Gå til innhold
Hundesonen.no

Metthetsfølelse

HHC

Recommended Posts

Hei!

Jeg lovte en bekjent og spørre her etter råd. Hun har en hund som en stund var på litt ekstremslanking. Men han er fortsatt ganske hol. Er det noen som vet om noen spesielt som han kan få som gir en større metthetsfølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker. Gis en liten stund før maten. "Tom" energi som gir følelse av metthet.

druesukker = glukose = ren energi... Glukose er det som trengs for å danne ATP (energi) i mitokondriende (celleånding). Glukose som ikke blir bruk lagres i kroppen (lever og muskler) som glykogen. Glykogen vil bli 'tilbake omgjort' til glukose dersom det ikke tilføres tilstrekkelig energi i fôret.

...men det er bra energi for hjernen og andre organer som ikke kan utnytte annet enn glukose som energikilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland inn poteter og kokt ris i det hunden vanligvis spiser.

Det er ikke en god idé med kokt ris og poteter når den er på slankekur, da det bare er tomme kalorier.

Det er meget bedre med hvedeklid, som det er anbefalt længere oppe, Dyrlægen har anbefalt min far's hund og diverse andre som jeg kender i Danmark, netop brug af hvedeklid som fyldstof ved diet af hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

druesukker = glukose = ren energi... Glukose er det som trengs for å danne ATP (energi) i mitokondriende (celleånding). Glukose som ikke blir bruk lagres i kroppen (lever og muskler) som glykogen. Glykogen vil bli 'tilbake omgjort' til glukose dersom det ikke tilføres tilstrekkelig energi i fôret.

...men det er bra energi for hjernen og andre organer som ikke kan utnytte annet enn glukose som energikilde.

Nå er det ikke akkurat snakk om å gi 100 gram druesukker, da..! :o Og den ekstra energien som evt kommer, er det som blir raskest brukt opp - druesukker er jo ekstremt lett opptakelig, men det vet du sikkert. Og du vet sikkert at karbohydrater er det som først blir forbrent også. Når det ikker er mer "lett" energi igjen, det er DA man går over på fettreserver og i ytterste konsekvens muskler. (Nå snakker vi holocaust og tilsvarende.)

Druesukker gis en liten stund før fôring, og gir hunden en metthetsfølelse, sånn at den ikke kaster seg over maten sin og sluker den glupsk, og kanskje lar den det være litt mat igjen når den sier seg ferdig, men det er selvsagt helt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kverulere litt?? :o

Dette er et forenklet utdrag fra masteroppgaven min i ernæring på hund...

"Når hunden får i seg glukose blir det tatt opp i blodet gjennom tarmen, og leveren vil så fjerner mesteparten av glukosen som kommer med blodet. I leveren blir glukosen delvis lagret som glykogen og delvis omdannet til lipider (FETT!). Glukose blir også transportert til muskelcellene der det lagres som glykogen. Glukosekonsentrasjonen i blodet etter et måltid rikt på karbohydrater øker normalt bare med 20 %, mens økningen i portal blodet (før blodet kommer til leveren) er betraktelig høyere. Å lede glukose til og fra glykogenlagre er viktig for å ha stabile konsentrasjoner i blodet. Glukose blir også tatt opp av fettvevceller der det blir omdannet til triglyserider."

Så selv om hunden får tilført glukose vil, ja det bli tatt opp og øke 'blodsukkeret' og dermed redusere 'sulten', men glukosen vil (om det er mer enn behovet) omdannes til fett... Nå er fett den beste energikilden til hund, men også hunder er flinke til å lagre fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker gis en liten stund før fôring, og gir hunden en metthetsfølelse, sånn at den ikke kaster seg over maten sin og sluker den glupsk, og kanskje lar den det være litt mat igjen når den sier seg ferdig, men det er selvsagt helt individuelt.

Skal man lure hunden å tro at den er mett så den skal spise mindre av fullfôret - med å tilføre en energikilde som du selv innrømmer brukes raskt opp - og gir deretter "metthetsfølelse" som forsvinner like raskt????

:o

Og den ekstra energien som evt kommer, er det som blir raskest brukt opp - druesukker er jo ekstremt lett opptakelig, men det vet du sikkert.

Nettopp! Defor vil druesukker ikke gi en VARIG metthetsfølelse.

Ikke glem at metthetfølelsen (eller sultfølelse) itillegg til blodsukkernivå, også reguleres av mer fysiske signaler som en full magesekk - og det får man ikke av sukker, nettopp fordi det er så lettfordøyelig. (Hadde metthetsfølelse vært direkte styrt av energiinntaket hadde jo ingen vært overvektige...)

Sorry Marthe, jeg er egentlig flink og skriver - men jeg klarte ikke la hver å kommentere :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker FØr fôring, for å gi hunden en metthetsfølelse FØR den sluker maten. I maten bør det være noe mer vomfyll, i form av fiber. Men jo, dette er et tips jeg har lært av min foreleser i ernæring. Men jeg har dog ikke skrevet noen masteroppgave om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker FØr fôring, for å gi hunden en metthetsfølelse FØR den sluker maten.

Men jeg skjønner fremdeles ikke hva hensikten er.

Det vil jo ikke gi en varig metthetsfølelse, kun kortvarig - og hvorfor skal man være litt mett akkuratt før man spiser? Er det ikke viktigere at man er mett etter at man har spist??

Hvis hovedpoenget er at hunden ikke skal være så sulten før og i det den spiser fôret, for at den skal spise mindre - hvorfor ikke bare gi den mindre mat?

Eller det for å unngå desperat tigging og stress før fôring? :D

For meg høres dette ut som å prøve å spise seg mett på sukkertøy før middag, for å redusere mengden mat i måltidet (altså en korttenkt slankestrategi som ville gitt fy på lanken fra en ernæringsfysiolog...)

Men jeg har dog ikke skrevet noen masteroppgave om det..

Ikke jeg heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må huske at det er flere måter å være mett på:

-den psykiske/fysiologiske der blodsukkeret er på 'rett' nivå. Dette vil man oppnå med å gi glukose når hunden er sulten, men som Hanna sier - det er bare kortvarig og sulten vil bli større får glukosen er 'brukt opp'. Om hunden ikke er sulten når den får mat så vil den kunne risikere å ikke få i seg de essensielle næringsstoffene fra fôret. Om glukosen er gitt for lang tid i forveien vil man også risikere at hunden bare en mer sulten når den får maten...

-den mekaniske der magen fylles. Magesekken er elastisk, og når den strekkes vil man oppnå mettehet. Om man gir hunden et fôr med f.eks. kli så vil det øke tiden fôret bruker fra magesekken og gjennom tarmen og hunden vil få en metthetsfølelse som varer lengre etter at den har spis, samtidig som den får i seg de næringsstoffene den trenger.

-også er det den generelle spiselysten - at man bare eter og eter, men det har strengt tatt ikke noe med metthetsfølelsen å gjøre.

Huldra; jeg er helt enig i at glukose stiller sulten, men jeg mener at i dette tilfellet er det feil å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...