Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv og halter

Karina+cathy

Recommended Posts

Nå har du vell en nokså stor tispe? Halter hun hele tiden, eller er det bare rett etter søvn? Merker du noe etter lengre turer?

Det kan selvfølgelig være et tegn på HD, men det kan også være voksesmerter, muskelsmerter, strekk osv. Min Zizou haltet tilsynelatende uten grunn i perioder rundt 12 måneder - ble røntgent til HD - A hos nkk ca 1 måned etterpå.

Du kan røntge egentlig når du selv ønsker det, men NKK avleser normalt sett ikke score før etter fylt 12 måneder. Dette kan du ventuelt ta opp med din veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Om det kan avleses eller ikke av NKK, så bør du allikevel ta turen til en god veterinær som kan ta bilder og se på de, og ellers kjenne på hunden. Det trenger ikke være hoftene, det kan jo være en skive som ligger skjevt, eller noe annet.

Joa, det kan ved misstanke om at noe er galt røntges før hunden er gammel nok for vanlig røntken. På nkk sine nettsider ligger det sjema for avlesing av røntken for hunder som er under offesiell røntkenalder.

Dette er jo symptomer som kan være HD, men det kan jo være mye annet rart også. Hvor lenge har hun halta etter hun har sovet? Viser hun halthet/smerte ved andre situasjoner, f.eks. etter en ekstra lang tur? Vegrer seg for å hoppe inn i bilen? Har hun halta/vært stiv en stund ville jeg tatt en tur til veterinær og fått høre hva de mener og undersøkt det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksesmerter finnes ikke så det er sjans for at det da kan være albuelidelser o.l (HD).

Det er jo vanskelg å si da det også kan hende at hunden har skadet seg, f.eks fått en skiveutglidning eller lignende uten at man ser det. Kjenner til en hund som hadde leverproblemer som ble halt, byttet fòr og fikk 2 akupunkturbehandlinger og ble bra. Så som sagt det kan være så mye. Men jeg ville tatt meg en tur til veterinær, eventuelt kiropraktor å sjekket hunden. Fullt mulig å forhåndsrødtge hunder som da ofte skjer rundt 8-10månder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksesmerter finnes ikke så det er sjans for at det da kan være albuelidelser o.l (HD).

Voksesmerter finnes! Det stilles faktisk diagnose ved hjelp av rønken hvor dem da ser på bla benstrukturen hvor langt hunden har kommet i utviklingen mm.

Var senest i forje uke en bekjent av meg sin hund fikk diagnosen, Voksesmerter, på NVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhannen min fikk faktisk diagnosen voksesmerter hos vetten ved hjelp av røntgen. Hos han "flytta" voksesmertene på seg, fra bein til bein. En gang var han halt i et bakbein, en annen gang i et forbein. Så hadde han perioder som han ikke halta i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange dagene siden hun begynte med dette,men nå har jeg jo en boerboel og hun viser skjelden eller så å si aldri smerte..

Så når hun først viser at hun har vond så tar jeg det alvorlig+at min største skrekk er at det skal skje henne noe :D

Tar sorgene sterkt på forskudd så jeg er helt knust om dagene så for at jeg skal få det bedre med meg selv å slippe å gå rundt å lure hva,hvist osv så kommer jeg til å ring vet i morgen å få time til rønking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksesmerter finnes! Det stilles faktisk diagnose ved hjelp av rønken hvor dem da ser på bla benstrukturen hvor langt hunden har kommet i utviklingen mm.

Var senest i forje uke en bekjent av meg sin hund fikk diagnosen, Voksesmerter, på NVH.

hmm.. regnet med det kom noen som sa det, hehe. Men hvertfall lært av 4 kolleger som er veterinærer + på helse&ernæringsforelesning at det er ikke noe som heter voksesmerter og at det er en myte. Det kommer av andre belastninger eller skader.

Så jeg forholder meg bare til det. Men det er nå ikke noe nytt at veterinærer har forkjellige meninger om ting:)

Det jeg har lært: de fleste veterinæren bruker voksesmerter i mangel på en bedre/enklere forklaringord for hundeeiere.

Det det voksesmerter egentlig er, er en betennelse i de lange rørbena (selvhelbredende sjelettlidelse) som tar noen dager til flere uker før de blir bra. det oppstår i 5-9mnd alderen og det kan flytte seg fra ben til ben. Bir behandlet med å holde hunder roilig og i tilfeller smertestillende.

Jeg husker ikke hva de kaller det, men kan sjekke det opp hvis noen vil vite det. Husker at det hadde byttet navn flere ganger siste årene hvertfall. Var noe eno, pano et eller annet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. regnet med det kom noen som sa det, hehe. Men hvertfall lært av 4 kolleger som er veterinærer + på helse&ernæringsforelesning at det er ikke noe som heter voksesmerter og at det er en myte. Det kommer av andre belastninger eller skader.

Så jeg forholder meg bare til det. Men det er nå ikke noe nytt at veterinærer har forkjellige meninger om ting:)

Kan du forklare hvorfor noe synes på røntgen da når hunden halter i vokseperioden, men når man tar bilder av samme område i voksen alder, så er disse funnene forsvunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hvorfor noe synes på røntgen da når hunden halter i vokseperioden, men når man tar bilder av samme område i voksen alder, så er disse funnene forsvunnet?

la til mere i innlegget over hva jeg har lært det er. Men som sagt , jeg er ingen veterinær så kan ikke forklare noe mer enn det jeg har lært på veterinærforelesning. Hvis du sier at de kan se det på røntgen så kan de sikkert det i noen tilfeller som med mye annet. Men jeg tror ikke man alltid kan se det på et røndtgen. Synes hvertfall jeg har hørt det. Men skal ikke si for sikkert.

ble litt irritert at jeg ikke fant helseboka mi der det står hva det heter så ringte og plaget ei jeg kjenner som er vetrinær:)

"Såkalte voksesmerter heter Panosteitt/Panosteitis (litt usikker på uttalelsen) og Enostose. Behandles ofte med smertestillende/betennelsesdempende + ta det med ro" sa henne. I tillegg er det mest vanlig på store raser og jeg skrev litt feil når jeg sa det var 5-9mnd man fikk det for man kunne få det etter det også + at det kunne vare lenger enn jeg skrev i første innlegg. Men at det ofte gikk over av seg selv og de færreste hunder trengte to behandlinger for å bli kvitt det.

Har ikke søkt opp diagnosen på internett og sett om det står noe spennenende og mer utfyllende der enda. Men det finnes sikkert en del engelske artikler hvertfall kan jeg tenke meg.

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker kanskje på vekstsonene i en knokkel? Disse kan synes på røntgen i vokseperioden og ikke som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la til mere i innlegget over hva jeg har lært det er. Men som sagt , jeg er ingen veterinær så kan ikke forklare noe mer enn det jeg har lært på veterinærforelesning. Hvis du sier at de kan se det på røntgen så kan de sikkert det i noen tilfeller som med mye annet. Men jeg tror ikke man alltid kan se det på et røndtgen. Synes hvertfall jeg har hørt det. Men skal ikke si for sikkert.

jeg synes det er temmelig arrogant å avvise en "diagnose" som er helt vanlig å stille - når du faktisk IKKE har greie på det du snakker om. Alle former for såkalte voksesmerter (det er en samlebetegnelse på mange ulike former for betennelsesreaksjoner ved voksepunktet på rørknoklene) vil vises på røntgen, og er ikke noen reaksjon på andre belastningsskader nødvendigvis. Min hund fikk en form for voksesmerter som kalles Hypertrofisk Osteodystrofi - og det var klare tegn på røntgenbildene av betennelse i vekstpunktet... Hunden var rundt 4 mnd og var ikke blitt utsatt for verken belastninger eller skader... En valp på knapt 3 mnd fikk det samme - og den hadde bodd hos meg hele livet og var overhodet ikke utsatt for noen overbelastninger.

Alle disse sykdommene har en arvelig predisposisjon (dette ble undersøkt hos blant annet min rase på 80-tallet en gang i tiden, og man fant en overhyppighet av forekomst av sykdommen i visse familier). Og får å si det sånn: veterinæren jeg oppsøkte hadde aldri hørt om denne sykdommen - men siden jeg insisterte på at jeg trodde det kunne være det da min hund ble syk, så måtte jo vedkommende undersøke da... og kunne konkludere med at jeg hadde rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker kanskje på vekstsonene i en knokkel? Disse kan synes på røntgen i vokseperioden og ikke som voksne.

Nei. Dette var ikke vekstsoner. De ser anerledes ut. Wasco hadde store "skyggelagte" områder. Han ble rtg utallige ganger pga halthet, og ved flere tilfeller kom disse skyggene på det beinet han halta på, og aldri et annet han ikke halta. "Skyggene" kunne både sitte på et av rørknoklene, og helt opp på skulderbladene. Da han var ferdig utvokst, så forsvant disse skyggelagte områdene helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er temmelig arrogant å avvise en "diagnose" som er helt vanlig å stille - når du faktisk IKKE har greie på det du snakker om. Alle former for såkalte voksesmerter (det er en samlebetegnelse på mange ulike former for betennelsesreaksjoner ved voksepunktet på rørknoklene) vil vises på røntgen, og er ikke noen reaksjon på andre belastningsskader nødvendigvis. Min hund fikk en form for voksesmerter som kalles Hypertrofisk Osteodystrofi - og det var klare tegn på røntgenbildene av betennelse i vekstpunktet... Hunden var rundt 4 mnd og var ikke blitt utsatt for verken belastninger eller skader... En valp på knapt 3 mnd fikk det samme - og den hadde bodd hos meg hele livet og var overhodet ikke utsatt for noen overbelastninger.

Alle disse sykdommene har en arvelig predisposisjon (dette ble undersøkt hos blant annet min rase på 80-tallet en gang i tiden, og man fant en overhyppighet av forekomst av sykdommen i visse familier). Og får å si det sånn: veterinæren jeg oppsøkte hadde aldri hørt om denne sykdommen - men siden jeg insisterte på at jeg trodde det kunne være det da min hund ble syk, så måtte jo vedkommende undersøke da... og kunne konkludere med at jeg hadde rett...

Arrogant og avvise diagnosen? javel. jeg bare fortalte hva "voksesmerter" er og som jeg har blitt fortalt av flere som vet hva de prater om. Synes personlig det hvertfall er ganske missvisende å kalle det voksesmerter når det er en sjelettlidelse/betennelse man bør gjøre noe med og at det ikke har forsåvidt noe med at hunden vokser, hunden kan slite med det opp til 5årsalderen.

Men hvis flere oppfatter meg som arrogant og avvisende så må jeg bare beklage dette. Var ikke det som var meningen med innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært: de fleste veterinæren bruker voksesmerter i mangel på en bedre/enklere forklaringord for hundeeiere.

Det det voksesmerter egentlig er, er en betennelse i de lange rørbena (selvhelbredende sjelettlidelse) som tar noen dager til flere uker før de blir bra. det oppstår i 5-9mnd alderen og det kan flytte seg fra ben til ben. Bir behandlet med å holde hunder roilig og i tilfeller smertestillende.

Jeg husker ikke hva de kaller det, men kan sjekke det opp hvis noen vil vite det. Husker at det hadde byttet navn flere ganger siste årene hvertfall. Var noe eno, pano et eller annet:)

men mennesker kan jo ha voksesmerter`? Da kan vel hunder det også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge veterinær Tore Berg på Smådyrsykehuset på Gjøvik, vel en av landets fremste spesialister på kirurgi av ledd, rygger etc, så er "voksesmerter" bare noe tull. Særlig i sammenhengen "det er bare voksesmerter så bare vent og se om det går over".... slik det gjerne blir sagt av uvettige oppdrettere som ikke liker tanken på en hund som kan ha noe arvelig med på lasset :glare:

Ja, når hunden vokser kan den ha smerter - men da har det gjerne en årsak, som det iallfall er vettugt å finne frem til, om det så er panostitis eller noe annet, for å gjøre noe med det - om det så bare er noe som lindrer midlertidig, så ikke hunden går og feilbelaster etc, og man kan gjøre ting riktig så man ikke forverrer en tilstand.

"Enostose/panosteitt: Dette er en betennelsestilstand i de lange rørknoklene, spesielt ytterst på knokkelen mot beinhinna. Dette gir smerte når betennelsen er aktiv, og vil ofte flytte seg fra bein til bein. De fleste hunder vokser dette av seg, men det kan på noen individer vedvare opp til 4-5 års alder. Det kalles ofte feilaktig for voksesmerter." (http://www.adelnor.no/index.php/adelnor/helse/hofteleddsdysplasi_og_andre_skjelettsykdommer_hos_

und)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"voksesmerter" var på min valp brudd i vekstlinja på hoftekula. Hun er nå inne til operasjon #2 hos Tore Berg på Gjøvik.

Det gikk fire uker fra skaden til operasjon, fordi jeg skulle ha is i magen og se om det gikk bedre. etter 3,5 uker tok de endelig bilde av hofta og ble da sendt nedover til operasjon. Selvfølgelig var dette for sent, kula og skåla slutta rett og slett å utvikle seg, og nå skal de kappe bort kula og se om hun greier seg uten.

Moralen er å ta skikkelige bilder og ikke høre på veterinærene når de sier at man skal "vente og se hvordan det går" eller "ha is i magen". Jeg er skikkelig skuffet over at veterinærene mine ikke greide å finne ut hva det var før etter så lang tid.

Halter hunden, har det alltid en grunn, og ikke vent for lenge med å sjekke ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vell du også forstå Helle at når noen har snakket med 4 kollegaer, og vert på forelesning, så er det jo ingenting som heter voksesmerter.... :rolleyes::wub:

Hvorfor kan du ikke heller sjekke det opp selv da istedenfor å være spydig å gå personlig til angrep på meg?

Vet du hvem disse 4 veterinærkollegene mine er ? Nei.

Vet du hvilken forelesninger jeg har vært på og hvem veterinærer, ernæringseksperter og kirurger som holdt de foredragene er? Nei.

Bruk energien din på noe nyttig og heller kontakt flere veterinærer/ veterinærhøyskolen og hør med dem så får vi flere svar å forholde oss til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nei. Dette var ikke vekstsoner. De ser anerledes ut. Wasco hadde store "skyggelagte" områder. Han ble rtg utallige ganger pga halthet, og ved flere tilfeller kom disse skyggene på det beinet han halta på, og aldri et annet han ikke halta. "Skyggene" kunne både sitte på et av rørknoklene, og helt opp på skulderbladene. Da han var ferdig utvokst, så forsvant disse skyggelagte områdene helt...

Dette du beskriver Nirm er Enostose, det er en betennelsestilstand i de lange rørknoklene som som regel oppstår på større hunderaser i vekstperioden, av veterinærer også kallt voksesmerter. Disse betennelsestilstandene blir som regel behandlet med Rimadyl og ro. Det er meget karakteristisk for Enostose at smertene(betennelsen) flytter seg fra bein til bein.

Kall det hva dere vil, de siste tiårene har alle veterinærer jeg vært hos kallt det enostose og forklart det med voksesmerter.. Det har blitt tatt alvorlig og ingen som har bedt meg om å vente og se, våre hunder har blitt røntget for diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...