Gå til innhold
Hundesonen.no

Metthetsfølelse


HHC

Recommended Posts

Hei!

Jeg lovte en bekjent og spørre her etter råd. Hun har en hund som en stund var på litt ekstremslanking. Men han er fortsatt ganske hol. Er det noen som vet om noen spesielt som han kan få som gir en større metthetsfølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker. Gis en liten stund før maten. "Tom" energi som gir følelse av metthet.

druesukker = glukose = ren energi... Glukose er det som trengs for å danne ATP (energi) i mitokondriende (celleånding). Glukose som ikke blir bruk lagres i kroppen (lever og muskler) som glykogen. Glykogen vil bli 'tilbake omgjort' til glukose dersom det ikke tilføres tilstrekkelig energi i fôret.

...men det er bra energi for hjernen og andre organer som ikke kan utnytte annet enn glukose som energikilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland inn poteter og kokt ris i det hunden vanligvis spiser.

Det er ikke en god idé med kokt ris og poteter når den er på slankekur, da det bare er tomme kalorier.

Det er meget bedre med hvedeklid, som det er anbefalt længere oppe, Dyrlægen har anbefalt min far's hund og diverse andre som jeg kender i Danmark, netop brug af hvedeklid som fyldstof ved diet af hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

druesukker = glukose = ren energi... Glukose er det som trengs for å danne ATP (energi) i mitokondriende (celleånding). Glukose som ikke blir bruk lagres i kroppen (lever og muskler) som glykogen. Glykogen vil bli 'tilbake omgjort' til glukose dersom det ikke tilføres tilstrekkelig energi i fôret.

...men det er bra energi for hjernen og andre organer som ikke kan utnytte annet enn glukose som energikilde.

Nå er det ikke akkurat snakk om å gi 100 gram druesukker, da..! :o Og den ekstra energien som evt kommer, er det som blir raskest brukt opp - druesukker er jo ekstremt lett opptakelig, men det vet du sikkert. Og du vet sikkert at karbohydrater er det som først blir forbrent også. Når det ikker er mer "lett" energi igjen, det er DA man går over på fettreserver og i ytterste konsekvens muskler. (Nå snakker vi holocaust og tilsvarende.)

Druesukker gis en liten stund før fôring, og gir hunden en metthetsfølelse, sånn at den ikke kaster seg over maten sin og sluker den glupsk, og kanskje lar den det være litt mat igjen når den sier seg ferdig, men det er selvsagt helt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kverulere litt?? :o

Dette er et forenklet utdrag fra masteroppgaven min i ernæring på hund...

"Når hunden får i seg glukose blir det tatt opp i blodet gjennom tarmen, og leveren vil så fjerner mesteparten av glukosen som kommer med blodet. I leveren blir glukosen delvis lagret som glykogen og delvis omdannet til lipider (FETT!). Glukose blir også transportert til muskelcellene der det lagres som glykogen. Glukosekonsentrasjonen i blodet etter et måltid rikt på karbohydrater øker normalt bare med 20 %, mens økningen i portal blodet (før blodet kommer til leveren) er betraktelig høyere. Å lede glukose til og fra glykogenlagre er viktig for å ha stabile konsentrasjoner i blodet. Glukose blir også tatt opp av fettvevceller der det blir omdannet til triglyserider."

Så selv om hunden får tilført glukose vil, ja det bli tatt opp og øke 'blodsukkeret' og dermed redusere 'sulten', men glukosen vil (om det er mer enn behovet) omdannes til fett... Nå er fett den beste energikilden til hund, men også hunder er flinke til å lagre fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker gis en liten stund før fôring, og gir hunden en metthetsfølelse, sånn at den ikke kaster seg over maten sin og sluker den glupsk, og kanskje lar den det være litt mat igjen når den sier seg ferdig, men det er selvsagt helt individuelt.

Skal man lure hunden å tro at den er mett så den skal spise mindre av fullfôret - med å tilføre en energikilde som du selv innrømmer brukes raskt opp - og gir deretter "metthetsfølelse" som forsvinner like raskt????

:o

Og den ekstra energien som evt kommer, er det som blir raskest brukt opp - druesukker er jo ekstremt lett opptakelig, men det vet du sikkert.

Nettopp! Defor vil druesukker ikke gi en VARIG metthetsfølelse.

Ikke glem at metthetfølelsen (eller sultfølelse) itillegg til blodsukkernivå, også reguleres av mer fysiske signaler som en full magesekk - og det får man ikke av sukker, nettopp fordi det er så lettfordøyelig. (Hadde metthetsfølelse vært direkte styrt av energiinntaket hadde jo ingen vært overvektige...)

Sorry Marthe, jeg er egentlig flink og skriver - men jeg klarte ikke la hver å kommentere :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker FØr fôring, for å gi hunden en metthetsfølelse FØR den sluker maten. I maten bør det være noe mer vomfyll, i form av fiber. Men jo, dette er et tips jeg har lært av min foreleser i ernæring. Men jeg har dog ikke skrevet noen masteroppgave om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druesukker FØr fôring, for å gi hunden en metthetsfølelse FØR den sluker maten.

Men jeg skjønner fremdeles ikke hva hensikten er.

Det vil jo ikke gi en varig metthetsfølelse, kun kortvarig - og hvorfor skal man være litt mett akkuratt før man spiser? Er det ikke viktigere at man er mett etter at man har spist??

Hvis hovedpoenget er at hunden ikke skal være så sulten før og i det den spiser fôret, for at den skal spise mindre - hvorfor ikke bare gi den mindre mat?

Eller det for å unngå desperat tigging og stress før fôring? :D

For meg høres dette ut som å prøve å spise seg mett på sukkertøy før middag, for å redusere mengden mat i måltidet (altså en korttenkt slankestrategi som ville gitt fy på lanken fra en ernæringsfysiolog...)

Men jeg har dog ikke skrevet noen masteroppgave om det..

Ikke jeg heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må huske at det er flere måter å være mett på:

-den psykiske/fysiologiske der blodsukkeret er på 'rett' nivå. Dette vil man oppnå med å gi glukose når hunden er sulten, men som Hanna sier - det er bare kortvarig og sulten vil bli større får glukosen er 'brukt opp'. Om hunden ikke er sulten når den får mat så vil den kunne risikere å ikke få i seg de essensielle næringsstoffene fra fôret. Om glukosen er gitt for lang tid i forveien vil man også risikere at hunden bare en mer sulten når den får maten...

-den mekaniske der magen fylles. Magesekken er elastisk, og når den strekkes vil man oppnå mettehet. Om man gir hunden et fôr med f.eks. kli så vil det øke tiden fôret bruker fra magesekken og gjennom tarmen og hunden vil få en metthetsfølelse som varer lengre etter at den har spis, samtidig som den får i seg de næringsstoffene den trenger.

-også er det den generelle spiselysten - at man bare eter og eter, men det har strengt tatt ikke noe med metthetsfølelsen å gjøre.

Huldra; jeg er helt enig i at glukose stiller sulten, men jeg mener at i dette tilfellet er det feil å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...