Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurer på langhåret hamster.

MinnieMus

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg passet en liten hamstergutt siden sist fredag. Han heter Fred og er hos meg mens familien er på ferie. Lille Fred og nevøen min ble gode venner i går kveld når nevøen min var på besøk. Fred fikk også reist litt med duplotogsettet som nevøen min hadde ute på gulvet. :)

Andreas var så flink til å være forsiktig med Fred så han ikke skulle være redd eller få vondt noe sted. De var kjempesøte sammen. Nå er Fred begynt å våkne inne i buret sitt igjen, og jeg lurer på om han ikke skal få komme ut i løpeball på gulvet i kveld. :rolleyes:

Det er så koselig med lille Fred her, så nå tenker jeg seriøst på å skaffe meg en hamster selv igjen. Jeg har hatt to stykker før, men har valgt å ikke ha noen på en lang stund etter at den siste hamsteren jeg hadde brakk benet og måtte avlives. :)

Det kan hende det dukker opp en liten hamster her om en stund :)

Jeg ønsker helst en beige, langhåret hamster.

Noen som kjenner til oppdrettere rundt Oslo som jeg eventuellt kunne kontakte?

• 1 month later...
Skrevet

Kanskje litt seint nå, men de hadde en beige langhåret hamster på Zoo en på CC kjøpesenter i Drammen :D Kjøpte meg en grå langhåret idag selv :D

• 2 weeks later...
Skrevet

vet ikke om du allerede har fått deg hamster, men de langhårete angora hamsterne er ganske sjeldene men de fleste dyrebutikker kan bestille inn disse fra deres levrandører=)

Skrevet

Johanna skal omplassere noen av hamsterene sine .

Alle er fra oppdrettere.

Jeg vil spesielt anbefale jerika pga at hun er fra mitt oppdrett og hun er utrolig tam og har friske gener.

Men hun er viltfarget banded med verdens bløteste pels akkurat som moren :-D

Men hvis du virkelig ønsker deg hamster så burde du ta hensyn til gemytt og helse foran farge og pels.

Her er siden

Skrevet
Johanna skal omplassere noen av hamsterene sine .

Alle er fra oppdrettere.

Jeg vil spesielt anbefale jerika pga at hun er fra mitt oppdrett og hun er utrolig tam og har friske gener.

Hei :P

Har nå vært inne og sett på bilde, men du skriver at Jerika er for gammel til å få kull.

Det får meg til å tenke meg om, for jeg ønsker en ung hamster som kan bli hos meg lenge :P

Fint at du gir råd i forhold til rase.

Er det noe med gemytt eller helsesvakheter som tilsier at jeg bør velge en annen rase enn langhåret, beige?

Den første hamsteren jeg så bilde av i en hamsterbok da jeg var liten var en slik fluffy, beige hamster. Kanskje det er derfor jeg ønsker meg en sånn?

Har hatt to hamstere før. Den første var en grå, langhåret krabat som kjæresten min skjemte bort med hamstergodterier når jeg ikke var hjemme :P

Den andre var en vinterhvit dverghamster som desverre brakk foten i et habitrailhjul :whistle: .

Etter den ulykken har jeg ikke hatt hamster på en stund. Men buret, utstyret og sagflisen står i boden og venter på at den rette hamsteren skal dukke opp :P

PS Har hivi ut habitrailhjulet...

Skrevet

Å, det var leit å høre.

(Håper det er en plass i himmelen for små, snille dyr der de koser seg i all framtid, og at engler steller godt med dem...)

• 3 months later...
Skrevet

Hei igjen.

Det har gått en stund siden sist, men nå har jeg fått hjem en liten pelsete fyr som jeg håper vil bli gode venner med meg :icon_redface:

Han kom i går og er så ny i huset ennå at han får være helt i fred, før jeg prøver å bli bedre kjent med ham.

Han er fortsatt veldig ung, så han er nokså liten. Han har kort, blond pels med hvitt rundt magen, brunrøde øyne og ganske store hudfargede ører. Virker veldig søt og vennlig.

Så jo etter en med lang pels, men så kom jeg til en dyrebutikk som hadde Lars og da ble det han :rolleyes:

Han har tatt opp bolig i ytterst i et av rørene som går ut fra buret, men kommer fram til åpningen og snuser når han hører lyder. Har latt han snuse på meg der og gitt noen rosiner.

I hele natt var han aktiv i buret med å lagre mat i enden på de forskjellige rørene og hamsterhusene. Han har markert med lukten sin og jogget i løpehjulet. Så så langt virker dette veldig lovende :D

Nå ligger han ytterst i røret sitt og sover.

Jeg vurderer sterkt å gå på nett og bestille en sånn habitrail "ovo-den"- et lite grønt kuleformet rom- til å koble til der han liker å sove. Så han får et lite "hus" i enden der. Men jeg er litt usikker på om ovo-den vil passe til røret...

Har lest på nettet at det skal gå, men man vet jo aldri når man ikke kan se varen før den kommer i posten.

Tror det ville bli fint for han å få en slik ovo-den spesiellt til han blir litt større enn han er nå. :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...