Gå til innhold
Hundesonen.no

Vekterhund


Tyson

Recommended Posts

Hei!

Er det noen av dere som har kjennskap til vekterhuder, evt har en gk vekterhund selv?

Noen som har en link hvor det beskrives hva vekterhunden MÅ kunne for å bli godkjennt?

Vet at det er forskjell fra vaktselskap til vaktselskap, men generelle krav er der sikkert.

Hilsen Tyson :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hei!

Er det noen av dere som har kjennskap til vekterhuder, evt har en gk vekterhund selv?

Noen som har en link hvor det beskrives hva vekterhunden MÅ kunne for å bli godkjennt?

Vet at det er forskjell fra vaktselskap til vaktselskap, men generelle krav er der sikkert.

Hilsen Tyson :rolleyes:

Det er det enkelte politidistrikt som godkjenner vaktselskapene sine forslag til godkjenningsprogram. Dette kan variere veldig fra selskap til selskap. Det er heller ikke alle vaktselskap som tilbyr en hundetjeneste til sine kunder. Det finnes ingen generelle retningslinjer for vekterfirmaene. Men lovverket sier at hund i vaktbransjen kun kan brukes i nødverge og nødrett. Dvs beskytte deg eller annet menneske i en trusselsituasjon. Hunden skal til enhver tid føres i line på max 1,50m. Hundefører skal ha plettfri vandel.

De fleste vaktselskap med hundetjeneste har en godkjenning som består av minimum et søk med (forhåpentligvis funn) av en eller flere figuranter. Bevoktning av disse og ett førerforsvar med slipp. I tillegg til en enkel lydighet.

Hvis du per i dag ikke jobber i vaktbransjen, så er det første bud ^_^

Ps. Til dere som lurte: En vekterhund er en hjelp for vekteren i utførelsen av dennes arbeid. Har ingenting med politi eller politihunder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det enkelte politidistrikt som godkjenner vaktselskapene sine forslag til godkjenningsprogram. Dette kan variere veldig fra selskap til selskap. Det er heller ikke alle vaktselskap som tilbyr en hundetjeneste til sine kunder. Det finnes ingen generelle retningslinjer for vekterfirmaene. Men lovverket sier at hund i vaktbransjen kun kan brukes i nødverge og nødrett. Dvs beskytte deg eller annet menneske i en trusselsituasjon. Hunden skal til enhver tid føres i line på max 1,50m. Hundefører skal ha plettfri vandel.

De fleste vaktselskap med hundetjeneste har en godkjenning som består av minimum et søk med (forhåpentligvis funn) av en eller flere figuranter. Bevoktning av disse og ett førerforsvar med slipp. I tillegg til en enkel lydighet.

Takk for utførlig svar, men alt dette er jeg klar over allerede :rolleyes:

Tenkte liksom mer på hva hunden må kunne for å bli gk.

Feks LP kl1 har sine momenter og poengsummer for å få opprukk til LP kl2.. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takk for utførlig svar, men alt dette er jeg klar over allerede :rolleyes:

Tenkte liksom mer på hva hunden må kunne for å bli gk.

Feks LP kl1 har sine momenter og poengsummer for å få opprukk til LP kl2.. Skjønner?

Det er dommeren som dømmer utifra programmet. Det er ikke utarbeidet noe mal iforhold til godkjenning så vidt jeg vet. Jeg har noen gamle godkjennings programmer liggende tror jeg, send meg en pm, om du ønsker å vite hva de sier. Men det er så vidt meg bekjent ikke noe som sier at du må ha 150 poeng for å bli vekterhund, det er nok mer en helhet på hund og fører.. Forøvrig hadde vi poeng skala fra 0-10. Hunden må kunne søke enten fritt eller i bånd, hals ved funn, bite ved overfall, slippe på kommando. Lydighet pleier å bestå av: fri ved fot, innkalling av frittløpende hund, apportering av vilkårlig gjenstand i tre, plast eller metall. Fellesdekk i 5-10 min med skjult fører.

Dette er som regel ett minimum av hva en hund må kunne for å bestå en godkjenning. Ikke spesielt krevende program med den rette typen hund. Men tror ikke en Flat er spesielt egnet :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som regel ett minimum av hva en hund må kunne for å bestå en godkjenning. Ikke spesielt krevende program med den rette typen hund. Men tror ikke en Flat er spesielt egnet :tongue:

HAHAHA, nei en Flat er ikke spesielt egnet :whistle: Men Grå Sch derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til og med vanlig fargede schäfere også kan klare det - utrolig nok. Eller svarte.

"Gråschäfer" er bare et dillenavn på det som er schäfer av brukslinjer, og som kommer i alle schäferfargene.

Kan man se på det litt som dialekt? "Gråschæfer"/bruksschæfer akkurat som "pottit"/potet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier ikke akkurat potet/pottit noe om fargen... men det blir så dustete å bruke "feil" ord, særlig når man skal vise at man har peil, fordi det ikke er fargen som avgjør bruksegenskaper - men avlen bak. Blant "pottitbøndene" der ute så tror de at bare grått er bra.

Hehe, det er jo ikke så mange år siden det var en certvinnende grå en i utstillingsringen (nå var forøvrig den av greie brukslinjer, så den klarte jo å være både pen og potensielt dugandes, men det ødelegger jo egentlig litt poenget). På 70-tallet var det en svart BIS-vinnende schäfer, såvidt jeg vet. Nå er jo de fargene å finne nærmest utelukkende på bruksavlede hunder, selv om de har vært med fra rasens barndom.

Vet ikke hvorfor det irriterer meg :rolleyes: men jeg tror det er selve historieløsheten i dette - at folk som liksom skal late som om de har peiling, ikke kan nok om schäferhistorien/fargene/når avlen gikk i ulike retninger etc, samtidig som de oppdretterne som er så glad i å snakke om "gråschäfer" også egentlig begår samme feilen - utad iallfall.

Da får du sånne duste-"råd" som dette, som jeg fant på et kjapt søk på noe dameforum et sted:

"Vil du vurdere å kjøpe en grå schäfer i stedet for en vanlig svart-og-brun? Enkelte oppdrettere ser mer på det helsemessige aspektet med oppdrettet, og avler mer på den grå varianten, da denne visstnok er sunnere".

Og det er jo VELDIG dumt... når helsestatistikk kan gå galt også for brukshunder, det kommer jo helt an på hva oppdretter legger vekt på. Var en såkalt oppdretter av "bruksschäfer" (egentlig litt kombilinjer, men det var nå endel RIK-greier) som avlet på den ENE hunden i kullet som ikke hadde HD liksom... hørte det av en valpekjøper som fikk middels på sin hund og så hørte at kullsøsteren skulle ha kull "for den var jo så bra".

Men det er jo greit for dem som går rundt med en normal farget bruksavlet hund da... de er jo litt i "kamuflasje". "Det er ingen hund, det er en ulv", som Fantomet pleier å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner irritertingsgrunnlaget ditt. Det gjør jeg faktisk. Men det er noen ganger en snakker mer ut av vane enn den faktiske troen på at en grå er bedre enn f.eks. en svart.. :innocent:

Jeg har hørt uttrykket "blond schæfer" av en ganske kjent norsk oppdretter av schæfer fra brukslinjer. "Alle" utstillingsdyr var blonde i følge han. Allikevel overfører ikke jeg det til "alle schæfer som er lysere enn brun". Liten OT avskjæring fra min side, men viser litt mer om fargebruk i språkbruken.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel "grå" aldri brukt som noen beskrivelse av mentale egenskaper, i den grad "blond" er blitt brukt det om idiotiske, blonderte puppemodellers inventar inni det som håret deres er festet på. For "blond" beskriver i hvertfall ikke fargen på utstillingshunder flest, altså svart med brunt/gult/lysegrått.

Så jeg synes det er ganske blondt å kalle bruksschäfere for gråschäfer - det er vel det enkleste å avslutte dette sidesporet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nå har vel "grå" aldri brukt som noen beskrivelse av mentale egenskaper, i den grad "blond" er blitt brukt det om idiotiske, blonderte puppemodellers inventar inni det som håret deres er festet på. For "blond" beskriver i hvertfall ikke fargen på utstillingshunder flest, altså svart med brunt/gult/lysegrått.

Så jeg synes det er ganske blondt å kalle bruksschäfere for gråschäfer - det er vel det enkleste å avslutte dette sidesporet med.

I så fall Akela, så er det vel like blondt å kalle det bruksschäfer før man faktisk har ett eneste resultat på hverken avkom og i flere tilfeller foreldredyr. Det riktige er vel å bruke betegnelsen Schäferhund som faktisk rasen heter og om noen ønsker en presisering så får man si noe om linjer/oppdretter/egenskaper. Og jo per i dag blir faktisk grå brukt som betegnelse for mentale egenskaper på schäfer i mange kretser. Lik det eller ei.

Forøvrig er det ett vidt begrep, vet om en som har en av de mest linjeavlete eksteriør tispene jeg kjenner til, hun er etter mine begreper en blass hund, denne er definert som grå med godt pigment på utstilling. Verden vil bedras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel "grå" aldri brukt som noen beskrivelse av mentale egenskaper, i den grad "blond" er blitt brukt det om idiotiske, blonderte puppemodellers inventar inni det som håret deres er festet på. For "blond" beskriver i hvertfall ikke fargen på utstillingshunder flest, altså svart med brunt/gult/lysegrått.

Så jeg synes det er ganske blondt å kalle bruksschäfere for gråschäfer - det er vel det enkleste å avslutte dette sidesporet med.

Tja... Nå var det ikke akkurat beskrivelse av mental egenskap jeg var ute etter å beskrive. Mer et eksempel på at farger brukes flittig i språket. Uansett hva de beskriver. Sier man "gråschæfer" kan det jo faktisk hende at en mener en schæfer med grå farge, og ikke noe annet enn det... Så lenge folk gjør seg forstått i de sammenhengene det er nødvendig ser jeg ikke problemet med å bruke uttrykk en er vant med å bruke...

Men jeg er nok for "grønn" på dette med ord og uttrykk skjønner jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Gråtass, nå har vel jeg vært mest borti dem som faktisk HAR noe å vise til, og som ER bruksschäfere fordi de blir brukt... i tjeneste og i konkurranser - men nå var det vel ikke hva som definerer en BRUKSHUND som var diskusjonstemaet her - det har vært diskutert før, og der mente vel enkelte at bare en hund ble brukt til noe mer enn å gå rundt kvartalet så ble den jo brukt og var en brukshund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tja, Gråtass, nå har vel jeg vært mest borti dem som faktisk HAR noe å vise til, og som ER bruksschäfere fordi de blir brukt... i tjeneste og i konkurranser - men nå var det vel ikke hva som definerer en BRUKSHUND som var diskusjonstemaet her - det har vært diskutert før, og der mente vel enkelte at bare en hund ble brukt til noe mer enn å gå rundt kvartalet så ble den jo brukt og var en brukshund :D

Jeg tror du misforsto meg, det jeg mente er oppdretterens preferanse til farger i sin "reklame". Ikke din betegnelse av Bruksschäfere (der er vi nok ganske enige). Altså de som bare mener at en hund er grå (eller blass i farge) blir definert som en gråschäfer og derfor har bruksegenskapene i orden. U see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...