Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


-Vilde-

Recommended Posts

Det eneste jeg tror med retriverne (unntak flat) og springerne er at de kan bli litt for lite livlig og lekne.. Inntrykket mitt av de rasen er at dem er rolige bedagelige dyr, som bare trasker rundt.. Min tante har en golden på 14 mnd nå, og man skulle minst trodd den var 8, er jo sååå rolig..

Nå skal jeg ikke være slem å slå alle sånne hunder under en kam, så vil bare presisere at det gjelder individene jeg har møtt, ikke alle.. Men ligger kanskje noe i det, har jo møtt en del?

JEG tror du ville fått mer ut av å velge en rase som i utgangspungtet har mer futt i(!) f.eks som Berger eller Aussie som du snakket om.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tror med retriverne (unntak flat) og springerne er at de kan bli litt for lite livlig og lekne.. Inntrykket mitt av de rasen er at dem er rolige bedagelige dyr, som bare trasker rundt.. Min tante har en golden på 14 mnd nå, og man skulle minst trodd den var 8, er jo sååå rolig..

Nå skal jeg ikke være slem å slå alle sånne hunder under en kam, så vil bare presisere at det gjelder individene jeg har møtt, ikke alle.. Men ligger kanskje noe i det, har jo møtt en del?

JEG tror du ville fått mer ut av å velge en rase som i utgangspungtet har mer futt i(!) f.eks som Berger eller Aussie som du snakket om.. :)

Øh, hvis du mener springerne bare trasker rundt tror jeg du burde få treffe mine. Orry er forsåvidt ikke veldig glad i å leke, men det er nok av futt i ham likevel. Norma derimot kommer nok til å bli en energibombe, dog kan jeg ikke klage siden det var det jeg var ute etter :) Selvfølgelig finnes det bedagelige springere, men det er heller unntakene som bekrefter regelen, i hvert fall utifra alle springerne jeg har møtt (og det er en del). Det avhenger litt av linjer, og egentlig også hva man gjør det til selv.

Når det gjelder retrievere skal jeg ikke uttale meg, da jeg ikke har så mye erfaring med disse rasene. Inntrykket mitt riktignok er at enkelte av retrieverne, for eksempel golden, er relativt rolige og sindige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, hvis du mener springerne bare trasker rundt tror jeg du burde få treffe mine. Orry er forsåvidt ikke veldig glad i å leke, men det er nok av futt i ham likevel. Norma derimot kommer nok til å bli en energibombe, dog kan jeg ikke klage siden det var det jeg var ute etter :) Selvfølgelig finnes det bedagelige springere, men det er heller unntakene som bekrefter regelen, i hvert fall utifra alle springerne jeg har møtt (og det er en del). Det avhenger litt av linjer, og egentlig også hva man gjør det til selv.

Når det gjelder retrievere skal jeg ikke uttale meg, da jeg ikke har så mye erfaring med disse rasene. Inntrykket mitt riktignok er at enkelte av retrieverne, for eksempel golden, er relativt rolige og sindige.

det var derfor jeg skrev at det var mitt inntrykk av dem jeg har møtt! :) To venninner av meg har springere, begge er 3 år gamle, og de er UTROLIG rolige! Veldig lett å danne seg et bilde av en rase utifra dem man har møtt, er jo det der førsteinntrykket vettu :)

Men bra det ikke gjelder alle springere da! Når det er sagt så tror jeg fremdeles det i utgangspunktetet er med futt i en Berger eller Aussie!

ot: tror kanskje jeg har sett orry en gang? Om dere var med på et pinschertreff på ekeberg i sommer.. var i alle fall en springer som var med på treffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var derfor jeg skrev at det var mitt inntrykk av dem jeg har møtt! :) To venninner av meg har springere, begge er 3 år gamle, og de er UTROLIG rolige! Veldig lett å danne seg et bilde av en rase utifra dem man har møtt, er jo det der førsteinntrykket vettu :)

Men bra det ikke gjelder alle springere da! Når det er sagt så tror jeg fremdeles det i utgangspunktetet er med futt i en Berger eller Aussie!

ot: tror kanskje jeg har sett orry en gang? Om dere var med på et pinschertreff på ekeberg i sommer.. var i alle fall en springer som var med på treffet!

Det var nok Orry ja. Han er litt sær, og fløy mye rundt for seg selv :rolleyes:

Når det er sagt, jeg skal ikke krangle på at det finnes rolige og "kjedelige" springere, for det gjør det helt klart. Jeg påpeker bare at det er utypisk for rasen, og at det ikke burde benyttes som grunnlag til å velge/velge bort rasen.

Jeg tror vi egentlig er enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok Orry ja. Han er litt sær, og fløy mye rundt for seg selv :rolleyes:

Når det er sagt, jeg skal ikke krangle på at det finnes rolige og "kjedelige" springere, for det gjør det helt klart. Jeg påpeker bare at det er utypisk for rasen, og at det ikke burde benyttes som grunnlag til å velge/velge bort rasen.

Jeg tror vi egentlig er enige :)

jepp vi er nok enige! :)

Om du la merke til en BC som lå litt unna de andre hundene, i gjeterstilling, og samlet flokken innimellom når dem løp for langt vekk eller bråkte litt, så var det min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er nok sånn. Jeg har den kunnskapen fra mannen som kjenner rasen best, Alain Pecoult(?), og fra svenske oppdrettere. Har selv en poil long, min venninne har face rase, og disse to har felles bestefar.

Når det gjelder pelsen på poil long, så kommer den i flere lengder og kvaliteter. Dette kan du finne ut av ved å gå inn på Bergerforumet. Alltid lurt å sjekke med de som har erfaring med rasene en er interessert i...

Takk for infoen det var greit å vite ;) Er forresten allerede medlem på berger forumet. Nick: Vilde&Aysha ;)

Golden er jeg enig i ! :( Har hatt begge disse rasene, og er veldig fornøyd.

Golden skal jeg nok ikke ha. Tenker på å konkurrere først og fremst i agility, og golden er sikkert flotte i agility de, men ikke den type hund jeg leter etter. Har jo labbis/golden blandings og hun er jo overhodet ikke typisk labbis eller golden (bare matvrak delen :P)

Det eneste jeg tror med retriverne (unntak flat) og springerne er at de kan bli litt for lite livlig og lekne.. Inntrykket mitt av de rasen er at dem er rolige bedagelige dyr, som bare trasker rundt.. Min tante har en golden på 14 mnd nå, og man skulle minst trodd den var 8, er jo sååå rolig..

JEG tror du ville fått mer ut av å velge en rase som i utgangspungtet har mer futt i(!) f.eks som Berger eller Aussie som du snakket om.. ;)

Har også det inntrykket av mange retrievere er veldig rolige og litt slappe, men pappas lille labbis er virkelig ikke rolig der går det i hundre og ti hele døgnet :P (nå skal det sies at han for øyeblikket er en liten pubertetslus da ;) )

Jeg ønsker veldig gjerne en rase med mer fart og futt i og jeg synes egentlig springeren virker som en ganske livlig og lystig rase med en del futt i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

OT : Linepip det er du som har Kennel Real scoop ikke sant? Gikk ikke du med prøvehund på agility vm? Btw er du på berger forumet?

Ja til alle 3 spørsmålene :(

Jeg tror ikke det er noen face rase i Sverige som er ag champion, ennå...har iallfall ikke hørt om det, og jeg prøver å få med meg det som er av agility både til "land og til vanns"! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Ja til alle 3 spørsmålene ;)

Jeg tror ikke det er noen face rase i Sverige som er ag champion, ennå...har iallfall ikke hørt om det, og jeg prøver å få med meg det som er av agility både til "land og til vanns"! ;)

OT:

Jeg så på dere da dere gikk på VM (jobbet der som frivillig) og det var kjempebra! :( Hvis jeg får face rase skal jeg ha som mål å bli den første face rase ag champion i Norge/Sverige ;) Harriba og Diesel er virkelig flotte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de blander poil long og face rase blir ikke det en slags mellomting da? De korthårede har jo ganske mye mindre pels enn de langhårede. Det er vel ikke veldig stor sjanse for at det vil bli noen poil long valper og noen face rase valper er det? :(

Jo, det blir det...

Bare se på Silvia Trkman sin face rase, lille La (regner med du vet hvem det er?), de var tre søstre i kullet hvor La er face rase, søstrene poil long. Og det er "vanlig", spesielt i Frankrike, å "blande" de rasene i aveln, ifølge Alain Pecoult, og fullstendig lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir det...

Bare se på Silvia Trkman sin face rase, lille La (regner med du vet hvem det er?), de var tre søstre i kullet hvor La er face rase, søstrene poil long. Og det er "vanlig", spesielt i Frankrike, å "blande" de rasene i aveln, ifølge Alain Pecoult, og fullstendig lovlig.

Okey, det var greit å vite :( Takk for infoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innstilling! Og jeg håper virkelig du klarer det! ;)

Takk for skryt av mine pyrrer, synes selv de er verdens vakreste, selvsagt ;)

Hehe Jeg er evig optimist ;)

Lagde en liste over de rasene som er på toppen:

1. Berger de pyrenees a face rase

2. Engelsk Springer spaniel

3 Australien Shepherd

4. Whippet

5. Engelsk Staffordshire bull terrier

Det er vel egentlig de tre første det står imellom, men jeg bare slang med de to andre yndlingene :( Foreldrene mine har jo noe og si de å selvom ansvaret om hunden blir mest mitt. Mamma synes bergeren er helt fantastisk og er forelsket. Pappa greier ikke å bestemme seg ;) Foreløbig er jeg ikke sikker på noe bortsett fra at hunden ikke vil komme i hus før om ca 1 - 1 1/2 år (leeeenge til) og at jeg skal ha tispe. Men tusen takk for alle forslag! Skal si ifra når rasen er bestemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Foreløbig er jeg ikke sikker på noe bortsett fra at hunden ikke vil komme i hus før om ca 1 - 1 1/2 år (leeeenge til) og at jeg skal ha tispe. Men tusen takk for alle forslag! Skal si ifra når rasen er bestemt :(

Lykke til med valg av rase! Bare positivt at det er en stund til en evt ny rase kommer i hus, det gjør at du kan gjøre et godt "grunnarbeid" på forhånd og evt treffe "dine" raser før du gjør ditt valg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...