Gå til innhold
Hundesonen.no

Giovanni

turbogutten

Recommended Posts

Fortiden din er det ikke mange som vet særlig om men vi tror ikke den var særlig bra for allerede 6-7 år gammel ble du sendt til slakting men da fant heldigvis Veronica deg. Veronica hadde tatt til seg en slaktehest før og hun gav ikke opp han så hvorfor skulle ikke du få en sjanse? 3000 kr kjøpte hun deg for og dere begynte treningen sammen med en gang. Det var noe spesielt mellom dere 2, ett spesielt bånd. Når jeg ble født var du jo godt inn i opplæringen til å bli en veldig bra dressurhest. Jeg husker jo ikke alt som har blitt fortalt om deg og Veronica, det meste jeg husker er bilder og ett stevne. Men jeg vet uansett om jeg ikke husker alt fra du var yngre, at du var spesiell. Fra å være en slaktehest noen timer unna døden ble du tre ganger norgesmester i dressur og du plasserte deg vel i verdensmesterskapet en gang også. Fra jeg kunne stå av meg selv og sitte selv fikk jeg bli med på ridetur med deg og Veronica og når jeg var 4 år begynte jeg å ri Rambo, den lille shettis kompisen din. Når jeg runda 8 eller noe rundt der fikk jeg lov til å begynne å ri deg, du var helt utrolig å ri når jeg først kom meg opp på deg :P For stor det var du hehe men da er det utrolig hva ett tre kan brukes til! Jeg begynte etterhvert å lære meg litt dressur og du var vel kanskje den beste hesten jeg kunne ha fått å trene med :D Selv om jeg behøvde jo ikke å gjøre særlig mye, det kom jo av seg selv alt sammen, ingen kunne si at du ikke hadde gjordt dette før! Desverre ble du sykere ettersom årene gikk og det ble mer og mer medisiner og turer i skogen istedenfor konkurranser og dressurtreninger :( Det gikk veldig opp og ned men du vrinsket alltid når det kom noen inn i stallen og hvis de hadde med noe nam var det jo ekstra stas! Den siste gangen jeg rei deg var i 2004, da var du 23 år gammel, men det var ikke merkbart i det hele tatt, du var lykkelig når jeg kom og lykkelig når jeg dro, eneste jeg kunne merke var at pelsen var tynn og du var begynt å bli tynnere. Etter dette ble det bare leie turer, kosing på boksen og en gang iblant en liten rusletur barbakk, ellers kosa du deg jo veldig mye på beite da ;)

For rundt to uker siden bestemte Veronica seg for at nå skulle du få slippe, du var 26 år gammel og du hadde mer smerte enn glede i livet :( Du ble avlivet på samme sted som alle de andre hestene til Veronica, på beitet bak stallen. Jeg kommer aldri til å glemme deg og tror aldri jeg kommer til å møte en så spesiell hest som deg noen gang.

Her er det siste bildet jeg har av oss 2, siste ordentlige rideturen vår, du var 23, jeg var 13 :(

Rambo måtte jo selvfølgelig få være med han også :(

Kopiavbilde102.jpg

Hvil i fred Giovanni :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...
  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...