Gå til innhold
Hundesonen.no

Klipping av klør

Cec

Recommended Posts

Skrevet

Da vi var hos veterinær sist for å kjøpe fór, spurte vi også etter klo-tang til kattene. Da spurte dyrepleieren oss om de var inne- eller utekatter. Som sant er, går de jo ute, men er mest inne - noe som synes ganske godt på møbler og parkett. Hun mente at vi skulle la klørne vokse i vei, slik at de best kan forsvare seg når de er ute. Det høres jo fornuftig ut, og jeg vurderer selvfølgelig å la de beholde sine skarpe laaaange klør, men - må innrømme at det frister lite, ettersom klorebrettet og "tårnet" de har til å kvesse klør på sjelden eller aldri blir brukt, og sofaen er mye bedre. Har prøvd å få dem til å slutte med det, men har nå gitt opp, de bruker sofaen med en gang vi ikke er tilstede uansett. Bør jeg ha dårlig samvittighet hvis jeg fortsetter å klippe klør?

• 1 month later...
Skrevet

Vet ikke om jeg vil du skal ha dårlig samvittighet men katten trenger virkelig

klørne sine ute.

Der kan den faktisk være i fare p.g.a hunder, slemme barn o.s.v.

Å klippe kattens klør kan sammenlignes med å ta dine egne fingertupper. Den blir rimelig hemmet av det.

Kan du ikke prøve å beskytte det du er mest glad i inne?

Skrevet

Jeg har aldri klipt klørne på kattene mine..

Har du prøvd å spraye 'get off' spray på møbler? Har ikke prøvd det selv, men jeg vet folk som har god erfaring med det.

• 3 months later...
Skrevet

Litt sent svar herfra, men...

Jeg har alltid klippet klør på mine innekatter. Og da vi en stund nå hadde en utekatt i samme hus, så må jeg være ærlig å si at jeg i perioder klippet hans klør også.. helt til jeg så det var kamp i hagen her. da fikk han beholde klørne sine. Og ja, de trenger dem virkelig.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg klipper klørene til mine,Noe dfordi de var inne katter en god stund før jeg slapp dem ut (pga tidligere boforhold) Men mine har vært ekstreme til å kvesse sine på alt mulig rart. Ødelagt utrolig mye. Så jeg har pleid å klippe ned litt,men aldri klippet ned til nerven.

Men forrige uke var jeg på Zoo shappa,så kjøpte jeg noe som heter Get off. Må si at jeg er utrolig imponert at det i det helele tatt funket så raskt. ALLE stedene de drev å kvesset klærene sine på som soffa,vinduskarmer osv. Det har dem sluttet helt med. Anbefaler alle som har katter som sliter klærene sine på inventar,burde gå til innkjøp av get-off. Etter dette er det full stopp av ødelegging..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...