Gå til innhold
Hundesonen.no

Rundering

Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg skal holde dere oppdatert. Blir som sagt ikke med det første så dere får minne meg på at jeg skal gi tilbakemelding. :icon_redface:

Forøvrig så tror jeg Talli kommer til å se på "enhver" form for kontakt som "kontakt", men hvis jeg klarer å gjøre det om til "belønning" etter melding er ordentlig kontakt (ligge kose med tube og prate litt med henne) Så håper jeg å slippe å gå inn å korrigere på noen måte.

Det hadde vært det beste ettersom hun enda er ung (og jeg har ikke helt sansen for at "hvem som helst" skal korrigere hunden min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaster meg på her, hadde samme problem med min malle <_< kjørte masse økter med transport av løsbitt på åpne plasser og gikk gradvis over til mer og mer skjult fig.

For å variere og vedlikeholde hundens søklyst kjørte jeg samtidig en del med direkte belønning. Om det var transporten, eller direkte belønning som var nøkkelen til løsningen vet jeg ikke men kanskje det var en kombinasjon av begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vist en meldingsøkt alt i dag :P Fikk tak på en som er roligheten selv og kan det med å håndtere viltre små hunder (og kjapp nok til å registrere hva som hender)

Jeg puttet på henne nome sele, noe fig syns var veldig greit for da hadde hun ett godt tak i dyret under hopping og spretting og dyret kunne ikke vri seg bort på samme måte som med halsbånd. Det ble også litt mer fleksibelt enn å stå på ett bånd. Så det er ett tips å ta med deg videre om noen havner i samme situasjon som meg :rolleyes:

Jeg kjørte at fig fikk overta hunden fra meg, jeg holdt kontroll inntil hun hadde ett godt tak i selen. Jeg gikk da rolig fra dem ca 10-15m når jeg da sto i ro la fig løsbitte forann hunden. Dem to første rundene ble det mye hopp og sprett, men ingen løsning på det. Begge gangene valgte hunden selv å plukke bittet tilslutt og løpe til meg. Når hun satt rolig og kontrollert ved min side fikk hun løpe til fig og få tubeost imens hun måtte sitte i ro.

Tredje gangen første runden plukket hun bittet med en gang fig la det på bakken. Vi stoppet der :P

Litt senere tok jeg en runde til med samme fig. Vi gjor samme prossesen 3 ganger uten noe hopp eller annet galskap. Kokte litt når hun kom inn til meg, men hun klarte å kontrollere seg :lol:

Tror vi skal kjøre noen slike økter til uten noe særlig endring. Så får neste steg være at fig sitter på knee og litt mer "tilgjengelig" og håpe hun lære like fort der. Hun er ingen tunglært hund så jeg krysser fingrene og håper dette fikser seg. Når Talli greier denne prossesen med liggene fig skal jeg ta henne ut i skogen m/søk igjen.

Jeg føler det har lettet litt, det kokte litt i hode mitt en stund :rolleyes:

Takk for hjelpen og gode ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...