Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvejer at købe endnu et akvarie

Einstein&Charlie

Recommended Posts

Sidder her og overvejer at købe et nyt akvarie, et Juwel på 180 L. med buet front og underskab, efter nytår, men er ikke helt sikker endnu.

Jeg ved med sikkerhed, at hvis jeg anskaffer mig det, så skal der være en kampfiskhan i det, så ville gerne holde mig til asiatiske fisk.

Overvejer om det evt skal være en vildt fanget han.

Men jeg er usikker på hvilke asiatiske fisk der kan gå sammen med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidder her og overvejer at købe et nyt akvarie, et Juwel på 180 L. med buet front og underskab, efter nytår, men er ikke helt sikker endnu.

Jeg ved med sikkerhed, at hvis jeg anskaffer mig det, så skal der være en kampfiskhan i det, så ville gerne holde mig til asiatiske fisk.

Overvejer om det evt skal være en vildt fanget han.

Men jeg er usikker på hvilke asiatiske fisk der kan gå sammen med den?

Hei! Gidder ikke å gjøre noen research nå, men kan i allefall si at barber og andre stimfisker som er kjent for å nappe finner, ikke kan dele kar med en kampfisk! Et godt eksempel på en slik fisk er tigerbarbe (notorisk finnenapper). Vil du likevel ta sjansen så skal du ha en god stim, slik at det kanskje dannes et "hakke-hierarki" innad stimen.

Lykke til med valg av asistiske fisker - finnes mange nydelige arter fra den delen av verden! :whistle: Selv har jeg et par dvergkulefisker (fra India) - har ikke opplevd værre finnenappere! :shocked: Så nå går de alene i en 30 liter. Så kulefisker er FY-FY i et kampfisk-kar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjekk fiskebasen :whistle: kan vel ikke legge ut link her, for det er vel imot reglemanget siden det er forum på den siden også.. men der kan man søke på biotop og fisk innenfor de forskjellige stedene :P hvis du ikke har linken kan jeg sende deg den på pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting du må tenke på dersom du skal ha Kampfisk sammen med annen fisk:

* beboerene må være fredelig ikke-nappere

* beboerene kan ikke ha slør/finner som trigger kampfisken

Egentlig synes jeg du er litt urettferdig mot kampfisken for husk at den fra naturens side er en fisk som lever alene i rissumper, og da mener jeg uten noen annen type fisk å dele territoriet med. Til og med kampfiskhunnen vet å holde seg unna hannen dersom hun ikke er rognstinn - kommer hun inn i hans territorie uten romantiske hensikter blir hun regelrett drept.

Selvfølgelig kan det gå bra å ha kampfisk sammen med andre typer fisk, har selv hatt kampfisk sammen med kardinaltetra og to typer guramier - helt til det ikke gikk bra lenger... Det finnes ingen regel uten unntak, men hvorfor ta sjansen på at det kanskje kan gå når man i utgangspunktet vet at det egentlig ikke gjør det?

Men hvis du vil prøve er indisk glassmalle, sebrafisk og div. guramier (med noen unntak og husk at de er sårbare fisker som kan være vanskelige) noen "safe" muligheter.

Vil heller anbefale deg å sette opp et eget artskar for kampfisken og en egen biotop som gir deg litt flere valgmuligheter i 180 literen.

Og strengt tatt er ikke kulefisken kjent for å være snill og bør så absolutt gå i et artskar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ved at kampfisk lever i rissumpe, og dermed så er der også andre småfisk der (har selv prøvet at dyrke rismarker i Thailand), Guaramier kan også leve samme sted som kampfiskene, da også nogle af dem bliver fanget der af farmere og spist lidt OT.

Men men jeg skal ikke have et overfyldt akvarie, da der der skal være plads til at alle skulle kunne svømme rundt, og evt. være i fred/gemme sig hvis de har lyst til det.

Har allerede et kar med kampfisk og kommer nok til at få et til hvis jeg ser den rette fisk :whistle:

Men ville bare høre mig for, da jeg vil finde nogle fredelige fisk at have den med.

Har tidligere haft kampfisk han med 5 hunner og en stime neonfisk i Danmark, de trivedes så godt at de fik fiskebebiser.

Men under alle omstændigheder, så holder jeg altid et lille ynglekar frit til isolerig af fisk

EDIT: Har checket fiskebasen flere gange, får ikke så meget ud af den igen omkring kampfisk samme med andre fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...