Gå til innhold
Hundesonen.no

Videregående skole


Marianne&Bianca

Recommended Posts

Jeg har begynt å tenke på hvilken linje jeg skal søke, kommer meg ikke videre og tenkte derfor å spørre dere her inne som har greie på de ulike linjene på vgs.

Jeg vil bli førskolelærer, spesialpedagog, barnepsykolog (jobbe med barn) eller jordmor.

Jeg tenkte at helse- og sosialfag var best for meg da, men har hørt at elever på denne linja er bråkete, ukonsentrerte, narkomane og med dårlige karakterer. Jeg vet ikke om jeg skal tro på dette her å velge allmenn eller om jeg skal gå for HS...

Hvis noen her inne går på HS så hadde det vært veldig fint å høre fra dere, for det er den linjen jeg ønsker mest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dersom du går Helse Sosial må du ta allmenn påbygg for å få studiekomp. Og jo, det har vært en tendens på mange skoler til at de elevene med lavest snitt kom inn på Helse, men det er et krevende studie, så du vil raskt finne at de som faktisk vil stå og ha greie karakterer må jobbe hardt for det. Husk at du ikke er den eneste som vurderer den veien mot de målene/yrkesønskene du har, dermed vil det ikke bare være deg som søker deg dit og som ønsker å få mye ut av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i å bli jordmor, er det nok lettest å gå allmenn slik at du kan ta de fagene som kreves for å komme inn på jordmorstudier (lurer på om det er kjemi og biologi i alle fall? husker ikke helt). Er du derimot mer interessert i pedagogutdanning, tror jeg det vil være en stor fordel å velge helse og sosial og barne- og ungdomsarbeider, da får du mye teoretisk og praktisk erfaring. Du blir nødt til å ta et påbyggingsår for å få studiekompetansen, og hvis du orker kan du ta kjemi/biologi/etc som privatist i tillegg, slik at du har det du trenger for å komme inn på det du vil, enten det blir mot jordmor eller barnevernspedagog.

Nå veit jeg ikke hvor i landet du bor, og dermed hvor mange forskjellige muligheter du har til å velge skole, men ja - det er helt klart at det er en del som tar litt lett på det som velger helse og sosial fordi "de ikke veit hva de vil og ikke gidder å gå allmenn", men her tror jeg valg av skole kan ha litt å si også. Her i byen er det en fire skoler (tror jeg) som tilbyr helse og sosial, og det er definitivt forskjell på miljøene på disse skolene. Derfor vil jeg anbefale deg å dra på åpen dag eller utplassering på de skolene som tilbyr helse og sosial, slik at du kan få litt inntrykk av hvordan elevene som søker seg dit er - hvor seriøst de tar det, hvordan miljøet er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å gå samme retning som deg - bli noe innenfor det pedagogiske. Jeg valgte helse - og soisal, og deretter barn - og ungdomsarbeiderfag, og går nå allmennfaglig påbygning. Jeg har aldri angret på valget mitt, fagene har vært spennende og interessante, noe som har gjort at jeg har fått gode resultater. Dette året på påbygg er noe mer slitsomt, men skal nok komme meg gjennom det og:) På allmennfaglig påbyging kan man ofte ta realfag som kreves f.eks til å bli jordmor, hvis ikke kan du alltids ta opp fag privat.. men dette kan du jo sjekke ut ved å snakke med rådgiver f.eks..

Det fine med å gå yrkessfag istedet for allmenn, er alle de annerledes og spennende fagene, og dessuten at du får masse praksis. Du vil bli utplassert på f.eks skole, sfo , fritidsklubb, barnehage, sykehjem osv, og gjennom disse praksisperiodene får du masse erfaring som de på allmenn ikke får - noe som kan være til gode for deg når du skal studere videre(også når du skal ha dine første jobber, for da kan du sette det på cv`en)etter videregående!

Desverre er det slik at det er mange useriøse og skoleleie som går hs, nettopp fordi de tror at det er så enkelt. Men der tar de feil, det er mye å gjøre, og er du ikke interessert, kan det bli veldig vanskelig.. Synes ikke at disse folkene skal ødelegge for det ønsker å gjøre med livet ditt - du kan da jobbe for gode resultater selv om andre ikke gjør det! Følg hjertet og gå det du vil! Nå vet jeg ikke hvor du bor, men hvis du lurer på noe, f.eks i forhold til skoler i Oslo, er det bare til å sende PM.

Uansett, lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke nødt til å gå helse og sosial, spesielt ikke for å bli spesialpedagog eller barnepsykolog. Da er det høyere utdanning som teller. Ergo må du ha studiekompetanse (allmenn eller allmennpåbyg.). Deretter studere psykologi eller pedagogikk. Men det kan jo være lurt å gå helse og sosial likevel da=) Jeg hadde kjedet meg i hjel om jeg skulle gått tre år med allmenn.. I stedet gikk jeg to år salg og service og hadde det kjempegøy, og tok påbygning etterpå =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å gå HS, spørsmålet er om det lønner seg.

Og for min del tror jeg at det lønner seg, for jeg begynner å bli skolelei.

Og ja, tror jeg vil få meg mye søvn hvis jeg velger allmenn, tror ikke jeg vil klare å engasjere meg så veldig for det.

Derfor tenker jeg på HS som å få litt fri fra skolen - ikke fordi det er mindre arbeid, men fordi da brukes mye av tiden til å

lære om noe jeg engasjerer og interisserer meg for og da sparer jeg litt energi :)

Vil gjerne se flere syn og meninger om dette her.. og tusen takk til dere som har skrevet, jeg har virkelig fått noe nytt å tenke over for hver melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg går den linjen nå, og har egentlig ikke merket noe særlig til dop og bråk. Selvfølgelig er det mye dårlige karakterer og sånt, men her har de satt sammen klassene etter karakterer, slik at de som vil ha gode karakterer får jobbe i en klasse, noe som da gjør at det blir mere arbeidsro. De "bråkete" har heldigvis blitt samlet i en egen klasse, noe jeg mener er utrolig deilig.

Vet ikke åssen fordelingen er på den skolen du vil inn på? Men vet at de gjør det sånn mange steder her hvor jeg bor i allefall.

Lykke til med valg av linje ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går den linjen nå, og har egentlig ikke merket noe særlig til dop og bråk. Selvfølgelig er det mye dårlige karakterer og sånt, men her har de satt sammen klassene etter karakterer, slik at de som vil ha gode karakterer får jobbe i en klasse, noe som da gjør at det blir mere arbeidsro. De "bråkete" har heldigvis blitt samlet i en egen klasse, noe jeg mener er utrolig deilig.

Vet ikke åssen fordelingen er på den skolen du vil inn på? Men vet at de gjør det sånn mange steder her hvor jeg bor i allefall.

Lykke til med valg av linje ;D

Å, hviken skole går du på??

Tekte litt på at jeg vil gå på Sandvika, er det der du går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på Sandvika jeg å bare får å ha sagt det xD

Men jeg har tenkt til å ta studiespesialisering da.. Vil ble vetrinær eller noe som har med dyr å gjøre.. :)

Sandvika, Asker eller Nesbru har jeg lyst til å begynne på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli jordmor så må du vell gå sykepleier på høyskole. Jordmor er en etterutdanning.

Jeg gikk selv Naturforvaltning på vidergående og siden Sykelpeier. Ikke noe problem det, jeg hadde generell studiekompetanse fra vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...