Gå til innhold
Hundesonen.no

Retinal dysplasi (?)

SusanneL

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Hørte nettopp fra "noen som hadde hørt fra noen som har hørt "(etc) om en hund som har fått diagnosen Retinal Dysplasi.

Er det noen her inne som vet noe om dette? Arvelighet (foreldre er øyelyst og "fri")? Hva med å bruke et søsken til en hund som har dette i avl? Blir dette oppdaget ved en "vanlig" øyelysning i Norge/Sverige?

Vurderer å bruke en bror til en hund som har fått denne diagnosen, så jeg vil gjerne ha så mye info som mulig.

Susanne

Skrevet

Jeg vet ikke, men i våre avlsrettningslinjeg står dette: Hunder med retinal dysplasi kan brukes i avl, men fortrinnsvis parres med hund uten lidelsen.

Så om det ikke gjør noe at den ene har det så kan det vel ikke være veldig arvelig?

Guest Per Olav
Skrevet

Et Google-søk på Retinal Dysplasi gir mange treff. Forhåpentligvis er noen av dem brukbare :)

Skrevet

Takk for superkjapt svar!

Jøss, er det såpass "ufarlig"...? (Alt ang. slike ting høres så alvorlig ille ut for oss som ikke engang øyelyser våre hunder og derfor har så lite kunnskaper om slike ting)

Så det å bruke en frilyst bror kanskje ikke er helt utenkelig, altså...

Susanne

Guest Gråtass
Skrevet

Hvi du går inn på denne linken og PDF filen som ligger under så får du oversikt over alle raser og utbredelse av øyesykdommer og generelle råd fra Veterinærforeningen. Går ut i fra at de har grei oversikt..

Her er hva SKK har om saken. God lesing!

Guest Gråtass
Skrevet
Flott, Gråtass, og takk skal du ha. Skal lese til MINE øyne blir såre og våte..

Susanne

Bare hyggelig det vettu, jeg har en liten samling med linker til enkelte sykdommer.. Sånn er det å være hypokonder på dyra sine vegne :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mange bearded collier som er tilgjengelige for avl og ikke driver jeg med oppdrett, men jeg hadde gjort mitt beste for å finne en avlspartner hvor det ikke var kjent skavank i nærmeste famiie. Etter det jeg har sett så vet man ikke om dette problemet er resessivt eller ikke.

Skrevet

Jeg ville fått en second opinion på den syke hunden. For noen år siden ble en akitaimport til Sverige øyelyst med diagnosen RD. Det ble et lite hysteri i rasemiljøet.... Til slutt ble hunden øyelyst på nytt med elektron mikroskop(?) (husker ikke hva undersøkelsen heter, men gjøres et sted i Sverige) og da ble RD diagnosen fjernet. Det øyelyseren hadde kalt RD viste seg å være spor av ormeangrep, som hunden antagelig var blitt utsatt for som ung...

Den gang ble det antatt autosomal recessiv nedarving.

Jeg ville ikke utelukket en bror, men ville da sørget for at han var øyelyst fri, og gjerne bedt om status på øvrige søsken. Og selvsagt paret med en frilyst tispe. Gjerne en med øyelyste søsken..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...