Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er vitsen med livet?


siljestokka

Recommended Posts

Meningen med livet, sånn fra naturens side, er jo å reprodusere seg..

Mennesker derimot er så mye mer komplisert.. Så for oss, er meningen med livet å gå på skole og få en god utdannelse, jobbe og tjene penger, og når man da har jobbet lenge og nådd pensjonsalderen som man har sett frem til lenge fordi man da kan gjøre det man har lysst til, nemlig reise og bruke penger, da orker man ikke likavel... ehm.. kan i alle fall virke som at det er dette som er meninga med livet av og til...

Jeg har ikke helt funnet ut hva meningen med livet er enda, men jeg er i alle fall glad jeg lever, så en mening må det jo være, viss ikke hadde jeg ikke giddet mer :P Kanskje meningen med livet rett og slett er å leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Sorry for at jeg er komplisert da ;) ... men visst man ikke finner noe å åpnå.. Da er vell livet over da?.. Slik som tenk deg matte.. man løser stykker på stykker.. Og stykker på stykker.. Man blir aldri utlært i matte vil jeg tro? Er så mye innen der man kan lære.. Visst man vil, vell og merke.. men tenk om alt du levde for, var å løse mattestykker.. Og så plutselig løste du alle.. Hva skal du leve av da? ... Lære andre å løse mattestykker? Men tenk om du ikke er en person som passer til den slags. Og ikke har lyst.... ;)

Heldigvis så kan du ikke bli utlært i de fleste ting. Min interrese ligger i dyr.. Der hunder er mine yndlingser.. Så jeg er jo ganske heldig.. Men... Visst alle hundene skulle forsvinne.. Eller tenk om jeg skulle bli lam.. Og ikke kunne ha hund :) .. Hva gjør man da...? Tenk å bare ligge der.. Ikke få utløp for interressen din:... Som å gå tur... Puste inn frisk luft.

Visst vitsen bare er å leve.. Så ha jo det jo ingenting å si om man er deppa, lam, hjernedød.. Eller hva det måtte være.. Så lenge du lever, så er det jo ok? Synes alt høres så dumt ut..

Og til dere som trur på gud, eller hva det måtte være. Hva er vitsen med live. leve så godt man kan.. Hjelpe andre osv.. Slik at man en dag kan komme til Gud..

Jeg har tenkt litt på egoisme.. Og konklusjonen min er at alle er egoister.. Det er slik man overlever. Folk som stifter familie, trenger ofte andre folk i nærheten. De vil ha noe å "gjøre", de vil ha en trygghet.. Noe som jeg ser på som egoistisk.. Ser du på løvene for eksempel. Så er den enedte grunnen til at løvefar har familie, er på grunn av mat, føre seg selv videre osv.. Løvinnene lever sammen for å få beskyttelse.. Andre kattedyr lever alene.. For dem vil ikke ta ansvar for andre flokk medlemmer...

jeg ser en god form for egoisme.. Og en dårlig form for egoisme... Og de kan begge diskuteres.. Alle handlinger har egoisme i seg .. Folk som deler mat med andre.. Er snille med andre osv.. Er god egoisme, i form av at dem gjør bra ting mot andre, for å heve seg selv opp.. For å bli godtatt. Få et bra rykte osv.. Alt gjør du av egoisme.. På en måte. Man gjør ting for å føle seg bra på en måte... Og egoisme er jo egentlig ikke bra? Vell?

Vet ikke hvor jeg vill hen.. eg bare tenker :)

EDIT:

Såg netopp en trist film... Og konklusjonen var at livet er for kort til at man skal gå rundt å være "pisst of" .. Så da går livet ut på å prøve å gjøre det best mulig ut av ting.. Prøve å gjøre ting positive.. Alle gjennomgår forskjellige triste ting gjennom livet... Og ikke tenke for mye.. Bare gjøre det som du synest er best :P ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg er komplisert da :o ... men visst man ikke finner noe å åpnå.. Da er vell livet over da?.. Slik som tenk deg matte.. man løser stykker på stykker.. Og stykker på stykker.. Man blir aldri utlært i matte vil jeg tro? Er så mye innen der man kan lære.. Visst man vil, vell og merke.. men tenk om alt du levde for, var å løse mattestykker.. Og så plutselig løste du alle.. Hva skal du leve av da? ... Lære andre å løse mattestykker? Men tenk om du ikke er en person som passer til den slags. Og ikke har lyst.... :whistle:

Heldigvis så kan du ikke bli utlært i de fleste ting. Min interrese ligger i dyr.. Der hunder er mine yndlingser.. Så jeg er jo ganske heldig.. Men... Visst alle hundene skulle forsvinne.. Eller tenk om jeg skulle bli lam.. Og ikke kunne ha hund :D .. Hva gjør man da...? Tenk å bare ligge der.. Ikke få utløp for interressen din:... Som å gå tur... Puste inn frisk luft.

Visst vitsen bare er å leve.. Så ha jo det jo ingenting å si om man er deppa, lam, hjernedød.. Eller hva det måtte være.. Så lenge du lever, så er det jo ok? Synes alt høres så dumt ut..

Og til dere som trur på gud, eller hva det måtte være. Hva er vitsen med live. leve så godt man kan.. Hjelpe andre osv.. Slik at man en dag kan komme til Gud..

Jeg har tenkt litt på egoisme.. Og konklusjonen min er at alle er egoister.. Det er slik man overlever. Folk som stifter familie, trenger ofte andre folk i nærheten. De vil ha noe å "gjøre", de vil ha en trygghet.. Noe som jeg ser på som egoistisk.. Ser du på løvene for eksempel. Så er den enedte grunnen til at løvefar har familie, er på grunn av mat, føre seg selv videre osv.. Løvinnene lever sammen for å få beskyttelse.. Andre kattedyr lever alene.. For dem vil ikke ta ansvar for andre flokk medlemmer...

jeg ser en god form for egoisme.. Og en dårlig form for egoisme... Og de kan begge diskuteres.. Alle handlinger har egoisme i seg .. Folk som deler mat med andre.. Er snille med andre osv.. Er god egoisme, i form av at dem gjør bra ting mot andre, for å heve seg selv opp.. For å bli godtatt. Få et bra rykte osv.. Alt gjør du av egoisme.. På en måte. Man gjør ting for å føle seg bra på en måte... Og egoisme er jo egentlig ikke bra? Vell?

Vet ikke hvor jeg vill hen.. eg bare tenker ;)

EDIT:

Såg netopp en trist film... Og konklusjonen var at livet er for kort til at man skal gå rundt å være "pisst of" .. Så da går livet ut på å prøve å gjøre det best mulig ut av ting.. Prøve å gjøre ting positive.. Alle gjennomgår forskjellige triste ting gjennom livet... Og ikke tenke for mye.. Bare gjøre det som du synest er best :D ..

Hvis en som elsker matte løser alle mattestykkene i hele verden kan h*n jo hjelpe meg med mine mattestykker. :P Men seriøst, det går jo an å finne på nye fantastiske formler eller en ny fancy kalkulator eller et eller annet. For eksempel.

Folk som blir lamme er jo ofte blant de som finner størst mening med livet sitt. Men nei, du vil jo ikke kunne gå tur og slikt som du gjør nå ... Jeg har også tenkt på hva som ville skje hvis jeg plutselig blir døv en dag. Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut, jeg må ha musikk for å ikke bli helt tullete i hodet. Det er det jeg er mest redd for ... Men jeg tror egentlig at når sånt skjer så klarer du på en eller annen måte å finne en annen mening med livet ditt. Familie og venner som er glad i deg for eksempel. Men jeg har jo ikke peiling på sånt da, egentlig. Det er jo litt vanskelig å forestille seg.

Jeg synes også det høres litt rart ut at meningen er å bare leve, men det har jo noe å si hvordan man lever, ikke bare om man er lam eller noe sånt. En sur gammel mann som er frisk, men som sitter og er gretten hele dagen og stenger alle ute fra livet sitt har vel nødvendigvis ikke en større mening med livet sitt enn en som er lam fra livet og ned og prøver å gjøre det beste ut av det ... Kommer seg ut blant folk man er glad i og gjør det man har lyst til og kan ...

Jeg er enig i at alle er egoister. Jeg kjenner ikke noen som ser på tv for å gjøre produsentene glade, leser en bok kun for å gjøre forfatteren glad for at noen gidder å lese mølet hans/hennes, går en tur (uten hund da) fordi asfalten synes det er kjekt å bli trampet på e.l. Noen er jo mindre egoistiske enn andre da. Noen prøver å hjelpe andre og tenker ikke på seg selv hele tiden. Men man må jo tenke på seg selv også. Å si at egoisme er en dårlig ting er jo forferdelig selvdestruktivt. Alle levende skapninger er egoistiske. Men hvis det blir for mye og man ikke tenker på noen andre enn seg selv, DA blir det en dårlig ting.

Det er bare det jeg tenker da. Jeg er 17 år og har ikke særlig mye peiling på noe som helst. Men ... ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...