Gå til innhold
Hundesonen.no

Videregående skole

Marianne&Bianca

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har begynt å tenke på hvilken linje jeg skal søke, kommer meg ikke videre og tenkte derfor å spørre dere her inne som har greie på de ulike linjene på vgs.

Jeg vil bli førskolelærer, spesialpedagog, barnepsykolog (jobbe med barn) eller jordmor.

Jeg tenkte at helse- og sosialfag var best for meg da, men har hørt at elever på denne linja er bråkete, ukonsentrerte, narkomane og med dårlige karakterer. Jeg vet ikke om jeg skal tro på dette her å velge allmenn eller om jeg skal gå for HS...

Hvis noen her inne går på HS så hadde det vært veldig fint å høre fra dere, for det er den linjen jeg ønsker mest..

Skrevet

Husk at dersom du går Helse Sosial må du ta allmenn påbygg for å få studiekomp. Og jo, det har vært en tendens på mange skoler til at de elevene med lavest snitt kom inn på Helse, men det er et krevende studie, så du vil raskt finne at de som faktisk vil stå og ha greie karakterer må jobbe hardt for det. Husk at du ikke er den eneste som vurderer den veien mot de målene/yrkesønskene du har, dermed vil det ikke bare være deg som søker deg dit og som ønsker å få mye ut av skolen.

Skrevet

Hvis du er interessert i å bli jordmor, er det nok lettest å gå allmenn slik at du kan ta de fagene som kreves for å komme inn på jordmorstudier (lurer på om det er kjemi og biologi i alle fall? husker ikke helt). Er du derimot mer interessert i pedagogutdanning, tror jeg det vil være en stor fordel å velge helse og sosial og barne- og ungdomsarbeider, da får du mye teoretisk og praktisk erfaring. Du blir nødt til å ta et påbyggingsår for å få studiekompetansen, og hvis du orker kan du ta kjemi/biologi/etc som privatist i tillegg, slik at du har det du trenger for å komme inn på det du vil, enten det blir mot jordmor eller barnevernspedagog.

Nå veit jeg ikke hvor i landet du bor, og dermed hvor mange forskjellige muligheter du har til å velge skole, men ja - det er helt klart at det er en del som tar litt lett på det som velger helse og sosial fordi "de ikke veit hva de vil og ikke gidder å gå allmenn", men her tror jeg valg av skole kan ha litt å si også. Her i byen er det en fire skoler (tror jeg) som tilbyr helse og sosial, og det er definitivt forskjell på miljøene på disse skolene. Derfor vil jeg anbefale deg å dra på åpen dag eller utplassering på de skolene som tilbyr helse og sosial, slik at du kan få litt inntrykk av hvordan elevene som søker seg dit er - hvor seriøst de tar det, hvordan miljøet er osv.

Skrevet

Jeg har tenkt til å gå samme retning som deg - bli noe innenfor det pedagogiske. Jeg valgte helse - og soisal, og deretter barn - og ungdomsarbeiderfag, og går nå allmennfaglig påbygning. Jeg har aldri angret på valget mitt, fagene har vært spennende og interessante, noe som har gjort at jeg har fått gode resultater. Dette året på påbygg er noe mer slitsomt, men skal nok komme meg gjennom det og:) På allmennfaglig påbyging kan man ofte ta realfag som kreves f.eks til å bli jordmor, hvis ikke kan du alltids ta opp fag privat.. men dette kan du jo sjekke ut ved å snakke med rådgiver f.eks..

Det fine med å gå yrkessfag istedet for allmenn, er alle de annerledes og spennende fagene, og dessuten at du får masse praksis. Du vil bli utplassert på f.eks skole, sfo , fritidsklubb, barnehage, sykehjem osv, og gjennom disse praksisperiodene får du masse erfaring som de på allmenn ikke får - noe som kan være til gode for deg når du skal studere videre(også når du skal ha dine første jobber, for da kan du sette det på cv`en)etter videregående!

Desverre er det slik at det er mange useriøse og skoleleie som går hs, nettopp fordi de tror at det er så enkelt. Men der tar de feil, det er mye å gjøre, og er du ikke interessert, kan det bli veldig vanskelig.. Synes ikke at disse folkene skal ødelegge for det ønsker å gjøre med livet ditt - du kan da jobbe for gode resultater selv om andre ikke gjør det! Følg hjertet og gå det du vil! Nå vet jeg ikke hvor du bor, men hvis du lurer på noe, f.eks i forhold til skoler i Oslo, er det bare til å sende PM.

Uansett, lykke til med valget!

Skrevet

Du er ikke nødt til å gå helse og sosial, spesielt ikke for å bli spesialpedagog eller barnepsykolog. Da er det høyere utdanning som teller. Ergo må du ha studiekompetanse (allmenn eller allmennpåbyg.). Deretter studere psykologi eller pedagogikk. Men det kan jo være lurt å gå helse og sosial likevel da=) Jeg hadde kjedet meg i hjel om jeg skulle gått tre år med allmenn.. I stedet gikk jeg to år salg og service og hadde det kjempegøy, og tok påbygning etterpå =)

Skrevet

Jeg har lyst til å gå HS, spørsmålet er om det lønner seg.

Og for min del tror jeg at det lønner seg, for jeg begynner å bli skolelei.

Og ja, tror jeg vil få meg mye søvn hvis jeg velger allmenn, tror ikke jeg vil klare å engasjere meg så veldig for det.

Derfor tenker jeg på HS som å få litt fri fra skolen - ikke fordi det er mindre arbeid, men fordi da brukes mye av tiden til å

lære om noe jeg engasjerer og interisserer meg for og da sparer jeg litt energi :)

Vil gjerne se flere syn og meninger om dette her.. og tusen takk til dere som har skrevet, jeg har virkelig fått noe nytt å tenke over for hver melding.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg går den linjen nå, og har egentlig ikke merket noe særlig til dop og bråk. Selvfølgelig er det mye dårlige karakterer og sånt, men her har de satt sammen klassene etter karakterer, slik at de som vil ha gode karakterer får jobbe i en klasse, noe som da gjør at det blir mere arbeidsro. De "bråkete" har heldigvis blitt samlet i en egen klasse, noe jeg mener er utrolig deilig.

Vet ikke åssen fordelingen er på den skolen du vil inn på? Men vet at de gjør det sånn mange steder her hvor jeg bor i allefall.

Lykke til med valg av linje ;D

Skrevet
Jeg går den linjen nå, og har egentlig ikke merket noe særlig til dop og bråk. Selvfølgelig er det mye dårlige karakterer og sånt, men her har de satt sammen klassene etter karakterer, slik at de som vil ha gode karakterer får jobbe i en klasse, noe som da gjør at det blir mere arbeidsro. De "bråkete" har heldigvis blitt samlet i en egen klasse, noe jeg mener er utrolig deilig.

Vet ikke åssen fordelingen er på den skolen du vil inn på? Men vet at de gjør det sånn mange steder her hvor jeg bor i allefall.

Lykke til med valg av linje ;D

Å, hviken skole går du på??

Tekte litt på at jeg vil gå på Sandvika, er det der du går?

Skrevet

Jeg har tenkt på Sandvika jeg å bare får å ha sagt det xD

Men jeg har tenkt til å ta studiespesialisering da.. Vil ble vetrinær eller noe som har med dyr å gjøre.. :)

Sandvika, Asker eller Nesbru har jeg lyst til å begynne på..

Skrevet

For å bli jordmor så må du vell gå sykepleier på høyskole. Jordmor er en etterutdanning.

Jeg gikk selv Naturforvaltning på vidergående og siden Sykelpeier. Ikke noe problem det, jeg hadde generell studiekompetanse fra vgs.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...