som rett og slett er redd folk - det blir jo også helt feil og noe man må være svært bevisst på tror jeg. For man ønsker jo ikke hunder som er redd folk.

Enig - igjen! :D

Dessverre så jeg på rasespesialen i Sverige i år at det var mang en pyrre som beit etter dommeren (fransk rasespesialist). På toppen av det hele ble hundene bedømt, noen gjorde det for øvrig meget bra. Vi (den lille trioen fra Bergen med våre "stødige" pyrrer :D ) spurte da senere dommeren om hvorfor han i alle dager tillot og bedømte de hundene som åpenlyst var livredd han og ville bite, (noen beit faltisk)? Svaret var da at han var så vant med det i Frankrike?!? Men han innrømmet også at det ikke var riktig!

Det er ikke rart at folk skjuler seg bak beskrivelsen om at hunden kan være tilbakeholden når man treffer på slike dommere, eller? Det fikk iallfall meg til å lure på hvor mange dårlige mentale pyrrer er det egentlig rundt omkring, og da spesielt i Frankrike?

Apropos redde hunder: min yngste PL er livredd klotanga - når den kommer fram kryper hun sammen på gulvet og tisser på seg! Men igjen, det er jo en pyrre! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...