Gå til innhold
Hundesonen.no

Giovanni

turbogutten

Recommended Posts

Skrevet

Fortiden din er det ikke mange som vet særlig om men vi tror ikke den var særlig bra for allerede 6-7 år gammel ble du sendt til slakting men da fant heldigvis Veronica deg. Veronica hadde tatt til seg en slaktehest før og hun gav ikke opp han så hvorfor skulle ikke du få en sjanse? 3000 kr kjøpte hun deg for og dere begynte treningen sammen med en gang. Det var noe spesielt mellom dere 2, ett spesielt bånd. Når jeg ble født var du jo godt inn i opplæringen til å bli en veldig bra dressurhest. Jeg husker jo ikke alt som har blitt fortalt om deg og Veronica, det meste jeg husker er bilder og ett stevne. Men jeg vet uansett om jeg ikke husker alt fra du var yngre, at du var spesiell. Fra å være en slaktehest noen timer unna døden ble du tre ganger norgesmester i dressur og du plasserte deg vel i verdensmesterskapet en gang også. Fra jeg kunne stå av meg selv og sitte selv fikk jeg bli med på ridetur med deg og Veronica og når jeg var 4 år begynte jeg å ri Rambo, den lille shettis kompisen din. Når jeg runda 8 eller noe rundt der fikk jeg lov til å begynne å ri deg, du var helt utrolig å ri når jeg først kom meg opp på deg :P For stor det var du hehe men da er det utrolig hva ett tre kan brukes til! Jeg begynte etterhvert å lære meg litt dressur og du var vel kanskje den beste hesten jeg kunne ha fått å trene med :D Selv om jeg behøvde jo ikke å gjøre særlig mye, det kom jo av seg selv alt sammen, ingen kunne si at du ikke hadde gjordt dette før! Desverre ble du sykere ettersom årene gikk og det ble mer og mer medisiner og turer i skogen istedenfor konkurranser og dressurtreninger :( Det gikk veldig opp og ned men du vrinsket alltid når det kom noen inn i stallen og hvis de hadde med noe nam var det jo ekstra stas! Den siste gangen jeg rei deg var i 2004, da var du 23 år gammel, men det var ikke merkbart i det hele tatt, du var lykkelig når jeg kom og lykkelig når jeg dro, eneste jeg kunne merke var at pelsen var tynn og du var begynt å bli tynnere. Etter dette ble det bare leie turer, kosing på boksen og en gang iblant en liten rusletur barbakk, ellers kosa du deg jo veldig mye på beite da ;)

For rundt to uker siden bestemte Veronica seg for at nå skulle du få slippe, du var 26 år gammel og du hadde mer smerte enn glede i livet :( Du ble avlivet på samme sted som alle de andre hestene til Veronica, på beitet bak stallen. Jeg kommer aldri til å glemme deg og tror aldri jeg kommer til å møte en så spesiell hest som deg noen gang.

Her er det siste bildet jeg har av oss 2, siste ordentlige rideturen vår, du var 23, jeg var 13 :(

Rambo måtte jo selvfølgelig få være med han også :(

Kopiavbilde102.jpg

Hvil i fred Giovanni :flowers:

Skrevet

Ååå så tirst!

Jeg bjynte nesten å grine jeg! :yawn:

har mista noen hester opp gjennom årene jeg og :D

Ikke noe kjekt...

• 7 months later...
  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke vært borti det selv personlig, men har hørt om andre som har det; og som da har betalt 'ekstra'. Dette har vært blandingsrase i tillegg.   Men som Simira skriver, avtalebrudd ja.
    • Det er avtalebrudd. Jeg har aldri hørt om eller vært borti det, men hvis de har annonsert en "vare" til en pris så er de forpliktet til den prisen hvis de har inngått en avtale med kjøper uten at noe annet er nevnt.  Hvis de FØR avtale om kjøp sier at annonsen bare er veiledende og valpen koster så mye mer så er det noe annet.  Jeg ville uansett tenkt meg grundig om før jeg evt. kjøpte av en slik oppdretter.
    • Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...