Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle?!


Capra

Recommended Posts

Eh jo.. det finns nok av de som prater med folk på nett og leser også finner de oppdretter og plutselig skal ha Belger eller andre raser...

Det er jo du som var fast bestemt på at ingen skulle få nevne andre raser enn malle, med andre ord spørsmålet ditt gikk også utpå om noen ville solgt det til deg som førstegangs egeneide hund...:D

det finnes også nok at folk som har belgere som ikke driver med en drit annet enn utstilling...

Jeg har ikke nok kunnskap om malle til å si om jeg ville anbefalt det til trådstarter.. Men tror at alle hunder kan være førstegangshunder, så lenge eier er forbredt.. Er ikke sagt at alle MÅ skaffe seg f.eks labbis, og så når dem har hatt det i 10 år, ja da kan dem skaffe seg Malle.. Vil antagelig bli like stor overgang som å bare skaffe seg Malle med en gang. (Alt forutsett at man er villig til å bruke den tiden på hunden som hunden krever)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Her kommer svar fra en som gikk fra Volvo til Ferrari med datafeil... Altså en border collie. Jeg angret, jeg angrer og jeg kommer til å angre, og den dagen han ikke er mer så kjøper jeg ikke bc igjen, punkt slutt. Jeg er heller ikke noen volvo type, ikke pokker om jeg er ferrari type heller, men det innså jeg først etter at jeg hadde fått han i hus. Jeg konkurrerer aktivt med han, trener hver dag og er skrekkelig glad i galskapen min. Men det handler faktisk ikke om hvor mye man bruker hundene, det handler om at man skal leve med monsterdyrene også. For det er i hverdagen at utfordringene kommer trillende som erter. Jeg må hele tiden være obs og ting går fort. Nå er det ikke mye vakt i border collie, men det er desto mer gjeting...

Det som skremte meg mest ved innlegget ditt var at du ikke aner hva drifter er. Det bør du vite veldig mye mer om når du går til anskaffelse av Malle. Drifter er sterke instinkter det er vanskelig å trene bort (sagt svært enkelt). Mallen har sterke drifter og de ligger tyngre, kraftigere og flere enn i en schæfer.

Når dette er sagt så har jeg da sett en person som har lykkes sånn nesten med sin Malle som første gangshund. Men så har h*n hatt utrolig flinke folk rundt seg absolutt hele tiden. Uten det tror jeg ikke det ville gått så bra, hunden er full av sterke drifter som roper om å få komme ut og frem i lyset HELE tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ville ikke anbefalt det. Du vil meste sannsynlig få mer hund enn du kanskje ønsker. Malle passer best for de som trener aktivt innen sport og bruks. Tviler ikke på at en malle kan få det bra hos aktive tur folk, men jeg mener at det finnes bedre egnet hunder og jeg tror mange vil få det "bedre" med en annen type. Det kommer helt an på hvor mye man vil jobbe med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremte meg mest ved innlegget ditt var at du ikke aner hva drifter er. Det bør du vite veldig mye mer om når du går til anskaffelse av Malle. Drifter er sterke instinkter det er vanskelig å trene bort (sagt svært enkelt). Mallen har sterke drifter og de ligger tyngre, kraftigere og flere enn i en schæfer.

Og fremdeles er det ingen som har fortalt hva drifter er, utenom det du sa svært enkelt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sagt at alle MÅ skaffe seg f.eks labbis, og så når dem har hatt det i 10 år, ja da kan dem skaffe seg Malle.. Vil antagelig bli like stor overgang som å bare skaffe seg Malle med en gang. (Alt forutsett at man er villig til å bruke den tiden på hunden som hunden krever)..

Men tror du ikke 10 år ekstra erfaring med aktiv trening av en kanskje enklere hund vil være en bedre forberedelse

enn å starte med "Ferrari" og så måtte lære seg å kjøre underveis ?

Nå har det jo vist seg på andre her inne at det ikke hjelper å være aldri så forberedt på hva man får i hus - det blir ikke nødvendigvis så enkelt og greit likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles er det ingen som har fortalt hva drifter er, utenom det du sa svært enkelt. :D

Om man i det hele tatt vurderer malle så bør man ha satt seg godt inn i adferd, læring, man bør ha lang erfaring og god kompetanse, både selv og rundt seg. At du ikke vet hva drifter er sier i seg selv mer enn nok om at du ikke behøver se i retning den belgervarianten.

Man undersøker, man suger til seg kunnskap, man er ydmyk og man skaffer seg mengder med kunnskap og erfaring. Så kan man drømme om Ferrari. Uten å vite hva man har i hendene og med en inngrodd 'treghet' etter en oppvekst med Schæfer tror jeg det der kan bli farlig. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man i det hele tatt vurderer malle så bør man ha satt seg godt inn i adferd, læring, man bør ha lang erfaring og god kompetanse, både selv og rundt seg. At du ikke vet hva drifter er sier i seg selv mer enn nok om at du ikke behøver se i retning den belgervarianten.

Man undersøker, man suger til seg kunnskap, man er ydmyk og man skaffer seg mengder med kunnskap og erfaring. Så kan man drømme om Ferrari. Uten å vite hva man har i hendene og med en inngrodd 'treghet' etter en oppvekst med Schæfer tror jeg det der kan bli farlig. Beklager.

Hvis ingen kan forklare hva drifter ER, hvordan skal jeg da vite om jeg kan det eller ikke??????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles er det ingen som har fortalt hva drifter er, utenom det du sa svært enkelt. :D

Hvis du ikke vet hva drifter hos en hund er for noe, så bør du fakstisk sette deg mer inn i hundeverdenen og finne det ut (nei, jeg orker ikke å utbrodere en artikkel om hundens drifter her). Reagerer på at du ønsker deg en så tøff hund uten en gang å ha kontroll på ord og utrykk som beskriver mallens intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles er det ingen som har fortalt hva drifter er, utenom det du sa svært enkelt. :D

Skal vi se, drifter kan vi dele opp i flere deler, noen er mer ønsklig enn andre. Dette er du nødt til å lese om før du i det hele tatt vurderer malle.

Jaktdrift, vilje til å jakte, noen har dette sterkere enn andre og noen mangler det totalt

Forsvarsdrift; viljen til å forsvare

Undersøkelsesdrift: Nysgjerrighet og mot

Flokkdrift: hunden liker å jobbe med flokken, ikke nødvendigvis alene. Mulig jeg tråkker i salaten nå, men en fuglehund har mindre flokkdrift enn en bc. Fuglisen vil jage opp fuglen ikke nødvendigvis bringe den til fører. Bc henter sauen til fører.

Border collien har sterk jaktdrift (gjeting er forfinet jakt) og den har en sterk flokkdrift. Den har lite forsvar og den har ikke nødvendigvis det helt store motet å skryte av. men den trenger ikke det til det den har blitt avlet til.

Mallen vil jeg tro at fått en ekstra dose av alt det over... Schæferen skal ha alt over, men den skal ikke være så voldsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke 10 år ekstra erfaring med aktiv trening av en kanskje enklere hund vil være en bedre forberedelse

enn å starte med "Ferrari" og så måtte lære seg å kjøre underveis ?

Nå har det jo vist seg på andre her inne at det ikke hjelper å være aldri så forberedt på hva man får i hus - det blir ikke nødvendigvis så enkelt og greit likevel...

jo det kan være en bedre forbredelse, men ikke nødvendig vis.. Om man har en bedaglig førstegangshund, som er førnøyd med alt den får, og som "går uansett, hvor myk eller hard man er på bremsen eller gassen, og aldri velter uansett hvor kraftig man svinger" så kan det være like stor overgang å få en skikkelig krevende brukshund etterpå, enn om man hadde valgt brukshunden som førstegangshund..

Det kan være like forbredende å bruke 1 års tid på å bli kjent med folk som har rasen man vil ha, sette seg inn i miljøet, delta på rasetreff, treinger ol..

Og selvsagt kan også folk støte på hindringer ol, selv om dem er aldri så forbredt.. Det skjer med folk som velger labrador også det.. Ser jo stadig labbiser og andre såklate førstegangshunder til omplassering.. Man vet aldri hvordan hunden man får er før man får den..

Når det er sagt, så er det sikker mange flere bruksraser som passer bedre til en forbredt førsteganseier enn en Malle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hva som menes med drifter i denne sammenhengen! Tusen takk!

Dette er du nødt til å lese om før du i det hele tatt vurderer malle.

Hvilke bøker eller nettsteder kan jeg lese om drifter?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortsetter jo i grunnen å bekrefte det jeg skrev, så jeg står fortsatt for det :D

Og hva hvis en oppdretter spør deg om det samme - vil du være like kjekkas, og legge ut om at du vil ha en "skarpere og kvikkere" hund? Da diskvalifiserer du deg kjapt, dersom det er en vettug oppdretter.

Det siste en oppdretter av en slik rase vil selge til, er til en som TROR han eller hun vil ha en "skarp" hund. VET du hva skarp hund er? Har du vært borti en skarp hund? Vet du hva en hund med et tonn med virkelyst, vakt, skarphet - og ikke minst!! - et brennende ønske om å praktisere det til enhver tid - er? Det tror jeg neppe. Det er lett å lese seg til folk som drømmer om en rase, de skal ha ditt og datt - noen vil ha en "vakthund", andre vil elske "en utfordring", atter andre sier at "de skal gjøre alt når det gjelder trening" - og når man får hele bildet, så har de kanskje i utgangspunktet problemer med å trene en langt enklere rase til enkle, normale ting som en innkalling som funker...

Jeg tror du hadde kommet langt bare ved å velge bruksvarianten av schäfer, siden det tydeligvis er utstillingstype du har erfaring med - som bare der er atskillig mindre hvass og med lavere drifter og ikke så mye "tyngde". En bruksschäfer som ikke er avlet for tjeneste vil du ha mer enn nok hund i, ditto med langhårsbelger dersom du finner riktig oppdretter. Jo mindre skarp, og jo mer stabil og stø, jo bedre - noen hunderaser BLIR større problemhunder dersom man ikke takler det helt. En ulydig labrador blir bare en ulydig labrador, som kanskje vil røyte og søle ned folk i tillegg til å stjele maten deres mens halen går - mens en ulydig malinois kan bli farlig.

Det jeg synes du bommer helt på, i tillegg til tonen - som ER verdensmester, iallfall kretsmester :D - er at du tror det skal bli lett og greit og at vi her inne bare overdriver. Det er bedre å ta omvendt utgangspunkt: Vil jeg takle en hund av denne rasen dersom det IKKE går så bra? Er jeg villig til ALDRI å slappe av, alltid være på vakt for å forebygge situasjoner, eller er jeg en som vil ha med hunden overalt og kunne ta det litt avslappet med ting? Med en malinois kan du risikere dette, samtidig som dyktige førere vil få ditto hunder - men det HAR faktisk med erfaring og kunnskap om rasen konkret å gjøre.

Schäfer er heller ikke nødvendigvis en førstegangshund, men jeg husker to hunder som kom til hver sin unge førstegangseier - den ene ble prakteksemplaret/ekvipasjen, fordi den eieren var rolig og trygg og søkte et godt miljø, den andre ble en møkkabikkja fordi eier var usikker og tøffet seg litt med hunden. Altså var det på en måte den "personlige utrustningen" til eieren som ble poenget, ikke om det var første hund. Det er lett å ønske seg den flotte hunden man ser andre har, men kanskje den ikke ville oppført seg like flott i andre hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare skikkelig oppgitt, du veit ikke hva drifter er engang også vil du ha malle.... dette må være en spøk???

Og fint at du har tenkt å lese om det, men det å få ting inn i teorien er veldig langt unna praksis, og det gjelder ikke bare drifter, det gjelder vel alt annet på hund også, en ting er å lese hvordan man skal gjøre det, men det er mye større utfordring og skulle fikse det i praksis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man i det hele tatt vurderer malle, uten å ha NØYE satt seg inn i hvilke drifter de har og hvordan man skal stimulere, trene, og legge opp dagen til en malle, så tar man seg regelrett vann over hodet spørr du meg...

Virker ikke i mine øyne som at du har tenkt over hva det vil si å ha en malle jeg, når du ikke har satt deg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bøker eller nettsteder kan jeg lese om drifter?

Nå holder det jo ikke bare å lese om driftene, det er noe du må se og erfare for å skjønne. Men en grei bok er jo Järverud, din hund og din hund 2. Snakk med folk, gå på tester, se på andre hunder, få deg en bruks schæfer :D Vet ikke hvor du bor, men finn ett brukshundmiljø der du kan se dette på nært hold, og observer litt. Fint om du kan finne ett sted der de driver med IPO, her ser du hva drifter virkelig er! Og med det kanskje du skjønner at Malle er ikke noe for en førstegangseier. Ikke start å lær om drifter på en Malle. Det kan bli altfor heftig, er nå min mening.

edig: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela: Alt jeg har å si er; du kunne ikke ta mer feil om meg og jeg synes det er flott at du vet nøyaktig hva slags hunder jeg har erfaring med.

Tervtotten; Jeg vet hva hva drifter er, jeg visste ikke hva som mentes med ordet drifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du hva dette er for dumt... nå unnskylder du deg med at du ikke visste hva ordet drifter mentes med i denne sammenhengen, men rett før spurte du etter bøker for å lese om drifter??

Du har tydligvis lyst på egen hund og det er flott det, men skaff deg masse lærdom om drifter på alle måter og se det i virkeligheten i lang tid før du skal lese for så å starte praksis med med en malle... har du ikke sett tidligere svar her om at man må vite hva man driver med når man har malle??? At malle er ikke en rase man prøver og feiler masse med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela: Alt jeg har å si er; du kunne ikke ta mer feil om meg og jeg synes det er flott at du vet nøyaktig hva slags hunder jeg har erfaring med.

Tervtotten; Jeg vet hva hva drifter er, jeg visste ikke hva som mentes med ordet drifter.

også var det å skyte ut piggene og forsvare seg...

jeg syntes fortsatt at en malle , basert på måten du har uttrykket deg, og beskrevet hvordan det skal bli o.l, ville være for deg og ta seg vann langt over hodet, av den enkle grunn at jeg syntes at du ikke virker klar for en såpass vanskelig rase

er ikke alle som skal ha sånne raser, og i mine øyne så trenger du myue mer erfaring og "kjøtt" på beina før du i det hele tatt overveier den rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest den ytterst merkelige ikke-listen din over raser du har i en annen tråd, og den fortsetter å bekrefte at kartet ikke stemmer helt med terrenget eller omvendt.

Hvordan da? Dette er faktisk raser som ikke passer meg, alt jeg vil vite er om malle passer for meg og det er ikke så lett når noen tillegger meg egenskaper jeg IKKE har.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da? Dette er faktisk raser som ikke passer meg, alt jeg vil vite er om malle passer for meg og det er ikke så lett når noen tillegger meg egenskaper jeg IKKE har.... :D

En malle vil ikke passe for 99,9% hundeeiere, den siste minimale brøkdelen den passer for trenger ingen bekreftelse på at rasen passer for dem, dermed er svaret gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela: Alt jeg har å si er; du kunne ikke ta mer feil om meg og jeg synes det er flott at du vet nøyaktig hva slags hunder jeg har erfaring med.

Tervtotten; Jeg vet hva hva drifter er, jeg visste ikke hva som mentes med ordet drifter.

Synes du kan begynne å ta til det er Akela skriver i stedet for å bli fornærmet. Det at du ikke vet hva ordet drifter vil si, og alt annet du skriver forteller mer om din erfaring enn du kanskje er klar over - eller som var meningen. Poenget er i hvert fall, at utifra det du skriver så ser det ut som om det er et stykke igjen før noen her vil anbefale deg malle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe seg malle for å lære om drifter hos hund, blir vel nesten som å lære seg å håndtere bil på snø og is-føre på motorveien fremfor på en glattkjøringsbane, vil jeg tro. Det er sånn omtrent like enkelt å lese seg til og - hvordan håndtere en hund som er høy i drifter, og hvordan håndtere en bil med null grep med en fart på 100 km/t.. Sånn når vi førstes driver og snakker bil og hund om hverandre her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...