Gå til innhold
Hundesonen.no

Dropper du utstilling pga "vanskelig" dommer?

Hampus

Recommended Posts

Jeg stiller fordi det er gøy :) Men det er jo trist å ikke vinne (les jeg blir sur.hehe).

Håper jeg ikke kommer borti noen som ikke liker min svarte. Det er jo rett og slett dårlig gjort å velge en annen hund fordi man ikke liker den andre -selv om den er bedre! ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rett og slett dårlig gjort å velge en annen hund fordi man ikke liker den andre -selv om den er bedre! ;(

Og vis man ikke tåler dommers mening om hunden din, så melder man rett og slett ikke på utstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du bestemmer deg for å ikke stille for en bestemt dommer, basserer du det a på egne erfaringer med vedkommende, eller ting du har hørt av andre?

Begge deler. Så ofte stiller jeg ikke ut at jeg har noen særlig god oversikt over hvem som liker hva rundt omkring :)

Og vis man ikke tåler dommers mening om hunden din, så melder man rett og slett ikke på utstilling :)

Signeres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tåler jeg å høre hva dommeren har å si! Men vist han ikke har noe fint å si om han fordi han er kjent for å ikke like Belgere, blir jeg irritert ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tåler jeg å høre hva dommeren har å si! Men vist han ikke har noe fint å si om han fordi han er kjent for å ikke like Belgere, blir jeg irritert ja..

'Ikke kjent for å like'? En dommer dømmer vel i forhold til en rasestandard og sitt eget inntrykk av rasen i forhold til den. Om han ikke ville eid en puddel selv men foretrekker korthårsdachs så har vel ikke det noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at jeg har hørt om dommere som ikke er fan av den rasen.. Og dømmer ut av det.

Hvis du har hørt om sånne dommere, så er det vel ikke noe poeng i å melde på en belger for vedkommende heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har ikke jeg stillt så voldsomt mye, men jeg vet nå om et par dommere jeg aldri kommer til å stille eldstehunden for igjen, de har trukket han i premiering pga størrelse(Og joda, han ER for høy). Og da ser jeg ikke poenget med å melde på for de når jeg vet at de kommer til å "hate" han.

Det er det positive med å ha to hunder, king er av den store, litt kraftige typen, koda er liten og nett, altså har jeg en i hver ende nesten.

Samme om jeg hører om dommere som ikke liker ditten eller datten, som f.eks høye hunder, da melder jeg ikke på eldstehunden.

Jeg gidder ikke å betale 300kr når jeg vet hva dommeren kommer til å si og hvordan plassering vi får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett stiller jeg for hvem det skal være - så sant jeg ikke har stilt for dommeren før og røket ut pga type, størrelse eller tenner (jepp - min hund mangler 2 P1 nede). Etter mange år i gamet har jeg vel gjort meg opp visse meninger om dommere jeg stiller for, men det er langt fra sikkert det slår til liksom. Jeg har opplevd å stille for en dommer ett år - og få en middelmådig bedømmelse, for så et år etterpå å gå opp som BIR og bli gruppeplassert med samme hund. Enkel årsak: hunden har utviklet seg i løpet av dette året.

Jeg har også ofte hørt og blitt fortalt at DEN dommeren, nei han bør du ikke stille for, han teller tenner og er veldig detaljfiksert... Siden det har dreid seg om store og poenggivende utstillinger, så har jeg likevel meldt på - og ofte fått meg overraskelser. Så lenge man IKKE har stilt for en dommer med hunden som voksen før, så er det dumt å ikke melde på fordi noen SIER vedkommende dømmer slik eller så. Det er ikke alltid det de tror er det DERES hund røyk på som har vært utslagsgivende for bedømmelsen...

Senest nå på Hamar fikk jeg meg en stor overraskelse... Dommeren var nøye han, og sjekket både tenner og drøvel og det hele, og slengte ut hunder med tannmangler med blå sløyfe og greier. Jeg regnet vel med at det samme ville skje med meg og Babs også, men neida - hennes tannmangel ble vel ikke ansett som så alvorlig, og hun endte som BIM :blink:. For å vite hvoran dommeren dømmer må man stille ;). Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så stiller jeg på store utstillinger om det passer seg slik, men jeg har jo etterhvert forstått at dem fleste 3.land dommere er bortkastet å stille for da dem mener Blaze har en elendig pels!! (Men alikavel plasserer henne BIR, se logikken i det) Imens dommere fra hjemmlande og andre land roser henne for hennes utmerkede pels kvalitet :rolleyes:

Talli skal begynne sin karriere og er det utstilling i nærområde så stiller jeg for "hvem som helst" for treningen sin skyld. Men jeg bruker ikke penger på lang reise vei og overnatting for å få en bedømming av en dommer som ikke kan rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...