Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv og halter

Karina+cathy

Recommended Posts

Er det som betegnes som voksesmerter hos mennesker, det samme som voksesmerter hos hunder da? En slags betennelse altså?

Jeg var masse plaget med voksesmerter da jeg var liten.. Fikk ikke sove om natten, og verket i beina og armer. Får av og til voksesmerter enda (samme type smerte, ikke så sterk som da jeg var liten selvsag), og jeg har sluttet å vokse for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det som betegnes som voksesmerter hos mennesker, det samme som voksesmerter hos hunder da? En slags betennelse altså?

Jeg var masse plaget med voksesmerter da jeg var liten.. Fikk ikke sove om natten, og verket i beina og armer. Får av og til voksesmerter enda (samme type smerte, ikke så sterk som da jeg var liten selvsag), og jeg har sluttet å vokse for lenge siden.

Jeg burde vel lært nå at jeg bare får holde meg unna å svare på slike innlegg da jeg tyderligvis ikke har peiling men:)

Voksesmerter på barn er også et litt diffust begrep i mangel på en bedre forklaring. Når barn har smerter i armer, ben og rygg og man ikke finner noen annen årsak til det så ser man på det som "naturlig" for et barn som vokser.

Voksnesmerter har barn om nattet og ofte kun i korte perioder på ca 30min, ikke om dagen og de halter ikke grunnet det. De er altså friske og raske ellers. Smerten skal også være symmetrisk. Så f.eks sjelettlidelsen enostose på hunder er noe annet enn såkalt "voksesmerter" hos barn.

"Til tross for en del forskning på feltet vet en ennå ikke hvorfor de oppstår. Tilstanden har egentlig fått et galt navn, fordi det ikke er veksten som gir opphav til smertene. Da ville barndommen kunne blitt ganske plagsom. Når en har valgt å bruke navnet videre , har nok det sammenheng med at navnet har vært brukt i en lang årrekke for denne spesielle tilstanden, som kun rammer barn i vekst." står det i en artikkelsamling om barns vekst jeg har som er skrevet av flere barneleger ved ullevaal sykehus.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du har sluttet å vokse og har smerter i ben og armer innimellom så burde du fått sjekket det. Særlig da hvis det ikke bare er om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel lært nå at jeg bare får holde meg unna å svare på slike innlegg da jeg tyderligvis ikke har peiling men:)

Voksesmerter på barn er også et litt diffust begrep i mangel på en bedre forklaring. Når barn har smerter i armer, ben og rygg og man ikke finner noen annen årsak til det så ser man på det som "naturlig" for et barn som vokser.

Voksnesmerter har barn om nattet og ofte kun i korte perioder på ca 30min, ikke om dagen og de halter ikke grunnet det. De er altså friske og raske ellers. Smerten skal også være symmetrisk. Så f.eks sjelettlidelsen enostose på hunder er noe annet enn såkalt "voksesmerter" hos barn.

"Til tross for en del forskning på feltet vet en ennå ikke hvorfor de oppstår. Tilstanden har egentlig fått et galt navn, fordi det ikke er veksten som gir opphav til smertene. Da ville barndommen kunne blitt ganske plagsom. Når en har valgt å bruke navnet videre , har nok det sammenheng med at navnet har vært brukt i en lang årrekke for denne spesielle tilstanden, som kun rammer barn i vekst." står det i en artikkelsamling om barns vekst jeg har som er skrevet av flere barneleger ved ullevaal sykehus.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du har sluttet å vokse og har smerter i ben og armer innimellom så burde du fått sjekket det. Særlig da hvis det ikke bare er om natten.

okei, takk for svar :lol: Jeg er 20 og har bare voksesmerter om natten, og bare om jeg har vært oppe veldig lenge og er veldig sliten, og det er alltid i knærene/lårene.. Men tror ikke det er noe galt med meg.. :wub:

Interresant tema det der med voksesmerter.. Jeg har alltid trodd det hang sammen med at man vokste.. Har ikke hørt en annen utvokst (utenom meg) ha sånn smerter ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for svar :lol: Jeg er 20 og har bare voksesmerter om natten, og bare om jeg har vært oppe veldig lenge og er veldig sliten, og det er alltid i knærene/lårene.. Men tror ikke det er noe galt med meg.. :P

Interresant tema det der med voksesmerter.. Jeg har alltid trodd det hang sammen med at man vokste.. Har ikke hørt en annen utvokst (utenom meg) ha sånn smerter ellers..

Hehe, jeg har slike smerter og har alltid kalt det voksesmerter! Hadde det masse når jeg var lita og i "vekst", men det forekommer også nå (selv om det er sjelden nå da). Kommer som regel hvis jeg har gått langt, på hardt underlag eller har blitt "stiv" i musklene.. Og som regel om natta. Blir gal til slutt, vet ikke hvor man skal gjøre av føttene. Eneste som funker er eisgel eller varmepose :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har slike smerter og har alltid kalt det voksesmerter! Hadde det masse når jeg var lita og i "vekst", men det forekommer også nå (selv om det er sjelden nå da). Kommer som regel hvis jeg har gått langt, på hardt underlag eller har blitt "stiv" i musklene.. Og som regel om natta. Blir gal til slutt, vet ikke hvor man skal gjøre av føttene. Eneste som funker er eisgel eller varmepose :lol:

puh, bra det ikke bare er jeg som har voksesmerter selv om jeg har sluttet å vokse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke heller sjekke det opp selv da istedenfor å være spydig å gå personlig til angrep på meg?

Vet du hvem disse 4 veterinærkollegene mine er ? Nei.

Etter å ha oppdratt noen hunder i mitt liv, og opplevd de fleste alvorlige sykdommer og påfølgende besøk hos vetrinærer, har jeg en ting å si om vetrinærer: Spør du 4 stykker, får du 4 forskjellige svar! Så når noen prøver å imponere med med 4 kollegaer, og senere viser seg å bare være student - altså er vell styrengt tatt kollegaene "medstudenter" :) , blir jeg ikke videre imponert! :)

Vet du hvilken forelesninger jeg har vært på og hvem veterinærer, ernæringseksperter og kirurger som holdt de foredragene er? Nei.

Hvilke forelesninger du har vert på er totalt likegyldig, det gjør deg ikke til noen ekspert av den grunn :) Jeg har feks vert på ulike forelesninger, og har fordypning i, overgrepsproblematikk, gjør det meg til sexolog eller ekspert innen overgrepsproblematikk?

Bruk energien din på noe nyttig og heller kontakt flere veterinærer/ veterinærhøyskolen og hør med dem så får vi flere svar å forholde oss til da.

Jeg tror faktisk dagens vetrinærer har nok å gjøre, om de ikke skulle bli nedringt hver eneste dag pga uenighet på hundesonen.no... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ikke her for å imponere så da må jeg beklage om du har trodd det var min hensikt her. Slik jeg har forstått det ble dette en innleggstråd der vi diskuterte begrepet "voksesmerter" og hvorvidt dette begrepet blir missbrukt, er missvisende og i de fleste tilfeller sjuler andre alvorlige skader og sykdommer.

Jeg snakker veldig lite om mitt privatliv her ser jeg, så jeg kan ikke helt forstå hvor du får det fra at jeg er student og mine kolleger er medstudenter. Det er veldig vanlig å etterutdanne seg i norge i dagens postmoderen samfunn og da har man ofte en heltidsjobb og et eller flere delstudier samtidig.

Jeg har både kolleger, kunder, medstudenter, familie o.l, og klarer fint å skille mellom de begrepene selv, ellers takk for hjelpen.

Jeg legger også til flere steder at det er ting jeg ikke kan innen emne og vil ikke si at jeg tar på meg noen ekspert rolle her. Jeg viser til relevant teori og erfaringer om emnet og ikke noe mer. Så er det opptil hver enkelt hva man ønsker å tro på.

Om du har noen annen teori eller erfaringer enn det vi andre her har diskutert når det kommer til "voksesmerter" så er hvertfall jeg veldig åpen om å høre om det og synes det er spennende å dele erfaringer og kunnskap.

Men vil gjerne ha meg frabedt at du trekker konklusjoner ut av det blå om meg personlig. Vil heller ikke tro det er til så stor nytte og bruksverdi for de andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå har vi rønket henne,vi har ikke sendt bildene inn så har ikke fått den endelige dommen enda

Men slik som vet kunne se utifra bildene..Så var albuer fine,å den ene hofta var fin den andre hofta kunne vet tro jeg ville få en C-D grad på,men nå skal hun på nytt rønkes når hun er 18mnd å da skal jeg sende bildene til NKK så da får vi en sikker grad...hun halter til tider forsatt så vist det blir værre kommer jeg til å rønke skuldrer og rygg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...