Gå til innhold
Hundesonen.no

Videregående skole

Marianne&Bianca

Recommended Posts

Jeg har begynt å tenke på hvilken linje jeg skal søke, kommer meg ikke videre og tenkte derfor å spørre dere her inne som har greie på de ulike linjene på vgs.

Jeg vil bli førskolelærer, spesialpedagog, barnepsykolog (jobbe med barn) eller jordmor.

Jeg tenkte at helse- og sosialfag var best for meg da, men har hørt at elever på denne linja er bråkete, ukonsentrerte, narkomane og med dårlige karakterer. Jeg vet ikke om jeg skal tro på dette her å velge allmenn eller om jeg skal gå for HS...

Hvis noen her inne går på HS så hadde det vært veldig fint å høre fra dere, for det er den linjen jeg ønsker mest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dersom du går Helse Sosial må du ta allmenn påbygg for å få studiekomp. Og jo, det har vært en tendens på mange skoler til at de elevene med lavest snitt kom inn på Helse, men det er et krevende studie, så du vil raskt finne at de som faktisk vil stå og ha greie karakterer må jobbe hardt for det. Husk at du ikke er den eneste som vurderer den veien mot de målene/yrkesønskene du har, dermed vil det ikke bare være deg som søker deg dit og som ønsker å få mye ut av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i å bli jordmor, er det nok lettest å gå allmenn slik at du kan ta de fagene som kreves for å komme inn på jordmorstudier (lurer på om det er kjemi og biologi i alle fall? husker ikke helt). Er du derimot mer interessert i pedagogutdanning, tror jeg det vil være en stor fordel å velge helse og sosial og barne- og ungdomsarbeider, da får du mye teoretisk og praktisk erfaring. Du blir nødt til å ta et påbyggingsår for å få studiekompetansen, og hvis du orker kan du ta kjemi/biologi/etc som privatist i tillegg, slik at du har det du trenger for å komme inn på det du vil, enten det blir mot jordmor eller barnevernspedagog.

Nå veit jeg ikke hvor i landet du bor, og dermed hvor mange forskjellige muligheter du har til å velge skole, men ja - det er helt klart at det er en del som tar litt lett på det som velger helse og sosial fordi "de ikke veit hva de vil og ikke gidder å gå allmenn", men her tror jeg valg av skole kan ha litt å si også. Her i byen er det en fire skoler (tror jeg) som tilbyr helse og sosial, og det er definitivt forskjell på miljøene på disse skolene. Derfor vil jeg anbefale deg å dra på åpen dag eller utplassering på de skolene som tilbyr helse og sosial, slik at du kan få litt inntrykk av hvordan elevene som søker seg dit er - hvor seriøst de tar det, hvordan miljøet er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å gå samme retning som deg - bli noe innenfor det pedagogiske. Jeg valgte helse - og soisal, og deretter barn - og ungdomsarbeiderfag, og går nå allmennfaglig påbygning. Jeg har aldri angret på valget mitt, fagene har vært spennende og interessante, noe som har gjort at jeg har fått gode resultater. Dette året på påbygg er noe mer slitsomt, men skal nok komme meg gjennom det og:) På allmennfaglig påbyging kan man ofte ta realfag som kreves f.eks til å bli jordmor, hvis ikke kan du alltids ta opp fag privat.. men dette kan du jo sjekke ut ved å snakke med rådgiver f.eks..

Det fine med å gå yrkessfag istedet for allmenn, er alle de annerledes og spennende fagene, og dessuten at du får masse praksis. Du vil bli utplassert på f.eks skole, sfo , fritidsklubb, barnehage, sykehjem osv, og gjennom disse praksisperiodene får du masse erfaring som de på allmenn ikke får - noe som kan være til gode for deg når du skal studere videre(også når du skal ha dine første jobber, for da kan du sette det på cv`en)etter videregående!

Desverre er det slik at det er mange useriøse og skoleleie som går hs, nettopp fordi de tror at det er så enkelt. Men der tar de feil, det er mye å gjøre, og er du ikke interessert, kan det bli veldig vanskelig.. Synes ikke at disse folkene skal ødelegge for det ønsker å gjøre med livet ditt - du kan da jobbe for gode resultater selv om andre ikke gjør det! Følg hjertet og gå det du vil! Nå vet jeg ikke hvor du bor, men hvis du lurer på noe, f.eks i forhold til skoler i Oslo, er det bare til å sende PM.

Uansett, lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke nødt til å gå helse og sosial, spesielt ikke for å bli spesialpedagog eller barnepsykolog. Da er det høyere utdanning som teller. Ergo må du ha studiekompetanse (allmenn eller allmennpåbyg.). Deretter studere psykologi eller pedagogikk. Men det kan jo være lurt å gå helse og sosial likevel da=) Jeg hadde kjedet meg i hjel om jeg skulle gått tre år med allmenn.. I stedet gikk jeg to år salg og service og hadde det kjempegøy, og tok påbygning etterpå =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å gå HS, spørsmålet er om det lønner seg.

Og for min del tror jeg at det lønner seg, for jeg begynner å bli skolelei.

Og ja, tror jeg vil få meg mye søvn hvis jeg velger allmenn, tror ikke jeg vil klare å engasjere meg så veldig for det.

Derfor tenker jeg på HS som å få litt fri fra skolen - ikke fordi det er mindre arbeid, men fordi da brukes mye av tiden til å

lære om noe jeg engasjerer og interisserer meg for og da sparer jeg litt energi :)

Vil gjerne se flere syn og meninger om dette her.. og tusen takk til dere som har skrevet, jeg har virkelig fått noe nytt å tenke over for hver melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg går den linjen nå, og har egentlig ikke merket noe særlig til dop og bråk. Selvfølgelig er det mye dårlige karakterer og sånt, men her har de satt sammen klassene etter karakterer, slik at de som vil ha gode karakterer får jobbe i en klasse, noe som da gjør at det blir mere arbeidsro. De "bråkete" har heldigvis blitt samlet i en egen klasse, noe jeg mener er utrolig deilig.

Vet ikke åssen fordelingen er på den skolen du vil inn på? Men vet at de gjør det sånn mange steder her hvor jeg bor i allefall.

Lykke til med valg av linje ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går den linjen nå, og har egentlig ikke merket noe særlig til dop og bråk. Selvfølgelig er det mye dårlige karakterer og sånt, men her har de satt sammen klassene etter karakterer, slik at de som vil ha gode karakterer får jobbe i en klasse, noe som da gjør at det blir mere arbeidsro. De "bråkete" har heldigvis blitt samlet i en egen klasse, noe jeg mener er utrolig deilig.

Vet ikke åssen fordelingen er på den skolen du vil inn på? Men vet at de gjør det sånn mange steder her hvor jeg bor i allefall.

Lykke til med valg av linje ;D

Å, hviken skole går du på??

Tekte litt på at jeg vil gå på Sandvika, er det der du går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på Sandvika jeg å bare får å ha sagt det xD

Men jeg har tenkt til å ta studiespesialisering da.. Vil ble vetrinær eller noe som har med dyr å gjøre.. :)

Sandvika, Asker eller Nesbru har jeg lyst til å begynne på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli jordmor så må du vell gå sykepleier på høyskole. Jordmor er en etterutdanning.

Jeg gikk selv Naturforvaltning på vidergående og siden Sykelpeier. Ikke noe problem det, jeg hadde generell studiekompetanse fra vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...