Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurer på langhåret hamster.

MinnieMus

Recommended Posts

Nå har jeg passet en liten hamstergutt siden sist fredag. Han heter Fred og er hos meg mens familien er på ferie. Lille Fred og nevøen min ble gode venner i går kveld når nevøen min var på besøk. Fred fikk også reist litt med duplotogsettet som nevøen min hadde ute på gulvet. :)

Andreas var så flink til å være forsiktig med Fred så han ikke skulle være redd eller få vondt noe sted. De var kjempesøte sammen. Nå er Fred begynt å våkne inne i buret sitt igjen, og jeg lurer på om han ikke skal få komme ut i løpeball på gulvet i kveld. :rolleyes:

Det er så koselig med lille Fred her, så nå tenker jeg seriøst på å skaffe meg en hamster selv igjen. Jeg har hatt to stykker før, men har valgt å ikke ha noen på en lang stund etter at den siste hamsteren jeg hadde brakk benet og måtte avlives. :)

Det kan hende det dukker opp en liten hamster her om en stund :)

Jeg ønsker helst en beige, langhåret hamster.

Noen som kjenner til oppdrettere rundt Oslo som jeg eventuellt kunne kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Johanna skal omplassere noen av hamsterene sine .

Alle er fra oppdrettere.

Jeg vil spesielt anbefale jerika pga at hun er fra mitt oppdrett og hun er utrolig tam og har friske gener.

Men hun er viltfarget banded med verdens bløteste pels akkurat som moren :-D

Men hvis du virkelig ønsker deg hamster så burde du ta hensyn til gemytt og helse foran farge og pels.

Her er siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanna skal omplassere noen av hamsterene sine .

Alle er fra oppdrettere.

Jeg vil spesielt anbefale jerika pga at hun er fra mitt oppdrett og hun er utrolig tam og har friske gener.

Hei :P

Har nå vært inne og sett på bilde, men du skriver at Jerika er for gammel til å få kull.

Det får meg til å tenke meg om, for jeg ønsker en ung hamster som kan bli hos meg lenge :P

Fint at du gir råd i forhold til rase.

Er det noe med gemytt eller helsesvakheter som tilsier at jeg bør velge en annen rase enn langhåret, beige?

Den første hamsteren jeg så bilde av i en hamsterbok da jeg var liten var en slik fluffy, beige hamster. Kanskje det er derfor jeg ønsker meg en sånn?

Har hatt to hamstere før. Den første var en grå, langhåret krabat som kjæresten min skjemte bort med hamstergodterier når jeg ikke var hjemme :P

Den andre var en vinterhvit dverghamster som desverre brakk foten i et habitrailhjul :whistle: .

Etter den ulykken har jeg ikke hatt hamster på en stund. Men buret, utstyret og sagflisen står i boden og venter på at den rette hamsteren skal dukke opp :P

PS Har hivi ut habitrailhjulet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Hei igjen.

Det har gått en stund siden sist, men nå har jeg fått hjem en liten pelsete fyr som jeg håper vil bli gode venner med meg :icon_redface:

Han kom i går og er så ny i huset ennå at han får være helt i fred, før jeg prøver å bli bedre kjent med ham.

Han er fortsatt veldig ung, så han er nokså liten. Han har kort, blond pels med hvitt rundt magen, brunrøde øyne og ganske store hudfargede ører. Virker veldig søt og vennlig.

Så jo etter en med lang pels, men så kom jeg til en dyrebutikk som hadde Lars og da ble det han :rolleyes:

Han har tatt opp bolig i ytterst i et av rørene som går ut fra buret, men kommer fram til åpningen og snuser når han hører lyder. Har latt han snuse på meg der og gitt noen rosiner.

I hele natt var han aktiv i buret med å lagre mat i enden på de forskjellige rørene og hamsterhusene. Han har markert med lukten sin og jogget i løpehjulet. Så så langt virker dette veldig lovende :D

Nå ligger han ytterst i røret sitt og sover.

Jeg vurderer sterkt å gå på nett og bestille en sånn habitrail "ovo-den"- et lite grønt kuleformet rom- til å koble til der han liker å sove. Så han får et lite "hus" i enden der. Men jeg er litt usikker på om ovo-den vil passe til røret...

Har lest på nettet at det skal gå, men man vet jo aldri når man ikke kan se varen før den kommer i posten.

Tror det ville bli fint for han å få en slik ovo-den spesiellt til han blir litt større enn han er nå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...