Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig tåler hun ikke være alene hjemme mer!


Lillemus

Recommended Posts

Nå er jeg skikkelig, skikkelig fortvila. Jenta mi på 6 mnd har taklet å være hjemme alene så bra! Hun har kun sovet fra vi har gått ut døra til vi kommer hjem igjen. Ingen bjeffing, hyling eller noe sånt. I går dro vi fra henne i god tro, var borte i tre timer (hun har fint vært alene i fem timer før) men da vi kom hjem hadde hun tisset inne, klatret opp på spisebordet og dratt ned ting og tygget i stykker, spist fire kulepenner som lå på stuebordet og en hel haug med papir! Min første tanke var at hun har reagert på et eller annet, eller at noe måtte utløst det. Vi bor i blokk, så er jo mange som kommer og går i gangen og utenfor.

I stad gikk jeg og sambo ned i boden for å kaste noe gamle ting, gikk fra hun i ca 15 min, og da jeg kom inn igjen hadde hun spist dvd'er, flere penner og igjen noe papir! Hva i all verden kan være grunnen til at hun plutselig, helt uten videre (så vidt jeg vet) har begynt sånn? Må legge til at hun har vært alene hjemme uten problemer i over tre mnd, og vi startet veldig forsiktig og økte tiden etterhvert... Lufter hun alltid før vi skal gå, så hun ikke må på do. Hun har tilgang til vann, mat og alltid noe å tygge på også. Har ikke gjort noe annerledes de to siste dagene enn ellers...

Håper noen kan komme med noe lurt noe her nå... inntil videre får vi bare starte fra bunnen av med treningen, og kanskje filme henne mens hun er alene... Er helt avhengig av at hun kan være alene innimellom, og har lite lyst til å putte hun i noe bur... :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det bare er en periode da? Min hund hadde en periode fra 6-8 mnd der hun hylte når hun var aleine hjemme og når vi skulle klippe klør.. Jeg bare fortsatte som vanlig (i og med at hun taklet det helt fint før det), og plutselig gikk det over.

Det at den ødelegger ting, må du nesten bare begrense den fra.. Det trenger jo ikke være bur, men kanskje den får være på et rom som du sikrer, slik at den ikke får tak i alle sånne ting som den kan ødelegge.. Og pass på at den har masse leker og bitesaker, gjerne bein, slik at den ikke kjeder seg sånn veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får rydde unna alt som hun kan få tak i :rolleyes: Bare kom på en ting: jeg og sambo ser etter ny leilighet så vi stresser en del frem og tilbake, og driver å pakker ned. Kan det være hun reagerer litt på det og? Har liksom ikke noe rom hun kan være på mens vi er borte, isåfall må det bli badet...Soverommet er uaktuelt da hun ikke får være i senga :-P Dersom hun fortsetter sånn lenge, kan det være en mulighet å prøve en sånn DAP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve det i morgen, så får vi se hvordan det går :rolleyes: måtte jo dukke opp et problem før eller siden, hun har jo vært en drøm: ingen valpebiting, til sammen hatt ti "uhell" inne, og veeeeeldig rolig med en gang vi kommer inn igjen fra tur. Også får vi håpe det går over av seg selv ihvertfall når vi har kommet oss på plass i ny leilighet. Takker for tips ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun fortsetter sånn lenge, kan det være en mulighet å prøve en sånn DAP?

Hvorfor ikke prøve DAP med en gang? Det er jo ikke skadelig på noen måte og om det hjelper henne til å roe seg går det ann å fjerne den igjen etter en stund. F.eks. når dere også har roet dere etter flyttestress...?

Ellers er det vel bare å rydde vekk alt hun kan få ødelagt... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering her :rolleyes: Jeg ryddet stua for alt som kunne spises og ødelegges, kjøpte noen nye leker og la noen tyggebein rundt omkring. Dro ut tre forskjellige ganger på en dag, og alle gangene sov hun da jeg kom hjem! Hun hadde tatt noe papir mens jeg var i dusjen, men må jo si det var jeg som hadde glemt de på bordet... De andre dagene her har det gått kjempebra, så virker som hun bare fikk et innfall :) Dersom hun starter igjen kommer jeg til å prøve ut DAP, ihvertfall for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...