Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal slanke hunden min


Tyfonia

Recommended Posts

Heisann!

Har en 6 år gammel KASTRERT blandingshund som er litt tykk. Han ble kastrert i en alder av 1 år.

Nå lurer jeg litt på hvor mye han skal veie. Har nå sammenlignet høyden og vekten hans med 13 andre forskjellige hunderaser, men har ikke fått noe konkret svar, ettersom hundene er forskjellige i fasongen, og bruksområde.

Moren hans er Bearded collie, men faren hans er av ukjent rase. Moren hans ble antagelig parret med en annen beardis-hann, tror det er noen dager i forveien, før den dagen tispa ble borte en stund, stakk av med andre ord (og antagelig hadde en liten affære med noen hyttefolk sin hund) Folkene som vi fikk hunden ifra sa at noen hunder kom til å være "beardis-valper" men noen kom til å være mer lik faren, som også for dem er ukjent. Har sett tre av søsknene hans. To er mer lik moren, mens den tredje søsteren ligner en Border collie av alle ting :) Dersom jeg skulle antatt hvor mange "prosent bearded collie" han er, antar jeg ca. 80-85% Han er grå, har samme lange, tykke pels, lynnet hans er ganske likt, bare litt roligere vil jeg anta. Har hilset på Bearded collier på utstillinger, og synes det er fantastisk hvor like de er, bare at han er en anelse større.

Ifølge rasestandarden skal en beardis på rundt 50-57 cm i høyde, veie 18-27kg.

Jeg målte han nettopp. Han hadde lopper i blodet og syntes nok at målebåndet kilte noe grusomt, så målingene er tatt med "sånn cirka"

Lille kjærlighetsbarnet mitt er ca. 63 cm høy fra skuldrene og ned og veier ca. 38 kg. Det syntes jeg var litt mye... Veide han for en uke siden da han var hos dyrelegen, men hun sa ingenting angående hva han egentlig skulle veie... <_< Så jeg stiller meg blank her...

Jeg kan endel slanketips som å bare sette ned matskålen ca. 3 ganger for dagen, maks en halv time, for så å ta den vekk og vente noen timer til neste gang, og ikke gi ham noe "mellommåltid". Har ikke begynt å praktisere dette enda. Matskålen står fremme, men han spiser kun når han får middag og kvelds. Kan hende han spiser tørrfòret sitt om natten (det vet jeg ikke)

Mosjon er også veldig viktig så klart.

Jeg vet også at kastrerte hunder (og katter) legger lettere på seg.

Antagelig fordi hormonforandringene endrer fordøyelsessystemet, slik at forbrenningen går seinere.

Hvilket fòr anbefales også?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som bearded collie-eier og oppdretter, så vil jeg jo si at bare m.t.p. størrelsen til din beardis-blanding så er det meget sannsynlig at det er noe langt større som er pappa, ja...

Ca 63 cm høy finnes det neppe noen beardis som er, og nærmere 40 kilo er også voldsomt mye for en hund med beardis-foreldre.. Men noen av valpene i kullet kan selvsagt ha en annen far enn resten, så du får nok bare anta at du har en av "de andre" valpene..

Slanking av hund (eller menneske) = tilføre mindre proteiner/fett/energi enn det hunden bruker. Det gjelder uansett om den er kastrert eller ikke.

Så mere moson + mindre mat = slankere hund. Vanskeligere enn så er det faktisk ikke.

Hvorfor tilby han mat 3 ganger om dagen? Mange praktiserer ett eller to måltider, og dersom hunden ikke umiddelbart spiser dette så fjernes skålen, og da får hunden "sulte" til neste gang.

Eller - så måler man opp det man synes hunden skal få i løpet av døgnet, heller det i skålen og lar det stå der. Spiser han allt, javel. Spiser han ikke alt, "neivel, synd for han", liksom..

Men skålen fylles selvsagt ikke opp med mere mat - selv om han spiser opp alt sammen umiddelbart..

Ang, fôr, så er det selvsagt lettere å slanke en hund på et magrere fôr ("ligth" eller "senior").

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe :) Skal se om jeg får tak i et bilde av ham :)

Takk for svaret, SusanneL

Jeg må virkelig sette meg litt mer inn i fòringsritualene her i huset.

Føler meg dum, men heretter skal jeg sette opp matskåla hans :)

Rart at han ser ut som en tønne, mens dachsjenta er slank som en kunstdanser... Enda det er hun som er matvraket her i huset :)

Men kan jeg spørre? Jeg lurer på hvor mye en hund på hans størrelse skal veie.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 kg det lyder godt nok af meget når den er 63 cm høj. Havde en labrador tispe før der havde tendenser til overvægt, fik at vide hendes ideal vægt var 25 kg af dyrlægen, og hun vejede 33kg.

men fodring 2 gange om dagen, mindre portion af foder end den havde fået hidtil, bruge en del af dens foder som godbider og bruge lightfoder, eller bare foder med mindre fedt. Evt. for at aktivere din hund mens den spiser, så spred dens foder ud over et område, så den er nødt til at bevæge sig og finde maden.

på dine gåture, så evt lav lidt konditionstræning med den, løbe lidt ind imellem på turen med den i nogle minutter for at få dens puls lidt op, selvfølgelig uden at det blir så meget, så den knap kan få vejret. Men en ting er vigtig, det er færre godbidder, sørg for at regn det, ind i dens fodermængde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det går ikke ann å si hvor mye en hund skal veie kun ut i fra hvor høt han er og hvilken rase moren er. Jeg har en berner sennenhund tispe på 65 cm som veier 40 kg. og er slank. Men hun har en helt annen kroppsbygning enn en bearded collie. Istedenfor å bry deg om hvor mye han skal veie må du kjenne på og se på hunden. Stryk hendene langs siden hans. Du skal kjenne ribbeina godt ved å bare stryke hendene nedover siden hans. Du skal ikke trenge å lete etter ribbeina. Men samtidig skal ikke ribbeina være utstående. Han skal ha midje, men ikke være syltynn. Det er selvfølgelig umulig å beskrive over nett, og er du usikker får du høre med veterinæren din eller flinke hundefolk og gjerne kjenne på andre hunder også. Men som sakt, hvor mye han veier sier egentlig ingen ting i seg selv om han er overvektig eller ikke. Men det kan jo være en fin, konkret måte å måle fremgang på.

Eneste måte å få han til å gå ned i vekt er å gi han mindre mat (færre kalorier) og mer morsjon (gjerne litt høyere aktivitetsnivå enn gåturer etter hvert). Blir det en veldig liten mengde for kan du prøve et slankefor med færre kalorier og mye vomfyll. Husk at også alle godbiter og middagsrester han får må inngå i beregningen av dagens formengde. Får han godbiter på trening må han få tilsvarende mindre for (men hva med å bruke lek som belønning isteden?). Eneste måten å gå ned i vekt på er ved kaloriunderskudd. Men samtidig må han ikke få for lite heller for det setter kroppen i sparemodus og setter ned forbrenninga.

Hehe så som du sikkert skjønner går det ikke ann å si noe sikkert om hverken vekt eller hvor mye han skal for han skal få eller hva han trenger av morsjon. Du må rett og slett prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd!

Kondisjonstrening er jo noe både jeg og hunden har bruk for! (selv om jeg er langt fra overvektig :) )

Litt ironisk... hadde nettopp en hjemmelense fra skolen, der vi fikk i oppgave å lage en egen treningsplan med oppvarming, kondisjonsøvelser og uttøyning... Vi skal trene i 60 minutter tre ganger i uken. Gleder meg til å prøve uttøyning på hunden da! Var sikkert et tegn fra alvene i skogen om at jeg og hunden bør gå der oftere enn vi går på jordet :)

Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å slanke tispen min nå jeg også, og må si at det går faktisk bedre enn jeg hadde forventet ;) Da jeg fikk henne hjem igjen (har bodd hos svigermor og svigersøster i 9mnd nå) så var hun vel det jeg vil kalle småfeit, og nå har jeg hatt henne her i 2 uker og man ser betydelig forskjell.. Og enda har hun et stykke å gå...

Gir henne 2/3 med slankeforet fra Royal Canin, og 1/3 med chihuahuaforet fra royal canin, og selvsagt mye mosjon. Og jeg forventer å ha henne i passe vekt om ca 3 uker. Da vil jeg gå gradvis over på chihuahuaforet igjen (dette å finne en balanse er svært viktig, mht mat og mosjon).

Hos svigers har hun blitt temmelig bortskjemt og ville ikke spise tørrforet sitt hvis ikke hun fikk diverse godiser som leverpostei, kjøtt og diverse innblandet. Så hun har vært vant til å ha maten fremme hele tiden så mye hun vil.. Hunden er i fin kondisjon, er vant med mye tur, men for mye mat. Her får hun maten servert morgen og kveld, og etter 10 minutter fjerner jeg maten. Til å begynne med ville hun ikke spise, men etter å ha "sultet" i et døgn kastet hun seg over matskålen da hun innså at det ikke nyttet. Her er det tørrfor med litt lunkent vann over, værsågod og spis - eller la være. Nå spiser hun rubbel og bit hver gang ;) Godbiter består av agurk og tørket ishavsfisk, som inneholder bare 3% fett.

Lykke til med ditt prosjekt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5-6 år gammel bc-blanding, som jeg har holdt på å slanka litt.. Jeg selv synes hunden har blitt både "friskere" (altså det er litt mer liv i gutten ;) ) og litt tynnenere ;) .. Men det gjenstår litt til.. Aner ikke hva han veier... Men en gang han ble veid, veide han 22(eller 25(?) kilo :unsure: .... Så nå skal han ned i vekt ja ;) .. Så tenkte jeg, jeg skulle prøve meg på noe lydighet og/eller ag ;).. Men må bare få "raua i gir" som di sier :P ... Fikk et tips om at du skulle klare å kjenne ribbeina lett... Så jeg kjenner at det er litt som gjenstår da ...

Så nå har jeg tatt noen hindre i hagen og holdt på litt, så er han mye med og kjører hest, eller så sykler jeg mye med han, så er han med å slippe ut hestene(da må han BLI til hestene er ute, så kan han løpe opp til dem og jage dem opp den siste biten) Han blir litt for voldsom til tider ;) Derfor må han vente litt ... Så har jo vi verdens beste akeforhold her.. Så han blir jo spinnvill når jeg tar han med og aker.. Til tross for at vi har utrolig bra akeforhold, så er det ikke mange som bor her. Og dem aker sjeldent. Så jeg bryr meg ikke om at han "biter/bjeffer" på akebrettet mens det renner :P

Men ja.. Lykke til med din hund :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok en nokså overvektig, 7 år gammel kastrert tispe, og har slanket henne siden. Det går over all forventning. Hun får seniorfor, og normalt med mosjon, og har sakte men sikkert gått ned i vekt. Hun blir kanskje aldri noen sylfide, men det kan jeg leve med så lenge hun er frisk og rask.

Er ikke noe hokus pokus, egentlig. Hun får litt godbiter nå og da, men bare som del av trening, og ellers får hun mat en gang om dagen. Hun er veldig matglad, men det er på ingen måte synd i hunder som er sultne, så lenge de ikke sulter, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Dersom jeg skulle antatt hvor mange "prosent bearded collie" han er, antar jeg ca. 80-85% ...

Selv om dette ikke er svar på det du spurte om - og heller ikke innen ernæring, så bare MÅ jeg kommentere dette:

Enten er hunden din 100% bearded collie eller så er han 50-50... Når tispa parres (frivillig eller arrangert) av flere hanner så kan man få kull med ulike fedre. Dvs sæd fra hannhund 1 gir noen valper, og sæd fra hannhund 2 gir noen valper - sæden fra de to hannhundene vil ikke mixes slik at det 'dannet' et felles avkom (som da ville hatt 3 foreldre!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette ikke er svar på det du spurte om - og heller ikke innen ernæring, så bare MÅ jeg kommentere dette:

Enten er hunden din 100% bearded collie eller så er han 50-50... Når tispa parres (frivillig eller arrangert) av flere hanner så kan man få kull med ulike fedre. Dvs sæd fra hannhund 1 gir noen valper, og sæd fra hannhund 2 gir noen valper - sæden fra de to hannhundene vil ikke mixes slik at det 'dannet' et felles avkom (som da ville hatt 3 foreldre!)...

Tror jeg forsto det du forklarer, men om f.eks moren er 50% BC og 50% golden, mens faren er 100% BC - vil ikke valpene være 75% BC og 25% golden da? ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg forsto det du forklarer, men om f.eks moren er 50% BC og 50% golden, mens faren er 100% BC - vil ikke valpene være 75% BC og 25% golden da? :yawn:

JA! :icon_fun: helt riktig!

bare for å lage et lite regnestykke om denne evt bearded collien :D :

mor: 100% rase 1 + far: 100% rase 2 = 50% rase 1;50% rase 2

mor: 100% rase 1+ far: 100 % rase 1 = 100% rase 1

-altså enten 50% eller 100%

MEN; dersom far er 25% bearded collie og mor 100%, vil avkommet være 87,5 % bearded collie! -der kan det være noe... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...